Zwaaiend voorbeen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Zwaaiend voorbeen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 15:51

Hoi,
Ik heb een vraagje, kwam met de zoekfunctie en wiki niet verder dus stel ik de vraag hier maar.
Mocht het verkeerd staan, sorry Lachen

Ik heb een paard gezien, hannoveraan 4 jaar die ik misschien wil kopen.
Het enige is, hij heeft een zwaaiend voorbeen. Weet de exacte benaming niet.
Nu kreeg ik te horen dat er op latere leeftijd kans is op (extra) slijtage daardoor en het ook te zien zou zijn op foto's.
Kortom geen sportpaard maar een recratiepaard.

Wie weet hier meer over?
Mijn vraag is dus, klopt de info die ik heb gekregen?
En is het slim om zo'n paard te kopen?
Wat is de exacte benaming en heft iemand hier een paard wat dat ook heeft en weet je daar dan iets meer over, wat is de leeftijd en heeft hij/zij al ''klachten''?
En wat doe je eraan?

Mensen die een fimpje willen zien, kan ik via pm sturen.
De verkoopster zei me dat GP paarden en friezen dat ook veeal hebben, en dat het niks uitmaakt.
Ik weet het niet... Wie kan en wilt me helpen?

Groetjes Yve

Lise81

Re: Zwaaiend voorbeen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:34

Het heet maaien, en het komt idd vaker voor - ook bij GP paarden (vaak zijn die extreem flexibel in de pezen/gewrichten). Volgens mij is er nog nooit goed onderzoek gedaan naar de oorzaak en gevolgen hiervan en berust de uitspraak van mogelijk eerder artrose op logisch denken. Veel scheve belasting zorgt nl. vaak wel voor sneller optreden van slijtage. Volgens mij kan het in het algemeen weinig kwaad en kunnen ze er erg oud mee worden, als het niet echt extreem is. Het lijkt alleen niet altijd even mooi.

Zie ook oudere topics:
[BEH] Maaibeen
[BEH] Beenafwijking

*edit* Wat je er aan kan doen? - weinig, het hoort bij het paard.
Goede hoefsmid er naar laten kijken, maar soms is aanpassen van stand/beslag juist veel belastender voor de benen!
Zelf zou ik er voor zorgen dat je het paard altijd actief rijdt vanuit de achterhand laat dragen, zodat hij zijn voorbenen niet meer belast dan nodig tijdens het rijden. Getraind houden eigelijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 12:53

Dank je voor je reactie Lachen
Weet niet zeker wat ik ermee aan moet, ga de topics eens doorspitten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:31

Ik heb een paard dat iets maait voor. Daar kan de hoefsmid heel veel aan doen! Als het tijd is voor de hoefsmid maait ze iets meer dan als ze pas bekapt is.

En Lan loopt zonder problemen mee in de westernsport en vroeger liep ze zonder problemen dressuur. Ze is 14 jaar oud en heeft nog keurige hoeven (toevallig onlangs foto's laten maken).

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:33

Loopt die van jou Anya op ijzertjes of blootsvoets?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:38

Bedoel je maaien of zwaaien want dat is ook een verschil.
Je paard kan "frans" of "toontredend" staan en dit geeft allebei een afwijkende beweging.
Ik denk wel dat ze er oud mee kunnen worden, maar of ze eerder artrose krijgen weet ik niet.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-08 18:40

Ja maaien bedoel ik Lachen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:07

als ze maaien zijn ze vaak ook toontredend en kan idd voor extra slijtage zorgen. maar slijtage krijgen ze allemaal

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:11

Over het corrigeren door een hoefsmid zijn de meningen wat verdeeld.
Persoonlijk kies ik er niet voor bij een volwassen paard.

Wij hebben op dit moment een 20 jarige staan die echt heel flink maait en z'n hele leven al vol in de sport loopt maar nog altijd keurig op de foto's is dus ze hoeven er zeker geen last van te krijgen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:18

Eh mijn paard heeft voor geen ijzers (waar ze wat maait). En achter wel.. ze staat op plates voor de sliding stops.

Corrigeren moet je niet zien als de stand veranderen. Ze wordt iets meer binnendoor bekapt. Waardoor ze haar voeten rechter neerzet. En naarmate de hoef groeit, gaat ze dus iets meer maaien. Nu is het niet zo dat ze heel erg maait, dat zou niet te corrigeren zijn op deze manier.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:21

Mijn welsh maait ook met haar voorbenen, mijn hoefsmid is dit nu per keer dat hij haar opnieuw beslaat iets aan het corrigeren. Maar hij zegt zelf ook ik kan het er niet uit krijgen maar iets verminderen wel mij maakt het verder ook niet uit. Volgens mij wordt zij er wel oud mee.
Ze staat trouwens niet op ijzers vanwege dat maaien, ze heeft wat meer dingen en ze staat voor de kar.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:22

Is het slecht voor het paard om met hem spingwedstrijden te gaan rijden? Hij zal dan wel ijzers moeten hebben in de zomer.
Is het een ''handicap'' of hoef je er verder eigenlijk geen rekening mee te houden?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:23

het ligt eraan of hij het uit het bovenbeen of uit het onderbeen doet..
als hij uit het bovenbeen maait zou ik het niet doen, dan krijg je algauw last van slijtage..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-08 10:24

wil je een filmpje zien?

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 10:28

ik weet niet of ik dan wel kan zien of het uit het bovenbeen of onderbeen komt... Clown Ik weet alleen dat het zo is, maar ik weet niet of ik het verschil echt zie..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:04

ik heb er nooit rekening mee gehouden. ik spring ook gewoon met haar, ze is een goede springer Ja

Umpiedumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:09

Mijn paard maait ook vanuit zijn onderbeen. Hij heeft geen standsafwijking. Tot noch toe geen hinder van ondervonden.
Als ik hem actief rij en goed op de achterhand dan wordt het minder, maar als hij moe wordt maait hij iets meer.
Ik zou me er niet te druk om maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:11

ja inderdaad, moeheid is meer maaien. Lan heeft ook geen stand afwijking trouwens.