op stal ook ontwormen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

op stal ook ontwormen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-02 13:15

volgens de staleigenaar hoeven de paarden alleen ontworm te worden als ze het land opgaan en dan om de 8 weken en als ze weer op stal komen een ontworming met iets tegen horsel-larven.
Hoe zit het nu???
Ik dacht dat paarden gewoon het hele jaar door om de 8-10 weken ontwormd moesten worden (of met die nieuwe om de 3 maanden).


Anoniem

Re: op stal ook ontwormen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-02 13:17

odis schreef:
volgens de staleigenaar hoeven de paarden alleen ontworm te worden als ze het land opgaan en dan om de 8 weken en als ze weer op stal komen een ontworming met iets tegen horsel-larven.
Hoe zit het nu???
Ik dacht dat paarden gewoon het hele jaar door om de 8-10 weken ontwormd moesten worden (of met die nieuwe om de 3 maanden).


4 keer per jaar is zat!, ik ontworm zowel de paarden die buiten staan als de paarden die binnen staan 4 keer per jaar. Met dat spul wat langdurig werkt, weet alleen op het moment effies niet meer hoe dat heet. Haha!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 11:41

Ik denk dat je Equest bedoelt. Bevat moxidectine en dat werkt gegarandeerd 3 maanden!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 18:09

Op stal heeft een paard weinig mogelijkheden om infectieuze wormelarven op te nemen, en op de mesthoop overleven ze niet lang. Daarnaast is het in de winter eigenlijk te koud voor de eieren om tot een infectieuze larve te ontwikkelen.
Paarden die opgestald worden in de winter hoeven dus niet meer ontwormd te worden. Bedenk wel dat in de tijd tussen laatste wormkuur en opstallen het nog wel mogelijk is dat je paard opnieuw geinfecteerd is geraakt. Deze wormen moet hij nog wel kwijt, daarvoor nog 1 keer ontwormen wanneer ze op stal gaan.
Ivermectine (furexel, eqvalan) moet je om de 8 weken herhalen, moxidectine (equest) om de 6 weken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-02 23:13

4 keer per jaar ja... als de winter begint de dure ( die nieuwere dus) en als de zomer begint ook die dure. Na de winter en na de zomer kan je gewoon die goedkopere doen..

yreen
Berichten: 73
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 01:40

hm ik ontworm om de 6 weken als hij op het land staat en om de 8 weken in de winter als hij niet meer buiten komt...

I'm going to rule the world

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-02 22:51

Beste mensen....
Voordat ik hier weer(!) het hele verhaal moet doen....
Gebruik de zoekfunctie en lees daar het hele verhaal over welke wormmiddelen wanneer en hoevaak te gebruiken zijn.

Het hangt NIET van de prijs af hoe vaak je een middel moet herhalen maar van de werkzame stof. En je kan niet zomaar de verschillende werkzame stoffen door elkaar heen gebruiken, want dan krijg je resistentie.
Maar gebruik AUB even de zoekfunctie

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:22

Jantien schreef:
En je kan niet zomaar de verschillende werkzame stoffen door elkaar heen gebruiken, want dan krijg je resistentie.


Correctie: vlgs. mij krijg je juist meer kans op resistentie wanneer je steeds dezelfde werkzame stof gebruikt.

De zon schijnt voor iedereen!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:27

opala"]
[quote="Jantien schreef:
En je kan niet zomaar de verschillende werkzame stoffen door elkaar heen gebruiken, want dan krijg je resistentie.


Correctie: vlgs. mij krijg je juist meer kans op resistentie wanneer je steeds dezelfde werkzame stof gebruikt.
[/quote]

Ik zou even met je dierenarts overleggen voordat je zulke beweringen doet.
En ik geloof dat Jantien ook dierenarts is.... Schijnheilig Lips are sealed

Het overslaan van wormenkuren is mijn inzien beknibbelen op het verkeerde punt. Je paard moet het hele jaar ontwormd worden, en niet alleen je paard, maar ook de andere paarden op die stal. Alleen in dit geval worden eventuele besmettingen doordat paarden door elkaar op het land worden besmet uitgesloten...

Dus, ontworm regelmatig. In het geval van Ivermectine, om de 6 a 8 weken. In het geval van Moxidectine om de 3 maanden....
Maar doe je paard geen tekort door alleen seizoensgewijs te ontwormen.

Je suis Charlie.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 00:35

Ik heb voorheen ook altijd trouw om de 8 weken mijn paard haar spuit gegeven, maar langzamerhand begin ik mij toch bewust te worden dat deze vorm van regelmaat bedacht is door de fabrikant. Ieder doet wat ie wil, dat vooropgesteld, maar in dit geval beknibbel je niet op de gezondheid van je paard, maar op de inhoud van je portemonnee.

De zon schijnt voor iedereen!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:34

Tja...ga vooral je gang en onderbreek de voorgeschreven regelmaat van de ontworming.

Je kunt ook NIET ontwormen. Helemaal de goedkoopste oplossing. Maar laat ik je wel vertellen dat de kosten van een koliekoperatie veroorzaak door wormen minder groot zijn dan de kosten van een wormenspuit.

Helemaal buiten beschouwing gelaten wat voor pijn en lijden je een paard aandoet als hij een worminfectie overhoudt aan een gemiste wormenkuur.

Enfin, iedereen is verantwoordelijk voor de gezondheid van zijn eigen paard. Ik hoop alleen dat je je geen verwijten hoeft te maken omdat je een kuurtje hebt overgeslagen omdat "men dat zei"

Je suis Charlie.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:46

Ik heb het "niet" over helemaal "NIET ontwormen".

De zon schijnt voor iedereen!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:53

Een keertje overslaan omdat je denkt dat de voorgeschreven regelmaat is ingesteld ter meerdere eer en glorie van de wormenspuitfabrikant staat in mijn ogen gelijk aan het HELEMAAL NIET ONTWORMEN!

Je suis Charlie.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:56

Nou dan ben jij wel erg kortzichtig. Einde discussie.

De zon schijnt voor iedereen!!

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:58

Citaat:
moxidectine (equest) om de 6 weken.


Jantien, klopt dat echt? Equest om de 6! weken??? Ik dacht dat dat de enige was, die je iedere 3 maanden mocht geven, omdat het langer werkzaam is dan de ivermectines? Als jij gelijk hebt, dan doe ik het al jaren verkeerd en ben ik door mijn eigen paardendierenarts helemaal verkeerd voorgelicht. Ik hoop maar dat ik gelijk heb, anders zit ik nu toch wel met een probleem. Ik heb trouwens wel ooit begrepen dat Equest niet tegen lintworm helpt, maar dat dat in Nederland toch steeds meer de kop op steekt. Er schijnt nu een goed wormmiddel op de markt te zijn ( op basis van ivermectine), dat lintworm wel goed aanpakt. Weet jij, Jantien, welk middel ik bedoel en of dat zinnig is, die een keer tussendoor te gebruiken? Alvast bedankt voor je antwoorden!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:06

opala schreef:
Nou dan ben jij wel erg kortzichtig. Einde discussie.


Tja...je hebt wat over voor je paard(en) of niet.
Ik verdien gelukkig genoeg dat ik niet hoef te beknibbelen op een wormenspuit, en mijn paard krijgt wat hem toekomt.

En die van jouw? Krijgt die wat hem toekomt? Denk het zomaar niet...
Maar aangezien jouw kant van de discussie gesloten is denk ik niet dat ik daar nog antwoord op krijg...

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:07

Jet schreef:
Citaat:
moxidectine (equest) om de 6 weken.


Jantien, klopt dat echt? Equest om de 6! weken??? Ik dacht dat dat de enige was, die je iedere 3 maanden mocht geven, omdat het langer werkzaam is dan de ivermectines? Als jij gelijk hebt, dan doe ik het al jaren verkeerd en ben ik door mijn eigen paardendierenarts helemaal verkeerd voorgelicht. Ik hoop maar dat ik gelijk heb, anders zit ik nu toch wel met een probleem. Ik heb trouwens wel ooit begrepen dat Equest niet tegen lintworm helpt, maar dat dat in Nederland toch steeds meer de kop op steekt. Er schijnt nu een goed wormmiddel op de markt te zijn ( op basis van ivermectine), dat lintworm wel goed aanpakt. Weet jij, Jantien, welk middel ik bedoel en of dat zinnig is, die een keer tussendoor te gebruiken? Alvast bedankt voor je antwoorden!


Equest moet om de 3 maanden. Ik denk dat er een tikfout in het berichtje van Jantien zit...

Je suis Charlie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 11:25

Jantien schreef:
Op stal heeft een paard weinig mogelijkheden om infectieuze wormelarven op te nemen, en op de mesthoop overleven ze niet lang. Daarnaast is het in de winter eigenlijk te koud voor de eieren om tot een infectieuze larve te ontwikkelen.
Paarden die opgestald worden in de winter hoeven dus niet meer ontwormd te worden. Bedenk wel dat in de tijd tussen laatste wormkuur en opstallen het nog wel mogelijk is dat je paard opnieuw geinfecteerd is geraakt. Deze wormen moet hij nog wel kwijt, daarvoor nog 1 keer ontwormen wanneer ze op stal gaan.
Ivermectine (furexel, eqvalan) moet je om de 8 weken herhalen, moxidectine (equest) om de 6 weken.


Toch ben ik het niet met je eens en beweer ik dat je het hele jaar moet ontwormen. Waarom? Denk maar eens aan de keren dat je paard in de paddock staat, of even los in de bak etc. Prachtige kansen voor nieuwe wormbesmettingen.
Equest kun je trouwens elke drie maanden geven, niet elke 6 weken. Ik denk dat je Strongid P bedoelt, die moet om de 6 weken. Verder wordt aanbevolen om na het weideseizoen 1x met EquiMaxx te ontwormen omdat dat ook lintworm meeneemt.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 12:56

De belangrijkste reden dat je in ieder geval in november nog een keer moet ontwormen, is om de horzellarven om zeep te helpen. Mijn paarden lopen 's winters toch bijna iedere dag nog in de wei, maar aangezien de temperatuur dan zo laag is dat nieuwe wormen niet tot ontwikkeling komen, geef ik ze tot maart even niks - en ik heb nog nooit een wormpje in de mest gevonden (behalve bij nieuwe paarden, maar dan ook alleen de eerste keer). Van half november tot begin maart is overigens maar 3,5 maand, dus zoveel scheelt het nu ook niet weer.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:00

Ik ben het met Sonja eens. Als er maar één worm in je paard blijft leven, dan kan die weer eitjes in je paard leggen, en een worm legt wel een miljoen eitjes! Ik ontworm dus ook op stal, in principe zo´n 6 keer per jaar, ligt er een beetje aan welk middel ik gebruik. En 2/3 weken voor een keuring vaak ook, om geschuurde staarten te voorkomen en een optimaal gezond en glanzend paardje voor te brengen. En als de merries een veulen hebben gehad wordt zowel veulen als moeder na een week ontwormd. Ik geef mijn wormenkuren dus niet precies elke 6 weken ofzo, kan iets verschillen dus, maar ik hou rekening met de omstandigheden, o.a. dus met een keuring, veulens, op stal gaan, en naar het land gaan. En op deze manier worden ze dus ook regelmatig en op tijd ontwormd, niet dat ik 3 maanden niks geef en dan binnen een maand 2 keer ofzo. Een nieuwe pony geef ik trouwens wel 2 keer achter elkaar, eerst met furexel/equivalan en dan na zo´n 3 weken nog eens met equiworm of pyrantel. Nou heb ik mijn paardjes aan huis en kan ik dit natuurlijk zelf regelen, op een pension-stal zal er een vaste regeling zijn, dat is nou eenmaal simpeler en efficiënter.

http://www.lindasminiatures.com
Minipaarden met uitstraling, exterieur, beweging en een bijzondere kleur!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:52

De kans dat een paard op stal een wormbesmetting oploopt is veel kleiner dan in de wei. Lees ff goed wat Jantien geschreven heeft.... Ook al zou jou paard lekker scheiten in de paddock, het is toch te koud voor die eitjes!!!!! Dat zet ze er allemaal in...... En van 3 wormpjes gaat een paard echt niet dood en ze voelen er al helemaal niets van!!! (onnodigp pijnleiden etc :S ) Hoevaker jij jouw paard ontwormt hoe groter de kans is dat de wormen resistent worden. Zeker als je ook nog eens krap doseert.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 01:36

Hallolo, was even op vakantie maar ben weer terug.
Equest om de 6 weken is idd een typefout (mea culpa, maw vergeef me). Ik heb het verhaal ondertussen zo vaak getypt dat ik te weinig nadenk tijdens het typen (dom dom dom). Pyrantel moet om de 6 weken, equest om de 3 maanden (dat is trouwens door de fabrikant zo opgesteld, uit onderzoek blijkt dat ze nog veel langer zonder kunnen, nl 25 weken).
De nieuwste ontwikkeling equimax is ook zoiets.(wel leuk, hebben we namelijk net elders een discussie over gehad). Lintwormbesmetting bij paarden geeft (tot nu toe) slechts sporadisch problemen, meer onderzoek hiernaar wordt opgezet. Het regelmatig ontwormen van je paard tegen lintworm is dus zeker een punt van discussie, want waarom gaan rondstrooien met anti-wormmiddelen terwijl dit niet nodig hoeft te zijn. Juist dit gedrag is een van de grote redenen van het resistentie-probleem. Hetzelfde dus met ontwormen in de winter. Zelfs al loopt je paard buiten, in de wei of in de paddock, door de lage temepratuur kan een worm zich niet ontwikkelen en kan er dus geen infectie optreden. Het enige waar je mee bezig bent is de zak van de fabrikant (en de verkoper) spekken en nog meer anti-wormmiddelen in het milieu brengen met resistentie-ontwikkeling tot gevolg.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 02:00

Jantien, allereerst: lekker, even weg!
Gelukkig dat mijn dierenarts het toch goed had! Maar die had het er toen wel over, dat je voor het gras echt gaat groeien en de dagen echt langer worden ( voor half feb.-half maart) beter wel met Equest kon ontwormen, omdat je rond die tijd een exposie van ingenestelde wormen ( larven o.i.d.) kan krijgen, die in de maag- ( of darmwand?) hebben overwinterd. Equest pakt die wormen in de maag- ( of darmwand?) als enige middel aan voordat ze loskomen, werd er verteld. Dus lijkt het me goed om equest zo ongeveer begin februari te geven, dan is het nog wel winter, maar na dit verhaal.... Bij ons komt dit aardig goed uit met ons drie maanden schema, maar als ik jou dus zo hoor, kan je ook nog wel minder vaak geven.
Hoe zit het nu op een stal, waar iedereen zijn eigen wormmiddel gebruikt en zelf de ontwormingsfase bepaald? Als je zelf iedere drie maanden met equest ontwormt, loopt jouw paard dan gevaar op een behoorlijke worminfectie, of zal dat meevallen? Interessant onderwerp vind ik dit altijd!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 02:05

Bij ons op stal is er een verplicht schema ingesteld. Alle volwassen paarden worden op hetzelfde tijdstip met Equest gedaan. De keuze voor Equest is ook verplicht. Veulens tot 1 jaar krijgen Eqvalan, daarna ook Equest.

Je suis Charlie.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 02:46

Jet: de explosie die jij beschrijft wordt veroorzaakt door ingekapselde cyathostominae. Vooral de infectieuze larven die in de late zomer en herfst worden opgenomen kunnen inkapselen en door hun ontwikkeling stil te leggen veel langer overleven. Equest doodt ongeveer 80% van deze ingekapselde larven.
Aan de andere kant, als je een goed ontwormingsschema hebt, is de infectiedruk niet zo hoog dat het dit soort problemen gaat geven. En is het dus niet nodig om standaard equest te gaan geven.

Bij het stalprobleem wat je beschrijft, spelen een aantal zaken een rol. Welke wormmiddelen worden bij de verschillende paarden gebruikt, zijn de aangehouden schema's (ontwormingsfases) goed en worden ze nauwkeurig onderhouden. En hoe is de weidegang, is die er wel, en dan hat hele jaar door of alleen een bepaalde periode. En is er misschien een roulatieschema met verschillende weilanden.
Deze bepalen de infectiedruk van het land en daarmee de wormbesmetting in je paard.
Als de wormen geen resistentie hebben ontwikkeld tegen de gebruikte middelen (ik dacht dat er nu 1 of 2 plekken in NL bekend zijn waar ook resistentie echt een probleem is, maar zeker weten doe ik het niet) dan zal je paard niet ziek worden wanneer jij hem goed ontwormt.

Ik vind wel dat iedere pensionhouder beter zou moeten weten en dit dus niet moet toelaten op zijn/haar bedrijf. Je weet nooit zeker of iedereen voldoende en op tijd ontwormt. Dit werkt resistentie in de hand. En dat wil je echt voorkomen. Er zijn niet zoveel middelen tegen wormen en die wil je wel behouden. Dus vind ik dat een beetje pensionhouder/manegehouder etc erop moet toezien dat het ontwormen goed gebeurd.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, KikiCelinevs, LDRD, mystery3434 en 97 bezoekers