Gezwollen hoofd en klieren & zichtbare halsader

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Gezwollen hoofd en klieren & zichtbare halsader

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-08 22:18

Vorig jaar -half augustus- haalde ik Quell uit de wei en ze was anders dan anders. Aangezien ik mijn paarden erg goed ken, gokte ik op koliek en een slokdarmverstopping wat beide klopte, madame zat tot de nok toe vol (ze hadden er die dag een stuk land bij gekregen en dat moet natuurlijk meteen op). Ze kreeg pijnstillers en darmverslappers (in de halsader) en de volgende dag moest het beter gaan. De dag erna was de onderkant van haar hals opgezet (daar waar de slokdarm loopt) en heb ik de DA weer gebeld. Volgens haar zou de zwelling gekomen zijn door de medicijnen en ik moest het even afwachten. De dag erna was het nog erger en hing er echt een voetbal aan de onderkant van de hals en is de DA weer gekomen. De diagnose was nu slokdarminfectie en madame kreeg weer pijnstillers en ik kreeg nog voor 3 dagen in m'n handen gedrukt wat ik in de boeg kon spuiten (stalgenoot heeft gespoten). Na die 3 dagen was de zwelling nog niets verminderd en heb ik de DA weer laten komen. Ze zei dat er erg veel vocht in de hals zat en dat ze nog wel even kon kijken of het niet per ongeluk pus was. Vervolgens haalde ze er 3 grote spuiten pus uit (abces dus) en ze zei dat er 3 opties waren:
- wachten tot het abces uit zichzelf open sprong
- ze kon het open snijden op goed geluk, dan moest ik de wond open houden en dagelijks spoelen
- ik kon ermee naar de kliniek waar ze met een één of andere ...scoop moesten kijken of de slokdarm niet geperforeerd was
Aangezien ze niet wist of het aan de halsader lag (en er dus kans bestond op een flinke bloeding) raadde ze me het laatste aan. Faculteit Utrecht nam niet op, Schalkwijk durfde het niet aan omdat die DA alleen was, dus we hebben haar op de trailer gezet naar Bodegraven.

Daar is het abces gescand en bleek het naast de halsader te liggen (opluchting) en hij gaf me wederom 2 opties: mee naar huis nemen, wachten tot het openspringt en het de natuur op laten lossen of haar daar houden zodat ze het elke dag konden spoelen en haar antibiotica konden geven. Ik koos ervoor om haar daar te laten. Inmiddels bestond haar boeg uit 2 voetballen en wilde ik niet dat ze nog antibiotica in haar boeg gespoten kreeg en werd mij beloofd dat ze zouden spuiten in halsspier en bilspier (hebben ze ook super gedaan). Al met al heeft Quell daar 8 dagen gestaan en werd de holte elke dag gespoeld met een antibiotica-oplossing.

Na die tijd ging ze weer vanaf 15.00u. de wei op tot ik er 's avonds was (meestal rond 19.00u of 20.00u.) en merkte ik dat haar lymfeklieren erg opgezet waren. Ik moest haar hoofd goed in de gaten houden en als ze zogenaamde kikkerogen kreeg, dan moest ik direct bellen. Vervolgens weer Bodegraven gebeld en zij zeiden dat het geen verband hield met hetgeen ze voor behandeld was en dat ik dus net zo goed mijn eigen DA kon bellen. Die is gekomen en zei dat het gevulde luchtzakken waren. Weer een heel op zichzelf staand iets, wat werd veroorzaakt door de houding 'hoofd naar beneden', oftewel; de natuurlijke eet-houding van een paard. Zodra ze zou stoppen met eten dan moest ik weer bellen en verder moest ik haar veel rijden met lange teugel om het vocht af te laten drijven.

Vrij kort daarop was het weide seizoen over en ging ze weer hele dagen op stal. Haar hele stal is omgebouwd, want ze moest zoveel mogelijk hoog te eten krijgen, dus ze moest een ruif (erg moeilijk als er geen mogelijkheid blijkt voor een ruif, maar ik heb een erg lieve en meedenkende staleigenaar).

Vandaag zijn de paarden weer voor het eerst op de wei geweest, wat een hel weer... Een stalgenootje smste me nog: 'het leven is zoveel mooier als je weet dat je paarden in de wei staan' en dat gevoel deelde ik wel met haar; het was super weer, dus helemaal perfect dat Mormel & Co weer lekker buiten liepen. Was om 17.45u. op stal en om 18.15u. had ik beide stallen gemest, ze waren nog super netjes. Mijn vriend kwam langs om nog even te kleppen op stal en we zijn samen de paarden uit de wei gaan halen. Paarden stonden lekker te knagen op stal en Quell stond aan haar ruif te trekken, trok een pluk hooi eruit, gooide het in het stro en stond gewoon lekker te eten. Haar klieren waren erg opgezet, ook onder haar oren en boven haar ogen en toen zag ik haar halsader er duidelijk op liggen, van haar kaak tot aan de boeg, heel duidelijk kloppen. Ik bij andere paarden gekeken, want ik kon me niet herinneren dat ik dit ooit eerder bij haar had gezien. Stalgenootjes kwamen kijken en vonden het ook niet normaal.

Dus maar weer de DA gebeld... Mijn eigen DA had geen dienst, maar zou morgen om 10 uur komen (moet ik morgenochtend nog even afbellen) en zij zei dat het niet zoveel haast had, het kon komen doordat ze de hele middag met haar hoofd naar beneden heeft gestaan of ze had een hartafwijking. Dat laatste leek me erg onmogelijk, zeker omdat ze al zo door de mallemolen is gehaald. Toch voelde ik me er niet fijn bij en heb een andere DA gebeld, die zei dat het niet normaal was om die ader te zien bij een paard, dat het kon komen door een hoge bloeddruk en dat ik het maar een paar dagen in de gaten moest houden en dan nog maar eens aan de bel moest trekken. Voelde me dus niet echt serieus genomen No Cheer Vervolgens de 3e DA gebeld en die zou er binnen een uur zijn en dat was hij.

De conclusie van de avond... Het abces heeft littekenweefsel achtergelaten op de halsader waardoor de bloed stuwing van het hart naar het hoofd niet optimaal is, wat dus in dit geval aan het licht komt door de dikke klieren/luchtzakken van het naar beneden staan met het hoofd, waardoor haar hoofd en alle aderen in het lichaam opzetten (zag er behoorlijk angstaanjagend uit). Ze heeft nu onstekings-/zwellingremmer gehad, morgen moet ze een dag binnen blijven en daarna kan ze weer naar buiten. Dan gaan we weer hetzelfde probleem krijgen, dat is nu al bekend en ze kunnen de remmer niet blijven spuiten. Dus op het moment dat ze stopt met eten of moeilijk gaat ademhalen moet ik weer bellen, dan is er oprechte stront aan de knikker.

De verstandigste optie was om haar helemaal niet meer in de wei te zetten, maar zowel de DA als ik vinden dat geen manier om paarden te houden en dan moet ik dus gaan nadenken. Wil je een paard verkopen met deze kwaal aan iemand die er serieus mee de sport in gaat en het paard op stal houdt of ga je stappen ondernemen richting inslapen.

Het paard in de wei zetten met een ruif vers gras is natuurlijk geen optie. In de bak laten lopen met een pluk hooi vind ik niet eerlijk als ze haar vriendjes in de wei ziet lopen, evenals het op stal houden.

Zijn er meer bokkers die een paard hebben met deze kwaal en hebben enig idee wat ik hiermee nog kan?

slimmerik

Re: Gezwollen hoofd en klieren & zichtbare halsader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 06:10

Bah Diaan, wat een ellende !! Tja een paard altijd op stal is imo ook geen optie. Of je moet haar een paar keer per dag in de paddock los kunnen gooien natuurlijk. Zo worden natuurlijk veel paarden gehouden. En zo zijn er ook wel meer mensen die hun paarden zo houden. Op zo'n adres zou ze dan misschien best wel tot haar recht komen. Alle wijsheid meis !! Ach gut

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:08

Ik heb, of in ieder geval 1 van mijn paarden, dit meegemaakt.
Paard was een beetje koliekerig, da laten komen en ze heeft medicijnen gehad in de halsader. Van de 2 spuiten die altijd worden gegeven bij koliek, bevat 1 een agressieve vloeistof. Daarom moet het ook in de ader gespoten worden want dan wordt het gelijk verdund.
Bij haar is dus vloeistof uit de ader gelekt, of er is door de ader heengeprikt. Wat is ze ziek geweest!
Hoge koorts, hoofd kon niet omhoog en niet naar beneden, een voetbal op de boeg. Op de boeg is het later ook doorgebroken en heeft ze nog een litteken.
Ook ik moest antibiotica spuiten waar ze enorme bulten van kreeg, dus ze had een voetbal op de boeg en daarnaast 2 enorme borsten. Ik wou niet meer spuiten, maar dat moest dan maar in de billen. Eigenwijs als ik ben heb ik dat geweigerd, ze was van voren al zo belabberd, dat ik het haar niet wou aandoen om van achteren ook nog pijn te hebben.
Toen heeft ze cubarmix gekregen wat gewoon door het voer kan.

Bij haar is de halsader niet kapot.
Ik snap niet dat ze in Bodegraven geen scan hebben gemaakt van de ader van je paard, want dan kunnen ze volgens mij vrij gemakkelijk zien of die kapot is of niet.
Jouw paard mag dan ook nooit meer in de hals geent worden.
Succes ermee!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 07:15

Jeetje quellian Scheve mond .

Ik wil je sterkte wensen.
Heb helaas/gelukkig geen ervaring hiermee, kan je dus niet helpen.

Wat ik mij wel afvroeg, is de halsader niet te repareren?
d.m.v. donorader of een plastic buis. Je hoort tegenwoordig zoveel van die nieuwe snufjes.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 08:44

Ik heb inderdaad gevraagd of er een mogelijkheid bestaat tot het verwijderen van het littekenweefsel, maar dit was een flinke ingreep zei hij. Paard moet dan op de operatietafel en door een operatie maak je ook weer nieuw littekenweefsel.

Voor nu weet ik het gewoon even niet meer. Voel me vooral erg schuldig dat de paarden straks de wei op gaan en zij alleen op stal moet blijven staan.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:50

verwijderen van littekenweefsel is inderdaad een dure, risicovolle operatie met weinig garantie op vooruitgang. He wat sneu voor die lieve Q!

Maar ookal ziet het er akelig uit, hoegroot is de kans dat ze inderdaad moeilijker gaat ademen en er echt last van krijgt? of heeft ze er nu al duidelijk last van?

en is ze dan nog wel geschikt voor die optie 'sport' zou je denken...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-08 09:04

Voor de sport is ze geschikt zolang ze niet op de wei komt.

En ja, hoe groot de kans is dat ze daadwerkelijk stopt met ademen en eten; don't know. Gister was ze al erg sloom en dit was al een 'normale' reactie hierop zei de DA.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:07

Jézús...kan ook maar 1 paard wezen he!

Sterkte! Als ik wat kan doen hoor ik het wel....toch?

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:11

Maar is het ook mogelijk dat het niet alleen reactie is door haar kwaal maar ook oomdat ze voor het eerst weer echt op de wei gaan, daar reageren ze ook vaak op, misschien is het een combinatie en gaat het nog minder heftig worden als ze eenmaal weer aan vers gras gewend is?

Misschien toch ook eens op het alternatieve vlak gaan kijken.......

Moeilijk hoor.

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 12:16

Denk dat Tavanta ook een punt heeft....