Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Aimee schreef:Huh?
Begrijp ik het nou goed?
Je paard is 16, kreupel en dat zou komen door OCD?
In de afgelopen 16 jaar heeft hij geen last gehad van die OCD?
CarpeDiem schreef:Zow jouw paard mag snel naar huis!!!
Ben blij dat de operatie goed verlopen is. En verslag is idd leuk! Heb je ook fotos van de fotos en van de ocd's ?
Wij hebben overigens ook wel eens OCD aan kogels / koot geopereerd. Vaak moeilijkere operaties dan Knieen.. Aangezien je een stuk dichter bij de pezen ed zit.
Hoop dat hij nu niet meer kreupel is, en er niet teveel schade is aangericht in de gewrichten.
jalo schreef:Aimee, Er is mij verteld dat dit dus inderdaad kan. Kennelijk is het fragment links-voor losgegaan en gaan irriteren want het kraakbeen heeft hier uiteindelijk ook een lichte beschadiging door opgelopen. Het schijnt dat het ene paard er oud mee wordt zonder ooit onregelmatig of kreupel te zijn en het andere paard er toch (al dan niet op oudere leeftijd) last van kan gaan krijgen. Raar he? Hij was ook eigenlijk zomaar van ene op andere dag onregelmatig. In die ruim 4 jaar dat ik hem heb is hij nooit onregelmatig geweest.
OCD komt gewoon heel erg veel voor, maar zolang er geen röntgenfoto's (moeten)worden gemaakt kom je daar dus niet achter. Zo zullen er ongetwijfeld veel mensen zijn met een paard met OCD, zonder klachten, die dat dus niet weten omdat er ooit onderzoek naar is gedaan.

CarpeDiem schreef:de ocd operaties die wij in de kogel regio hebben gedaan zijn goed afgelopen. Maar dat betrof een kijk operatie *zat in de pezen, maar eigenaar wou per se een verklaring erbij da hij een kijkoperatie had gehad*. En volgens mij hebben we er nog ooit 1 gedaan. maar die staat me niet meer helder bij, dus dan issie goed afgelopen
Voor arthrose is fijn aangepast beslag en supplementen. Daar hoeft hij geen last van te hebben. Hopelijk heeft het fragment niet teveel schade aangericht.
Sterkte met de revalidatie! En houd zijn mest goed in de gaten. de 3e en 4e dag na de operatie zijn het kritiekste

zaira schreef:Hee,
Ik ga dit topic ook volgen want mijn paard is op 16-01-08 geopereerd aan ocd, ook aan haar kogel. Alleen dan rechts achter. Ze was op woensdag geopereerd en op vrijdag mocht ik haar gaan halen. Ze is ook met een kijkoperatie geopereerd want ze had 2 kleine gaatjes aan de voorkant van de kogel. Het verband is er ook 10 dagen om moeten blijven zitten en haar voorschrift was 3 weken boxrust en daarna 5 weken aan de hand stappen. Ze is zo fris als een hoentje en ik heb nog 3 weken stappen te gaan.
Ik heb 1x geprobeerd om met haar in de bak te gaan stappen zodat we wat rechte stukken kunnen wandelen maar toen dacht ze alleen aan: los.... dus bok bok bok steiger steiger. Heb haar wel kunnen blijven vast houden en ben uiteindelijk ook weer veilig op stal gekomen. Nu stap ik iedere dag met haar op een verhard stukje bij stal van 4 bij 9m. Helaas het is niet anders.
Ik hoef na die 8 weken niet terug, ik mag daarna direct beginnen met rijden maar zag mag niet los gaan rennen. Ze zou hooguit los mogen na het rijden zodat ze zich rustig houd. Maar goed dat gaat dus niet lukken want ze bewaart altijd wel wat energie om toch nog even uit haar dak te gaan als ze los is.
Als de3 weken om zijn dan bel ik nog eens naar de kliniek en vraag ik het nog eens voor de zekerheid. Ik kan haar wel longeren en er dan op om haar te rijden maar het zou zielig zijn als ze nog een paar weken niet los mag in de wei. Hier gaan ze iedere dag om 7.30u de wei op en de staleigenaresse haalt ze om 17.30u binnen. Nu staat ze de hele dag alleen.
Ik wil graag jou vorderingen blijven lezen.
Groetjes Anniek