Ervaringen gevraagd spierbevangen door vastliggen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Ervaringen gevraagd spierbevangen door vastliggen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 19:37

Mijn arabische merrie heeft vannacht vastgelegen in haar stal. Haar benen zijn wat beschadigd maar ook is ze spierbevangen geraakt.
Nu is mijn vraag of er mensen zijn ervaringen hebben met paarden die spierbevangen zijn geworden door zoiets (dus niet vanwege werken of voeren!).
Ook heb ik de vraag of ik iets met haar voer moet doen? Overal lees ik dat ze geen krachtvoer mag hebben, maar dat gaat dan wel over spierbevangen door werken of het voeren. Mijn DA heeft er namelijk niets over gezegd dat ik iets aan haar voer moet veranderen.
Wel moest ze boxrust hebben maar omdat zij knettergek wordt op stal mag ze toch naar buiten, ze is toch altijd rustig buiten...

Alvast bedankt voor jullie advies en ervaringen!

Nicole85

Re: Ervaringen gevraagd spierbevangen door vastliggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 19:57

Jeetje, wat vervelend zeg, beterschap voor je merrie.

Vraagje: Is uit bloedonderzoek aangetoond dat ze spierbevangen is?

Mijn paard vertoonde een maand terug ook spierbevangensymptomen, maar uit bloedonderzoek kwam helemaal niet.
Hij leek precies verkrampt te zijn, door stappen een week lang, dagelijks een uur is het weer goed gekomen in combinatie met homeopathie.. (je weet wel wie ik bedoel, ik heb je de naam doorgeven per pm een poos geleden.)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 20:01

Spierbevangen is een verzamelnaam voor diverse problemen.
Door vastliggen zou ze spierpijn/verzuring hebben, geen eiwit/energie opstapeling door te veel/ te rijk voer.
In geval van spierbevangen/spierpijn in dit geval zou ik eerder kiezen voor lekker warm houden en evt. masseren (warmte ook van massage = doorbloeding = afvoer van verzuring) en (gematigde) beweging. Als ik zelf spierpijn heb dan gaat het het snelst over door gewoon te bewegen, mijn spieren dus te gebruiken. Dit heeft in principe dus niet met het voer te maken Knipoog

Maar goed, dat ik mijn kijk erop...

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 21:41

Ik zou haar even een kuurtje vit E met selenium geven, dit helpt om de verzuring in de spieren tegen te gaan. Is denk ik in elke paardenshop wel te krijgen en kwaad kan het niet...

gr. dor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:09

Spierbevangenheid door vastliggen heb ik nog nooit van gehoord. Ik zou het wel bevestigd willen zien in het bloed. Stel dat ze
heeft lopen knokken en dat er van alles scheef zit in haar rug, kan dat ook een reden zijn voor niet zuiver willen lopen (of helemaal niet willen lopen).
Ik zou niet zomaar met voedingssupplementen aan de gang gaan, en afgaan op het advies van een goede DA.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:10

DMHorses schreef:
Ik zou haar even een kuurtje vit E met selenium geven, dit helpt om de verzuring in de spieren tegen te gaan. Is denk ik in elke paardenshop wel te krijgen en kwaad kan het niet...

Dat is niet waar. Drachtige merries mogen geen selenium. Uitkijken dus.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:15

mijn paard heeft ook een keer vast gelegen.
ze had haar bicepts (?) ofzo verrekt.
ze moet op rust en wandelen.
nou wandelen met een drukke tuiger gaat niet zo.
dus maar op de wei. ze heeft ook op weinig voer gestaan enz.
heb haar ook vitamine E gegeven.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 22:18

Er is bloed getrokken waar ik maandag de uitslag van krijg maar alles wees erop dat ze spierbevangen is.
Ze heeft goed vastgelegen, dat kan ik zien aan alle schampstrepen op de zijwand en de stukken steen die er aan de achterkant uitgeslagen zijn. Ze heeft wonden op de benen, en haar spieren zijn pijnlijk, en ze wil niet bewegen. Haar hals is gewoon gespannen van de stress. Vanmorgen liep ze normaal maar vanmiddag wilde ze niet meer lopen.
Verder moest ik haar warmhouden, en evt multi milk op haar broekspieren smeren. Na ong een week gecontroleerde beweging. Maandag hoor ik hoe erg de spieren beschadigd zijn. Van een goede DA trouwens Ja

Haar rug is door de DA nagekeken, evenals haar darmen (evt koliek) maar dat was allemaal ok.
Mocht ze na een poos nog niet zuiver lopen dan laat ik haar rug door Eric Laarakkker ofzo nakijken.
Vit. E en selenium heb ik staan (voor mijn andere paard) maar zonder advies van de DA ga ik dat niet voeren

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:20

mijn paard heeft spierbevangen gehad maar niet door vastliggen maar door te veel eiwitten en te weinig bewegen.. namelijk een nachtje door op de wei..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:20

Ik zou eerder een Osteopaat naar haar rug laten kijken dan Laarakker. En ik hoop op flinke spierpijn maar geen spierbevangenheid. Sterkte met je paard!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-07 22:25

het kan kloppen dat een paard pierbevangen raakt door het vastliggen. dit kan ook komen als ze in een trailer vast raken ofzo. je kan ze vit e met selenim geven. ook moet spierbevangen liever stil laten staan dan laten lopen. daardoor kan de schade alleen maar groter worden. hoop voor je dat het meevalt

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 22:41

Cassidy schreef:
Ik zou eerder een Osteopaat naar haar rug laten kijken dan Laarakker. En ik hoop op flinke spierpijn maar geen spierbevangenheid. Sterkte met je paard!

Ik heb goede ervaringen met eric laarakker vwb paardenruggen...
Daarbij zal hij mij ook doorverwijzen naar bijv een osteopaat indien dat nodig blijkt.
Ik hoop ook op spierpijn maar mijn DA was er eigenlijk vol van overtuigd dat ze spierbevangen was helaas...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-07 22:44

ikke20 schreef:
het kan kloppen dat een paard pierbevangen raakt door het vastliggen. dit kan ook komen als ze in een trailer vast raken ofzo. je kan ze vit e met selenim geven. ook moet spierbevangen liever stil laten staan dan laten lopen. daardoor kan de schade alleen maar groter worden. hoop voor je dat het meevalt

Ze moest ook een poosje boxrust nemen maar ik weet uit ervaring (eerdere boxrust) dat ze dan meer kapot maakt dan er nu kapot is. Ze flipt op stal en heeft schiefels etc op 3 benen gekregen door de boxrust. Stal kapot slaan, dingen laten rondvliegen die in de weg staan tijdens de beginnende 5 min stappen etc etc.
Ik weet dat ze op de wei zo min mogelijk beweegt, en zeker met dit weer. Dus als ze dan maar een paar uurtjes buiten kan staan is dat al voldoende. Daarbij kan ze niet alleen op de wei staan (er staan paarden naast haar) maar ze kan ook niet alleen op stal staan. Ik zou dan dus mijn andere paard ook op stal moeten laten zetten die juist door gevoelige spieren in de rug niet op stal mag blijven staan. Dit is voor nu gewoon de beste oplossing. Met stal is afgesproken dat ze allebei op stal worden gezet als mijn merrie gek zou gaan doen in de wei...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 12:50

met spierbevangen is elke stap die ze zetten één te veel echt ze mollen zichzelf als ze lopen!

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 20:59

Zolang ze bij andere paarden in de buurt is staat ze gewoon rustig stil maar als we haar alleen op stal laten staan terwijl de andere paarden naar buiten zijn breekt ze de stal af dus vandaar dat we haar dan liever naar buiten hebben.

Ze heeft vandaag wel heel de dag binnen gestaan en ze zag er wat beter uit als gisteren. Ze reageerde niet meer zo heftig op aanraking van de broekspier.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:21

Nee gelukkig stonden om een of andere reden alle paarden vandaag gewoon op stal en kon zij dus ook gewoon op stal blijven staan zonder gek te worden...
Ze stond er indd een stuk beter bij. Morgen vroeg ga ik weer kijken als ze wel buiten staat...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 22:40

Wat een pech zeg, arme sabiha Ach gut
heb zelf geen ervaring met spierbevangen, paard van een clubgenoot is dat wel héél ernstig geweest, maar die is opgeknapt en loopt inmiddels succesvol M2 en nooit meer ergens last van gehad.
Weet niet hoe hij behandeld is, maar ga er vanuit dat jij al het nodige voor sabiha zal doen OK dan!
ben benieuwd naar de uitslag van haar bloed.
sterkte ermee!!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-07 22:42

Ik zal je morgen als de DA gebeld heeft wel wat laten weten Ja

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-07 23:27

Nicole85 schreef:
Jeetje, wat vervelend zeg, beterschap voor je merrie.

Vraagje: Is uit bloedonderzoek aangetoond dat ze spierbevangen is?

Mijn paard vertoonde een maand terug ook spierbevangensymptomen, maar uit bloedonderzoek kwam helemaal niet.
Hij leek precies verkrampt te zijn, door stappen een week lang, dagelijks een uur is het weer goed gekomen in combinatie met homeopathie.. (je weet wel wie ik bedoel, ik heb je de naam doorgeven per pm een poos geleden.)

Ik heb een arabische merrie gekend die dit ook had, maar wel door voeren. Kwam ook niet uit de bloedonderzoeken.
Maar daarbij is ook maandagziekte genoemd.
Informeer daar eens naar.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 01:02

Maandagsziekte is ook een vorm van spierbevangen, vaakveroorzaakt door onverwachtse (niet opgebouwde) beweging na een dag (of wat) rust of een beweging die niet als normaal word beschouwd (zoals bijv het vastliggen).
Het is in feite spierpijn, verkramping van de spieren. Bij onze mawiyah was het binnen enkele dagen over door warmte, massage en gematigde beweging.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-07 10:08

Klopt, maandagziekte is een oude term van spierbevangenheid.
Ik moest indd sabiha ook warm houden, en gecontroleerde beweging na een aantal dagen.
Waardoor had Mawiyag het gekregen?

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:32

wat vervelend zeg ! Vind het vervelend voor jou en Sabiha, hoop dat het snel goed komt. Veel beterschap en succes.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:23

Ik heb (gelukkig) geen ervaring met spierbevangen paarden, maar wat betreft het voer: ik zou als ik jou was gewoon even naar de kliniek bellen wat je haar nu eigenlijk wel en niet moet voeren. Dan weet je het zeker, toch?
Heb je al een uitslag toevallig?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 20:26

Jeutje meis!!!

Silly hier op bokt heeft net haar paard beter, die had in de sloot gelegen en is daar spierbevangen van geworden.......

Ik zelf heb er weinig tot geen ervaring mee, ik kan je hier niet mee helpen.........

maar ik wil jullie wel heel veel sterkte en vooral beterschap wensen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 21:09

griebels schreef:
Klopt, maandagziekte is een oude term van spierbevangenheid.
Ik moest indd sabiha ook warm houden, en gecontroleerde beweging na een aantal dagen.
Waardoor had Mawiyag het gekregen?

5 minuten crossen en rare bokkensprongen maken op glibberige grond... Ze had wat spieren in haar rug en achterhand bezeerd hierdoor. Na die 5 minuten stond ze ineens stil en ging grazen, was op zich niets bijzonders, maar dat ze haar achterbenen op 1 plek liet en haar voorhand steeds een stapje opzij deed om verder te kunnen grazen deed me gelijk reageren. Het duurde 2 minuten voor we haar 10 meter verderop in haar box hadden, ze liep op eieren met stijve rug en achterhand. Ze was toen nog een jaarling, dus op zich al vrij apart om daar maandagziekte bij te constateren.