Bit oorzaak van dorsal displ. of soft palate

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Bit oorzaak van dorsal displ. of soft palate

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-08 21:34

Onze draver* heeft 'dorsal displacement of the soft palate'. Oftewel z'n huig kan z'n luchtpijp afsluiten. Hij is daar ook op afgekeurd en uit het stamboek gegooid.

Na wat googlen kwam ik dit tegen:

http://www.bitlessbridle.com/Aetiology_of_DDSP.pdf

Citaat:
Describing the several different ways in which the bit causes this common scourge of racehorses. Many different treatments have been tried in the past but none of them have been very effective, as the cause was previously unknown. No treatment can be expected to be satisfactory under these circumstances, as removal of the cause is fundamental to the successful treatment of any problem. Even now, rational treatment is barred, as the stewards of racing do not permit the use of the cross-under design of bitless bridle. (Published in the Veterinary Record, the official journal of the British Veterinary Association)

oftewel een volkomen natuurlijke reactie op 'iets in de mond', waarbij net als met eten, de luchtpijp wordt afgesloten om verslikkingen te voorkomen, wordt ineens als 'aandoening' gezien Bloos!

*Door ons wordt hij bitloos (in)gereden

prompter

Re: Bit oorzaak van dorsal displ. of soft palate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:43

Nou, mijn paarden vertoonden dat als jaarling al, toen ze van hun leven nog geen bit in de mond hadden gehad (snurkend geluid tijdens het eten, als die strotteklep weer eens was omgeklapt), dus het is absoluut niet waar dat deze aandoening per sé door een bit wordt veroorzaakt. Het is gewoon een erfelijke afwijking van de keel.

Dravers worden bovendien niet door deze afwijking "afgekeurd en uit het stamboek gegooid", waar haal je dát nou weer vandaan Rolleyes ? Mijn merrie is met haar 22 jaar nog steeds in het stamboek opgenomen en mag nog steeds veulens produceren (als ik dat zou willen) Knipoog

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 21:47

volgens DA nummer 1 heeft ons Welshje dat ook en komt het veel voor bij dat soort pony's, heb er een topic over geopend, geen enkele reactie gehad. Volgens DA nummer 2 is onze Welsh gewoon zo dampig als 1 deur....
Mijn eigen holistisch DA durft er niets over te zeggen, gewoon met hem doen wat hij aan kan zegt zij....

Om erachter te komen, moet hij nare en ingrijpende onderzoeken in Utrecht, wij kiezen daar niet voor en doen met hem wat hij aankan, bitloos, dat wel

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:51

promptertje schreef:
Dravers worden bovendien niet door deze afwijking "afgekeurd en uit het stamboek gegooid", waar haal je dát nou weer vandaan Rolleyes ?

Het draversstamboek heeft niet eens keuringen. Knipoog Ze kunnen dus ook niet afgekeurd worden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:53

Voor het stamboek is Volare 'dood', werd er bij gezegd toen Arno 'm kocht?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-03-08 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:55

even kijken dat zou dus betekenen dat ongeveer 90% van de paardenpopulatie in Nederland hier last van zou moeten hebben..............

misschien dat 1% van de rijpaarden, die met bit gereden worden, hier last van hebben.......... maar dat is niet representatief......... Toch?

hmzzzz, kom er weinig tegen Lachen Lachen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:56

hmm.. mijn paard heeft ook een afwijking aan zijn strotteklepje (ligt niet plat) maar dat is niet dit.
misschien is de echte Volare wel dood en heeft jouw paard valse papieren Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 17:56

Nee chip klopt wel met het paspoort. En waarom zouden ze moeite doen voor valse papieren, het was dat arno hem kocht, maar anders ging ie naar de slacht.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:02

Arabesk schreef:
Nee chip klopt wel met het paspoort. En waarom zouden ze moeite doen voor valse papieren, het was dat arno hem kocht, maar anders ging ie naar de slacht.

Zo'n paard wordt gewoon bij het stamboek opgegeven als "gestorven", maar de eigenaar had net zo goed kunnen foorgeven dat ie was "verkocht zonder papieren". Het zijn allebei termen voor het feit dat het paard niet meer in het stamboek staat, maar dat betekent niet dat ze eruit zijn gegooid, maar dat de eigenaar heeft besloten om het paard uit het stamboek te halen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:32

gebeurt geloof ik vrij veel mer dravers, zodra ze buiten het draversgebeuren verkocht worden
(dus niet als koerspaard of fokdier ) dat de papieren er ook af gaan?
of in andere woorden, dat ze er uit geknikkerd worden, door de vekopende partij, niet zozeer door het stamboek?

denk ook dta de titel beter kan zijn
" bit kan oorzaak zijn van ..." ipv dta het per definitie de oorzaak is als je het generaal bekijkt,
bij 1 individu zou je kunnen zeggen dat het de oorzaak is
maar er zijn genoeg dieren in de "aangedane groep" die het als erfelijk gebrek hebben meegekregen

Fiesta14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:35

Was dat niet om te voorkomen dat ze weer op de baan terechtkomen? Of zeg ik nu iets doms Clown

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:37

Idd.

Voor elk paard wat in het stamboek staat, moet per jaar veel geld worden betaald. Daarom worden paarden die verkocht worden als rijpaard ook verkocht zonder papieren, zodat de nieuwe eigenaar geen lid hoeft te worden van de NDR (kost veel geld per jaar), want daar heeft hij toch niks aan als hij het paard als rijpaard gebruikt en daarnaast wil ene eigenaar vaak niet meer dat zijn paard nog gaat koersen (omdat ie hem dan een pensioen gunt en daarom niet wil dat er nog mee gekoerst wordt), dus dat kan nog een reden zijn om het paard uit het stamboek te laten halen.

Maar in ieder geval wordt er, zoals Nina al zei, bij het draversstamboek niet gekeurd en kunnen paarden dus niet worden geweigerd als zij bepaalde afwijkingen vertonen

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:37

o, mijn "inderdaad" was bedoeld op de een na laatste reactie

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:39

draverij is een sport Lachen geen stamboek Lachen
er worden paarden gefokt die goed zouden moeten presteren in de draverij, maar dat is geen stamboek Lachen maar puur sport gerichte fokkerij

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:40

Mackie schreef:
Idd.

Voor elk paard wat in het stamboek staat, moet per jaar veel geld worden betaald. Daarom worden paarden die verkocht worden als rijpaard ook verkocht zonder papieren, zodat de nieuwe eigenaar geen lid hoeft te worden van de NDR (kost veel geld per jaar), want daar heeft hij toch niks aan als hij het paard als rijpaard gebruikt en daarnaast wil ene eigenaar vaak niet meer dat zijn paard nog gaat koersen (omdat ie hem dan een pensioen gunt en daarom niet wil dat er nog mee gekoerst wordt), dus dat kan nog een reden zijn om het paard uit het stamboek te laten halen.

Maar in ieder geval wordt er, zoals Nina al zei, bij het draversstamboek niet gekeurd en kunnen paarden dus niet worden geweigerd als zij bepaalde afwijkingen vertonen

maar hoe kunnen ze dan voorkomen dat een 'dode' draver weer op de baan verschijnt?

Niet dat we plannen hebben hoor Clown

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:40

KiWiKo schreef:
draverij is een sport Lachen geen stamboek Lachen

maar er is wel een stamboek waar de dravers instaan. Het is namelijk ook een ras

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:42

dravers zijn een allemans ras........... is geen specifiek stamboek

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:43

Arabesk schreef:
maar hoe kunnen ze dan voorkomen dat een 'dode' draver weer op de baan verschijnt?

Niet dat we plannen hebben hoor Clown

Als je je paard weer wil laten opnemen in het stamboek, heb je toestemming nodig van de vorgie eigenaar en dan ie (na betaling van ongeveer 150 euro) en dan wordt ie "wederom opgenomen in het Nederlandse stamboek" en vervolgens moet ie dan officieel worden verkocht aan jou en dan moet jij ook lid worden van de vereniging.

Dus door de eigenaar eenvoudig te voorkomen door geen toestemming te geven

We dwalen af! Meer info kan evt via PB (maar er is niet zoveel meer over te zeggen)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:45

Mijn eerste reactie: is het weer zover Whoosh! Bloos

Dit is volgens mij een duidelijk voorbeeld van het niet verder kijken en niet op onderzoek uitgaan... maar weer een mooie 'hit' tegenover het bit...

Helaas staat je post vol met onwaarheden zoals de bovenstaande bokkers ook al aangeven! Het KAN zo zijn, maar er zijn ook andere oorzaken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:46

geen onwaarheden, het staat letterlijk zo op die site, dat kan je mij moeilijk aanrekenen he
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 19-03-08 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:46

KiWiKo schreef:
dravers zijn een allemans ras........... is geen specifiek stamboek

Het wordt ene beetje een welles-nietes spelletje zo, maar de harddraver is gewoon een ras. Er zijn weliswaar meerdere stromingen, maar die worden in het Nderlandse stamboek niet als dusdanig opgenomen en vaan zijn ze ook zodanig verweven dat je niet meer kan spreken van een zuiver Frans of Amerikaanse draver

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:49

uit welke rassen bestaat de draver uit dan???

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 18:53

al sla je me dood Clown, het valt me alleen op dat sommige dravers zo'n kenmerkende 'puntneus' hebben en andere dravers herken ik niet als draver, dat zijn meestal de 'franse' dravers ofzo.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:56

Ik zie in dravers ook weinig kenmerkends voor een ras Lachen

het enige wat ik zie is vaak wat lang in het lijf en vooral lange achterbenen Lachen

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:57

Arabesk schreef:

ik maakte maar een grapje Pling