Mok, blijven behandelen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Mok, blijven behandelen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:01

Helaas heeft (ook) mijn tinker mok.
Nu heb ik het al met héél veel verschillende middeltjes geprobeerd weg te krijgen, en helaas lukt het niet... Ja, voor eventjes maar na een tijdje lijkt het vaak weer erger terug te komen.

Nadat ik in september weer zijn sokken had afgeschoren en weer een ander zalfje en poedertje van de DA heb gekregen is het eigenlijk nog erger terug gekomen als in de 2,5 jaar dat hij er nu mee rondloopt, en hij krijgt er nu ook meer last van..

Nou krijg ik een beetje het idee dat als ik veel meer aan doe, en het dan weer even weg is, het juist weer erger terug komt.. Nu heb ik sinds halverwege februarie besloten om het een tijdje rust te geven, het is tot nu toe ook niet erger geworden maar ik merk wel dat hij er nog steeds last van heeft..

Ik wee nu gewoon even niet meer wat ik moet doen, moet ik blijven aansmeren van zalfjes, en doorgaan met vreemde poedertjes en druppels... Of moet ik nu gewoon stoppen met dat alles...

Wat zouden jullie doen...?

Gr, susanne

Keeva

Re: Mok, blijven behandelen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:04

Vraag Pellie hier op Bokt 'ns, die heeft hele goede ervaringen met mokthee. Dat is volgens mij echt een middeltje van "baat het niet, dan schaadt het niet". Niks smeren, afknippen of wat dan ook, maar gewoon de thee geven.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:05

Wat, hoeveel en hoe vaak krijg hij te eten en wat is zijn huisvesting?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:11

Ik heb ook een paard gereden met mok..ik schoor zijn benen altijd op (achter) en wastte zijn benen bijna dagelijks met betadine shampoo en dan gewoon die korsjes eraf krabben..werkte bij hem perfect!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:11

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:13

mijn verzorgpony heeft ook veel lest van mok. De ene keer is het vanzelf binnen enkele dagen over gegaan en de andere keer ging het maar niet weg.
Ik heb het gedaan met sterilon, eersty de korstjes wegkrabben en dan dat er op.
Nu doe ik eerst korstjes wegkrabben en dan mokzalf er op (stinkt naar rotte vis Tong uitsteken) dat werkte allebei wel goed.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:18

weet je zeker dat het mok is?misschien even een schraapseltje laten doen,mijn fries heeft er ook last van,helemaal met vochtig weer,dat blijkt een staphillococcus aureus te zijn(de ziekenhuis bacterie)daar kom je dus heel moeilijk van af...

PBA_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:22

bij mijn vorige paard ben ik ruim 2 jaar doorgegaan en uiteindelijk ging het weg hij had het chronisch

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:24

Probeer eens brandnetels door het voer, helpt bij onze paarden erg goed! Ja

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:48

Bedankt voor jullie tips,.. Lachen

Maar ik heb nu het idee dat als ik weer wat ga proberen en het weer terug komt dat het dus alleen erger terug komt.. De "natuurlijke" dingen wil ik nog wel eens proberen..

De DA heeft al een keer zo'n afkrabsel gedaan en volgens hem was het gewoon mok, rasp of hoe je het noemen wil Knipoog

Jeanine84 --> ik heb al 3 of 4 x zijn benen geschoren zodta ik er beter bij kon, maar ook dat werkt niet goed genoeg...

splash1999 --> is het gewoon zomaar in het "niets" weg gegaan?

rowan17 --> ook brandnetels heb ik geprobeerd, maar helaas....

KootMiraDrum --> hij krijgt 1/2 standaard onderhoudsbrok op 1 dag, en onbeperkt 2e snede droge kuil, en af en toe eens wortels/droog bruin brood. Maar ook de DA heeft mijn voer onderzcht op te veel vetten en onnodige vitamine's en mineralen dacht ik, maar daar is ook niets uitgekomen, mijn DA is er wel van overtuigd dat het van binnenuit komt, maar ook hij is eigenlijk uitbehandelt... Hij staat trouwens op stro, ik heb hem ook al op vlas en zaagsel gezet maar daar kreeg hij weer last van hoefzweren.. En hij staat van 7 uur sóchtends tot ongeveer 18:00 buiten, in de zomer langer..

keeva --> Dat kan ik misschien nog eens proberen, ik pb der even.. Bedankt
Laatst bijgewerkt door suusje26 op 27-03-08 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:50

nee. heb een hoop geprobeerd en uiteindelijk met sudocreme of was het zinkzalf. weggegaan. Is het zelfde alleen sudo smeert makkelijker

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:54

En heb je zuurkool al eens geprobeert?

Bij mijn pony is het/was het ook zeer hardnekkig.
Hij heeft in dec mok gehad en sinds ik zuurkool heb gebruikt nu al niet meer, terwijl het normaal altijd door bleef gaan !! Ja

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 15:59

doom schreef:

Hij heeft in dec mok gehad en sinds ik zuurkool heb gebruikt nu al niet meer, terwijl het normaal altijd door bleef gaan !! Ja

En hoe moet ik dat voor me zien? Hoe moet je dat gebruiken? En hoe lang?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:59

ik heb van die mokthee al hele goede dingen gezien en gehoord, als ik hier eens mok mocht krijgen dan ga ik dat proberen, volgens mij is het zelfs zo no cure no pay idee. moet je het wel een bepaalde tijd gebruiken en fotos maken enz, maar goed geloof dat het tot nu toe goed werkt.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:26

suusje26 schreef:
doom schreef:

En hoe moet ik dat voor me zien? Hoe moet je dat gebruiken? En hoe lang?

Je moet dus een zuurkool pakje kopen.
Dan doe je dit rond een uur of 6/7 sávonds om.
Dit doe je door zuurkool in de kootholte te plakken (mag best wat zijn hoor !!!)
dan doe je er huishoudfolie over heen.
En dan zo'n geiten wollensok over de hoef heen trekken en dit vast maken met ducktape !!
Het is even priegel werk!!! maar het is vrij snel om.
En dan de volgende ochtend kan je het er afhalen en dan de loszittende korsten eraf pulken.

Ik had na 1 keer al genoeg.
maar ik kan me voorstellen dat het bij een tinker misschien een paar nachten zo moet zijn Knipoog

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 16:31

Al eens gecontroleerd op parasieten door dierenarts?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 17:15

Imaverol is een uitstekend middel. Kan je bij dierenwinkels kopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 18:17

imaverol werkt alleen tegen schimmel!!!
niet tegen creepy crawlers...!!!!! genaamd mijten...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 21:46

Zoek eens naar de echte oorzaak. Zeker bij zulke hardnekkige mok is er 9 van de 10 keer een inwendige oorzaak.

Anouar had ook altijd mok. De ene keer erger dan de andere keer, maar ik kreeg het niet weg. Op een gegeven moment kreeg hij ook nog eens mijt.
Hij bleek leverbot te hebben. Het lichaam kond de afvalstoffen niet meer op de normale manier kwijt. Hij is daarvoor behandeld en de mok is nooit meer terug gekomen.
Wil natuurlijk niet zeggen dat jouw paard ook leverbot heeft (komt niet heel vaak voor), maar wat ik ermee wil zeggen is dat het meestal komt door iets inwendigs.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:27

Dus beginnen met afkrabsel laten nemen en onder de microscoop laten bekijken en een bloedonderzoek.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 22:32

Mijn paarden zijn ook over op biologisch voer, samen met de mokbehandeling. Het komt bij beiden puur van binnenuit.
Mok duurde 1 behandeling, Rasp duurde 2 behandelingen, ik heb tijdelijk ondersteund met drainage compositum. De plek om de verkeerde stoffen af te voeren is toch echt de benen hier. Evenals rotstraal en hoefzweren..kan er allemaal bij komen.
Wortelen komen er hier voorlopig niet meer in, evenals brood.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-08 10:27