zenuwsnede: Oplossing of uitstel van executie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 10:58

Gelukkig heeft Cowgirl haar paardje nog, zonder zenuwsnede...

Ik weet niet goed wat ik er zelf van vind. Ben daar nog niet helemaal uit.

Waar ik wel mijn vraagtekens bij heb is het verschijnsel dat paarden in een vreemde omgeving hun kreupelheid zouden verbergen vanwege instinct. Dat zou betekenen dat als je met je kreupele paard naar en kliniek gaat voor een onderzoek, hij daar ook niet kreupel zal lopen, want hij is op vreemd terrein en dus in gevaar. Dat is niet hetgene wat ik zelf in de loop der jaren met verschillende paarden (niet die van mij) bij klinieken heb ervaren. Die liepen daar net zo kreupel als thuis...


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:16

Als dat verhaal van dat instinct al waar is, zou een paard dat alleen aanwenden indien het zich bedreigd voelt. Maar omdat een paard zich in een veilige en bekende omgeving waant (ik denk ook bij de dierenartsenpraktijk) zal hij echt niet simuleren dat hij gezond is.

De hond is de betere mens

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 12:21

Als een paard echt kreupel is is ie echt kreupel, dan zal ie ook kreupelen waar ie ook is en in welke omstandigheid dan ook. Wel is het zo dat paarden die niet echt kreupelen maar eerder onregelmatig zijn in sommige omstandigheden wel eens kunnen "vergeten"dat ze het ene voetje moeilijker neerzetten dan de andere drie. Bijvoorbeeld bij spannende gebeurtenissen. Maar dat geld alleen voor paarden die licht onregelmatig zijn en niet voor paarden die echt pijn aan het been hebben.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-02 19:26

Ik heb mijn paardje gelukkig nog.
En daarom kan ik de mensen die Germie kent niet helemeaal begrijpen.

dat je niet weg bent van AdB wil nog niet zeggen dat proberen kwaad kan.
wat is immers 50 euro tegenover een zeer drastische beslissing van dik 1500 euro met risico's.
We zijn immers altijd in staat om alles voor ons paard over te hebben , maar een proefles bij Antoine valt dan af?


Mijn paard was wel degelijk kreupel en had zeer degelijk pijn, hij wou gewoon niet werken en lopen.

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 19:36

Ik snap nou deze hele verdere discussie eigenlijk niet hoor. Als je paard toch geen paard meer heeft, is dat toch gewoon fantastisch. En als jij hem daar bij kan helpen, is dat mooi. Gelukkig is er nu dus een 'oplossing' voor deze paarden, zodat ze zonder pijn nog een fijn leven kunnen hebben als rijpaard (rijpaard op welke manier je hem dan ook gebruikt). Anders heb je ook maar 1 oplossing en dat is de dood. Dat wil jij niet en hij waarschijnlijk ook niet. Wat ik nu zeg is misschien onzin, maar een paard is van origine een wild dier wat er alles aan doet om te overleven. Als wij hem nu kunnen helpen te overleven, is dat fijn. Denk ik, maar wie ben ik?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:40

Cowgirl"]
Ik heb mijn paardje gelukkig nog.
[/quote]
Gelukkig! Dan had ik dat verkeerd begrepen!

[quote="Cowgirl schreef:
En daarom kan ik de mensen die Germie kent niet helemeaal begrijpen. dat je niet weg bent van AdB wil nog niet zeggen dat proberen kwaad kan. wat is immers 50 euro tegenover een zeer drastische beslissing van dik 1500 euro met risico's.
We zijn immers altijd in staat om alles voor ons paard over te hebben , maar een proefles bij Antoine valt dan af?

Dat vind ik inderdaad ook wat vreemd. Ik zou alles proberen (doe ik overigens ook) en ik denk dat AdB zeker een optie is. Enige nadeel vind ik nog steeds dat je op een paard moet lessen dat pijn heeft. Daar had ik nogal moeite mee. Maar uiteindelijk werkte het tijdens de les wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 22:44

Jolande"]
[quote="Cowgirl"]
[quote="Cowgirl schreef:
En daarom kan ik de mensen die Germie kent niet helemeaal begrijpen. dat je niet weg bent van AdB wil nog niet zeggen dat proberen kwaad kan. wat is immers 50 euro tegenover een zeer drastische beslissing van dik 1500 euro met risico's.
We zijn immers altijd in staat om alles voor ons paard over te hebben , maar een proefles bij Antoine valt dan af?

Dat vind ik inderdaad ook wat vreemd. Ik zou alles proberen (doe ik overigens ook) en ik denk dat AdB zeker een optie is. Enige nadeel vind ik nog steeds dat je op een paard moet lessen dat pijn heeft. Daar had ik nogal moeite mee. Maar uiteindelijk werkte het tijdens de les wel.
[/quote]

Maar denken jullie dat je je paard er gelukkiger mee maakt? Volgens mij is het heel egoistisch en maak jejezelf er gelukkig mee, want jij hoeft geen afscheid te nemen van een dier wat ziek is! En dat is in mijn ogen veel erger, dan het besluit te nemen om het dier af te laten maken, en dus werkelijk uit zijn pijn te verlossen!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 23:01

Als je paard hko heeft en je laat om die reden een zenuwsnede doen voelt hij inderdaad geen pijn meer. Dat wil niet zeggen dat je hem weer kan rijden, bijna alsof er niets aan de hand is. Het vervalproces in de voet gaat ondertussen wel verder. Het straalbeentje wordt ruwer en ruwer en de pees die erlangs loopt rafelt steeds verder af. Misschien moet je eens in Utrecht gaan kijken naar zo'n aan flarden gerafelde pees voordat je de keus maakt om je paard dit aan te doen............
Het blijft uitstel van executie.......maar of dit de meest 'paard'waardige manier is???????????

Zelf versta ik onder verantwoording nemen als je (van je) paarden houdt heel wat anders!!!!!!!

germie

Berichten: 25888
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 07:50

Het probleem voor mij met ADB is er niet, ik zou wel gaan, ik probeer die mensen ook over te halen voor een ritje naar Assen straks.
Maar, het is niet mijn paard, ik heb er uiteindelijk niets over te zeggen. Een keer beslaan is duurder dan 1 les ADB, maar met 1 les ADB los je het niet op. Als ik kan wil ik wel een keer naar ADB, maar dan met paard, ook al is die gezond. Als het niet kan met een paard, dan met een pony. Zou adb ook wat kunnen doen voor een hoefbevangen pony?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 09:20

Pipo schreef:
Maar denken jullie dat je je paard er gelukkiger mee maakt? Volgens mij is het heel egoistisch en maak jejezelf er gelukkig mee, want jij hoeft geen afscheid te nemen van een dier wat ziek is! En dat is in mijn ogen veel erger, dan het besluit te nemen om het dier af te laten maken, en dus werkelijk uit zijn pijn te verlossen!

Mijn paard is niet ziek, erger nog, ze is zo gezond als een vis! Het is maar net wat je onder ziek verstaat denk ik. Wat ze wel heeft is last van een gewricht, dat noem ik niet ziek anders zouden er ook veel zieke mensen op de wereld zijn denk ik! Lovely zal zich bv. ook niet ziek noemen verwacht ik (want als ik het goed begrepen heb heeft die ook last van een gewricht). En daarbij komt nog, dat het gewricht van mijn paard aan het herstellen is (het gat is al veel kleiner geworden), dus het kan dat ze bv. over een jaar of zo geen gewrichts probleem meer heeft. Maar tot die tijd heeft ze last en dat kan verholpen worden door een zenuwsnede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 10:02

Jolande, ik snap niet waarom ik hier ineens bij betrokken moet worden op deze manier, ik zou graag willen dat je dat niet meer deed. En jawel, ik ben in zekere zin wel ziek, ik heb onder andere zieke gewrichten (niet een hoor, wel meer) waar niks aan te doen is. Begrijp wel dat dit mijn dagelijkse bezigheden wel degelijk belemmert, ik heb doorlopend pijn en dat al zo ongeveer een jaartje of 18 (volgens mijn moeder al langer trouwens). Daar wordt je niet vrolijk van hoor, maar ik probeer er het beste van te maken en soms lukt het ook dat het net is alsof je geen pijn hebt, tot de volgende morgen. Als het allemaal erg zwaar is dan pak ik er medicijnen bij om de pijn weg te halen, dat is even fijn voor een halve of een hele dag, maar de ziekte is er niet mee weg. Daar bij komt nog dat ik geen idee heb wat de toekomst mij brengen zal en of ik hiermee wel 80 kan worden. Euthanasie op je 60e is niet mogelijk voor alleen maar pijnklachten helaas; voor een paard kun je die keuze wel maken.
Maar even voor de goede orde, ik loop gewoon door hiermee omdat ik dat voor mezelf kan beslissen en omdat redding uit medische hoek geen haalbare kaart is. In mijn dagelijkse leven loop ik er verder ook niet mee te koop en ik hang het niet aan de grote klok. Mensen merken wel eens op dat ik een beetje raar loop (kort-lang), dat doe ik meestal af met een simpele opmerking. Verder werk ik gewoon en doe ik zoveel mogelijk gewone dingen, het is iedere keer afwachten wanneer ik er de rekening voor gepresenteerd krijg. Als mijn paard een fractie van de pijn zou hebben als ik heb, dan zou ik eens even heel erg goed bij mezelf gaan nadenken of ik hem dat wel aan wil doen, de conclusie zal zijn van niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 10:10

Jammer dat je niet in Amerika woont Lovely. Hier zijn ze namelijk nog wat "achterlijk" en daar hadden ze medicijnen gehad waar ze je best mee hadden kunnen helpen. Wat gewrichten betreft hebben dieren hier meer mogelijkheden dan mensen als het op medicijnen aan komt.

Stel dat er een mogelijkheid voor jou bestond om geen pijn te hebben, zou je die niet aangrijpen dan?

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 10:57

Jawel Desiree, maar geen zenuwsnede. Medicijnen om de pijn te ondrukken heb ik al, ik zou graag medicijnen krijgen om te genezen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:08

Ik zou in jouw situatie (indien dat mogelijk was uiteraard) wel een zenuwsnede overwegen hoor. Waarom niet.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:14

Jij misschien wel, maar ik dus duidelijk niet omdat het niet mogelijk is. Misschien is het een aardig ideetje als je ergens 1 zenuwtje hebt wat je dwarszit, maar niet als het complex is. Maar bedankt voor je mening.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:15

Ik heb ooit een zeer ernstige breuk in mijn polsgewricht gehad die blijvende pijn en zeer beperkte bewegingsmogelijkheid heeft opgeleverd.

Daarbij kreeg ik last van posttraumatische dystrofie met enorme pijn, echt onbeschrijflijk. Men heeft toen ook als optie aangeboden om mijn zenuwen daar ter plekke uit te schakelen, gelukkig ben ik door middel van homeopathie en accupunctuur weer goed opgeknapt. Maar ik weet wel, dat als die onbeschrijflijke pijn niet had opgehouden, ze mijn zenuwen in die arm uit hadden mogen schakelen.

Maar dat is dan inderdaad mijn eigen beslissing over mijn eigen lijf, bij een paard is dat toch moeilijk. Ik denk zelf dat ik het bij mijn paarden niet zou doen, ook niet om ze nog een paar jaar in de wei te kunnen laten lopen. Ik zou er gewoon geen gerust hart over hebben.

Maar misschien is dat onterecht en moet je je indien een dergelijk probleem zich voordoet, je heel goed door diverse artsen laten voorlichten. Dan kun je gefundeerd een keuze maken: zenuwsnede of je paard in laten slapen/slachten.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:26

Lovely"]
Jolande, ik snap niet waarom ik hier ineens bij betrokken moet worden op deze manier, ik zou graag willen dat je dat niet meer deed. .
[/quote]

Sorrie hoor maar dit heb je zelf veroorzaakt door aan te halen dat je pijn hebt. Als je niet wil dat mensen dit weten moet je er niet zelf over beginnen.
Het kan trouwens ook zijn voordelen hebben om wel een keer gewoon te zeggen wat er met je aan de hand is. Er zijn genoeg mensen die het niet slecht menen en met mogelijke "oplossingen" al zijn ze maar tijdelijk of gedeeltelijk, komen. Net als dat ik je al die tip gaf over glucosamine chondratin en MSM , zijn er misschien nog wel meer mensen die het goed bedoelen en je kunnen helpen.


[quote="Lovely schreef:
Als mijn paard een fractie van de pijn zou hebben als ik heb, dan zou ik eens even heel erg goed bij mezelf gaan nadenken of ik hem dat wel aan wil doen, de conclusie zal zijn van niet.


Ik kan natuurlijk niet beoordelen wat jij voelt en hoe jij je voelt. Maar geloof me ik het genoeg kleine kinderen gezien die reuma hadden en stijf , klein en ton rond van de prednison waren. Maar opgeven ... dat kwam in hun kleine hoofden niet op. Gewoon kunnen spelen gewoon naar school, m.a.w gewoon zijn en leven daar vochten en vechten deze kinderen elke dag opnieuw voor. Het leven deelt soms kaarten uit die niet eerlijk zijn. We hebben de medische wereld om te helpen het dragelijk te maken. Ik wil daar voor mij en mijn dieren gebruik van maken. Als jij ook reuma/arthose hebt ben je, jammer genoeg ,te vroeg geboren, nu zouden ze je een heel eind op weg kunnen helpen door een beenmerg transplantatie. Dat zelfde zou over een aantal jaren wel eens over HKO gezegt kunnen worden, "als je paard nu nog had geleefd dan zouden we.... vul maar in" Je moet het doen met de middelen die er nu zijn en dat is voor HKO uiteindelijk de zenuwsnede, misschien is dat over een aantal jaren heel anders, maar daar kan mijn paard nu niets mee.

De keuze is aan jou om niets te doen maar respecteer dan ook dat andere mensen er voor kiezen hun paard nog een pijn vrije tijd te gunnen. Het lijkt er op dat jij dit zelfs niet voor je zelf zou kiezen, dan is het normaal dat je je paard dit voordeel ook niet gaat geven. Andere mensen hier denken er duidelijk anders over , en dat is hun goed recht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:35

Zeg Adrienne, ik vraag er nergens om om door jou of je zus naar voren geschoven te worden om de argumentatie kracht bij te zetten, ik vind dat nogal respectloos naar mij persoonlijk toe. Dat ik hier neerzet dat ik al ongeveer 18 jaar door het leven mag hobbelen als chronisch pijnpatiënt is nog geen vrijbrief om daarmee maar te doen wat je wilt.
Ergens in je bericht roep je ook nog dat ik NIKS zou doen, laat me je uit de droom helpen Adrienne, 'niks' is niet de goede benaming. De medische wereld kan niks voor mij doen op dit moment dat is een feit en wie moet daar mee leven? Juist, ik dus.
Mijn paard krijgt geen zenuwsnede inderdaad, maar hij mankeert ook niks.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:45

Ik snap eigenlijk niet waarom menselijke met pijn vergeleken moeten worden met een paard met pijn.
Dat je zegt dat je het een paard niet wil aandoen om met jouw pijn door het leven te moeten gaan sta ik helemaal achter.

Maar de vechtlust van reuma patientjes vergelijken met die van een paard gaat me te ver.
Een paard is een beest en een beest kan niet genieten van het leven als hij pijn in zijn lijf heeft, een paard met pijn wordt een ongelukkig hoopje beest.
Een mens kan wèl verder kijken en naast de pijn een normaal leven proberen te volgen.

Als 1 van mijn honden nu kanker zou krijgen laat ik hem ook geen chemokuur ondergaan om zijn leven nog te rekken, de pijn die zo'n dier moet ondergaan en uiteindelijk wéér te wachten staat wil ik hem neit aandoen.
Als mij zo'n ziekte zou overkomen en ik zou op deze manier nog wat tijd extra hebben zou ik het wèl doen. (denk ik)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:48

Adrienne schreef:
[
De keuze is aan jou om niets te doen maar respecteer dan ook dat andere mensen er voor kiezen hun paard nog een pijn vrije tijd te gunnen. Het lijkt er op dat jij dit zelfs niet voor je zelf zou kiezen, dan is het normaal dat je je paard dit voordeel ook niet gaat geven. Andere mensen hier denken er duidelijk anders over , en dat is hun goed recht!
[/quote]


Ik hoop dan Lovely dat jij deze mening OOK kunt respecteren. Ik zie dat je nogal in je wiek geschoten bent, omdat je je onterecht niet gerespecteerd voelt. Mensen zijn hier niet om jou aan of af te vallen en ze bedoelen het ook niet kwaad. en we weten dat jij niet geholpen kunt worden, helaas. Maar het zijn slechts voorbeelden zoals STEL dat je geholpen kon worden op een bepaalde manier of dat je paard geholpen kon worden INDIEN dat nodig was. Jij zou het op jouw manier doen en dat zou ik respecteren. Maar anderen doen het anders en bedoelen het ook goed. Kun jij dat respecteren?

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 11:55

Jawel hoor, dat kan ik best respecteren, de bewoordingen van Adrienne zijn alleen wat eigenaardig gekozen. En nee, nogmaals door een zenuwsnede kan ik niet geholpen worden en bij mijn paard is het al helemaal niet nodig.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:00

Nou Lovely, bij mij is het ook niet nodig, en bij mijn paard ook niet. MAar indien het de enige optie was deed ik het wel. maar ik vind het niet erg als bepaalde beslissingen mij bespaard blijven.

De hond is de betere mens

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:25

Sjuimpje"]
Maar de vechtlust van reuma patientjes vergelijken met die van een paard gaat me te ver.
Een paard is een beest en een beest kan niet genieten van het leven als hij pijn in zijn lijf heeft, een paard met pijn wordt een ongelukkig hoopje beest.
Een mens kan wèl verder kijken en naast de pijn een normaal leven proberen te volgen.
[/quote]

[quote="Sjuimpje schreef:
Als 1 van mijn honden nu kanker zou krijgen laat ik hem ook geen chemokuur ondergaan om zijn leven nog te rekken, de pijn die zo'n dier moet ondergaan en uiteindelijk wéér te wachten staat wil ik hem neit aandoen.
Als mij zo'n ziekte zou overkomen en ik zou op deze manier nog wat tijd extra hebben zou ik het wèl doen. (denk ik)



Sorrie hoor maar dan meet je met twee maten. Een mens is ook maar een dier. Maar alleen omdat het om je zelf gaat zou je iets anders kiezen.

Je moet voor je dier een beslissing nemen, en die is gebaseerd op je gezond verstand. Als mijn hond kanker kreeg en de kans was aanwezig dat hij na een chemokuur weer een waardig leven zou kunnen leiden laat ik dat voor op stellen, (want daar gaat het toch bij HKO over) dan zou ik mijn dier dit niet onthouden.

Geef mij Lovely's respons maar. Ik ben het niet helemaal met haar gedachte gang eens, maar ik heb ook niet te maken met haar problemen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat iemand niet meer wil leven. Muv terminale patienten dan die gewoon op de dood liggen te wachten.
Maar ze is ten minste eerlijk een kijkt niet op een andere manier naar zichzelf dan naar haar dier. Wat Lovely zegt kan ik respecteren, het is een rechtvaardige en voor haar goed onderbouwde keuze.

Jij beoordeeld of het leven van je dier wel gelijkwaardig aan dat van een mens. En vindt dus van niet als ik het zo lees.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:28

Ik vind inderdaad dat een dierenleven niet gelijkwaardig is aan een mensenleven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 12:31

ik schat een dierenleven hoger in dan de meeste mensen. Ik schat een mensenleven wat lager in. Hierdoor zal ik harder vechten als het om het leven gaat van een van mijn dieren en ze niet zomaar opgeven. Als ik denk dat ze een waardig leven kunnen hebben waarin ze zich zowel mentaal als fysiek goed kunnen voelen, en ze moeten daarvoor een zenuwsnede ondergaan, dan doe ik dat. En voor mezelf zou ik dat ook zo doen. Ik heb een hekel aan pijn. Pijn is NIET fijn. Sterven is voor mensen en dieren een grote stap. het is de laatste stap die je zult nemen en dat doe je dus niet zomaar effe.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, jazzejam, MariskaFally, NorwayFjord en 33 bezoekers