kreupel door rotstraal, hoe lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

kreupel door rotstraal, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-02 15:27

De peesblessure van mijn paard blijkt geen peesblessure te zijn, schijnt. Hij liep zo kreupel als bij een hoefzweer; op de toon. Op aanraden van Rodinde de hoefsmid toch laten kijken of het geen hoefzweer was. De straal van het betreffende been was heel slecht en er kwam zelfs pus uit toen hij ging snijden. De andere stralen waren wel goed.
Waarschijnlijk is hij dus daardoor kreupel. De pees is nl helemaal niet dik/warm...je voelt er niks van en het been is opgelopen van kroonrand tot net iets boven de kogel. Vrijdagavond is de smid geweest en zaterdag was het been al minder dik. Zondag wilde hij het al beter belasten, maar inmiddels is het woensdag en wil hij nog niet dolgraag lopen. Stukjes stapt hij goed en dan ineens lijkt hij een pijnscheut te krijgen en houdt het been weer in de lucht, of gaat op de toon staan.
Ik overweeg om dan toch maar foto's te gaan laten maken, maar het lijkt mij inderdaad puur om een zweer in de straal te gaan. Hoelang mag hij daar kreupel op gaan, weet iemand dat?

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 16:25

bij een paard bij ons op stal duurde het een kleine maand. de straal is heel gevoelig en als er een ontsteking zit (pus) wat verder weg, kan het wel een tijdje duren. moet je het ook iedere dag schoonmaken (met bijv. soda of biotex)? Bij dat paard hielp het om er na het schoonmaken sirocco stalpoeder op te doen, daar droogt het mooi van op

amberiwan
Berichten: 223
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 19:34

macho had ook een onsteking in de straal die is daar ook goed ziek van geweest maar na zo'n 3 weken liep hij weer zuiver

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:42

Zolang als die ontsteking niet genezen is kan hij kreupel lopen. Zorg dus dat hij zo snel mogelijk van die rotstraal afkomt. Behandel rotstraal met egyptische zalf en hoefteer.

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-02 00:29

Bedankt! Hij gaat alweer een stuk beter. In stap weer rad iig.
Ik moet er blauwspray met antibiotica op spuiten en houd het verder goed schoon.
Het dikke been heb ik in een stalbandage met azijn op de onderlap en het is nu geslonken. Morgen gaan we toch nog even naar de kliniek om zeker te weten of het niet toch (ook?) aan de pees lag. Ik denk het niet, maar ik weet het liever zeker.