maagklachten/kribbebijten

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jasper

maagklachten/kribbebijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-01-03 21:04

Zojuist een artikel gelezen in 'Your Horse'. Er schijnt een stevige relatie te zijn tussen kribbebijten en maagklachten. Ze hebben een proef gedaan met paarden die een zuurremmend middel kregen en 40% reageerde door minder te kribbebijten danwel helemaal te stoppen met dit gedrag. Zelfs na jaren van kribbebijten.
De verklaring wordt gezocht in de aanmaak van speeksel tijdens het bijten. Dat vermengt zich met het maagzuur en doet de maagpijn afnemen.
Ik heb een pony die weliswaar niet 'kribbe'bijt maar wel als een gek op het hout van de bak staat te kauwen. Ik wil weleens kijken of dit gedrag zou kunnen afnemen/stoppen met een maagzuurremmend middel, alleen ik kan niets vinden op internet. Alleen een Amerikaanse site.
Heeft iemand een suggestie van middelen die in Nederland te koop zijn?

Debby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-03 00:36

Hoi Jasper,
In het blad "Hemel op Paarden" van december (ligt als het goed is nog wel in de winkels, januari is nog niet uit) staat een heel artikel over dit onderwerp. Daarin worden een aantal recente onderzoeken aangehaald waarin o.a. dit ook omschreven is. Ik heb de bronnen erbij gezet (heb het artikel zelf geschreven nl.) en als je interesse hebt wil ik je de url's wel mailen. Ik heb al zoekende ook een artikeltje gevonden over een privéonderzoek waarbij een paard een tijd een bepaalde dosis Rennies kreeg (ja, echt waar, ik verzin dit niet) en dat bleek goed te werken. Omdat dit blijkbaar zo goed aansloeg zou er een wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zijn maar helaas kon ik daar verder (mede door tijdgebrek) niets over vinden en hebben we besloten hier dus verder geen aandacht aan te besteden.

Hierbij het citaat :
##Latest Research
Five years ago Richard Peace and his wife Susi came up with a theory that rather than being stress related, wind-sucking could possibly be due to a problem horses have in digestion. They'd noticed years before that wind-sucking horses kept on limestone soils tended to wind-suck less than if they were kept on clay soils for example. They decided to try feeding Rennie (the human antacid treatment for indigestion) to a wind sucking horse they owned at the time. They gave the horse 6 Rennie tablets after his feed and his wind sucking decreased by 200%. The results were amazing albeit in just a one horse trial. So simple, yet nobody had come up with it in years of research. They went to De Montfort University with their idea who carried out an extensive trial on 100 horses and the results proved to be significant. This has changed the whole direction of research into wind-sucking in horses.
##

Ik heb dit verhaal dus niet kunnen verifieren en ik raad je aan om niet zomaar te gaan experimenteren maar dit te overleggen met je dierenarts.
Zou je me evt. op de hoogte willen houden ?
Veel succes !

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie