Ernstig hengstige merrie, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Ernstig hengstige merrie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:23

Doei!

Toch maar even een topicje om eens rond te vragen of meer mensen ervaring hebben met het volgende probleem.

*

In Mei 2007 kocht ik mijn 2 jarige Haflingermerrie bij een boer in de buurt. Ze stond daar alleen, tenminste ze was de enige paardachtige daar.
Toen ze een tijdje bij ons op stal stond had ze uiteraard voor het eerst echt regelmatig contact met paarden. Ze werd hengstig, niks verwonderends opzich.. Ze was 2 en het was voorjaar/zomer dan hoort dat erbij.
Maar na de periode, heb het 3 weken afgewacht, bleef de hengstigheid aanhouden. Niet zomaar, maar echt pissen bij de vleet naar alle paarden die ze tegenkwam. Ze werd er lastig en druk van en het is zwaar irritant, ze piste gewoon 5 meter achteruit (geen grapje Clown )

Toen de DA kwam om haar te opnieuw enten heb ik dit probleem, wat inmiddels al ruim 2 maanden duurde, wees ik hem op ons probleem en hij zei dat dit wel vaker voorkwam bij jonge merries en dat de eerste hengstigheid lang kon aanhouden. Ik vond het maar raar, maar toch, je vertrouwd op je DA..

Na 4 maanden werd het wat minder, haar benen en staart zagen (en ruikten) er niet uit. Gewoon vieze pisvlekken tussen dr benen. Dus ik waste haar ook dagelijks vanachter om de vliegen op afstand te houden. Het was echt geen doen, op den duur moest ik 2x daags wassen.
Wonder boven wonder knapte ze wat op en werd het minder. Ik merkte dat meteen aan de plakkerige benen.

Maar eigenlijk is het nooit echt weggeweest. Ze pist nog steeds als ze andere paarden zag en bleef hengstige symptomen laten zien. Ik maakte me er niet druk om, pismerrie.. Klaar... Er valt zo mee te leven. Dacht ik..
Nu het weer 'voorjaar' begint te worden begint het hele riedeltje weer overnieuw.

Maar nu begint ze naast pissen weer lastig te worden, druk, afgeleid, begint weer te slopen, kan niet alleen staan maar ook niet met andere paarden en gewoo lastig. Ik denk dat heel haar hormomenhuishouding compleet overhoop ligt.

Nu wilde ik deze week weer de DA erbij halen en het probleem weer voorleggen omdat het nu al bij al al een half jaar echt hengstig was en een paar maanden een beetje aanmodderen wel/niet..
Ik heb eens gehoord dat dekken wel wil helpen, maar zomaar een veulen fokken om dit te verhelpen doe ik liever niet als er ook een andere oplossing voor is.. Lachen

Heeft er iemand van jullie ervaring met dit merrie-probleem?

Bucas

Re: Ernstig hengstige merrie, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:27

Jep zelfde probleem... Heb ook zo'n pismerrie denk dat ik de kruidenmuesli van de Paardendrogist maar eens ga proberen... Kan niet eens met haar naar les, ze mept achteruit als er een ruin in de buurt komt.. Ze is nu al ong. een maand Hengstig daar wordt je niet goed van..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:28

Die Moody Mare bedoel je?
Maar dat is voor humeurige merries toch? Ik stelde dit ook voor aan de staleigenarresse, maar ze is verder niet humeurig of lelijk. Alleen super lastig, maar niet in de zin van lelijk zijn of meppen..

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:45

idd heb ook gehoord dat Moody mare ook werkt om hengstigheid wat in te perken Ja dus dan zou het shania ook goed kunnen doen neem ik aan (maar dus geen ervaring alleen van "horen zeggen")

en verder heb ik zeer goede resultaten gezien met Regumate (soort "de pil" zegt men) Knipoog

SUCCES!!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:46

Regumate ken ik inderdaad ook.. Ja 2x daags 2 pompjes over het voer.. Vork
Dat kregen heel veel merries op de paardenmelkerij waar ik werkte die te snel en te vaak ovuleerden. Maar dit is officieel voor varkens en helpt ook maar tijdelijk..

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:46

Je kunt ook een knikker laten plaatsen...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:47

Oh, dat ken ik niet.. Vertel? Lachen

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:49

Dan denkt de merrie dat ze vol is en ze wordt niet meer hengstig...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 18:50

Oh aha.. Heb ik nog nooit van gehoord.. Deze kan ook weer verwijderd worden verder?
Ik ken het echt niet, dus ik ontvang hier graag wat meer informatie over.. Lachen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:59

Even bij de DA opvragen. Ik weet dat het kan, maar weet niet hoe het in zijn werk gaat. In elk geval denkt de merrie indd dat ze drachtig is en wordt ze niet meer hengstig. Ik vraag me alleen af of ze dan niet schijnzwanger worden!?
Ik ben benieuwd naar het antwoord als er iemand de DA raadpleegt. Ikzelf heb het niet nodig dus hoef het ook niet te vragen Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-08 19:20

Als de DA komt ga ik dit zeker even aankaarten.. Ja
Dus dan zal ik het hier ook wel even plaatsen..

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:37

Sita_ schreef:
Regumate ken ik inderdaad ook.. Ja 2x daags 2 pompjes over het voer.. Vork
Dat kregen heel veel merries op de paardenmelkerij waar ik werkte die te snel en te vaak ovuleerden. Maar dit is officieel voor varkens en helpt ook maar tijdelijk..

idd is eigenlijk voor varkens Scheve mond (tja registratie hè) maar ik ken dus een paard die het al ca 10 jr kreeg en werkte nog steeds perfect Ja
Ze was er ondertussen wel een keer ff mee gestopt (denk een maandje) om te kijken of het nu ook zonder ging, maar binnen no-time was t weer niks dus toen gewoon weer begonnen en bij dat paard was het dus echt perfect! en voor lange tijd dus Knipoog

Knikker nog nooit van gehoord Nagelbijten / Gniffelen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 09:59

laat nakijken of je merrie misschien last heeft van cystes op de eileiders.daar kunnen ze behoorlijk last van hebben namelijk.
als je dan weet of ze daar wel of niet last van heeft kun je daar een behandeling op af stemmen.
ik zou niet zomaar kruiden gaan voeren voor je weet wat er precies mis is

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:03

Mijn merrie krijgt ook regumate. En inmiddels ook al een jaar of 2. Het werkt super, mijn merrie werd altijd erg prikkelbaar/agressief tijdens de hengstigheid. Maar dat is nu helemaal over gelukkig.
En zelfs na 2 jaar werkt het nog steeds perfect.

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 10:21

heeeey
ik had ook een jaar geleden een merrie gekocht, ze was toen zo'n 2jaar 2,5. Ze was ook vaak hengstig en dan ook een tijd, het was dan ff gestopt Knipoog en ja hoor daar kwam het weer.
Ik weet nu wel als ze hengstig is moet ik niet gewoon gezellig met andere paarden door het park lopen ofzo. (wel jammer) Verdrietig
Ze is altijd heel lief tegen andere paarden ze heeft dan helemaal zin om los te gaan Tong uitsteken ook gaat ze voor ze staan, maar dan krijg ik haar ook niet meer weg, echt een drama No Cheer
maar nu ze onder het zadel is merk ik er niets van onder het rijden alleen wat ik al zei gwn gesellie lopen lukt me niet Tong uitsteken .
gr. Roosje

ooh ja en succes ermee Knipoog

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 10:26

ellepel schreef:
laat nakijken of je merrie misschien last heeft van cystes op de eileiders.daar kunnen ze behoorlijk last van hebben namelijk.
als je dan weet of ze daar wel of niet last van heeft kun je daar een behandeling op af stemmen.
ik zou niet zomaar kruiden gaan voeren voor je weet wat er precies mis is

Ik ben helemaal niet van plan zomaar iets te gaan voeren hoor.. Verward
Laat toch niet voor niks eerst een dierenarts komen, kan er wel vanalles in gaan stoppen voordien, maar dat werkt toch niet als je de oorzaak niet weet.

Bedankt verder voor de reacties..
Ik ga voor Woensdag of Donderdag een afspraak bij de DA maken..

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 10:30

Maar verder kan ik uit alle reacties opmaken dat jullie merries wel een normale cyclus hebben/hadden?
Mijn merrie is dus al een jaar lang non stop hengstig he. Van de winter was het wat minder en dacht ik dat het wel wegging, maar nu begint het weer heftiger te worden.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 18:54

Haaj Siet,
Je weet, ik heb ook een paard wat overdreven lang hengstig is en op den duur niet meer wist waar ze het moest zoeken. Rijden kon ik ook niet, want reactie op mijn been, kreeg ik toch niet meer. Ja, bokken i.p.v. vooruit Scheve mond DA heeft mij ook voorgesteld om een knikker te plaatsen, maar vertelde ook de risico's hiervan. Die weet ik eigenlijk niet meer uit mijn hoofd, maar ze schrokken heel erg af! Zodanig dat een knikker er bij Deena nooit in zal komen Toen dus een injectie gegeven (die echt geen drol kost, de visite kostte even veel!) die niet een garantie kan geven hoe lang de hengstigheid weg blijft (het werkt immers bij ieder dier anders), maar bij Deen is het zo'n 4 maanden weg gebleven. Nu van de winter is het nog heel erg binnen de perken gebleven, maar dit voorjaar krijgt ze er i.i.g. weer 1, het beviel erg goed. Over Regumate heb ik trouwens ook al hele goede ervaringen gehoord en als de injectie niet goed aan blijft slaan, ga ook ik op dit over. Die injectie is trouwens te vergelijken met de prikpil. Bij het ene paard werkt het een heel seizoen, bij het andere maar een paar maanden. Het uitproberen waard vond ik, al viel de langdurige werking bij Deen wat tegen.

x_Roosje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 19:47

heeeey ben ik weer
ja zoals ik al boven zei was die van mij ook heel de tijd hengstig en haast niet te stoppen leek wel.
maar het gaat wel over hoor naja het wordt minder als het goed is. Knipoog
Nogmaals succes ermee
xxx

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:29

Morgen tussen 9 en 12 komt de DA.. Ik ben benieuwd.. Ja

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:32

Laat het ff weten hiero hoe of wat. Vind dat wel interessant, want misschien zegt deze DA wel weer iets heel anders als de mijne.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:34

Uiteraard houd ik jullie op de hoogte.. Ja

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 20:38

ik ken ook iemand met een merrie die heel erg hengstig was en moeilijk deed met rijden.
die geeft nu elke dag regumate
het gaat sinds ze dat geeft harstikke goed.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 20:39

Gelukkig rijd ik daar dan nog niet. Maar met werken (grondwerk/wandelen/longeren), mits ze dus op mij let Vork , is ze gelukkig heel erg makkelijk.. Lachen

Mieperdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 10:49

Onze haflinger merrie was bijna 2 toen ik haar kocht en had alleen maar bij merries gestaan. Bij ons kwam ze bij mijn ruin te lopen en was na 2 dagen pishengstig. Echt vies, want ze piste zo je schoenen vol als je bij haar stond. Dit heeft de hele zomer geduurd (ze kwam in maart bij ons) ze is tot oktober ook bijna non-stop hengstig geweest. Hele staart zwart en je rook haar eerder dan je haar zag! Ook liep ze constant achter mn ruin aan, ze stalkte hem gewoon! De wintermaanden was het iets beter, ook omdat ze toen met een merrie in het land liep, maar in maart het jaar daarop begon het weer.
Heb haar laten dekken(was wel de bedoeling, maar wou eerst een jaar wachten) en nu veel minder last. Vorig jaar heb ik zelfs haar hengstigheid gemist toen ze opnieuw naar de hengst zou, liet ze het niet eens meer zien aan mn ruin.
Maar ik snap wel dat het niet voor iedereen mogelijk is de merrie te laten dekken, maar het kan wel goed werken. Je doorbreekt het patroon zeg maar, en het lichaam begint opnieuw na het veulenen met de kans dat ze dan hormonaal iets beter in balans zijn.