shaking head syndrom???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 17:50



IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:00


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:06

Photosensitive Head shakers hebben meestal last van zonlicht. Het is een allergische reactie op zonlicht die in de winter, als de zon wat minder fel schijnt, meestal ook minder is. Het is te behandelen als je je paard uit de zon houd, en het is met medicijnen te onderdrukken, het kan nooit meer genezen. Je pony mag niet in de zomer de wei op, moet op stal staan en vooral donker staan. Overdag rijden is ook uit den boze. En het gaat nooit "zomaar" over.

Head Shakers hebben erg veel last, en zijn onberekenbaar als je erop blijft rijden. Ze hebben ook geen fijn een paardwaardig leven meer als ze alleen maar binnen kunnen staan en in een donkere box kunnen staan. Je zou heb 's nachts wel buiten kunnen laten lopen, maar dan moet hij naar binnen voordat er ook een klein beetje zon of daglicht is. Soms is zelfs een lamp die op stal brandt al teveel....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-12-02 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:08


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:11


Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 19:17

Hoe zijn ze dan op die diagnose Head Shaking gekomen als hij er niet zo veel last van heeft?

Je suis Charlie.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 20:16

Lees het allemaal maar goed door, maar denk er aan ...het kan het ook niet zijn hoor! Voor hetzelfde geld maak je je ongerust en is 't het niet..

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 00:53

Wat ze wel eens proberen, zijn van die gazen kapjes, die over de oren gaan en de ogen bedekken en de neusgaten. Ze kunnen door het gaas goed heenkijken en goed ademen, maar het schijnt het ergste licht weg te nemen en als het door vliegjes komt ( dat schijnt ook te kunnen) dan kunnen die ook niet meer bij het hoofd komen. Volgens mij heeft de Paardendrogist die te koop, je kan eens op hun site kijken. www.paardendrogist.nl . Succes!

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 16:59

Probeer is een appelbit!! Ik heb een paard gehad die het zelfde deed, bleek aan het bit te liggen, was gewoon een RVS watertrensje. En verder misschien een kwestie van ontspannen en negeren. Kan een tic zijn die alleen voorkomt uit spanning, omdat hij het alleen doet als je erop zit!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 22:19

Die van mij doet het vooral als ze gestresst is. Bijv. als ik met een groep uit rijden ga. Als ik alleen met haar ga of met 1 paard dat ze kent doet ze het haast niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 12:39

holiday schreef:
Hallo allemaal,
1. Waar heeft een pony met een shaking head syndrom precies last van?
** Hoewel de zonlichtallergie het bekendst is, wordt het ook veroorzaakt door pollenallergie.
2. Heeft een pony met het shaking head syndrom er ook last van als hij gewoon in de wei staat?
** Ja, JUIST als hij in de wei staat, omdat hij daar in het zonlicht staat en het meest in aanraking komt met pollen. Een goed masker kan verlichting geven.
3. Bestaat er een kans dat het shaking head syndrom "verdwijnt"?
** Ja, er zijn paarden die eroverheen groeien, en er zijn medicijnen voor te krijgen, die meestal met een puffertje in de neus toegediend worden.
Tegen het shaking head syndrom is waarschijnlijk niets te doen, maar ik hoop dat jullie antwoord hebben op mijn vragen... Alvast bedankt!

** Ik zou toch eens goed overleggen met de veearts, want als hij het alleen onder het rijden doet, kan het wel eens gewoon een rijtechnisch probleem zijn. Een heel typisch tikje voor paarden met Headshaking Syndrome is dat ze als ze los zijn vaak met hun neus over de grond schuiven. Bovendien vertonen ze het gedrag ook vaak als ze los zijn.

gelderfan

Berichten: 101
Geregistreerd: 14-06-02
Woonplaats: kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 22:06

bij een paard wat ik ken dachten ze ook eerst aan het synsroom, maar hij deed het hoofdzakelijk onder het rijden en ook niet als hij op de wei was, was soms echt gevaarlijk. De dierenarts heeft toen zo'n gaasje voor over de neus/ mond voorgeslagen, dat zelfde ding stond laatst in Bit en sindsdien kan ze gewoon weer rijden zonder problemen. Misschien de moeite waard te proberen...........


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C en 123 bezoekers