hoefscheur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

hoefscheur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 18:49

Lady, een 2.5 jarige warmbloed bij ons op stal heeft een hoefscheur, tot ong. 2 cm onder haar kroonrand. Ik heb de stalhouder hier inmiddels van op de hoogte gesteld (niet mijn paard).
Ik weet dat zoiets niet goed is dat er snel was aan moet gebeuren. Maar wat doen ze dan? Lijkt me niet echt te hechten, zo'n hoef Haha!
Ze is absoluut niet kreupel, en het been/hoef is ook niet warm.
Wat zijn eventuele risico's?

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 19:40

Hier een bijna identiek verhaal
[MD] Scheur in hoeven
Bij ons is nog steeds geen smid geweest, heb een poos niet gereden omdat ik niet met haar over de verharde weg wil.
Zandpaden enzo kan best.

Heb het er wel met de smid over gehad en hij noemde als opties:
* scheur uitvijlen
* driehoekje wegvijlen om de druk van de scheur eraf te halen
* eventueel een plaatje erop
* eventueel ijzers (3x zou voldoende moeten zijn om de scheur te laten verdwijnen)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 00:34

Het hangt er vanaf hoe diep de scheur is en wat je met je paard doet idd. De behandelingsopties zijn hierboven ook al genoemd.

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 01:14

Met mijn vorige paard hab ik dit probleem ook weleens gehad. Wat men vaak doet is haaks op de scheur een dwarssnede maken om te voorkomen dat de scheur doorschiet tot in de kroonrand met als borg een plaatje erop.
Gebeurt dit doorschieten wel, dan ben je echt wel een tijdje zoet voordat deze is uitgegroeid + dat het zeer pijnlijk is.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:08

Ilana had het ook altijd, vooral in de lente zomer en herfst. Vreemd genoeg had ze er in de winter geen last van. Volgens mij had haar moeder het ook altijd. Mijn vader schroefde er gewoon een plaatje op om het bij elkaar te houden en we hielden voor de rest de hoef zo kort mogelijk; vaak bijvijlen dus (mijn vader bekapt zelf de paarden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 13:19

Waar het gaat over een plaatje om de hoefwand bij elkaar te houden, vraag je smid om het te lijmen en niet te schroeven.

DubbelFun

Berichten: 88676
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 15:25

Eyes schreef:
Wat men vaak doet is haaks op de scheur een dwarssnede maken om te voorkomen dat de scheur doorschiet tot in de kroonrand met als borg een plaatje erop..


Dit is dus erg slecht om te doen. Het verzwakt de hoefwand extra waar je juist versterking nodig hebt.
Een plaatje is afhankelijk van de breedte van de scheur.
Ik vijl altijd een driehoekje uit de hoef en zorg dat de hoefwand op dit punt de grond niet raakt. Zo vermijd je druk en dus verder inscheuren.

En gezonde hoef groeit ong. 1 cm per maand (slijtage niet meegerekend), dus reken maar uit hoelang de scheur eruit gegroeid zou moeten zijn.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 17:46

op www.hoofcare.nl staan er foto`s en uitleg erover.
is het gelijk een stuk duidelijker..

Eyes
Berichten: 854
Geregistreerd: 14-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 18:41

Sugarmiss schreef:
Dit is dus erg slecht om te doen. Het verzwakt de hoefwand extra waar je juist versterking nodig hebt.
Een plaatje is afhankelijk van de breedte van de scheur.
Ik vijl altijd een driehoekje uit de hoef en zorg dat de hoefwand op dit punt de grond niet raakt. Zo vermijd je druk en dus verder inscheuren.

En gezonde hoef groeit ong. 1 cm per maand (slijtage niet meegerekend), dus reken maar uit hoelang de scheur eruit gegroeid zou moeten zijn.


Sorry, maar dit was wat mijn hoefsmid altijd deed en daar vertrouwde ik dus altijd op (Egbert Marijnisse). Nou heeft ie een vrij goede reputatie dus legde ik de behandeling volledig in zijn handen.

Wat betreft een driehoekje uit de hoef vijlen,.. ik doe dat dus nooit want ik doe niets zelf aan de hoef. Ik heb daar geen verstand van dus laat ik het liever aan de experts over.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 19:43

dit is wat ik begrepen heb:
het gevijlde krasje moet iig dieper zijn dan de scheur. het klopt dat de hoorn extra verzwakt wordt, maar het houdt de scheur vaak wel tegen. soms kan het niet voorkomen dat de scheur doorzet met een kras en dan wordt er een plaatje gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 20:24

Toevallig heb ik net het probleem bij de hand gehad, mijn paard had een vrij diepe scheur. De hoefsmid heeft er een ladderstopje op gezet door inderdaad een dwarskras te zetten boven de scheur. Dat zorgde er wel voor dat de scheur niet hoger ging. Omdat de scheur nogal diep was, heeft de veearts de scheur uitgewerkt, dat wil zeggen dat hij de hoornlaag afgepeld heeft net zo ver tot de scheur er niet meer was. MIjn paard heeft nu geen scheur meer, maar een inkeping. Dit werk is overigens becomplimenteerd door mijn hoefsmid (toppertje!) en hij kan als dat nodig is, nog makkelijk een plaatje lijmen. We dachten aanvankelijk wel een keer de opperhuid en hoeflederhuid tegen te komen, maar zo diep bleek de scheur gelukkig niet te zijn. Het is in het scheurenverhaal wel belangrijk waar de scheur precies zit, de druk op de hoefwand kan per punt nogal verschillen namelijk.
Stef, ik zou dus wel even de smid laten kijken naar die scheur en zeker een ladderstop laten zetten.