gister is de dierenarts langs geweest

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

gister is de dierenarts langs geweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 12:22

Gister is de dierenarts langs geweest omdat Rebel hoeste en zijn buurvrouw ook.Blijkt het een beginnende bronchites te zijn, veroorzaakt door een virus wat door het weer veroorzaakt wordt.Ze hebben behoorlijk wat slijm, wat niet weg kan en daar hebben ze het behoorlijk benauwd door.nu hebben ze ventipulmin{hoe je het ook mag schrijven}gekregen en moeten zo rustig mogelijk aan doen.
hebben hier meer mensen ervaring mee, het is namelijk wel toevallig dat eerst een shetlander op onze stal het krijgt en dan 2 haflingers die naast elkaar staan.het lijkt me niet dat het overdraagbaar is?en hebben jullie tips voor me?ik heb dit namelijk nog nooit bij de hand gehad, dus misschien dat jullie me wat handige dingen kunnen vertellen, waarom deze paarden het krijgen, heeft dat met de weerstand te maken enz..

Alvast bedankt..


bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 16:33

Niemand???

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 16:50

Tja, Fayette heeft ooit eens een beginnende longontsteking gehad maar daar waren we op zich nog op tijd bij. Ze heeft toen 5 dagen lang tweemaal daags antibiotica gehad en toen was ze weer helemaal beter. Maar wat voor een antibiotica dat was, geen idee, ze stond toen in de opfok dus die man van de opfok gaf dat spul iedere keer aan haar (gnagna, lekker vechten met Flet om dat spul naar binnen te krijgen }> ). Natuurlijk is zo'n infectie besmettelijk. Een beginnende bronchitis is ooit eerst begonnen als een verkoudheidje die verwaarloost wordt. En verkoudheid is bij mensen besmettelijk dus waarom bij paarden niet? Tips? Voorlopig niet meer (intensief) rijden, zorgen dat de weerstand weer wordt verhoogd, niet in de regen en kou buiten zetten en verder weet ik het eigenlijk niet. Ow ja, helpt ook altijd goed als ik ziek ben: veel liefde en aandacht Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 16:58

ja dat is zo, liefde en aandacht helpt het best{bij mij ook als ik ziek ben Haha!

Ja je hebt gelijk, ik heb net de dierenarts even gebeld om de juiste uitleg,had hem namelijk zelf niet gesproken...
Ja misschien is het eerst een verkoudheid geweest, maar weet je wat het rare is, als ik er s'avonds was hoeste hij nooit, had ook geen snot neus, dus voor mij was er niks zichtbaars..
maar mensen die s'middags op stal waren, hoorde hem dan wel hoesten..de dierenarts kon dat ook niet verklaren, waarom hij dat s'middags wel doet en s'avonds niet..
Maar gistermiddag werd het dus zo erg, dat de dierenarts kwam en s'avonds had hij het nu dus wel..
Als ik het eerder had gehoord, had ik misschien wat aan zijn verkoudheid kunnen doen, maar ja als je niks ziet Verward

Volgens de dierenarts moet hij wel bewegen en niet de hele dag stil staan, anders komt het niet goed los.
Maar het is wel zielig als je hem hoort blaffen hoor...

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:02

Met niet rijden bedoel ik eigenlijk dus niet intensief rijden. Heb ook al vaker gehoord dat beweging op zich (dus bijvoorbeeld veel stappen) juist wel goed omdat dan idd alles los komt. Succes in iedere geval en heel veel sterkte! Hopelijk wordt je paardje weer beter en krijgt ie geen chronische bronchitis (is erg af te raden, mijn ex-verzorgpaard heeft het Verdrietig)

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 17:10

Ja dat hoop ik ook niet, laten we hopen dat het hierbij blijft!!
Nou mijn paardje is pas 2 1/2 dus ik rij hem nog niet, het enige wat hij doet, is af en toe een stuk langs de weg lopen en voor de rest wandeld hij zelf wat rond over het terrein.. Haha!
hij heeft dus nog een luizeleven...haha

He maar bedankt voor je reactie

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:14

Ow wat leuk, van dezelfde leeftijd als mijn dondersteen Haha! Nou ja, als ie iedere dag gewoon wat kan bewegen dan lijkt me dat al genoeg. Fayette moest destijds van de DA ook gewoon de wei op (behalve als het heel slecht weer was). Op een andere manier krijgen ze namelijk geen beweging. Maar goed, volgens mij raak ik nu een beetje off-topic Haha!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 17:18

geeft niet hoor, hij zou eigenlijk van het weekend ergens anders naar toe gaan en daar kan hij tot september lekker buiten lopen, nog lekker kind zijn dus...
Maar dat heb ik uitgesteld,tot minimaal dat die pot medicijnen op zijn en dan kijken hoe hij zich voelt..volgens de da is het wel goed dat hij buiten loopt, maar dat ik nu op moet passen als het regent, omdat hij nu snel vatbaar is..vandaar dat hij nog bij op stal blijft, neem liever het zekere voor het onzekere....

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:34

Mijn paard heeft datzelfde ongeveer 1,5 maand geleden gehad. De veearts gaf hem een antibioticapoeder in een bus en dat moest ik helemaal leegmaken. In 10 dagen was het op. Omar mocht absoluut niet in het zweet gewerkt worden en moest het heel rustig aan doen. Ik heb hem zelf nooit horen hoesten en ook geen snotneus gezien behalve een beetje waterig soms na het rijden ofzo. Toevallig kwam de veearts om Omar te enten maar dat mocht dus niet tot hij weer beter was. Ze kon zijn longen ook al horen en om te zorgen dat het niet chronisch werd heb ik (ik geloof hetzelfde medicijn als jij gekregen) antibioticapoeder voor hem gekregen wat ik in zijn muesli stopte met een paar druppels water erbij en Omar vond het heerlijk. Na 14 dagen kwam de veearts weer en moest ik longeren e.d. en gelukkig was hij toen weer helemaal in orde. Hij had daarna wel een overdosis energie hihi verschrikkelijk. Zorg wel dat je je paard in beweging houdt door te gaan wandelen of gewoon rijden maar dan alleen maar stappen met lange teugel. Ik geef hem nu foenegriek voor zijn bronchien en heb hem een vitaminekuur gegeven na de antibiotica kuur. Antibiotica is behoorlijk heftig en je moet ook langzaam gaan opbouwen.

P.s. mijn moeder was erbij toen de veearts kwam en heeft hem die dag dus horen hoesten als een mens en er kwam gele/groene snot uit zijn neus.

Succes ermee en maak je maar niet druk het komt allemaal wel weer goed en het heeft inderdaad met de weerstand te maken en is besmettelijk als je paard minder weerstand heeft. Zorg wel dat je de kuur helemaal afmaakt en de tijdstippen dat je antibiotica moet geven moet je ook echt aanhouden!

Succes ermee.

Groetjes,
Annemieke

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 17:44

hoi, bedankt voor je reactie, ik denk dat je dan ook die ventipulmin gehad hebt, het moet 2x per dag 2 schepjes door het voer en inderdaad met een paar druppels water, hij kreeg het gisteravond dan voor het eerst, maar vond het ook heerlijk..{moet ik zeggen dat hij alles lust.. Haha!
Ja het is soms moeilijk aan te tonen, gelukkig lette andere mensen ook op hem, dus eigenlijk ben ik door hun op tijd gewaarschuwd..gelukkig maar
wat is foenegriek?ken dat helemaal niet..ja ik zat ook te denken aan een vitaminekuur na die antibiotica, als je zelf al antibiotica krijgt, is het al bende, maar bij de paarden zal dat niet minder zijn denk ik..
ja weet je wat vreemd is je zegt dat het met weerstand te maken heeft, maar mijn andere paard heeft een veel mindere weerstand en zo staan er nog wel meer paarden en die hebben het niet, maar de shet en de haffies hebben het wel.. Verward terwijl die vaak toch sterker zijn voor dat soort dingen, maar ja blijkbaar dus niet...

Hij doet zoieso niet zoveel, het is nog een jong paard...als hij beter is mag hij lekker op het land gaan lopen..

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:46

Ja die is het!! 2 x daags schepje door het voer en dan gebaseerd op het gewicht van je paard.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:50

bibi"]
.Blijkt het een beginnende bronchites te zijn, veroorzaakt door een virus wat door het weer veroorzaakt wordt
[/quote]


[quote="bibi schreef:
het is namelijk wel toevallig dat eerst een shetlander op onze stal het krijgt en dan 2 haflingers die naast elkaar staan.het lijkt me niet dat het overdraagbaar is?


je spreekt jezelf nu tegen, je zegt dat het door een virus is veroorzaakt en dat het volgens jou niet overdraagbaar is...
dat heb je helaas mis, als het daadwerkelijk door een virus komt is het weldegelijk besmettelijk.

vergelijk het maar eens met griep, griep is ook een virus en is ook overdraagbaar van mens tot mens.

groetjes liselot

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 17:50

Ik denk dat het ene paard er bevattelijker voor is dan de ander..... is bij mensen ook zo. Mijn paard stond nog niet zo lang op een nieuwe grote stal en kwam van een kleinere stal met maar 11 paarden waar eigenlijk geen ziektes heersten. Foenegriek kun je bij de paardenwinkel kopen en is goed voor de luchtwegen. De prijs valt wel mee en je krijgt een grote emmer. Ik geef Omar iedere avond een schep door zijn wortelen heen en hij vind het wel lekker (het ruikt naar kruiden). Het is geen medicijn maar meer iets om zijn luchtwegen gezond te houden en is ter voorkoming.

Vitaminekuur kan zeker geen kwaad en mijn DA adviseerde mij dat ook en zij ook dat ik op zijn hoeven moet letten want die kunnen ook gaan brokkelen na de kuur.... is dus ook gebeurd en ik geef hem nu een biotinekuur en ben weer gestopt met vitaminekuur anders wordt het een beetje te veel denk ik.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-02 18:48

Toen ik vanmorgen dit opschreef had ik de dierenarts nog niet gesproken, ik dacht in principe dat bronchites niet besmettelijk is, maar dat blijkt dus wel, omdat het door een virus wordt verzoorzaakt, waardoor bronchites wordt veroorzaakt..en zoals je zegt kan het vergeleken worden met een griep.en ja dat is ook aanstekelijk.

Ja dat spul is wel handig, zal eens kijken bij mijn vriendin in de winkel...
want blijvende bronchites willen we niet hebben, dus wil er zoveel mogelijk aan doen, om dat te vermijden..

He bedankt voor je tip...

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 19:02

Succes ermee!!

Groetjes,
Annemieke

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-02 21:06

Een virus is echt wel overdraagbaar. Ik heb het namelijk op stal ook een keer gehad. Kreeg een jonge Shetlander op stal die snotterig en koortsig was. Veearts erbij gehaald en antibioticakuur gekregen. Paar dagen later werd de een na de ander ziek. Hij had dus de hele stal aangestoken. En het ergste was nog, dat het hele riedeltje nadat ze hersteld waren nog een keer opnieuw begon. Virus bleef dus gewoon in de stallen hangen, ondanks dat overdag deuren en luiken openstaan en paarden buiten. Kijk dus goed uit voor virussen op stal.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 14:18

Let op met Foenegriek. Ik ken 2 (bij de derde waren ze er op tijd bij) paarden die daardoor juist chronische bronchitis kregen. De samenstelling verschilt per fabrikant (en waarschijnlijk ook nog per zak) maar er zitten zeer waarschijnlijk hoest onderdrukkers in (tja.... wel natuurlijke, aar ze onder drukken de hoest!) Veel van die poedertjes en mengseltjes bevatten medicijnen, hetzij in lage concentraties. Om je paard even op de been te helpen zijn ze tijdelijk wel geschikt (ik hou er absoluut niet van, maar als je het dan zo graag wil gebruiken...) maar stop er wel mee!
In heel veel "NO BUTE" producten, zit vaak wel buut in (fenylbutazon, pijnstiller die niet meer toegestaan is in NL, maar nog wel zeer veel gegeven wordt omdat het zo goed spul is) Dus als je op concours gaat en er is toevallig controle..... (zul je in de basissport niet veel tegen komen, maar je weet het nooit) dan kun je zelfs met foenegriek de banketstaaf zijn!!!!

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

bibi
Berichten: 306
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-02 16:47

bedankt voor jullie reacties..ik kon foenegriek niet, heb trouwens nog niet geinformeerd hoor, maar bedankt voor je advies, kan ik daar opletten.
Momenteel gaat het wel redelijk met hem, dus de medicijnen slaan aan.gelukkig maar.Volgens de dierenarts moeten deze medicijnen voldoende zijn en daarna in de frisse lucht is goed voor de luchtwegen.
Momenteel zijn het er dus 3 paarden die het opgelopen hebben, heb nog geen andere paarden gehoord, laten we ook hopen dat het zo blijft!!
Dit jaar heersen er echt alleen maar virussen, dit is al de 3 of 4e, hoop toch echt dat het nou weg blijft... Huilen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Firesolo13, ingetje3012, Kalea, Marus, Nietsmar, Sewri, Siebel, YandexBot en 139 bezoekers