Wie kan mij informatie geven over hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Wie kan mij informatie geven over hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 10:17

Mijn verzorgpaardje heeft last van chronische hoefbevangenheid.Wie kan mij tips geven om dit tegentegaan. Welk middel geeft de beste resultaten?
Hopenlijk krijg ik veel reacties.

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 10:25

typ het eens in op een zoekmachine op internet, er komt genoeg uitrollen!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 11:17

Kijk ook eens hier bij zoeken op deze site staat er ook al veel over. Ik heb zelf ook een paard die chronisch bevamgen is met een lichte kanteling . Ik gebruik Navilam o en Comfort mix van Jordens hippo maar let vooral op met voer en eiwitrijkgras in het voorjaar.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 20:23


Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 00:26

Ander beslag in overleg met hoefsmid.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 10:53

Hoi,
Mijn paard is chronisch hoefbevangen geworden na een koliekoperatie. Hij heeft ook een ernstige kanteling van het hoefbeen gekregen. Alleen maar aan 1 voorbeen trouwens. Het advies van www.hoofcare.nl is ontzettend goed. De twee hoefsmeden daar hebben mij telefonisch erg geholpen met adviezen. Verder heb ik Laminaze gegeven dat ik bij de paardendrogist heb besteld. Het is erg duur (vind ik...) maar bij mijn paard hielp het meteen (toen ik noodgedwongen vanwege een gestrande levering in het begin een aantal dagen moest stoppen kon ik dat ook meteen merken). De een zegt dat het onzin is om te geven, de ander vind het fantastisch, dat moet iedereen zelf weten. Maar mijn ervaring is dat het fantastisch helpt. Mijn paard liep na twee weken al niet kreupel meer, de zool is heel goed geheeld ( het hoefbeen kwam er bijkans doorheen en de zool was heel zacht) en is intussen weer keihard en niet gevoelig meer. Ik rijd gewoon weer en niemand ziet iets aan mijn paard, zelfs zijn gangen zijn niet verslechterd, wat ik wel verwacht had dat dat zou gaan gebeuren.
En natuurlijk is een goed hoefsmid onontbeerlijk. De hoef moet goed in vorm gehouden worden, ze moeten niet te bang zijn om te behandelen. Maar daarvoor kun je dus op www.hoofcare.nl kijken! Succes.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 12:40

Bedankt voor de reacties!Het gaat nu al wat beter met hem. We wandelen 2 x op een dag en hij krijgt momenteel geen bix. Ook is de dierenarts en de hoefsmid geweest.

straat
Berichten: 6
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 16:23

Heb hier, jammer genoeg, ervaring mee. Moest de pony van de dierenarts in laten slapen, maar ze was drachtig en wilden dat niet. Met pijnstillers en wat heel belangrijk is een goede hoefsmid loopt ze nu nog bij ons in de wei. Ze is nu zelfs weer drachtig. Maar denk niet dat het nu over is, want weet uit eigen ervaring, dat je altijd voorzichtig met ze moet doen. Denk dan vooral aan eiwitten zoals gras, brokken enz.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 00:23

Ik heb net een symposium bijgewoond waar een spreker wat vertelde over hoefbevangenheid (laminitis). Het eerste wat hij vertelde is dat het NOOIT kan genezen. Het beste is om in het acute stadium het paard zijn hoeven te koelen, hoe kouder hoe beter en het dier geen pas meer te laten zetten en het liefst laten liggen voor zo lang als het gaat. Pijnstillers liever niet, want dan gaan ze weer lopen. Bij elke pas wordt het meer beschadigd. Wel vasodilatoren, die zetten de bloedvaten open en er gaat dus meer bloed naar de ontsteking toe om de toxinen en afbrekende enzymen af te voeren. Eventueel het paard sederen zodat het wat rustiger is.
het ontstaat door plotselinge veranderingen in het managment (voer, beweging etc) en de grootste oorzaak is het gebruik van glucocorticoiden. Wil je meer weten PB me dan maar!

Ps: ik ken een shetlander die ook chronisch hoefbevangen is. Netjes de hoefsmid er bij en chronisch op de pijnstillers... (Beestje staat alleen maar in de wei, dus ethisch verantwoord)

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 09:18

Wij moesten van de arts juist zoveel mogelijk met hem lopen om de afvalstoffen eruit te laten lopen. Wie weet of dit goed is ja of nee want ik hoor steeds andere verhalen.

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:15

Ik mocht van mij dierenarts de eerste 10 dagen haar niet laten lopen of een beetje laten scharrelen maar in ieder geval niet dwingen om te lopen als ze het niet wilde. Die van mij heeft elke dag een Bioscan gekregen om op die manier de afvalstoffen en de ontsteking snel te laten verdwijnen.
Nu krijgt ze in het voorjaar en heel de zomer een kruidenmix comfort en een vloeibaar supplement Navilam o en Probiotica en daar doet ze het heel goed op. Mijn andere paard de moeder van dit paard heb ik moeten in laten slapen vanwege hoefbevangenheid na een hele periode onder
zware medicijnen en dergelijke. Goed op het voer letten en op de weidegang in het voorjaar.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 16:26

Een paard wat hoefbevangen is mag ABSOLUUT NIET LOPEN! Hoe meer je loopt hoe meer "hoef"kapot gemaakt wordt. Je moet het je voorstellen als dat je met een hamer heel hard op je duim slaat... zo voelt het paard zich ook.... Dus lopen is gewoon een kwelling.