eten jullie paarden ook hun eigen mest?!?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

eten jullie paarden ook hun eigen mest?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 13:18

mijn verzorgpaardjuhs eten hun eigen mest gedeeltelijk op
weet iemand hoe dit komt? en wat er tegen is te doen?
er zijn al door de dierenarts testen gedaan maar weten nog nix.
groetjes ilona.


KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:42

Wat ik gehoord heb komt dit uit verveling voort of een tekort aan opgenomen stoffen. Staat ie op zaagsel of op stro? Als ie op zaagsel staat kan je proberen om er een plakje stro overheen te gooien zodat ie toch wat te knabbelen heeft.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 13:47

neej staan ALTIJD buiten
het zijn tinkers en die staat heel het jaar door buiten
ze hebben dan ook een wintervacht van hier tot tokio Tong uitsteken
ze staan dus gewoon op zand in een bak/paddock!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 13:54

Wij hebben ook zo'n smeerlap op stal. Het schijnt een tekort aan mineralen te zijn. Misschien is een zoutlik blok een optie?

:evaw:

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 13:55

die hebben wij altijd wel gehad
maar die is weggehaald omdat de eigenaren dachten
dat het daardoor kwam
maar dan zal ik hem wel terug hangen
misschien kwam het dan toch niet daardoor

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:26

Mijn veulen deed het ook toen ze een paar maand was, en de DA vertelde dat het een toevoegen was van mineralen enzo in haar systeem, dat het weinig kwaad kon ... wel goed ontwormen!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 14:31

Okeej
maar toch hang in vanmiddag dat zoutblok maar weer op!

Reem

Berichten: 3931
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:34

Wij hebben ook een zo'n paard op de manege die er bekent om staat, zelfs tijdens het rijden dan stopt ie opeens voor een hoop en gaat er lekker in lopen snuffelen, maar echt opeten doiet ie volgens mij niet.

Je kan sowieso een zoutblok ophangen, misschien helpt het wel. Baad het niet, schaat het niet.

"Ubuntu: I am what I am because of who we all are"

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 14:37

zou een minerale steen op hangen

De waarheid is het makkelijkst, die hoef je namelijk niet te onthouden...

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 14:38

Ohw ja ik weet niet
Wij hebben zo'n doos 8 stuks
geen idee of het mineraal is of zout :S
de kleur is iig oranje Haha!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-02 14:40

Ohw ja ik weet niet
Wij hebben zo'n doos 8 stuks
geen idee of het mineraal is of zout :S
de kleur is iig oranje Haha!

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 21:40

De laatste maand zijn er bij ons op stal ineens een stuk of 4 paarden die mest eten Verward
Ik heb al knoflook, zeewier, mineralen extra vitaminen extra stro, takken van bomen etc. geprobeerd maar niets helpt....
Ik denk niet dat het met verveling te maken heeft. Ik vind het wel opvallend dat het nu gebeurd en allemaal tegelijk. Ze zeggen dat ze dan wat tekort komen maar wat dan??! Dat zou ik wel eens willen weten. Is daar geen onderzoek naar te doen?

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

flaim

Berichten: 314
Geregistreerd: 08-01-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-02 23:35

de pony van mijn vriendin deed dit ook haar werd geadviseerd om ijslandszeewier te geven en het hielp hij heeft het daarna niet meer gedaan.ja kan het altijd proberen want het kan verder geen kwaad.

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 08:50

Die van mij deed het ook het kan aan een tekort van mineralen liggen maar ook verveling speelt een hele grote rol misschien dat je daar wat op kan verzinnen! Heb ik ook gedaan en ze doet het niet meer!

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:15

Dit is duidelijk een tekort aan vitaminen/mineralen.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 09:29

Wat dacht je van verveling?????? Als ze de hele dag in een zandbak moeten staan Verward Dat heeft met lekker buiten lopen weinig te maken. Een paard voelt zich thuis in een wei waar hij de hele dag wat te knabbelen heeft, niet in een zandbak. Soms kan het inderdaad niet anders, maar dan krijg je dus dit soort problemen.
Zorg ervoor dat ze dehele dag door wat te knabbelen hebben in de vorm van kleine porties hooi die overal liggen, takken waar ze de schors vanaf kunnen knabbelen enz enz......het eten van mest zal dan gauw over zijn.

Vergeet niet dat een paard er eigenlijk op gebouwd is om de hele dag door te eten, en niet een paar keer per dag!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 11:16

het kan verveling zijn, maar ook een tekort aan zout/mineralen, maar dan doen ze het meestal in de zomer, dan is het warm en zweten ze meer.

wat het ook kan zijn, dat was bij mn pony zo, dat ze teveel aan voedingsstoffen binnenkrijgen, mn pony deed vrij weinig, mn moeder voerde ze wel evenvueel muesli als wanneer ze werd gereden, gaf alleen wat minder brok.
die muesli zitten veel kruiden enz in, die werden niet allemaal door haar opgenomen, dus kwam het er gelijk weer uit, en at ze daardoor haar mest weer op.dit deed ze alleen als ze zich verveelde en haar hooi al op was.
mn hoefsmid zei dit, ik vond het eerst maar n raar verhaal, maar nu krijgt ze bijna geen brok, veel minder muesli en wat pulp, en eet ze haar mest niet meer op.

dus er zat toch wel iets van waarheid in, dus ipv te weinig, te veel voedingsstoffen.en als ze zich dan verveelde ging ze haar mest opeten, deed ze niet in de wei, maar bv in de stal als het heel hard regende en ze korter buiten stonden, dan vond ze t saai om wat langer op stal te staan.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

sioux

Berichten: 196
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 12:11

Hé Renske, daar had ik nog niet aangedacht! Waarschijnlijk vinden ze weggooien gewoon zonde! Tong uitsteken
Een van de paarden bij ons eet zijn eten op draait zich om en gaat gewoon verder met de mest. In mijn ogen is dat geen verveling maar ziet hij het gewoon als voedsel Vork Dat verklaard ook waarom het met extra vitaminen, mineralen, hooi, stro en takken niet weggaat. ik maak het alleen maar lekkerder

"Wie zwijgt wordt bekritiseerd. Wie te veel praat wordt bekritiseerd...wat je ook doet er zal altijd kritiek zijn" Boeddha

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 22:17

Wat voor test heeft de dierenarts gedaan Verward ben daar wle benieuwd naar!

Het kan een mineralen of vitamine tekort zijn....................

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 23:06

sioux schreef:
Hé Renske, daar had ik nog niet aangedacht! Waarschijnlijk vinden ze weggooien gewoon zonde! Tong uitsteken
Een van de paarden bij ons eet zijn eten op draait zich om en gaat gewoon verder met de mest. In mijn ogen is dat geen verveling maar ziet hij het gewoon als voedsel Vork Dat verklaard ook waarom het met extra vitaminen, mineralen, hooi, stro en takken niet weggaat. ik maak het alleen maar lekkerder


haha ja ik had er ook niet aan gedacht toen die van mij dat begin te doen, ik maar likstenen kopen, wat extra muesli enz geven, maar ze bleef de mest opeten, tot mn hoefsmid voor mn paard kwam en zag wat mn pony deed, toen zei hij geef ze maar ns wat minder voer!
en ja dat heeft dus geholpen!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

maelja

Berichten: 53
Geregistreerd: 23-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 23:17

van te veel slikken aan zo'n blok kunnen ze last van de nieren krijgen....
die van mij heeft het ook een paar dagen gedaan ik heb hem een vitaminestoot gegeven en weg was het ze deed het niet meer die vitaminestoten heb je gewoon in pasta vorm hetzelfde als een wormspuit

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 01:59

Je kunt ze ook zeewier geven (te koop bij o.a. de paardendrogist). Daar zitten allerlei mineralen en zouten in. Een paard wat zijn eigen mest op eet heeft inderdaad een tekort een mineralen en zouten.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 09:42

hallo allemaal ....
er is bloed afgenomen en verder wist hij het ook niet
hij dacht dat het verveling was want een tekort aan vitaminen
en mineralen kon het niet zijn want hij heeft ons voer nog willen zien
en een zoutblok of zo'n ander blok mogen we niet meer ophangen
want daar gaan ze heel erg van aan de diarree! maar ik zal wel is
proberen takken of stukken boomstam inderdaad neer te leggen dat
ze daar wat aan kunnen knabbelen ofzow ... weet het anders ook niet!

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-02 09:43

en dat zeewier he? geef je dat appart of door het voer?
en hoeveel kost het ongeveer? en per hoeveel koop je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 10:49

Mijn paard heeft het ook een tijdje gedaan. Hij stond op zaagsel. Hem zeewier gegeven en meer hooi. Na 2 weken was het over.

Kon verveling zijn en een honger gevoel.

Wat ik echt heel vies vond was, dat als hij had gepoept, zich omdraaide en een hap nam.

De DA vertelde dat als ze het als veulen al deden, dat het een gewoonte is geworden die ze niet meer afleren. Hij stond naast een paard die het al zijn hele leven deed. Misschien overgenomen. Enfin, het is gelukkig over, want hij stonk ook uit zijn mond.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antgillya, Cemlys, ferropaard en 9 bezoekers