Mijn pony melkt het hele jaar door.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Mijn pony melkt het hele jaar door.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 21:55

Mijn pony melkt het hele jaar door.
Verward Niet veel maar ja.
De dierenarts heeft al gekeken of ze zwanger was.
Ze heeft ook geen pein en ze heeft er geen last van.
Wat zou ik eraan kunnen doen.
Als dat niks is dan ga ik aan de dierenarts vragen of het schoone melk is.
Als dat zo is dan kan ik licht na twee weken wel een klein glaasje paardenmelk kunnen drinken.
Pling Party!!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:11

Geef haar in ieder geval weinig brok en hou het voer zo eiwit arm mogelijk! Dan zal de melk misschien alsnog keren.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 22:45

he wat vreemd, ik geloof dat paardenmelk best gezond is!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 02:49

Wanneer heeft ze haar laatste veulen gehad (levend of dood geboren)? Wanneer werd het veulen gespeend? Is het veulen nog aanwezig? ... Dit zijn een aantal factoren die meespelen samen met hormoonschommelingen en te eiwitrijk voer.

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-02 15:00

Hij heeft nooit een veulentje gehad.
Teminste niet dat ik weet.
Er zaten ook geen papieren bij.
We weten ook niet wat de vader en moeder is.
Dat komt omdat ze bij heel veel handelaren is geweest.
Ze krijgt ook al weinig brokken.
Party!! Haha!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 15:10

Melk je haar uit? Dat kan ook de melkgift in stand houden.
En anders een regime instellen alsof net een veulen gespeend is. Dus vooral ruwvoer (hooi) voeren en weinig/geen brok. Soms wil het helpen het water een poosje te rantsoeneren.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 16:15

Ik heb een merrie gehad die hetzelfde probleem had maar altijd als ze een veulen had gehad. Haar hormonen waren dan niet helemaal in orde ze werd ook niet hengstig. Ik liet haar hengstig spuiten en dan als ze eenmaal weer hengstig was droogde de melk vanzelf in.

Mars_oud
Berichten: 487
Geregistreerd: 19-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:55

Mijn merrie heeft hetzelfde probleem gehad. Bij de vorige eigenaar was ze fokmerrie is heeft ze heel haar leven gestaan. Bij mij ging ze melk geven en miste haar oude plek. Na een half jaar is ze weer terug gegaan naar de oude eigenaar en nu is ze weer fokmerrie. Ze is weer helemaal happy en zit weer goed in haar vel. Volgens onze dierenarts kan het geen kwaad als ze melk geven. Je moet er niet aanzitten, want dan stimuleer je het alleen maar. Er bestaan hormoonspuiten dat het stopt, alleen als je nog wil fokken met zo'n merrie kan het dat de hormonen zo overhoop liggen dat ze moeilijk drachtig kan worden...

Groetjes Marcia

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:17

sidje doet dat ook. tja op een kale weide zetten en weinig eiwitten voeren.
sidje staat nu vrij kaal, maar niet daarom ik maak me er niet zo druk om, want ze heeft er niets van.

Lobbes
Berichten: 9
Geregistreerd: 18-07-02
Woonplaats: Otterlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 15:22

Mijn paard heeft ook nog nooit een veulen gehad en geeft ook melk. Ik ben er mee naar Utrecht geweest (gratis, omdat ze dit een interressant onderwerp vonden en er een onderzoek over loopt) en zij constateerden dat ze een vorm van schijndracht heeft. Ze heeft er absoluut geen last van, maar er is wel geadviseerd haar regelmatig af te melken om dat je anders een kans op uierontsteking hebt. Dit heeft ze één keer gehad in het begin, omdat inderdaad iedereen adviseerde dat ik er vooral niet aan moest komen en dan zou de produktie wel weer stoppen! Niets is minder waar, het geldt natuurlijk wel voor merrie's die net een veulen hebben gehad, maar in ons geval haalt het niets uit. Het zit simpel weg 'tussen de oren', zullen we maar zeggen. Mijn merrie geeft meer melk wanneer ze hengstig is en wanneer er een veulentje bij ons op stal staat. "Onze melk"is goede melk en mag gedronken worden. Je kunt dit inderdaad na laten kijken.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 20:54

sidje zou ook heel goed schijnzwanger kunnen zijn geweest, want ze was wel gedekt.
zij heeft er geen last van, maar ik zal het nu wel meer in de gaten houden na jou verhaal.

theunissen
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-02 22:28

Wij dachten ook dat mijn pony schijnzwanger was.
mijn pony heeft precies hetzelfde als jou pony.
Ik ben een keer naar een paardenmelkerij geweest.
Daar heb ik toen paardenmelk geproeft.
Ik vond het hartstikke lekker.
Je hebt me best geholpen. :)*
:# :)) ;)

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-02 22:49

Nou, is er dan nog een vraag?
Melkproductie, van 'echte melk, wordt gestimuleerd door een hormoon van de hersenen en wordt aangemaakt na de zwangerschap, tepelstimulatie (waardoor dan ook) kan het in stand houden, een vergroting van de klier in de hersenen ook (meestal onschuldig maar zeldzaam) Het produceren van vieze melk komt door gezwelletjes in de melkgangen.
Het meest aannemelijk is dat haar spenen gestimuleerd worden.
Ga maar eens een dagje goed kijken, van een afstandje. Sommige paarden blijven proberen te drinken bij anderen ook al zijn ze 'oud'. Een soort tik, zoals duimzuigen. Ze kan het ook zelf doen, misschien door jeuk of last.
Als dat niet het geval is en het bestaat al een tijd zal het wel niet veel veranderen en therapie heeft dan geen zin, lijkt mij