Droes, nu al 3de week, weer moeilijke ademhaling??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Droes, nu al 3de week, weer moeilijke ademhaling??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 22:01

Dribbel heeft nu ongeveer 3 weken droes. Sinds 2 weken zit er zo'n bult, en ik dacht dat die vorige week open was gebarsten. Er zat wat etter en hij knapte op. In het begin van de droes had hij hele hoge koorts en ademde moeilijk. Nu was zijn ademhaling al weer een week normaal, maar sinds gister ademt hij weer zwaar. Zn koorts is allang weg, dat heeft ongeveer 3 dagen geduurd.
De bult ziet er, naar mijn idee, vreemd uit. ik dacht dat hij open was, en weet het nu niet meer. Hij ziet er wit uit, daar langs lijkt het of het bloede maar het was niet nat, er zit ook nog etter van af de bult tot helemaal onder aan bij zn kin zegmaar.
Ik vraag me alleen af of het 'normaal' is dat hij nu weer zo zwaar ademt. het klinkt als snurken?

(Vandaag heb ik wel de dierenarts gebelt, maar dat was alleen voor spoed gevallen. en dit is niet echt een spoed geval denk ik. Vandaar mijn vraag even hier. Maandag bel ik de dierenarts weer)

Eigelijk is alle info over droes welkom..

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:08

Ik heb (klopklopklop) gelukkig geen last van droes meer gehad, heb er twee jaar achter elkaar mee gekampd, totdat vrijwel elke pony het gehad heeft.
zodra bobbeltje kwam: 2 x per dag kapfer (zwart) gesmeerd om het te stimuleren zodra het open was de pus er zoveel mogelijk uitgehaald en schoongemaakt (haren trouwens weggeknipt, want daar bleef de pus aan zitten en was niet erg bevorderend voor herstel) Indien nodig laurier zalf om het dichtgroeien te bevorderen.
Heb bij een pony gehad....was de pus niet goed eruit gekomen(groeide heel snel weer dicht) en de bobbel weer dicht gegroeid...., dat er een nieuwe ontsteking kwam, weer opnieuw met kapfer gestimuleerd tot open gaan, toen steeds met schone zakdoeken de pus eruit geduwd, totdat er geen pus meer uitkwam alleen een beetje bloed, schoongemaakt en toen is het goed dicht gegaan.....
Als je geen kampfer smeert lijd je paard onnodig pijn (duurt langer voordat de bobbel open gaat), doordat de ademhaling heel moeilijk gaat.
Stimuleer de weerstand, zodat het kan vechten tegen de ziekte...flink krachtvoer geven en mineralen (bijv. liksteen)
Bij velen hier in de buurt zijn er pony's en vooral veulentjes aan dood gegaan, doordat ik ze goed voerde hadden die van mij kracht genoeg om vol te houden, het heeft ze erdoor heen geholpen

Veel succes ermee, als je vragen hebt PB me maar....

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 22:15


Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 23:35

Het kan zijn dat er nog meer zit en de ontsteking dus nog niet weg is. De wond is misschien weer dicht gegaan. Blijven smeren. Toen bij Mandy de bult op haar keel open was en verbeterde kwam er eentje boven haar oog. Deze verdween gelukkig weer. Ze had toen ook geen koorts meer.
Uit de bult aan haar keel kwam echt veel etter, ze zat er helemaal onder.
Ik maakte het schoon met warm water met Biotex blauw. Dat maakt niet alleen schoon maar bevordert ook het doorbreken. Ik krabde daarbij zachtjes met mijn nagels over de huid die voelbaar dunner werd. Door de biotex was het nml erg schoon. De zalf die ik erop smeerde was volgens mij geen zwarte zalf, maar laurierzalf.
Ze heeft er helaas wel een snurk geluid aan over gehouden. Dit was in het begin echt heel erg maar is langzamerhand gesleten. Het enige wat ervan overbleef was een duidelijk hoorbare ademhaling bij inspanning. We kunnen dus niemand besluipen, we vallen veels te veel op!
Eet je paard wel weer? Dat is ook een goed teken. Ik stopte natte zemelen in haar mond, vieze geklieder. Je zou er ook maismeel aan toe kunnen voegen, papje maken.
Hoewel de eerste weken heel eng waren omdat ze niet at, is het achteraf erg meegevallen. Ze was wat magerder geworden maar gelukkig ging het heel snel beter met haar. Wanhoop niet!
Veel succes en beterschap aan je paardje.

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-02 13:50

Bedankt voor jullie reacties. Tegen mij werd steeds gezegt, als het open is niets meer aan doen, dan gaat het vanzelf. Ik twijfel nu alleen wel of het nu open is geweest of niet. Vind het maar eng... Vanmiddag kijken hoe het met hem is, als het niet erger is wacht ik tot morgenvroeg met de Dierenarts.
Ik heb ook laurierzalf gesmeerd steeds op de bult.