Toch maar even een topicje om eens rond te vragen of meer mensen ervaring hebben met het volgende probleem.
*
In Mei 2007 kocht ik mijn 2 jarige Haflingermerrie bij een boer in de buurt. Ze stond daar alleen, tenminste ze was de enige paardachtige daar.
Toen ze een tijdje bij ons op stal stond had ze uiteraard voor het eerst echt regelmatig contact met paarden. Ze werd hengstig, niks verwonderends opzich.. Ze was 2 en het was voorjaar/zomer dan hoort dat erbij.
Maar na de periode, heb het 3 weken afgewacht, bleef de hengstigheid aanhouden. Niet zomaar, maar echt pissen bij de vleet naar alle paarden die ze tegenkwam. Ze werd er lastig en druk van en het is zwaar irritant, ze piste gewoon 5 meter achteruit (geen grapje

Toen de DA kwam om haar te opnieuw enten heb ik dit probleem, wat inmiddels al ruim 2 maanden duurde, wees ik hem op ons probleem en hij zei dat dit wel vaker voorkwam bij jonge merries en dat de eerste hengstigheid lang kon aanhouden. Ik vond het maar raar, maar toch, je vertrouwd op je DA..
Na 4 maanden werd het wat minder, haar benen en staart zagen (en ruikten) er niet uit. Gewoon vieze pisvlekken tussen dr benen. Dus ik waste haar ook dagelijks vanachter om de vliegen op afstand te houden. Het was echt geen doen, op den duur moest ik 2x daags wassen.
Wonder boven wonder knapte ze wat op en werd het minder. Ik merkte dat meteen aan de plakkerige benen.
Maar eigenlijk is het nooit echt weggeweest. Ze pist nog steeds als ze andere paarden zag en bleef hengstige symptomen laten zien. Ik maakte me er niet druk om, pismerrie.. Klaar... Er valt zo mee te leven. Dacht ik..
Nu het weer 'voorjaar' begint te worden begint het hele riedeltje weer overnieuw.
Maar nu begint ze naast pissen weer lastig te worden, druk, afgeleid, begint weer te slopen, kan niet alleen staan maar ook niet met andere paarden en gewoo lastig. Ik denk dat heel haar hormomenhuishouding compleet overhoop ligt.
Nu wilde ik deze week weer de DA erbij halen en het probleem weer voorleggen omdat het nu al bij al al een half jaar echt hengstig was en een paar maanden een beetje aanmodderen wel/niet..
Ik heb eens gehoord dat dekken wel wil helpen, maar zomaar een veulen fokken om dit te verhelpen doe ik liever niet als er ook een andere oplossing voor is..

Heeft er iemand van jullie ervaring met dit merrie-probleem?