Röntgenfoto's maken, hoe gaat dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Röntgenfoto's maken, hoe gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 18:38

Hoi,

Ik heb even een vraagje over röntgenfoto's maken. Over twee weken worden er röntgenfoto's gemaakt van de nek en de hals van Taliesin. Ze is begin december namelijk in de wei over de kop geslagen en ook al gaat het gelukkig nu veel beter, ik wil natuurlijk graag zeker weten of er niks ernstigs aan de hand is.

Maar nu vroeg ik mij af hoe dat in zijn werk gaat. Kan iemand mij dat vertellen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Judith


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:43

Bij het maken van roentgenfoto's worden er negatieven in een niet lichtdoorlatende casette aan de ene kant van de nek gehouden en aan de andere kant worden er roentgenstralen door de nek geprojecteerd. Botstructuren absorberen de roentgenstralen terwijl bloedvaten en spieren de stralen wel doorlaten. Dus de botten zijn op de foto te zien als witte structuren, de rest is gewoon donker of donkergrijs.

Als er botten gebroken zijn kun je dat dan op een roentgenfoto goed zien. Beschadiging aan spieren en banden zijn op een roentgenfoto niet te zien.

Foto van een roentgenapparaat (dit is voor mensen, maar voor paarden ziet hij er ongeveer hetzelfde uit) :

Afbeelding

En zo ziet een roentgenfoto eruit, deze is van een hoef:

Afbeelding

Bij foto's van benen kan de dierenarts ook een draagbaat toestel meenemen:

Afbeelding

De vrouw op haar knieen houdt de casette vast, en de roentgenapparatuur is aan de staander vastgemaakt. Alle dames hebben loden schorten voor, wat roentgenstralen kunnen in hoge doseringen wel gevaarlijk zijn.

Ik weet niet of het paard bij een roentgenfoto van de hals verdoofd moet worden, want hij moet natuurlijk heel stil staan als de foto gemaakt moet worden.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-01-03 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 18:49

Hoi,

Bedankt voor je reactie, maar ik bedoelde eigenlijk meer hoe zo'n apparaat eruit ziet enzo, moet ze echt heel stil staan, komt er iets tegen haar hals aan. Ik heb er namelijk echt geen idee van ........

Groetjes,
Judith

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 18:50

Oeps, ik was te vroeg. Hij had het plaatje nog niet geladen, sorry!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 18:55

Je kunt er van uitgaan dat er tegen een kant van de hals de casette met de negatief wordt gehouden. En van de andere kant komt de kanon met de stralen. Het is wel erg belangrijk dat die op de juiste afstand van de nek komt, maar het kanon raakt de nek niet.

Heb jij nooit een roentgenfoto gehad? Is bij paarden echt niet zoveel anders hoor!

Je suis Charlie.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 19:00

Bedankt. Er is bij mij inderdaad wel eens een röntgenfoto van mijn kaak gemaakt. Daar is het dus gewoon mee te vergelijken? Nou ik ga het mee maken. Hopelijk gedraagt ze zich een beetje. Ze is uberhaupt nog nooit van het eiland af geweest, dus dit wordt meteen een spannend uitstapje voor haar, maar misschien nog wel spannender voor mij Haha! Ben toch best zenuwachtig moet ik bekennen.

Judith

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:01

Hoe oud is jouw paardje? En wat is de reden dat er nu foto's worden gemaakt? Wat zijn precies de klachten?

Je suis Charlie.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 19:06

Hoi,

Mijn paardje is ruim 2,5 jaar. Ze is in de wei over de kop geslagen. Zie ook:

[VvdD] Taliesin over de kop geslagen ..........

Inmiddels kan ze haar hoofd al weer op normale hoogte houden, maar het is nog behoorlijk inspannend voor haar. En het kan natuurlijk best zo zijn dat ze er straks in de wei e.d. geen last van heeft, maar in de toekomst met rijden wel. Dat wil ik gewoon graag zoveel mogelijk uitsluiten en het lijkt me beter om er op tijd bij te zijn als er misschien wel wat niet goed zit. De veearts adviseerde ook om foto's te laten maken en daar sluit ik me graag bij aan Haha!

Judith

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-03 19:42

Ik hoop dat het transport in ieder geval meevalt, want ze zal toch misschien tegenstribbelen en als ze is vastgezet in de trailer gaan hangen enz. Het is intussen een maand geleden, dus mochten het alleen spieren zijn, dan had het eigenlijk al over moeten zijn. Ik wil je niet bang maken hoor....

Je suis Charlie.

Voice

Berichten: 919
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Het leukste dorp van Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-03 19:48

Hoi,

Dat snap ik hoor, dat je me niet bang wilt maken. Ik denk dat gewoon realistisch zijn, is. Er kan idd best wat ergers aan de hand zijn. Het gaat ook al weer behoorlijk goed met haar hoor, alleen het laatste stukje tot aan de grond, gaat nog niet zo soepel. Ik wil zelf ook reeel zijn en daarom laten we dus ook foto's maken. Ik denk op zich dat het laden en het reizen wel goed gaat. Ze heeft er al wel vaker in gestaan en had daar totaal geen moeite mee. Ik heb een goede "chauffeur", waar ik op kan vertrouwen, gelukkig. We gaan naar Slootdorp en al met al zal ze dan dus toch ander half uur heen en anderhalf uur terug in de trailer moeten staan. We doen rustig aan.
Ik hoop echt dat het meevalt allemaal, want ik heb nog zoveel plannen met haar. En als ze langer rust nodig heeft dan een half jaar, dan krijgt ze dat natuurlijk gewoon.

Judith


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 6 bezoekers