zenuwsnede: Oplossing of uitstel van executie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:28

Utrecht is slechts een voorbeeld. Ik denk dat elke uni dit soort preparaten zal hebben.

Ik heb niet gezegd dat er weinig te vinden is, maar dat veel informatie over dit onderwerp slechts oppervlakkig blijft. Vooral binnen het Nederlandse taalgebied kan je er niet zoveel over vinden wat er dieper op ingaat. Voor interessante sites over dit onderwerp houd ik me graag aanbevolen.


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:36

via google: "navicular disease" horse intypen en je weet niet waar beginnen....

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:43

Dat klinkt echt nederlands!

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:45

Nederlands taalgebied is niet echt groot, op wereldschaal. Alle wetenschappelijke artikels verschijnen ook in het engels dus om deftig materiaal te vinden ga je toch die richting op moeten gaan.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 13:51

Natuurlijk, dat snap ik, maar hoeveel 'leken' kunnen dit soort artikelen nou werkelijk lezen! Zo dat ze het ook nog snappen Haha!
Verder is het natuurlijk zo dat dit soort artikelen zich bezig houden met die vormen of stadia van HKO waarbij nog enige hoop op verbetering te verwachten is. Het moge duidelijk zijn, dat er weinig meer te dokteren valt als de diepe buiger zo is aangetast! Dit laatste stadium is dan ook weinig interessant voor verdergaand onderzoek, dus daarom zal je er ook weinig over vinden.

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 14:37

fabienne"]
[quote="Jolande"]De pees loopt niet direct over het botje, maar door een bursa of te wel slijmbeurs en komt dus niet met de ruwe ondergrond in aanraking lijkt me.
[/quote]
Misschien moet je je eerst wat meer vediepen in de anatomie van de paardenvoet voordat je dit soort beweringen doet Verward
[/quote]
Ik wil niet zeggen dat ik veel van de anatomie weet, maar lees dit eens:

"As the coffin joint flexes, the deep digital flexor tendon glides against the navicular bone. This rubbing action would cause tissue damage and pain if it were not for the bursa which is located between the tendon and the bone. In the normal state, this bursa is filled with a lubricative substance which eliminates pain and tissue damage." door William E. Jones, DVM
Of
Navicular disease often begins as an inflammation of the bursa between the deep digital flexor tendon and the navicular bone of the foot (see Figure 1).
Afbeelding
Figure 1. Navicular disease, which begins with inflammation of the bursa between the navicular bone and the tendon of the deep digital flexor, is a common cause of lameness in horses.
(Robert C. McClure, Department of Veterinary Anatomy, School of Veterinary Medicine)

Iets wat volgens jou niet bestaat veroorzaakt dus nogal wat! Het heeft zelfs een naam!! De Navicular Bursa!
Dus voordat je begint te roepen dat ik me eerst moet verdiepen in de anatomie, lees er eerst zelf eens wat meer over.

[quote="fabienne"]
Inderdaad is er op internet weinig over te vinden, maar dat geldt voor alle onderwerpen waar je wat meer over wilt weten. Het blijft allemaal erg oppervlakkig qua info naar de leek toe................
[/quote]
Hier kan ik het dus absoluut niet mee eens zijn. In de vier jaar dat we nu weten dat Raci hko heeft heb ik al enorm veel info op internet kunnen vinden. Je moet alleen wel weten waar je moet zoeken. Vooral de americanen zijn een stuk verder op dit gebied dan hier in nederland. Dus meestal zoek ik dan ook niet in nederlandse artikelen. Ookal omdat medische artikelen meestal in het engels worden gepubliceerd. Zoek dus nog maar eens maar dan op de tekst "navicular" dan zal er waarschijnlijk een wereld voor je open gaan. Wil je meer weten over een zenuwsnede, type dan in "neurectomy" en ook dan zul je bergen info vinden.

[quote="fabienne schreef:
Natuurlijk, dat snap ik, maar hoeveel 'leken' kunnen dit soort artikelen nou werkelijk lezen! Zo dat ze het ook nog snappen

Tja, je zou kunnen zeggen dat hier veel leken komen, maar Adrienne valt daar niet onder als Senior Associate Scientist. Zij heeft enorm veel met dit soort medische artikelen te maken en kan ze dus wel degelijk lezen en beoordelen. Bovendien zijn er ook legio artikelen te vinden die niet ´onleesbaar´ zijn voor de gemiddelde lezer net als ik Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 15:49

Jolande schreef:
if it were not for the bursa which is located between the tendon and the bone. In the normal state, this bursa is filled with a lubricative substance which eliminates pain and tissue damage

Het probleem is inderdaad dat bij ernstige verbening van het hoefkraakbeen dit niet meer onder het normale valt. Het straalbeentje wordt ruw; de bursa wordt beschadigd, en het effect dat zij in een normaal gewricht heeft valt weg. Het is dan slechts een stap verder dat de pees zelf in aanraking komt met het ruw geworden straalbeentje en zelf wordt beschadigd!

Zannekin ik heb je advies opgevolgd (google) en vond het volgende:

http://muextension.missouri.edu/explore ... g02743.htm

Meteen al in de eerste zin:

Citaat:
While the joint surfaces of the phalanges may not be affected, the tendon adjacent to the bursa may he progressively destroyed with eventual rupture.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 17:13

Jolande ik heb nergens beweerd dat de navicular bursa niet bestaat! Maar bij sterke verruwing van de het glijvlak van het straalbeen (navicular bone) wordt eerst deze bursa beschadigd en vervolgens is de pees aan de beurt!

Wat ik bedoelde dat je de onjuiste bewering deed dat de pees niet in aanraking komt met dat ruwe oppervlak; want dat gebeurt namelijk WEL in zulke ernstige gevallen!

Citaat:
As the coffin joint flexes, the deep digital flexor tendon glides against the navicular bone. This rubbing action would cause tissue damage and pain if it were not for the bursa which is located between the tendon and the bone. In the normal state, this bursa is filled with a lubricative substance which eliminates pain and tissue damage.

van: http://www.equinenaturaltherapy.com/nav ... ndrome.htm

van dezelfde site:
Citaat:
Neurectomy is a drastic treatment, but is often done in long-standing chronic cases of navicular disease. The nerve to the foot is cut above the fetlock, and the entire foot is permanently deadened. This causes the horse to stumble often because it cannot tell exactly where the feet are. Needless to say this is not a solution for a riding horse.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-12-02 18:19

Wat mijn smid destijds uitlegde over de bursa is dat dat als het ware een zakje is met vocht. Is dit beschadigt dan verdwijnt het vocht en komt de pees direct in aanraking met het botje en dit veroorzaakt iiritatie, pijn en vervolgens kreupelheid.
De behandeling kan dus o.a. bestaan uit het inspuiten van de bursa(is bij felix gedaan) maar soms pakt het en soms pakt het niet.

Maar wanneer heeft een paard nu HKO? Als het botje beschadigt is en vandaaaruit kreupelheid ontstaat?

Bij Felix is HKO uitgesloten maar heeft hij een ontsteking in een slijmbeurs die iets verder naar beneden zit. Maar soms heb ik nog wel eens mijn twijfels. Hij loopt nu goed dankzij een andere rijwijze en ik laat het hier bij.

PS: Ik wou toen ook meer weten over dit soort dingen. De kunst is om te weten wat de engelse naam is of de latijnse naam. Door navraag op BOKT Party!! ben ik er achter gekomen wat de benamingen zijn. Dus schroom niet om het eens te vragen op BOKT.


Maar kunnen we niet eens een dagje Utrecht doen? Lijkt me reuze intressant en leerzaam.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 21:47

fabienne"]
[quote="Jolande schreef:
if it were not for the bursa which is located between the tendon and the bone. In the normal state, this bursa is filled with a lubricative substance which eliminates pain and tissue damage

Het probleem is inderdaad dat bij ernstige verbening van het hoefkraakbeen dit niet meer onder het normale valt. Het straalbeentje wordt ruw; de bursa wordt beschadigd, en het effect dat zij in een normaal gewricht heeft valt weg. Het is dan slechts een stap verder dat de pees zelf in aanraking komt met het ruw geworden straalbeentje en zelf wordt beschadigd!
[/quote]

Sorrie hoor maar je hebt toch duidelijk aangegeven dat je vond dat Jolande eerst haar anatomie maar eens moest leren toen ze kwam aandragen met de bursa.
Dus met andere woorden had je geen idee dat deze bestond anders zou je dat zo niet schrijven. Nu geef je er een leuke draai aan door te zeggen dat jij al een stap verder in het proces denkt. Zo kan ik er nog wel een aantal verzinnen!


Citaat:
While the joint surfaces of the phalanges may not be affected, the tendon adjacent to the bursa may he progressively destroyed with eventual rupture.


Ik weet niet hoe goed jou medisch engels is maar dit is net het verkeerde stukje om in dit geval te quoten. Er staat nl dat hoewel er aan het oppervlak van de botjes die het (HK) gewricht vormen niets te zien is kan het toch zo zijn dat de pees schade oploopt.
Met andere woorden die schade heeft niets met de conditie van het bot te maken! Jou theory over dat schuren wordt hier totaal NIET bevestigd maar juist ontzenuwd (no pun intended).

Het is niet de bedoeling je te bewijzen dat ik gelijk heb. Maar ik zou graag willen dat je ook probeerd te zien dat HKO geen recht toe recht aan beeld is. Het heeft niet 1 oorzaak het heeft ook niet 1 gevolg.
Het is een verzamelnaam voor alles wat pijn veroorzaakt in dit gebied. Die paarden, in dat onderzoek wat jij quote, hoeven die rafelingen helemaal niet door een ruw botje te hebben opgelopen. Heel veel paarden met HKO zullen ook nooit die rafelingen krijgen en andere met helemaal geen diagnose HKO wel!
Probeer HKO nou eens niet zo star te bekijken. Ik denk dat er veel mensen een stukje van de waarheid hebben, maar tot nu toe vormen die stukjes op geen enkele manier een geheel. De theorien gaan alle kanten op.
Daarom gaf ik ook jou quote aan als zijnde het bewijs dat niemand ECHT weet wat HKO is waar het vandaan komt en hoe men het een halt toe zou kunnen roepen.

Nu je meer zult gaan lezen over het syndroom zul je zien dat het gaande weg steeds minder duidelijk wordt wat nou de oorzaak is en hoe het beeld verloopt. Ik verdiep me hier al net zo lang in als dat ons paard HKO als diagnose kreeg. Ik heb in die 4 jaar al de meest uiteenlopende theorien voor bij zien komen. Maar als het puntje bij paaltje komt weet niemand een eenduidig antwoord te geven op de vraag wat het nou precies is, zonder dat zijn mede arts of hoefsmid of wie dan ook komt met nee want die zegt...... Dus probeer te snappen dat voor alles wat jij als tegen opwerpt een andere arts is die het als voor zal omschrijven. Niemand is in staat mij met grote zekerheid het verloop van mijn paards ziektebeeld te voorspellen, het komt neer op het kan vriezen maar ook dooien! Het is om zot van te worden maar het is niet anders.
Ook het laatste artikel wat je quote, ik kan je er zo een aantal geven waarin staat dat het paard juist wel gewoon kan funktioneren en dat het zich gewoon aanpast aan het gedeeltelijk weg vallen van gevoel. Wat is er dan meer waar???? Altijd gaan voor het meest negatieve, nou dat vindt ik niet de eerlijke weg. Probeer te zien dat er niet 1 waarheid is als het om HKO gaat.

En ik zal ook de eerste zijn die hier roept dat je je paard na zo´n ingreep wel degelijk onder controle moet houden. Minstens 1 keer per jaar foto´s laten maken enz enz. Want ook dit is niet meer dan symptoom bestrijding net als ander beslag of pijnstillers of wat dan ook.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 22:43

Adrienne schreef:
Sorrie hoor maar je hebt toch duidelijk aangegeven dat je vond dat Jolande eerst haar anatomie maar eens moest leren toen ze kwam aandragen met de bursa.
Dus met andere woorden had je geen idee dat deze bestond anders zou je dat zo niet schrijven. Nu geef je er een leuke draai aan door te zeggen dat jij al een stap verder in het proces denkt. Zo kan ik er nog wel een aantal verzinnen!
Dat slaat dus echt nergens op. Heeft met de discussie ook niks te maken. Ik val niemand persoonlijk aan, dat doe jij hier wel, en dat is de discussie niet waardig.


Je misinterpreteert me weer. Het ging om de in mijn ogen foute opmerking dat de pees nooit het ruwe oppervlak raakt zoals Jolande beweerde. Want ze ging er daarbij dus vanuit dat deze bursa ten alle tijde de pees beschermd, wat dus niet zo is blijkens het gequote stuk hierboven. Niet meer en niet minder.

Over mijn kennis van het engels hoef je je geen zorgen te maken. Maar zelf interpreteer je het stuk niet goed, want het ging om het navicular bone (straalbeen) dat ruw werd en de bursa en daarna de pees beschadigde. De phalanges (hoefbeen en kroonbeen en kootbeen) zijn inderdaad niet in dit proces betrokken.

Het gaat er mij niet om om het meest negatief en star te zijn.

Ik heb ook nergens gezegd dat ieder paard deze verschijnselen krijgt of dat iedere vorm van hko hetzelfde is........

We hebben het hier over een paard dat al een zo ernstige mate van HKO heeft dat men een zenuwsnede overweegt. Waar ik op wil wijzen is een MOGELIJKE consequentie bij een paard dat in ernstige mate aan HKO lijdt!

Trouwens met foto's maken ben je er ook niet in deze gevallen na een zenuwsnede, want zoals je ongetwijfeld zult weten zijn zowel de bursa als de pezen e.d. op de foto's helemaal niet te zien. Dergelijke beschadigingen zijn pas te constateren na overlijden van het paard! (hoewel er tegenwoordig wel methodes zijn om dit zichtbaar te maken, maar vooralsnog onbetaalbaar).

Het wordt toch ook niet voor niets iedere keer weer gezegd dat na een zenuwsnede het paard nog enkele jaren kan doorlopen. Wat er daarna komt wordt steeds (wijselijk?) verzwegen?

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:01

fabienne"]
Over mijn kennis van het engels hoef je je geen zorgen te maken. Maar zelf interpreteer je het stuk niet goed, want het ging om het navicular bone (straalbeen) dat ruw werd en de bursa en daarna de pees beschadigde. De phalanges (hoefbeen en kroonbeen en kootbeen) zijn inderdaad niet in dit proces betrokken.
[/quote]
Toch niet, er staat letterlijk in het door jou gequote stukje:
Terwijl de oppervlakte van de phalanges niet aangetast hoeven te zijn, kan de zenuw progressief vernield worden. Dit verwijst naar de regel boven het plaatje dat ik toe had gevoegd dat over een ontsteking van de pees gaat.

[quote="fabienne schreef:
Het wordt toch ook niet voor niets iedere keer weer gezegd dat na een zenuwsnede het paard nog enkele jaren kan doorlopen. Wat er daarna komt wordt steeds (wijselijk?) verzwegen?

Waar het hier om gaat is dat een zenuw na een aantal jaren weer aan kan groeien. Dit gebeurd helaas vrij regelmatig. Dit is echter nog niet verzwegen door mijn dierenartsen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 10:42

Wat mij opvalt is dat de tegenstanders van een zenuwsnede niet reageren op de verhalen die mensen hier neerzetten met hun bevindingen: hun paarden hebben een dergelijke operatie succesvol doorstaan en ze hebben nog veel kwaliteit in het leven, i.t.t. het paard van Lovely of Fabienne zou hebben gehad: die zouden al afgemaakt zijn geweest.

De hond is de betere mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 11:41

Desiree schreef:
i.t.t. het paard van Lovely of Fabienne zou hebben gehad: die zouden al afgemaakt zijn geweest.

Dat is hier dus helemaal niet aan de orde. Mijn visie is dat je een dergelijke ingreep niet doet om nog op je paard te kunnen rijden.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:09

Desiree schreef:
Wat mij opvalt is dat de tegenstanders van een zenuwsnede niet reageren op de verhalen die mensen hier neerzetten met hun bevindingen: hun paarden hebben een dergelijke operatie succesvol doorstaan en ze hebben nog veel kwaliteit in het leven, i.t.t. het paard van Lovely of Fabienne zou hebben gehad: die zouden al afgemaakt zijn geweest.


Waar haal je die wijsheid vandaan??????????????????Dit heeft niks meer met discussieren te maken.

Ik heb het helemaal niet gehad over afmaken, ik heb alleen gezegd en uitgelegd waarom ik niet voor een zenuwsnede ben.

Het zou voor de verandering fijn zijn als mensen eens zouden LEZEN wat er staat.

Daar dit niet gebeurt is dit voor mij einde discussie.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:10

Hoe ernstig is een HKO als je overweegt een zenuwsnede te doen? Maw wat is ernstig. Want er zijn paarden met klinisch katrol die niks op foto’s laten zien, er zijn paarden met variaties van 1 tm 5 die nooit kreupel gaan en paarden met de zelfde klassering die zo kreupel als een hout zijn of alleen maar af en toe onregelmatig.
Ik denk dat dat niet de juiste vraag is in het geval van een zenuwsnede. Ik denk dat de vraag eerder moet zijn: wat is de oorzaak en hoe is het verloop!
En daar zit hem nou net het probleem. De oorzaak is over het algemeen niet bekend.

Ik zal je een paar voorbeelden geven van oorzaken die door serieuze artsen en hoefsmeden zijn geoppert. Ik hoop dat je dan begrijpt waarom ik het niet vind kloppen als je zegt “geen zenuwsnede want de pees zal gaan doorslijten” geloof me ik laat de erg ver gezochte oorzaken al vast weg anders krijg je een lijst dat wil je niet weten!

Mogelijk oorzaken HKO

· peesontsteking die als het chronisch wordt over slaat op het bot
· onsteking in het gewricht die over slaat op de pees
· onsteking in het gewricht die uiteindelijk overslaat op over slaat op het hoefbeen en er voor zorg dat het paard door zijn voet zakt
· slechte kwaliteit vloeistof in de bursa waardoor deze zijn werk niet meer kan doen
· erfelijke aanleg voor slechte kwaliteit bot waardoor dit afbrokkeld
· osteolyses of te wel wegspoelen van kalk uit het bot waardoor er gaten in vallen
· artrose met alle gevolgen van dien
· overbelasting van de voet door foutief rijden, alle zichtbare afwijkingen in het bot zijn gevolgen van deze overbelasting maar doen niet mee in de pijn sensatie
· overbelasting van de voet door een niet of te laat onderkende blessure van het diagonaal achterbeen,heup of de rug
· Zware peesblessure met scheuring die een chronisch ontsteking in het hele gebied veroorzaakt.
· Prutswerk van een hoefsmid
· Nalatigheid van de eigenaar waardoor het paard slecht op zijn voeten komt te staan en de belasting binnen die voet helemaal niet meer goed is
· Slechte vorm van de voet door erfelijke aanleg
· Slechte doorbloeding van de voet waardoor herstel te langzaam of zelfs niet meer verloopt


En ga zo maar door.
Waarom denk je dat er geen enkel middel is dat ze kunnen inzetten wat in meer dan 50% van de gevallen werkt ! Als je 30% kans te horen krijgt mag je al in je handen klappen.

Ons werd verteld dat ons paard een kandidaat voor een zenuwsnede is omdat het proces van verslechtering stil staat, sterker nog er is in het laatste jaar een bijna miraculeuze verbetering op de foto te zien. (van een dikke 4 naar bijna niet meer zichtbaar!)
De drie artsen die ons inmiddels met raad en daad bij hebben gestaan, geven netjes alle mogelijke gevolgen van een zenuwsnede. Waaronder het in een paar jaar tijd aangroeien van de zenuw waardoor het probleem opnieuw zichtbaar word.
Verder is ons verteld dat we er rekening mee moeten houden dat we de voeten goed moeten kontroleren of eventueel een zooltje moeten overwegen. Dat paarden na een korte overbruggings periode zich goed aanpassen aan hun nieuw gevoelssituatie. En dat we rekening moeten houden met het feit dat je paard gevoeliger wordt voor pees blessures. Op dat laatste doelt Fabienne waarschijnlijk. Maar deze pees blessures zijn niet onzichtbaar! Die komen echt gewoon tevoorschijn net als bij een ander paard. Ze komen alleen wel vaker voor omdat ze een deel gevoel missen en zich dus makkelijker verstappen. Een zenuw snede is dus helemaal geen garantie op een altijd kreupel vrij paard!
Ik zal niet ontkennen dat er beschadigingen van een pees kunnen ontstaan, maar die beschadigingen kan ieder ander paard morgen ook oplopen door iets achterlijks te doen of in een kuiltje te stappen.
Mijn ervaring is dat geen enkele arts zo maar een zenuwsnede gaat uitvoeren. Ik heb de ervaring dat er serieus naar wordt gekeken en afgewogen of je paard er voor in aanmerking komt of niet. Er zitten risico’s aan maar ik denk dat je niet mag generaliseren en zeggen dat alle katrol paarden uiteindelijk hun pezen door slijten want dat gaat mij echt veel en veel te ver en is ook niet waar. Want als je op die manier redeneerd, gaan ze dus ook met zijn alle door hun voet zakken en hun hoef af trappen en en nog weet ik wat voor griezel verhalen meer.
Nou dan mag Fabienne mij de dierenarts aanwijzen die dit aan zijn klanten verzwijgt en wat zijn beweegrede dan zou kunnen zijn! Ik wil zijn naam graag horen want naar die arts zal ik zeker niet gaan!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:16

Lovely, veel paarden zijn helemaal niet happy als je ze op het land dondert. Ze voelen zich beter als ze gereden worden, daarbij is het juist de training die ze overeind houdt, i.t.t. wat je zou denken. (mits het de juiste training is uiteraard). Ik vind een zenuwsnede om een paard onder het zadel te houden dus juist wel heel goed.

De hond is de betere mens

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 22:13

Adrienne schreef:
er zijn paarden met variaties van 1 tm 5

Bij mijn weten lopen de gradaties van 0 tot 4...

Ik heb het er hier thuis ook nog eens overgehad,
een zenuwsnede om het paard als weidepaard af en toe recreatief in te zetten zou bij ons hoogstwaarschijnlijk nooit uitgevoerd worden. Aangezien een paard met een zenuwsnede niet verantwoord ècht kan sporten zit er dus weinig anders op als het dier pijn heeft. Dan wordt dat dier netjes door ons naar de slager gebracht.

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:46

Over dat niet meer inzetbaar in de sport zijn de meningen onder de artsen heel erg verdeeld. Ik zou met een paard wat een zenuwsnede heeft gehad ook geen wedstrijden meer gaan rijden. Omdat ik dat niet goed vindt en omdat het ook gewoon weg verboden is!
Maar voor recreatief rijden zijn ze zeker nog goed. Zo als Desiree al aangeeft is het funest voor dit soort paard om stil te moeten staan of gewoon op een wei te worden gegooit. Beweging is voor maar zeker ook na een zenuwsnede nog steeds de beste remedie.

Een paard af maken omdat het wel recreatief maar niet meer in de sport kan presteren is naar mijn gevoel alleen maar een financiele overweging, en heeft niets met het belang of de gezondheid van het paard zelf te maken. Erg genoeg is niet iedereen in de postitie om een paard met een handycap aan te houden, maar vaak hoor ik mensen zeggen ik kan hier niet meer mee bereiken wat ik wil en dus moet hij er uit. Ze sussen hen geweten met het zeggen dat het beter is voor het paard.
Begrijp het niet verkeerd ik heb het hier niet over mensen die gewoon geen keuze hebben en met veel moeite afscheid moeten nemen omdat ze zich geen tweede paard er naast kunnen veroorloven, dat is een heel andere situatie. Maar zodra er teksten worden geschreven worden als, ik kan er niks meer mee dus.... gaan mijn haren overeind staan. Een paard is een dier geen wegwerp artikel!

Als je iets verder dan je neus lang is kijkt kun je een paard met HKO nog vele goede jaren geven. Als je ook de moeite zou nemen de mensen die hier schrijven dat ze een zenuw gesneden paard hebben serieus te nemen zou je ontdekken dat er heel veel paarden erg mee geholpen zijn. Ze leiden een goed leven wat aangepast is op hun beperkingen.
Deze mensen zijn niet egoistisch, maar doen gewoon wat hun hart hen verteld, ze zijn verantwoordelijk voor hun dier en nemen die verantwoordelijkheid heel serieus. Ze dumpen hun dier niet omdat het gehandicapt is. Ik vindt dat bewonderens waardig!

O ja dat van die nummer 5 wist ik ook niet tot een arts er mee kwam aandragen, tot dan toe dacht ik ook dat het tot 4 liep. Maar tot dan dacht ik ook dat het gradaties in ernst aan gaf. Maar dat bleek toen ook maar half waar te zijn.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mariett, Mette, Miss_Mii21, Nietsmar, Ubermetrics, YandexBot en 128 bezoekers