Open wond en vliegen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

inma

Open wond en vliegen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 23:27

Mijn paard heeft al enige tijd een vrij grote wond. Deze zit op haar schouder en doordat ze graag rolt, rolt ze deze elke keer open. Dit was tot nu toe niet echt een probleem, de wond wordt langzaam kleiner.
Maar nu begint het weer mooi weer te worden en ja, dan komen de vliegen ook gelijk langs. En die vinden die wond een erg leuke plek om op te zitten. Maar voor de wond is het denk niet zo fijn dat die vliegen er zitten. Hebben jullie misschien ideeen of tips hoe ik de vliegen daar weg kan houden?

Britt

Re: Open wond en vliegen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:28

Kan je er geen vliegendeken over doen die wat ruim valt en dus de wond niet stoort?

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 23:54

Dat is misschien wel te proberen.
Zelf zat ik te denken of ik er misschien iets op kan smeren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:55

En dan gaat ze rollen en plakt er vanalles aan of is alles ervanaf Vork
Tja, de meeste dingen tegen vliegen zullen behoorlijk bijten op open wonden, dus lijkt me niet de meest ideale oplossing..
Zou het anders ook niet weten

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 00:05

Haha, ja dat is ook weer zowat. (waarom rolt ze dan ook zoveel?:D)

Ik heb tot nu toe rondom de wond (dus op de goede huid eromheen) vliegenzooi gedaan, maar die beesten trekken zich daar niks van aan...

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:24

En zo'n borstbeschermer (paardenbh)? Hoeft ze geen deken op, en die kan ook weer af nadat het weer goed gaat

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:29

Groene leem pasta op de wond smeren.
Groene leem dood bacteriën, bevorderd het herstel, en droogt op, zodat de vliegen er niet meer in kunnen.
Ook houdt de groene leem het vuil tegen, bij bv rollen..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:29

Misschien iets heel geks maar bestaat er niet iets van zo'n pleister wat je op de wond kan sprayen en die dan af dekt? Net als je voor mensen hebt alleen dan voor dieren. Want dan is het wel open maar wel afgedekt met een dun laagje.

Want afsluiten met deken e.d zou ik niet aanraden want dat kan aan de wond gaan plakken en dat is niet bevordelijk voor de genezing. Daarbij is het nu erg warm en dan kan de wond er onder gaan broeien wat ook weer de genezing beperkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:32

hoe ziet die wond eruit?heb je er een foto van?
met dit warme weer heb je kans dat er ook wat blauwe vliegen langskomen en er eitjes in willen leggen,dan heb je na ongeveer 9 uur maden erin....
maar het ligt eraan wat voor wond het is,vandaar mijn vraag naar een foto...

leem is inderdaad geen slecht idee,alleen moet de wond niet ontstoken zijn.
Wel heb je kans dat wanneer de leem opdroogt door de zon het gaat jeuken,misschien wat olijfolie er door heendoen?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:35

Ik heb zoiets eerder gehad en toen heb ik de wond goed schoongemaakt, groene klei en een paardenbeha achtig iets erover gedaan. En dat 2x daags, was daarna vrij snel genezen.

Ik gebruik met dit weer graag groene klei. Wondjes blijven vaak schoner, er komt geen vlas of vliegen bij wat m.i. de kans op ontstekingen kleiner maakt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:39

Een flesje pure neem-olie kopen bij Anthemis.nl (let op er is ook goedkope rotzooi op de markt, die werkt niet! Die van anthemis is heel goed vankwaliteit)

http://www.anthemis.nl/aromabasis/neem.htm

Het werkt huidverzorgend maar ook mooi vliegenwerend.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 23:57

Dit was de wond zoals die toen was. Het gaat dus om de wond op het voorbeen. Inmiddels is deze wel al een stuk kleiner geworden (en ziet me paard er ook een stuk beter uit! Haha!)

Afbeelding

Britkitt: ik denk dus dat een borstbeschermer niet laag genoeg komt.

femme fatale, raket: Is het dan niet erg dat de groene leem achter blijft op de wond? Ik heb het wel staan omdat ik het ook wel eens gebruik voor mok, maar ik vindt het altijd zo lastig schoonmaken. De groene leem blijft gewoon vastzitten.

O, en misschien ook handig om te weten. Het is dus een wond die vrij diep zit. Hij zit er al sinds februari en het gaat dus lang duren voor deze echt helemaal dicht zit.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 00:07

Ik bedacht me dat ik ook nog een recentere foto op de compu had staan. Bij deze dus
Afbeelding

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:28

Gewoon groene leem erop, en regelmatig wassen en verversen.
Dat er een klein beetje blijft zitten is niet erg, al haalde ik ik wel altijd alles weg. Onder de groene leem gaat de wond zich sluiten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:38

kwam dat door die bloedvergiftiging??of haal ik nu alle paarden doorelkaar?
Inderdaad leem...beetje olijfolie erdoor,dan blijft het een soort pasta....het ziet er niet vreselijk ernstig uit.
Iedergeval al een stuk beter dan eerst.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:47

Betadinespray. Van die paarse wondspray, dat ontsmet en legt er een soort laagje overheen en is vliegwerend.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 17:58

Groene klei spoel je er weer makkelijk af, zeker met lauw water.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 23:37

geerke: dat was inderdaad naar aanleiding van einschuss
[MD] Einschuss ->dit verhaal dus
De wond ziet er inderdaad best netjes uit, maar het zit me gewoon niet lekker dat de vliegen er lekker op gaan zitten.

Bedankt voor de reacties! Ik ga het denk met groene leem proberen. Denk dat dat inderdaad weinig kwaad kan voor de wond.

Diamant191

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:07

ik ben zelf altijd super fan van betadine spray. Er komt dan een soort van dun laagje op de wond, dus er blijft dan ook niets aan plakken.
Er omheen dan wat vliegenspray dmv je hand op de huid wrijven.

Mijn paard had namelijk deze wond alleen dan in meervoud op beide achterbenen. Bovenstaande gedaan en het hielp erg goed.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:56

Je kan er ook zo van die zilverspray opspuiten, de juiste naam ken ik niet, zodat de wonde droog blijft en indien vochtig is, wordt de wonde uitgedroogd.
Ik weet niet of deze nog in zilverkleur bestaat, ik dacht laatst dat de spray's blauw waren geworden.

Succes met de vliegenbestrijding!!

dukeenkaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 09:06

Zie nu pas jouw bericht, maar ik heb dit ook gehad met twee ezels. De vliegen waren dol op de wond. Ik zelf zou het proberen rondom en een klein beetje op de wond met Tea Tree Olie ( kijk op www.kayadeboxer.nl) Probeer eerst een klein stukje. De lucht is heel belangrijk die vinden vliegen namelijk niet echt lekker en de wond kan zo genezen. Tea Tree maakt goed schoon en geneest de wond snel. Als je het koopt , zorg dan wel dat je de pure koopt de prijs moet dan liggen tussen de 14 en 16 euro en je kunt het voorzelf ook gebruiken. Je doet erg lang met zo'n fles. Als je het gaat gebruiken laat het even weten hoe het gaat.

Mvg Mo en Duke