Een paar luizen vraagjes.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-08 22:48

Ik zat te denken omdat we vorig jaar op een haar na een groot luizen probleem hebben weten ontlopen.
Stel nou dat mijn pony luizen krijgt en er moet worden geschoren moeten de manen en staart er dan ook af?
En hoe los je dat op met 24/7 buiten pony's?


Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 23:43

Gelukkig is het nu niet aan de orde, maar idd scheren en paar x wassen met scabivax!! Te krijgen bij de dierenarts!!
Manen zou ik er wel af halen, staart niet!!
Dan heb je 2 opties, binen houden of heel goeie deken op!!

Alabaster

Berichten: 1157
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:52

Kammen Haha! Haha!

Mijn dochter heeft die vreselijke luizen gehad, echt wat een rot beesten bah..Ze zijn tegen bijna alle luizen shampoos bestand gatver ik krijg nog jeuk..
Kammen was de beste manier om alles weg te halen.

Succes.

Hij is af...zie profiel
http://www.stalmireille.nl

blondje053

Berichten: 218
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: Whangarei, New Zealand

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 00:57

wij hebben hier (in New Zealand) een middel dat je op paarden/vee spuit en dat voorkomt luizen en teken enz.
Het dood alles onmiddelijk. weet niet of we dat in NL hebben en hoe het dan heet maar je zou het kunnen googlen.
op internet is alles te vinden

Proud to be a Tukker

Vera81

Berichten: 23
Geregistreerd: 13-12-07
Woonplaats: Benthuizen

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 01:10

Toen ik vorig jaar mijn shetje kocht, zat hij van top to teen onder de luizen!
Ik heb hem geschoren, wel de manen er helemaal af gehaald maar zijn staart laten zitten. Ik heb hem een aantal keer met speciale luizenshampo moeten wassen, om de paar (3) dagen en iedere dag (twee weken) gepoederd met luizenpoeder.
Hij stond in die tijd wel tijdelijk binnen en moest ook zijn stal ontsmetten.

Alabaster

Berichten: 1157
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:46

Als het nou eens gaat vriezen hier dan hoef je niet veel te doen gaan ze vanzelf dood!!

Hij is af...zie profiel
http://www.stalmireille.nl

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 09:51

scheren helpt niet tegen luizen hoor Knipoog
ook al zou je dier dan een korte vacht hebben zouden die luizen er nog wel op blijven zitten.
zonde trouwens dat ik lees dat iemand de manen er af heeft geschoren???

gewoon insponzen met een speciaal middel.
wij gebruiken sebacil, en we sponzen de rug,,manenkam, staart aanzet en de liezen goed in..na een week herhalen we het en dan is er al zowat niets meer te zien..
wel belangrijk om na het sponzen ze 24 uur binnen te houden zodat het er niet af kan regenen mocht dat het geval zijn.

bij je veearts informeren wat voor middel er is wat je gebruiken kunt.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:34

klopt scheren is meer voor de hygiene en het wassen.
een geschoren paard droogt namelijk sneller na het wassen en dan kun je de anti-luis shampoo er beter uitwassen Knipoog

manen en staart hoeven er idd ook niet af, en zonde voor degene die het wel doen.... Nagelbijten / Gniffelen
wij hebben ook Sebacil gebruikt Lachen
kun je gewoon bij de DA halen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 10:39

Ik zou ook niet scheren, ze hebben hun vacht nu nog hard nodig!
Goed insponzen met Sebacil of ander luizendodendmiddel. Maar ik zou ze daarna wel binnen laten opdrogen.

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:27

ellepel schreef:
scheren helpt niet tegen luizen hoor Knipoog
ook al zou je dier dan een korte vacht hebben zouden die luizen er nog wel op blijven zitten.
zonde trouwens dat ik lees dat iemand de manen er af heeft geschoren???


Ze gaan er inderdaad niet dood van, maar een hele dikke vacht en dikke bos manen zijn ideale schuilplaatsen voor die beestjes. Als je ze er af haalt, dan hebben ze al minder natuurlijke leefomgevingen, is het al kouder EN kan het product veel beter en sneller ter plaatse komen. Bij een erge infectie, scheer je best alles af inderdaad. Zonde van de manen? Die groeien toch terug? En ik vind een dier dat in zichzelf staat te bijten en zich overal schuurt veel zieliger, dan een dier dat voor een paar weken zijn manen moet missen.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:41

zolang je de shampoo zoals het hoort, netjes en grondig gebruikt, hoef je echt de manen en staart er niet af te scheren hoor, manen en staart zijn ook makkelijker uit te spoelen als de rest van de vacht. en kambaar met een luizenkam.
de luis gaat er echt niet sneller van weg.
jij zal je hoofd toch ook niet kaal scheren als je luis zou hebben?
dus dat vind ik echt onzin Knipoog

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:54

Neen, wij zouden het niet doen vanuit cosmetisch oogpunt, maar dat zou wel zeer effectief zijn! Heb je nog niet gehoord dat de schaamluis met uitsterven bedreigd is? Oorzaak: de nieuwe mode om het schaamhaar volledig af te scheren, waardoor de beestjes hun natuurlijke leefomgeving kwijt zijn. Luizen hebben een dikke vacht nodig om te overleven. Ze moeten warm zitten. Neem die warme plaats weg en ze overleven niet tot moeilijker. Dus het scheren bij een luizeninfectie heeft wel degelijk nut. Waarom denk je dat die luizeninfecties vooral een plaag zijn in de winter? Juist ja, een dikke wintervacht is een ideale woonplaats, in de zomervacht kunnen ze veel moeilijker leven. Waarom is de infectie het grootst bij de manen? Omdat het daar door het lange haar warmer is en de beestjes zich dan beter voelen...

Jelle6
Berichten: 392
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Emmercompascuum

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:59

Zonder deken buiten zetten, mijn paard heeft het ook gehad, die beet zichzelf tot bloedens toe! dierenarts erbij gehad en dan krijg je een soort zeep waar je ze mee moet wassen 2 a 4 keer in de week (ligt eraan hoe erg het is) en zonder deken dus, want onder een deken word het broeierig en daar willen ze juist heel erg graag gaan zitten, de dierenarts heeft mij dat toen afgeraden.. en geloof mij als je paard zich helemaal tot bloedens toe bijt dan doe je dat wel en dan poets je maar wat langer en dan stap je maar wat langer uit. Je hoeft dan trouwens niet te scheren ofzo hoor...


Merina mijn toppertje...Dressuur L1+2, samen kunnen we het aan meid!

Mogen nu L starten!!

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:00

_Robyn_ schreef:
zolang je de shampoo zoals het hoort, netjes en grondig gebruikt, hoef je echt de manen en staart er niet af te scheren hoor, manen en staart zijn ook makkelijker uit te spoelen als de rest van de vacht. en kambaar met een luizenkam.
de luis gaat er echt niet sneller van weg.
jij zal je hoofd toch ook niet kaal scheren als je luis zou hebben?
dus dat vind ik echt onzin Knipoog



dat deden ze vroeger wel bij kinderen he?
tot ze er achter kwamen dat het onzin was en wassen voldoende was.

maar wat wel nodig is na wassen vind ik is goed poetsen!!!

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:45

ellepel schreef:
_Robyn_ schreef:
zolang je de shampoo zoals het hoort, netjes en grondig gebruikt, hoef je echt de manen en staart er niet af te scheren hoor, manen en staart zijn ook makkelijker uit te spoelen als de rest van de vacht. en kambaar met een luizenkam.
de luis gaat er echt niet sneller van weg.
jij zal je hoofd toch ook niet kaal scheren als je luis zou hebben?
dus dat vind ik echt onzin Knipoog



dat deden ze vroeger wel bij kinderen he?
tot ze er achter kwamen dat het onzin was en wassen voldoende was.

maar wat wel nodig is na wassen vind ik is goed poetsen!!!


ja *LOL* dan haal je de eitjes ook iets weg, daarna wel weer de shampoo gebruiken om de borstels schoon te maken en vergeet je dekjes, dekens enz niet.... het is een heel gedoe zo'n luizen plaag Nagelbijten / Gniffelen

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:46

nou weet je?
dekjes en zo doen wij dus niet..wel de borstels even ontsmetten,maar verder niks. geen stallen ofzo
volgens mij valt het namelijk best wel een beetje mee.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:48

JaBa schreef:
Neen, wij zouden het niet doen vanuit cosmetisch oogpunt, maar dat zou wel zeer effectief zijn! Heb je nog niet gehoord dat de schaamluis met uitsterven bedreigd is? Oorzaak: de nieuwe mode om het schaamhaar volledig af te scheren, waardoor de beestjes hun natuurlijke leefomgeving kwijt zijn. Luizen hebben een dikke vacht nodig om te overleven. Ze moeten warm zitten. Neem die warme plaats weg en ze overleven niet tot moeilijker. Dus het scheren bij een luizeninfectie heeft wel degelijk nut. Waarom denk je dat die luizeninfecties vooral een plaag zijn in de winter? Juist ja, een dikke wintervacht is een ideale woonplaats, in de zomervacht kunnen ze veel moeilijker leven. Waarom is de infectie het grootst bij de manen? Omdat het daar door het lange haar warmer is en de beestjes zich dan beter voelen...


schaamluis Nagelbijten / Gniffelen ik dacht dat we het over paardenluis hadden ROFL
en voor zo ver ik weet en heb geleerd op de DA praktijk is het dus wel overdreven om de manen en staart te scheren en zeker niet nodig. lange manen en staart zijn vaak iets vetter en daar houden luizen niet van ze zitten op de huid en niet zo zeer in de uiteindes van de haren Knipoog
Laatst bijgewerkt door Djoena op 25-01-08 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

JaBa
Berichten: 1222
Geregistreerd: 01-09-07

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:52

Tuurlijk hebben we het over paardenluis. Maar het principe is het zelfde. Het hoeft dus eigenlijk niet, maar het is wel een grote hulp bij paarden die een zeer grote besmetting hebben.

pluklief

Berichten: 4200
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Een paar luizen vraagjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-01-08 13:08

Ok bedankt voor jullie reacties. Gelukkig is het idd niet ana de orde maar ik wou dit gewoon graag even weten aangezien ik net zo trots ben op de vacht en de manen van mijn pony Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: assebassie, GoogleAdsense, Hobbyhorse, Trendiction en 127 bezoekers