Wanneer wit haar op schuurplekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Wanneer wit haar op schuurplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 12:19

Ik heb mijn pony in het strengenmodel geschoren en nu heeft hij op verschillende plaatsen kale plekken waar de donkere huid te zien is. Deze plekken worden veroorzaakt door het schuren van de teugel langs de hals, door mijn been langs de buik (tijdens het rijden) door de singel en op de borst door de deken.
Je hoort altijd dat op open plekken wit haar gaat groeien (als bij zadeldrukkingen) maar mijn pony had eens twee wonden op zijn knien waar weer mooi zwart haar op groeide. Wat ik me dus afvraag is: komt er op de kaal geschuurde plekken van mijn pony nou wit haar? Of moet het daarvoor een open wond zijnn? Of komt er alleen maar wit haar op bepaalde plaatsen op het lichaam. En nog iets: is er ook iets te doen aan de kale plakken en komt het vaker voor bij geschoren paarden?


littleroosie

Berichten: 6052
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:10

Een pony krijgt witte haren wanneer de huid stuk is en daardoor het haar zakje (of het het zakje is weet ik niet precies) Maar iets (denk het pigment) gaat daat dus stuk/weg en daardoor komen er witte haren terug. Op de schuurplekken komen dus geen witte haren terug. En van die wonden was dus waarschijnlijk het haar zakje (?) nog in tact.

Insta: stal.de.bonte.dijk
Insta: pretty.by.roos - pmu in Wolvega
Vino van de Bonte Dijk B+4

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:46

Tegen die kale plekken helpt een goedpassende deken vaak, je kunt ook een paardenBH kopen, een kennis van me maakt die dingen, weet alleen niet hoe het er nu meestaat.

Voor de rest is mij altijd vertelt dat als je een wondje verwaarloosd dat er dan wit haar opkomt, als het gewoon goed verzorgt word dan komt de oude haarkleur weer terug, in hoeverre dit waar is weet ik niet.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 17:17

Verzorging van een wond heeft er op zich niet zoveel mee te maken. Mijn veulen heeft tijdens het spelen in de wei vorig jaar haar been "gevangen" in een touw dat m'n man gespannen had. Beentje had er een goeie snee huid vanaf. Ze had de week ervoor een injectie tegen tetanus gekregen en serum, dus de DA moest er niet bijkomen gezien het geen gapende wonde was, maar het was wel op het vlees. Ik mocht er echter niet aankomen van mevrouwtje ... het is genezen in perfect zwarte kleur, zonder dat je er iets van ziet. Dus zelfs open wonden kunnen genezen in de originele kleur. Messchien zijn bepaalde zones inderdaad meer gevoelig voor pigmentverlies ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-01-03 22:47

Idd sonja dat dacht ik dus ook aangezien mijn andere pony zijn knien eens op zijn knien was gevallen op het asfalt waarbij hij dus echt twee bloedende schaafwonden had. Daar kwam echter gewoon weer zwart haar op. Wat dat met goede verzorging te maken kan hebben weet ik niet. ik heb de wond eerst afgespoten en er een paar dagen jodium op gedaan. Voordat ik ging rijden deed ik er uierzalf op zodat de korsten soeple bleven en niet meer openscheurden.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-03 14:20

Messchien zijn benen minder gevoelig van witte "drukvlekken" dan bij de schoft??? Zo wreef m'n vorige merrie haar staart kaal een jaar terug, tot 'r gat erbij ging bloeden, en ze heeft ook geen witte "kring" langsachter hoor, gewoon donkerbruin. Zou het niet aan "dode" huid liggen bij de schoft door herhaalde "mishandeling" (lees herhaald drukken van slecht passend zadel) eerder dan aan een open wond???

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdagingā€¦ & een kans om te genieten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Bielsje, elin2412, fohadie, Iris_123, manubres, nadcha, Rubs en 29 bezoekers