Rust pony oudejaarsnacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Rust pony oudejaarsnacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 17:57

Zoals een hoop bokkers al weten heb ik een pony staan sinds een paar maanden, waar een hele boel mis mee is.
Gelukkig gaat op het moment het eigenlijk best goed met haar, maar ik zie met angst en beven oudejaars nacht tegemoet.
Als er n.l maar iets raars is op stal, dan staat ze al compleet over de rooie.
Nu gaat ook dat steeds beter en is het meestal al na 10 minuten weer okee, maar oudejaarsnacht is toch weer een ander verhaal omdat het er hier best heftig aan toe gaat. Ik zit n.l midden in een woonwijk met de stal.
Nu is ook een spuitje geven, wormkuur enz. voor haar al een stress situatie.
Wie weet nu een middeltje dat door het voer kan worden gegeven en ook echt helpt!
Let wel...ik ben zelf ALTIJD oudejaarsnacht op stal, lichten aan en hebben ze lekker iets te eten vlak voor het gedonder begint. Het mag dus ook weer niet zo zijn dat ze niet kan eten doordat ze te suf is.
Wie weet iets?????

joyce83

Re: Rust pony oudejaarsnacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:59

Ik ga dit jaar Bach Rescue proberen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 17:59

sedalin is het enige wat ik zo kan bedenken,

zet ook de radio aan, en evt kun je de oren volstoppen met watten .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-07 18:03

Radio is aan, watten zal bij haar echt niet lukken en sedelin helpt niet echt bij haar plus dat ze dan niet mag eten.
joyce83...wat is dat voor middeltje??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:04

als je het maar een beetje geeft kunnen ze wel gewoon eten hoor .

dat bach heb ik ook, maar vind dat weinig tot geen effect geven

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:16

Een natuurlijk middel. Bach bloesem rescue kijk maar eens op google. Vind het bij mezelf trouwens wel werken. Helaas kun je het niet echt bewijzen eigenlijk. Want ben je rustiger door dat middel of ben je van jezelf iets rustiger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 18:19

als mini schriktraining vooraf:
koop een pakje kauwgom en ga daarmee lopen knallen de hele dag, is maar klein maar zo wennen ze er ook alvast aan Haha!

verder denk ik toch negeren hoor, ga je teveel geruststellen en je paard uit nare situaties haalt dan went ze er nooit aan he?
is mijn mening hoor.... Knipoog

bach rescue is heel goed spul en ook de kruiden van de paardendrogist zijn heel goed om te geven,weet alleen zo de naam even niet Bloos

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:41

Ik heb via internet vuurwerkgeluiden gedownload en die op een cd gebrand. Die zet ik nu iedere dag een poosje aan als ze staan te eten op stal.

Verder zou je idd die Bach rescue kunnen proberen!

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 12:40

Je hebt ook wel cd's van vuurwerk. Kun je alvast oefenen. Eerst zacht en steeds harder.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:45

Dat is op zich wel een goeie tip. Verder zou ik lekker de lamp aanlaten, muziekje opzetten, iets te knagen geven en verder niet te veel aandacht aan besteden. Je kan toch weinig tot niks voor die paarden betekenen. Als ze écht over de rooie zijn, is het nog gevaarlijk ook om er evt bij te gaan zitten oid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:46

ik zou niks geven, alleen radio aanzetten en wat te eten geven
gaat inmiddels beter met melinda ( of hoe heette ze nu?)
gaat over deze pony neem ik aan he

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:48

Idd, die CD werkt misschien wel goed, dat je hem gewoon zacht zet, en dan steeds ietsje harder etc.
Verder heb ik er geen ideeën voor, heel veel succes! Ach gut

PinkyBubble

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 13:57

ellepel schreef:
als mini schriktraining vooraf:
koop een pakje kauwgom en ga daarmee lopen knallen de hele dag, is maar klein maar zo wennen ze er ook alvast aan Haha!

verder denk ik toch negeren hoor, ga je teveel geruststellen en je paard uit nare situaties haalt dan went ze er nooit aan he?
is mijn mening hoor.... Knipoog

bach rescue is heel goed spul en ook de kruiden van de paardendrogist zijn heel goed om te geven,weet alleen zo de naam even niet Bloos

Ik ben het hier mee eens,
Hoe meer je je paard 'troost' hoe sneller ze van nutteloze dingetjes gaat schrikken.

Zou gewoon de bach geven, en lekker wat te knagen, denoods iets waar ze een tijdje mee bezig is, zoals een voerbal make van een oude jerrycan en een heel klein gaatje in doen zodat ze echt moeite moet doen om haar biksjes eruit te krijgen, Dat is afleidend, en nog een bezigheid ook Lachen
edit: Ik denk dat ze juist rustiger zijn in een donkere stal dan in een verlichte stal hoor.. Donker beteken rust en stilte (oke da niet op ouwejaarsnacht ) Maar waarom ineens veranderen wat ze gewent zijn snachts? Zo breng je anders alleen maar meer stres op

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 15:59

Lynn_Nikita schreef:
ik zou niks geven, alleen radio aanzetten en wat te eten geven
gaat inmiddels beter met melinda ( of hoe heette ze nu?)
gaat over deze pony neem ik aan he

Ja het gaat inderdaad om de pony Belinda ( hier heet ze trouwens Tin-tin)
Het gaat eigenlijk heel goed met haar. Juist daarom ben ik zo bang dat het zodirekt weer terug naar af is en dat zou gewoon zo zonde zijn.
Het gevaar zit hem er in dat ze in paniek gaat steigeren.
Maar ik denk toch niets geven en de boxdeur maar wat verhogen zodat ze er in elk geval niet met haar voorbenen overheen kan raken.
Mocht iemand toch nog een middeltje weten hou ik me aanbevolen!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:19

fijn dat weer zo goed gaat
maar mss valt het wel mee, hoe zijn de andere paarden eronder
en nu knalt er toch ook al her en der wat hoe reageerd ze daar op?
ik zou gewoon doen als op alle andere dagen, wat extra te knabbelen geven om half 12 en lekker oud en nieuw vieren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 17:22

Oud en nieuw vier ik al zowat mijn hele leven bij de paarden.
Ik zit midden tussen de huizen met de stal. Ze krijgen altijd hooi en wortels vlak voor het knallen begint en dat werk dan ook goed. Maar zo als elk jaar staan er ook nu weer een paar nieuwe paarden en dan is het toch altijd weer spannend.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:27

Ik geef ze altijd net voor 12 uur biks. Radio en licht staat ook aan. Nu sta ik niet in een woonwijk maar toch...
Van sedalin enzo kúnnen paarden ook goed schrikken, omdat ze bang worden van het verlies van hun spierkracht.
Als je al iets wou geven, dan ben je een beetje laat. De combinatie met eng vuurwerk, zou ik nooit doen.

Wanneer de rest rustig blijft, zal dat ook wel helpen hoor.

succes.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 28-12-07 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:29

Misschien een heel gek voorbeeld maar ik las vandaag in de Telegraaf dat ze in Artis nu alvast overal de radio's in verblijven hard aan hebben staan in de hoop het vuurwerk wat te overlappen...
misschien zou je zoiets ook kunnne doen ? Haha!

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:30

@ PinkyBubble: Verlichte stal zou ik doen omdat het licht van het vuurwerk dan minder opvalt. Dan denk ik dat ze zich meer concentreren op het licht uit de stal, dan de flitsen en daarbij behorende knallen van het vuurwerk.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:41

ik heb ook een paard waar ik niet van weet hoe ze straks is, ze komt uit de polder en nog nooit een vuurpijl gezien en ik woon aan de rand van het dorp.
Nu net met binnen zetten heb ik ze gevoerd en hoorde toch een knal, ik schrok me rot, het was voor ons huis, ik was op dat moment al het gereedschap in de kruiwagen aan het doen wat ook behoorlijk herrie maakte, helemaal niets aan de hand. Bij mij dus veel licht aan, radio aan, voer en hooi om even voor 12 en ik ga ook maar de rommel opruimen dan denk met veel lawaai wat ze gewend zijn.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 17:43

aerdenhout1 schreef:
Oud en nieuw vier ik al zowat mijn hele leven bij de paarden.
Ik zit midden tussen de huizen met de stal. Ze krijgen altijd hooi en wortels vlak voor het knallen begint en dat werk dan ook goed. Maar zo als elk jaar staan er ook nu weer een paar nieuwe paarden en dan is het toch altijd weer spannend.

Hoe gaat het andere jaren ? Gaat het altijd goed ?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:14

Gelukkig wel. Een keer is er een pensionpaard oudejaarsdag pas binnen gekomen. Daar hebben we de box van moeten baricaderen omdat hij echt door het lint ging. Was ook nog eens een grote jongen dus dat was best wel eng. Vanaf toen heb ik ook nooit meer een paard zo vlak voor oud en nieuw laten brengen.
Ach.. het zal ook dit jaar wel weer goed komen denk ik.
Misschien dat ze ooit dat stomme vuurwerk afschaffen.

Mogen ze mij al die miljoenen wel geven die anders de lucht in gaan!!!!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:46

haha, daarmee maak je net zoveel kans als het winnen de lot in de staatsloterij. Afschaffen zal wel niet gebeuren.
Ga er maar vanuit dat het net zo gaat als andere jaren en dat kan ik ook wel tegen mezelf zeggen, ik maak me ook elk jaar toch wel zorgen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:53

Ik geef mijn paarden altijd net voor 12 uur hooi en biks en laat de lampen aan in de stal.
Ze zijn wel wat gespannen maar verder hebben we nog nooit problemen gehad. Het geluid op zich daar schrikken ze niet eens zo van, maar al dat licht in de lucht vinden ze wel reuze spannend.

Misschien kun je de dierenarts vragen of die iets heeft wat je je paard kunt geven om hem rustig te houden?

Veel succes ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:55

hoe heb je de paarden daar eigenlijk staan?
hebben ze contact met elkaar?

ze zijn bij ons steeds met carbid aan het schieten pff word je zowat doof van!!!
gelukkig heeft mijn pony bij een vliegbasis gestaan dus die is wel knallen gewend. Knipoog

maar mooiste zou zijn als je deze pony naast eentje kunt zetten die niet zo snel bang is, de reactie van de ander stelt haar dan gerust. Haha!

idd voeren vlak voor oud en nieuw, flinke bult hooi en om het hoekje staan gluren hoe het gaat.
meestal valt het mee, mijn pony heeft wel midden in een wijk gestaan, en bij de eerste knal schrok hij heel erg en daarna stond hij juist heel erg te kijken waar dat toch vandaan kwam onder af en toe een hap hooi..
hopelijk gaat het alemaal goed!!