Allergische reactie op wormkuur?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

A0000

Allergische reactie op wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-08 23:02

Wie heeft het wel eens meegemaakt?

Ik gaf mijn pony zondag een wormkuur en 5 minuten later waren zijn lippen en tong vreselijk opgezwollen (velletjes van zijn lippen waren gesprongen en lippen puilden naar buiten zo dik waren ze, tanden konden niet meer fatsoenlijk op elkaar doordat zijn tong er tussen zat) en begon zijn slokdarm op te zetten, waardoor hij moeilijk lucht kreeg (en ik bang was dat hij zou stikken Nagelbijten / Gniffelen). Dierenarts gebeld, maar die had het nog nooit meegemaakt. Hij heeft hem een ontstekinsremmer gegeven om de zwelling tegen te gaan, en die moest met een uur werken.
Nadat de dierenarts vertrokken was begon mijn pony ineens vreselijk te kwijlen, een soort van te kokhalzen en iets wat ik het meest vond lijken op schuimbekken, en weer moeilijker te ademen. Dit herhaalde zich ongeveer éen keer per uur.
Na drie uur waren de zwellingen nog steeds niet weg, maar ademen ging gelukkig wel wat gemakkelijker.

Anyway, pony voelde zich duidelijk heel erg naar, stond glazig voor zich uit te kijken en wilde niet eten (wat hij ook niet mocht, maar wat voor zijn doen wel heel bijzonder is, hij lééft voor eten), soms ging hij ineens rondjes lopen en met zijn hoofd over de grond schuren, waarna er weer zo'n kwijlaanval kwam waarbij hij heel heftig stond te ademen.
Hij heeft 17 uur lang niks mogen eten maar de volgende ochtend (ik had hem om 5 uur de avond ervoor die kuur gegeven) voelde hij zich goddank weer kiplekker en was nót amused dat de anderen wel muesli kregen en hij alleen maar hooi, dus de eetlust was ook weer terug *LOL*

Ik ben hier heel erg van geschrokken, zeker omdat het een wormkuur was die hij al eens eerder gehad had, en toen gebeurde er niks. Ik durf hem nu dus nooit meer te ontwormen Bloos

mirgino

Re: Allergische reactie op wormkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:34

mijn pony heeft ook ooit een reactie , koliek , gehad van een wormenkuur

s`ochtends belde de stalhoudster op dat ze vast gelegen had en koliekerig was
in mijn profiel staan foto`s.
je ziet het daar niet goed ,maar even later was haar oog niet meer zichtbaar zo opgezet was ze aan 1 kant
op haar voorhoofd zat en bult als een halve voetbal
waarschijnlijk heeft ze met haar hoofd tegen de wand geslagen,de DA dacht aan een scheurtje in haar schedel
haar oor heeft zo`n 3 mnd omlaag gehangen
haar aangezicht was helemaal scheef ,net een beroerte
gelukkig is weer helemaal opgeknapt,alleen is ze af en toe nog panish als je aan haar oor zit
en die wormenkuur krijgt ze nooit meer.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 18:42

Jeetje, was dat doordat ze wormen had of kwam het echt door de kuur? Hoofd ziet er inderdaad niet lekker uit Nagelbijten / Gniffelen
Ik schoot zo in de stress dat ik wel op het idee gekomen ben om foto's te maken, maar het doen is er niet van gekomen. Wel jammer, had ik wel naar het bedrijf willen sturen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 18:46

we weten het niet precies waarom ze koliek kreeg
maar het was wel vlak na de wormenkuur en deze kuur had ze nog bnooit gehad
dus de DA denkt dat het daardoor gekomen is.
ze had geen wormen,dat hebben we onderzocht.
en door de koliek is ze vast komen te liggen[ denken we] en heeft daardoor haar hoofd beschadigd

ze heeft een tijd op haar rug gelegen want er lag veel poep tussen haar deken op haar rug!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 16:28

Ik heb jaren geleden ook een pony gehad die heel heftig reageerde na geven van een wormenkuur!!
Dit was erg beangstigend om te zien, want het leek idd erg op dat hij het loodje zou leggen...
De blaren stonden in zijn mond...
De dierenarts wist hier ook geen raad mee, en dacht dat ik de wormenkuur misschien niet ver genoeg in de mond had gegeven...
Hier was ik me niets van bewust..
Ik weet ook niet meer zo gauw welk merk dit was...
Mijn pony had hier overigens geen koliekverschijnselen bij..
Het enige wat ik heb gedaan was de koude waterstraal in de mond houden...
Na 3 a 4 dagen waren alle blaren weer verdwenen als sneeuw voor de zon..
Overigens dien ik nu bij mijn paard alleen nog een wormenkuur toe in de ochtend/begin van de middag, zodat ik ruime tijd
aanwezig kan blijven om hem in de gaten te houden!!! (zit misschien bij mij tussen mn oren..)

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-08 18:20

Dat is ook mijn nieuwe tactiek inderdaad, 's ochtends toedienen, vooral NIET in het weekend en al helemaal niet als ik de volgende dag een tentamen heb Haha!

Wat jouw paard had klinkt wel behoorlijk hetzelfde als wat mijn pony had. Wormenspuit niet ver genoeg in de mond stoppen heeft hier volgens mij niets mee te maken (in ieder geval in mijn geval) want zijn slokdarm zwol ook op...

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:30

Nee, het leek mij ook erg onwaarschijnlijk...
Alhoewel als er allergie ontstaat terwijl je paard het al heeft doorgeslikt...
Maar ik geef al zolang ik paarden heb, zo enorm diep in de mond dat het me ook niet echt de oorzaak leek...
Je denkt tenslotte dat je paard iets uitspuugd als het niet vergenoeg in de mond gespoten wordt!!
Helaas ben ik nooit achter de oorzaak/toedracht gekomen...
Maar hoop dit nooit meer mee te maken..

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 01:51

Mijn pony krijgt de bewuste kuur in ieder geval nooit meer Nagelbijten / Gniffelen
Ik weet ook zeker dat mijn spuit er ver genoeg in zat, dit was de eerste keer sinds tijden dat hij er níet gedeeltelijk uit kwam (ik was al helemaal gelukkig dat het gelukt was Clown) dus dat was echt wel goed...

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 01:56

rommie schreef:
had ik wel naar het bedrijf willen sturen...

En dan?
Het is natuurlijk heel naar dat jouw pony hier zo heftig op reageerde maar het bedrijf wat de wormkuren produceerd kan hier niets aan doen.
Heel soms reageren dieren negatief om een stof, bij 99 van de 100 gaat het wél goed.
Imo kun je het beste kijken naar de stoffen die deze wormkuur bevatte en de volgende keer selectief gaan zoeken naar een gheel andere, voor de zekerheid kan je ook de DA laten ontwormen door een injectie, volgens mij is dat net zo effectief alleen komt dit gelijk in de bloedbaan.
Ik heb ooit een pony gereden die net zo reageerde maar dan op alle vormen van enten, ik reed haar recreatief en toen dus maar besloten haar niet meer te enten.
Inmiddels zijn we 5 jaar verder en zijn er weer nieuwe producten op de markt en wordt ze weer geent omdat ze hier wél tegen kan!

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 02:49

Nou, dan had ik bewijs gehad dat de bijwerkingen aardig wat heftiger kunnen zijn dan die die ze in hun bijsluiter vermelden... Ik wil er voor mezelf verder niks mee bereiken maar vind wel dat ze op z'n minste de kans moeten hebben er iets mee te doen. Het is blijkbaar gevaarlijker dan zij denken (of anderen willen laten denken) ookal is het maar bij een heel klein aantal paarden...

De stoffen bekijken ben ik ook zeker van plan, alleen ben ik bang dat dat wel moeilijk wordt aangezien dit een kuur was voor alle mogelijke soorten wormen voor zover ik begrepen heb Nagelbijten / Gniffelen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 03:03

je hebt meerdere kuren voor alle soorten wormen maar met andere bestanddelen, vaak hoor je dat paarden allergisch reageren op ivermectine

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 13:00

Ivermectine zat er inderdaad in... Maar dat zit in héél veel kuren toch?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 02:18

Eqvalan Duo heeft deze bijwerking.....staat ook in de bijsluiter.
Schijnt door het opvulmiddel te komen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 14:32

Die was het inderdaad. In de bijsluiter staat dit:
Citaat:
Er zijn zeldzame meldingen geweest van zwelling en irritatie van de mond, lip en tong en van speekselen na toediening van EQVALAN DUO. Deze reacties waren van voorbijgaande aard, die verschenen binnen 1 uur en die binnen 24 tot 48 uren na toediening afnamen.

Maar er wordt niks gezegd over een opgezette slokdarm, kokhalzen en schuimbekken Nagelbijten / Gniffelen
Watvoor opvulmiddel is dat dan? En waarom stoppen ze er niet iets anders in als het daardoor veroorzaakt wordt Verward

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 17:35

Als ik jou was zou ik de fabrikant opbellen of via je dierenarts dit melden bij de fabrikant. Ik vind dit echt niet kunnen, echt zielig voor je paard. Ivermectine zit inderdaad in vele wormenkuren, hier zal deze reaktie ook niet van komen.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-08 18:41

Kitty1 schreef:
Als ik jou was zou ik de fabrikant opbellen of via je dierenarts dit melden bij de fabrikant. Ik vind dit echt niet kunnen, echt zielig voor je paard. Ivermectine zit inderdaad in vele wormenkuren, hier zal deze reaktie ook niet van komen.

Dat ben ik inderdaad van plan te gaan doen Ja Moet alleen nog even bedenken wat ik ze ga vertellen Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:02

Welke merk/soort wormenkuur had je nou precies gegeven?

(mag ook per pb als je het hier niet neer wilt zetten)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:58

Ik had het een paar weken geleden nog. Equiworm-P gegeven (avond) en de volgende ochten wilde mijn pony echt niets eten, was warm, sloom....kortom echt niet lekker.
DA geroepen maar koliek had ie ook niet, wel wat verhoging. Voor de zekerheid heeft ze hem behandeld maar na een paar uurtjes was het alweer helemaal weg. Ik ben er voor mezelf van overtuigd dat hij last van de wormkuur heeft gehad.

Wat TS beschrijft is wel even heftiger zeg!