vraagje over rhinobesmetting

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

vraagje over rhinobesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-08 23:19

Mijn schoonzusje loopt stage op een stal waar rhino is uitgebroken. Nu is haar scooter stuk en mijn Lief is zo lief om haar te brengen en te halen. Nu ontsmetten ze daar wel en mijn Lief heeft het ook over omkleden, maar nu mijn vraag:

Is het voor mij verstandig om ook in die auto te stappen voordat ik naar mijn paard ga, of kan ik beter even de fiets pakken? Kan zij mij besmetten?

beantsje

Re: vraagje over rhinobesmetting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:23

nee, het is niet heel erg besmettelijk. Paarden moeten al echt contact hebben of samen gestald zijn om elkaar te besmetten.
Even de info van de universiteit erbij gezocht;
Citaat:
Verspreiding
De verspreiding van het rhinopneumonie-virus (ook wel equine herpesvirus genaamd) vindt voornamelijk plaats door direct contact tussen paarden of door samen stallen in één ruimte. In principe kan het virus ook door de mens via kleren en handen worden overgedragen als deze van het ene naar het andere paard gaat. Door goed douchen en schone kleren en schoenen kan deze vorm van overbrengen worden uitgesloten.
Het passeren van paarden op straat of in het bos is dus geen mogelijke bron van besmetting als direct contact wordt voorkomen. Een bedrijf dat een (mogelijk) probleem heeft doorgemaakt dient twee weken na de laatste koortsaanval contacten met andere paarden te vermijden.

___VV___

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:27

http://www.knhs.nl//news.asp?ID=341

Alles over Rhino op de KNHS site

Keb er zelf niet voor geleerd, maar tis wel uitgebreid en duidelijk.

Ben zelf ook voorzichtig voor wat betreft Rhino.... Niemand wil zijn/haar paard toch verliezen??

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-08 23:39

dat is idd dezelfde info als die van de universiteit Utrecht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 09:36

Rhinotopics zijn niet toegestaan op bokt.

Er staat in dit topic erg veel informatie over rhino.

Hier komt een slotje.