Lijst met verboden middelen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Lijst met verboden middelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:31

Hallo,

Via Google zocht ik naar de lijst met verboden middelen, ik kwam op de FEI site, helaas helemaal in het Engels. En ik vraag me dus af of deze er ook in het Nederlands is, ik kan het namelijk nergens vinden.

Zou iemand enig idee hebben waar ik de Nl versier kan vinden van de verboden middelen?

Alvast bedankt!

Sonja_vR

Re: Lijst met verboden middelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:42

als er geen nederlandse versie is (wat ik betwijfel, die moet ergens te vinden zijn Clown hoop ik ) wil ik wel gaan vertalen

edit....KNHS linkt dus ook gewoon door naar het engelse stuk ...handige mensen Rolleyes

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 10:52

Dat klopt Haha!
De dierenarts had ik overigens ook gevraagd of zij zo'n lijst hadden, maar die hebben ze niet.
En KNHS linkt inderdaad naar de Engelse versie, een Nederlandse versie heb ik niet kunnen vinden Clown

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 10:58

ik ben bang dat ie er niet is Bloos! wat stom ...
naja, ik wil eventueel wel die laast gaan zitten vertalen...dus roep maar

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 11:04

Dat vind ik heel aardig Ja
Ik zal vanmiddag nog wel even rondbellen, mocht het dan nog niet lukken zou ik het heel fijn vinden. Lachen

(Freetranslation gaf mij zulke rare zinnen Clown )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 11:12

hihihi...erm ja...kennisje van me wat niet zo thuis is met nternet kwam met een vertaling van iets via babelfish oid aanzetten
" volgens mij klopt het niet helemaal , maar heb het gewoon via die en die site gedaan "
geweldig programmaatjes zijn het ook ...
naja , bel nog maar even rond, ik hoor het wel ...vind het op zich altijd wel leuk om te doen dit soort dingen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-08 14:25

Haha ja er klopt niets van, meestal gebruik ik ze alleen om woorden te vertalen en soms dat gaat al niet goed.

Ik heb nog het een en ander rondgebeld, maar helaas geen lijst kunnen vinden.
Mocht je het willen vertalen, erg graag!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 15:11

o dat zou mooi zijn als er een nederlandse lijst komt daar hebben we wel wat aan

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:51

nou ja, ik ga wel aan het vertalen ...hoop hem van de week af te hebben Clown

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:58

heeeeeel fijn thanks

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 18:59

Volgens mij is er wel een nederlandse upgedate lijst.. Stond laatst in een voorpagina nieuwsbericht.. Wacht ik zoek even: http://www.equinesports.info/#
Owh, nee excusses, dat is engels. Waarom heb je hem in het nederlands nodig? Meeste medicijnen die je geeft hebben ook een engelse naam erop staan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:03

een heleboel niet hoor

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:12

RianneH @ daar staan geen mediceinen in hoor... (in dat stukje van jou)
daarvan is de vertaling :
Het Equinesports Veterinaire Handboek, de zomer van 2007 zal dierenartsen helpen om een stuk van het raadsel van verordeningen en wetenschappelijk onderzoek van veterinair medicijn in te vullen. EVM geeft een uitvoerig overzicht van meer dan 150 therapeutische substanties die in de concurrentiepaarden vandaag worden gebruikt. Het laat dierenartsen toe om te schatten een wetenschappelijk gebaseerde tijd na de behandeling een paard niet in de concurrentie zou moeten zijn ingegaan, d.w.z. de Tijden van de Terugtrekking EWT(s)(Estimated voor sport). En het bespreekt de meest relevante internationale de concurrentieverordeningen, de regelgevende organismen (FEI, IFHA, IFAHR, FEQHA, AQHA, ARCI, USEF, CPMA), de laboratoriumresultaten (EHSLC, RMTC, AORC) en het Europese beleid inzake veterinair medicijn.

Ik kan alleen die lijst niet vinden... waar staat die dan Clown

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:21

Nee je hebt gelijk hoor. Maar nu vraag ik me af waar ik dan die lijst gezien heb.. Misschien via school dan..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:20

Nou, ging weer sneller dan verwacht, helemaal foutloos zal hij niet zijn (mijn spellingscontrole is er van tussen ,dus er zullen wel degelijk foutjes in geslopen zijn , ) en ik ben natuurlijk geen dierenarts of wetenschapper,
ik heb bij zoveel mogelijk dingen een uitgebreidere uitleg of vertaling proberen te geven dan dat de lijst van origine geeft
zoals de werking of het doel van bepaalde stoffen die de engelse lijst niet geeft omdat deze lijst grotendeels op dierenartsen gericht is

hopelijk heeft iemand er wat aan , en voor eventuele spelfoutjes, of een licht kromme loop van een zin , sorry, maar ik had hem na dik 2,5 uur medisch engels uitpluizen ook wel hangen Clown

Verboden substanties : doping

Stoffen, Cocktails en mengsels van substanties die effect kunnen hebben op de prestaties van het paard;
maskerende stoffen; Substanties die niet geaccepteerd worden voor gebruik bij wedstrijdpaarden;
Substanties welke meestal producten zijn die voorgeschreven worden aan mensen of andere diersoorten;
Stoffen die gebruikt worden om ledematen of lichaamsdelen ongevoeliger te maken , of juist gevoeliger te maken.
In ieder geval (maar niet beperkt tot puur deze lijst ) de volgende :

* twee of meer ontstekingsremmende/onderdrukkende middelen (op steroide en/of niet steroide
basis) Of andere combinaties van ontstekingsremmende/onderdrukkende middelen met
vergelijkbare of specifieke pharmacologische werking.

*anti-psychotica, anti-epileptica, anti-overgevoeligheid zoals bijvoorbeeld reserpine (bloeddruk
verlagend)
, gabapentine (beinvloed zenuwprikkels in de hersenen) , fluphenazine
(antipsychoticum)
en guanabenzine (bloeddrukverlagend).

*Antidepressiva, zoals selectieve serotonine heropnameremmers (SSRIs ), Monoamine
Oxidase remmers (MOAIs) , tryciclic antidepressiva (TCA'S )

*Verdovende en Sederende middelen waaronder ook sederende antihistiminica, normaal
gesproken gebruikt bij mensen en/of diersoorten anders dan paarden.
Onder andere; benzodiazepinen (medicijnen tegen angst en slaapmiddelen, anti epileptica, )
, barbituraten (slaap en verdovingsmiddelen), Azaperone (Sederend middel).

*Narcotica, Opioide pijnstillers (op opium gebaseerde pijnstillers, bekendste = morfine )
Endorphinen.

*Amphetaminen en andere stoffen die het centrale zenuwstelsel stimuleren zoals cocaine en
verwante drugs .

*Betablokkers zoals propranolol, atenolol (verlagen de bloeddruk en hartslag, vermindert
zuurstofbehoefte van het hart)
en timolol (oogdruppels om druk in oog te verlagen) .

* Diuretica (vochtafdrijvers gebruikt om bloeddruk te verlagen en als medicatie bij hartfalen door
vocht vasthouden)
.

*Anabole Steroiden(prestatie verhogende middelen) inclusief Testosteron bij merries en
ruinen en Groei stimulerende middelen .

*Peptiden en hormonen die laboratorium gemaakt zijn zoals Erythropoietine(EPO) Insuline
(polypeptidehormoon)
en groeihormonen (als deze dus niet lichaamseigen of in een te hoog
gehalte voorkomen in het lichaam en dus toegediend zijn van buitenaf )
.
.
*Hormoonproducten (natuurlijk of kunstmatig), inclusief Adrenocorticotropisch hormoon
(stressreducerende werking)
en Cortisol
(boven de drempelwaarde).

*Substanties ontwikkeld en op de markt gebracht voor menselijk gebruik en gebruik bij andere
soorten dan paarden waarvoor alternatieve en geaccepteerde produkten op de markt zijn
speciaal voor paarden.

*desensibiliserende of sensibiliserende stoffen die gebruikt worden op lichaamsdelen of
onderdelen van het harnachement om de prestatie van het paard te beinvloeden
(stoffen die huid of lichaamsdelen gevoeliger maken, of juist ongevoeliger, om de prestatie te
verhogen
).

*Zuurstof dragers.

En andere stoffen met een vergelijkbare chemische structuur en/of biologisch effect
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-04-08 23:51, in het totaal 6 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:21

Verboden substanties : medicatie klasse A

Stoffen die gebruikt kunnen worden om de de prestaties te beinvloeden door pijnstilling, sedatie,
stimulatie of het opwekken en/of beinvloeden van physiologische effecten en/of gedrag zoals;

*plaatselijke verdovingen

*sympathomimetische middelen (bv ephedrine )

*respiratory/ademhalings en centrale stimulantia(bv: caffeine)

*clenbuterol en andere bronchien verwijdende middelen en andere middelen gebruikt om
terugkerende luchtwegproblemen te behandelen

*gebruik van een niet steroide ontstekingsremmende/onderdrukkende middel

*gebruik van een cotricosteroide

*sederende of verdovende middelen voor paarden inclusief antihistiminica zoals; Thiamine,
Valeriaan en andere op kruiden gebaseerde middelen anders dan genoemd op de dopinglijst .

*spierontspanners inclusief mehtocarbanol en propantheline.

*antistollingsmiddelen zoals heparine en warfarine

En andere stoffen met een vergelijkbare chemische structuur en/of biologisch effect

Verboden middelen , medicatie klasse B

Stoffen welke een beperkt prestatie verhogend effect kunnen hebben , of paarden per ongeluk aan
blootgesteld kunnen zijn, inclusief besmettingen van voedingsmiddelen met deze stoffen

*isoxuprine(vaatverwijdend middel)

*dimethylsulphoxide (DMSO) (oplosmiddel, anti oxidant, plaatselijke pijnstiller, drager van medicatie
die door de huid opgenomen moet worden)

*Mucolytica(slijmoplossers/verdunners) en hoest onderdrukkers zoals Bromhexine en andere stoffen
met een vergelijkbare chemische structuur en/of biologische/lichamelijke effecten

*Hyoscine (kalmeringsmiddel) , Atropine en andere antocholinergische middelen (spierverslappend,
normaal gesproken gebruikt voor luchtwegverwijding bij astma aanvallen)

met een vergelijkbare chemische structuur en/of biologisch/lichamelijk effect .

*plant en/of dier derivaten zoals bufotenine(psychedische stof) , hordenine (groeibevorderaar) ,
tyrosine(vergroot stressbestendigheid) , gamma-oryzanol ( vergroot stressbestendigheid oa)
en andere stoffen met een vergelijkbare chemische substantie en/of biologisch/lichamelijk effect .

*Terpines (hoestdempende stof) en andere anorganische besmettings stoffen
(anders dan gevonden met testen op huid en harnachement)

*evacuants/afdrijvers/verwijderaars zoals magnesiumsulfaat en andere stoffen met en vergelijkbare werking of biologisch/lichamelijk effect (vochtafdrijvers etc)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:22

stoffen toegestaan tot een bepaald niveau/ drempelstoffen

Paarden mogen meedoen in competetieve acticiteiten met de aanwezigheid van sommige stoffen in hun
lichaam, lichaamsvloeistoffen en hun afvalstoffen, de drempel
waar het niveau van deze stoffen onder moeten blijven staat hier onder beschreven.
de stoffen mogen in het lichaam aanwezig zijn zolang ze maar onder de aangegeven concentraties blijven.
de zogenaamde drempels gelden alleen voor

-stoffen van nature aanwezig in het paard
-stoffen afkomstig van planten die normaal gezien gegeten worden in de weide of ge-oogst worden als ruwvoer
voor paarden.
-stoffen in paardenvoeding voortkomend uit besmetting tijdens het kweken, oogsten, verwerken, opslag en
transporteren van de voedingsmiddelen.

de volgende lijst geeft de specifieke stoffen aan waarbij een drempel is veastgesteld, zolang je bij deze
stoffen onder die drempel blijft heeft de aanwezigheid geen overtreding van de regels tot gevolg

*Beschikbare carbon dioxide (CO2) : 36 millimol per liter plasma

*Boldenone (anders dan bij ruinen) : vrij aanwezigeof gebonden Boldenone niet meer dan 0,015 microgram
per ml urine van mannelijke paarden

* Dymethyl sulphoxide : 15 microgram per ml urine of 1 microgram per ml plasma

*Estranediol bij mannelijke paarden anders dan ruinen : in vrije vorm of gebonden 0,045 microgram per ml urine

*Hydrocortisone : 1 microgram per ml urine

*Salicyl zuur : 625 microgram per ml urine of 5,4 microgram per ml plasma

*Testosteron : 0,02 microgram vrije of gebonden testosteron per ml urine bij ruinen of
0,055 microgram vrije of gebonden testosteron per ml urine bij merries
behalve als deze drachtig zijn.

een toevoeging over analitische detectie levels en irrelevante concentraties van bepaalde stoffen

screening limits of detections (SLODs) zijn tot stand gekmen op basis van risico management om
de gevoeligheid van onderzoeksmethodes naar specifieke stoffen in het bloed of de urine van het paard
om de integriteit van de sport te waarborgen. waarvan de SLODs zijn vastgesteld zullen deze wereldwijd in
FEI laboratoria worden gebruikt. Stoffen waar detectietijden voor zijn vastgesteld of waar detectietijden voor
vastgesteld worden zijn te vinden op de FEI website.

De Detectie Tijd (DT) is de tijd dat een drug of verboden stof in het lichaam aanwezig en detecteerbaar is.
De DT word beinvloed door verschillende factoren, de grootte van het paard, wijze van toedienen , wat de
samenstelling van de drug is , aantal toegediende doseringen en factoren die per individueel paard verschillen
zoals metabolisme, eventuele ziekte van het dier.
En de Detectie limiet van de gebruikte onderzoeksmethode om de drug te vinden ( tenzij het een drempelstof
betreft , hiervoor zijn onderzoeksmethodes vastgesteld die altijd gevolgd moeten worden)
De uitwerk tijd (Withdrawal time : WT ) voor een drug word beslist door de behandelend dierenarts en
word gebaseerd op de werkduur van het medicijn + een veiligheidsmarge die vanuit professioneel inzicht en
met discretie word vastgesteld omdat er verschillen blijven bestaan tussen verschillende paarden .

Deze informatie is tot stand gebracht om behandelend dierenartsen en de personen verantwoordelijk voor
het paard op de hoogte te stellen van de huidige stand van zaken wat betreft wetenschappelijk onderzoek naar
verboden stoffen en verboden stoffen die voorgeschreven kunnen worden mocht dit nodig zijn.
Het wel of niet bestaan van een SLOD of DT voor een bepaalde stof zal geen invloed hebben op het daadwerkelijk
aantreffen van verboden en drempelstoffen als deze de regels overtreden.
en de beslissingen die daar op volgen , het paard als een biologisch wezen zal niet altijd de wetenschappelijk
vastgestelde modellen volgen die gebruikt worden om indicatieve informatie te geven
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 08-04-08 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 23:34

helemaal top gedaan super

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-08 08:40

Super dank je wel!
Dat ga ik zo eens even aandachtig doorlezen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:42

misschien is dit wat voor op de wiki?
Of zou dat niet mogen ivm copyright?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 10:20

ik heb het op het wiki subforum wel een topic gegeven , met idd de vraag of het wat is voor de wiki
copyright...zou een prob kunnen zijn, maar ik gok eingelijk dat als je er duidelijk bij vermeld welke lijst het is, waar die vandaan komt etc dat het wel zou kunnen ....
de lijst is er in principe om te informeren ...dus lijtk me dat hij met bronvermelding en dergelijke wel zou moeten mogen

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-08 08:53