alweer dikke buik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladypaard

alweer dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-08 15:19

al vanaf de zomer mankeert me paard het ene na het andere, we begonnen met een bijtwond op de rug waardoor ze even heeft stil gestaan, toen was ze ineens voor kreupel, (leek op hoefzweer), maar ze konden niks vinden. na stil te hebben gestaan, kreupel achter, (ladypaard @ [PP] beetje verdrietig, wat nu weer?)

verder kreeg ze vaak ineens een dikke buik. en heeft ze een bult bij haar kaak gehad (waarschijnlijk opgezette lympheklieren)
DA bij geweest maar die kon niks vinden. Bloedonderzoek laten doen, kwam niks uit.

We zijn gestopt met het geven van Zemelen, daardoor is de bult bij haar kaak nu verdwenen, alleen die dikke buik bleef ze houden.
(2 a 3 x per week, de volgende dag was het dan weer verdwenen)

dinsdag 1e kerstdag, (dus 1,5 week geleden) kwam ik weer bij haar, had ze weer een enorme buik, gelongeerd en ze was supersloom, maar ze ging niet gassen, ze was ook niet koliekerig en wilde gewoon eten, wel had ze weinig tot niet gemest,
volgende dag bleek ook de uier enigszins dik (voor een paard wat nog nooit een veulen heeft gehad)
al snel werd er gedacht aan schijnzwangerschap,
de dikke buik bleef aanhouden,
ze had maar lichtjes verhoging,
vrijdag toch maar even DA langs laten komen,
de dikke buik zou komen door een verkeerde hoeveelheid voedsel,
we moesten van 1kg brok naar een 1/2 kg per voerbeurt, veel ruwvoer, en elke avond slobber, aangevuld door schepjes spul voor het helpen van spieropbouw bij t paard.
(overactieve darmen, en daardoor alle bacterien enz. uit balans)

nu zijn we een week verder, t paard heeft nog steeds een superdikke buik, ze mest wel maar nog altijd niet helemaal goed. uiers zwellen af en toe wat op.
voor het mesten kregen we als tip olijfolie erbij te voeren, dus dat krijgt ze nu ook.

Vandaag is ze ook goed hengstig geworden (zo erg heb ik t bij haar nog niet gezien). dus uiers zijn nu helemaal wat dikker.

Ik hoop dat ze nu die hengstigheid kwijt kan raken, en daarmee die dikke buik ook wat (dat ze de hele tijd tegen die hengstigheid heeft lopen aanhikken)

Bij de DA gevraagt hoelang het zou duren wanneer (volgens hem) die dikke buik wat zou wegtrekken, maar dat zou nog WEEEEEKEN kunnen duren.

maar ondertussen zit ik met een paard die echt last van de buik heeft. het wordt ook steeds gevaarlijker.
Je moet oppassen als je de buik aanraakt, en helemaal richting de uiers loop je de kans dat er ergens een been omhoog gaat.
ze heeft nu up en downs, ene dag gaat het super goed, is ze ook niet zo heel sloom, is de buik wat minder dik etc. vaak kan ze dan ook beter gassen en mesten. Maar vaak heeft ze daarna weer een down, dan wordt de buik nog dikker, heeft ze nog meer last ervan enz.

oja, ze krijgt nu 2x per dag beweging, 's morgens losgegooid of gelongeerd en 's avonds rijden of heel af en toe gelongeerd.
we merken dat beweging een klein beetje verlichting geeft voor die buik, maar zodra ze weer op stal staat is de buik weer even dik.
buik is echt dik van opgezet, (ribben zijn gewoon te zien)
Als je naar de darmen luistert, hoor je ook alles gassen en borrelen, dus k snap ook wel wat de DA bedoelt, dat alles eerst weer tot rust moet komen.

ik weet het niet meer,
DA zegt dit, anderen zeggen weer dat,
het enige wat ik wil is mijn vrolijke paardje terug, (en dan niet voor 1x in de week zoals nu)

Judje

Re: alweer dikke buik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 08:56

Ik zou er een tweede DA bij halen of je eigen DA nog eens een keer goed laten kijken, want een paard zoveel pijn laten lijden is natuurlijk niks!

Als ze vaker gast en nu niet, kan het niet zijn dat ze last heeft van een gasophoping in haar darmen? Dat heeft mijn paard gehad en is daar mega ziek van geweest (extreme gaskoliek).

Daarnaast zou ik kijken of je haar niet veel meer buiten kan hebben staan. Uberhaupt is voor bijna elk paard een stal al prut, maar als je zoveel pijn hebt en beweging helpt wel: zet hem dan zoveel mogelijk buiten! Het liefst gewoon 24/7!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:05

is het mogelijk dat zij overdag naar buiten kan land of paddaock zodat zij over de gehele dag meer beweging heeft. Misschien is dat prettiger voor haar. Ik heb geen idee wat het zou kunnen zijn. Sterkte en hou ons op de hoogte.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:06

als beweging verlichting geeft zou ik er toch voor zorgen dat ze dat meer krijgt! in een paddock /wei of bak.
en misschien toch nog een andere DA erbij halen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 09:06

olijfolie??? zonnebloemolie of lijnzaadolie ken ik bij paarden, maar olijfolie???

verder zou ik zeggen(ook al vinden mensen het vervelend om te horen): een paard hoort 24 uur per dag te kunnen bewegen en hoort niet op stal. als je dan ook nog eens ziet dat bewegen verlichting geeft zou ik zeggen: gooi dat dier het land op!

verder: onbeperkt ruwvoer...

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 12:12

Erg vervelend Anneke... Ach gut .
Misschien inderdaad een tweede dierenarts er eens naar laten kijken..? Wat ik verder bij haar merk, is dat ze in het bos rijden erg ontspannen en leuk vindt Ja dat deed haar echt goed afgelopen woensdag! Gewoon lekker stappen en draven over de paden, even het koppie leeg maken.