niemand weet, niemand weet....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

niemand weet, niemand weet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 23:39

Hallo, ik heb een probleem. Mijn paardje was drachtig, tijdens de dracht werd ze heel erg dik, ze moest in februari bevallen, maar in oktober was ze zo tonnetje rond dat ze er zelfs moeilijk van ging lopen. Het begon onder het zadel, veel struikelachtige bewegingen. Haar op rust gezet, wel lekker in de wei laten lopen, waar ze ook niet meer zo soepel liep. 2 weken geleden heeft ze een miskraam gekregen. Uiteraard laten onderzoeken, merrie mankeerde gelukkig niks, maar het veulen ook niet.??? Was helemaal gezond. Aan de ene kant gelukkig maar nu de merrie ook maar weer opknappen. 2 weken nog op rust gelaten en afgelopen zaterdag een kwartiertje met haar gestapt. Zondag ook gestapt klein stukje gedraaft, maandag weer kreupel. Dinsdag de dierenarts gebeld, die kon niks vinden en gaf haar een pijnstiller en ontstekingremmer. Maar ik ben dr niet gerust op. Wat zou het kunnen zijn?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:48

Hoefzweer, Hoefkatrolontsteking, Hoefbevangenheid, Peesprobleem, rugprobleem...

Werk eerst dat lijstje maar eens af. Als je alles kunt uitsluiten kun je verder gaan kijken....

Nee zonder gekheid. Waarom denk je hier op bokt het antwoord te vinden voor iets waar dat de dierenarts geen antwoord op heeft? Een heleboel diagnostische methodes moeten echt door een dierenarts gedaan worden, waaronder plaatselijke verdoving om echt te localiseren waar de pijn zit.

Als ik dat vanuit mijn bureaustoel kon zeggen was ik intussen miljonair geweest...

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 23:52

ik hoopte dat iemand het bekend in de oren zou klinken zodat ik een beetje op weg geholpen kon worden...
benen zijn niet warm of dik,
hoeven zijn niet warm,
rug is niet pijnlijk, kun je goed in knijpen of duwen zonder dat ze een kik geeft,
ik denk meer aan iets van de spieren in dr buik ofzo....? verrekt?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:31

Struikelachtige bewegingen duidt op HKO. Alle symptomen duiden op HKO. Ik zou maar eens roentgenfoto's laten maken als ik jouw was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:35

Ik zou me even niet al te druk maken, de bovenstaande dingen die genoemd zijn, zijn wel het ergste wat er kan gebeuren! Een paard heeft echt niet direct hko hoor!

Ik denk dat ze omdat ze zo zwaar was, haar benen wat zijn overbelast. Zet haar lekker op het land, en kijk over een paar weken weer. Ga het dan langzaam opbouwen. Als ze dan nog steeds niet rad is, dan zou ik fotos gaan maken, of een scan. Het kan best zijn dat de pezen wat overbelast zijn.

Vaak wordt er vergeten dat die merries best een tik meekrijgen als ze een miskraam hebben. Mensen zijn ook niet zo een twee weer op de been na een miskraam. Geef haar lekker even de tijd, om weer de oude te worden.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 01:24

En daarmee waren we weer bij de discussie of HKO een overbelasting is of niet..... Lips are sealed Knipoog

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 02:06

We hebben het hier over een paard dat al in een behoorlijk stadium van de dracht was. Met alle consequenties van dien. Tijdens de dracht verandert het bindweefsel, het wordt soepeler zodat straks de geboorte gemakkelijker kan plaatsvinden. Dit betekent echter ook dat ze gevoeliger zijn voor blessures, zeker ook gezien het extra gewicht.
Daarnaast kan je ook nog denken in de richting van een lichte hoefbevangenheid? Komt ook vaak voor bij allerlei ziektebeelden, bijvoorbeeld ook wanneer merries te lang aan de nageboorte zijn blijven staan. Er zijn heel veel opties, het is moeilijk om vanachter de computer daar een oordeel over te geven.

Als je zekerheid wilt proberen te krijgen is de enige weg dat je haar grondig laat onderzoeken...........

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 08:46

Hoe struikeld je merrie. Is het dat de achterhand slap aanvoeld en steeds door een achterbeen zakt? Ik ken een merrie die echt steen kreupel kon lopen met een achterbeen terwijl ze eigenlijk juist last had van haar baarmoeder! Stel jezelf eens voor hoe jij zou lopen als je erge pijn in je buik hebt, waarschijnlijk niet zuiver.
Als ik jou was zou ik haar eens laten onderzoeken bij een paardenkliniek. Je hebt nu zoveel verschillende ideeen gekregen. Wij zien je merrie niet en gaan uit van jou verhaal.

Succes!!!

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 19:00

ze struikelt naar voren. Ze verstapt zich ook met haar voorbenen. Dinsdag komt de dierenarts kijken hoe het gaat.... Maandag mag ik een kwartiertje met haar aan de hand stappen. Ze staat nu weer in de wei, ze loopt in de wei weer aardig... Wel bedankt voor jullie berichtjes, ik blijf er wel voorzichtig mee!!