Baarmoeder massage bij paard onzin??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Baarmoeder massage bij paard onzin??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-07 21:03

Jaren lang.. echt jaren lang... vraag ik me af hoe het komt dat mijn pony nou zo'n zadeldwang heeft.
Dat is écht iets wat me bezig houd.
Is ze tóch mishandeld? Heeft ze pijn?

Meteen toen ik merkte dat het mis was met opzadelen en opstappen, heb ik de hulp van een osteopaat en veearts ingeroepen.. maar er was niets mis met Luna.
Foto's wezen uit dat ze helemaal in orde was, en het zou volgens hen tussen de oren zitten van het paard.
Wel moest er een zadel op maat aangemeten worden, om uit te sluiten dat ze last had van het zadel.

Tot op de dag van vandaag... ( = 5 jr later)

De osteopaat kwam langs (een andere als voorheen..), ik vertel dat ze niet lekker loopt, en vast lijkt te zitten.
De osteopaat duwt en trekt wat op haar rug, en vraagt; is ze gevoelig op haar rug? En hij tilt haar staart omhoog.
Luna haar anus zit als het ware naar achter getrokken, bijna d'r billen in.
De osteo zegt: Luna heeft een baarmoeder die verkleeft zit aan haar ingewanden. Daar heeft ze pijn aan, daarom loopt ze soms zo stijvig, en kan ze kreupel worden, én heeft ze waarschijnlijk zadeldwang.
Ze heeft gewoon pijn gehad!

Luna moet 12 dec. naar de kliniek in Nunspeet, waar ze haar gaan behandelen.
Via de darmwand zou de baarmoeder los gemasseerd worden.. dit schijnt geen ongevaarlijke ingreep te zijn..

Ik ben heel benieuwd, 12 dec. is het zover! We moeten er heel ver voor reizen, maar ik heb het er allemaal voor over, het idee dat ik zo lang moest tobben om achter het juiste antwoord te komen maakt me boos.
Luna heeft altijd zo haar best gedaan, om goed te lopen, terwijl ze pijn had.

Ik ben nu blij en opgelucht...
er komt nog een moeilijke tijd aan, Luna moet straks gaan ontspannen in haar rug, ik krijg een dvd om grondoefeningen te doen, zoals s.b. enzo, zodat haar rugspieren op de goede manier sterk worden.
Dus rijden zit er voor een hele lange tijd niet in.
Maar ik heb het er voor over!!

Eindelijk komt het einde van al de narigheid in zicht!!

Edit: zo zie je maar, waar een osteo wel niet achter kan komen.
Wees dus allert op je paard, stijfheid, onzuiverheid, neem het allemaal serieus!!
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 04-12-07 08:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel gewijzigd op verzoek TS

Coliena

Re: Wat een osteopaat wel niet kan vinden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 12:34

Ik wil je zeker niet ongoochelen, maar een baarmoeder kan simpelweg niet verkleefd zitten... Moest dit in zeer zeldzame gevallen voorkomen, dan heeft ze ooit een buikvliesontsteking gehad en de kans dat ze dat overleefd heeft is ongeveer 5%. Bovendien kan ze daar geen last van ondervinden. Het is al helemaal onmogelijk om baarmoeders los te masseren via rectaal onderzoek! Dus aub, laat deze behandeling niet plaats vinden. Straks krijgt ze nog een rectumscheur door nutteloze manipulaties en dan is het direct einde verhaal voor dit paard. Dat de anus naar achter getrokken zit, dat is heel normaal bij het ouder worden van een paard. ALs het paard veulens heeft gehad, dan zal dat zelfs nog sneller gebeuren! Ga maar eens naar een paar merries kijken van boven de 10 jaar of naar kweekmerries. Ik garandeer je dat bij al die paarden de anus in meer of mindere mate zal teruggetrokken zijn. Wat deze man je heeft verteld is pure onzin en zonde van je geld.
Wat de grondoefeningen betreft, dit kan zeker een goed idee zijn! Dat je paard last heeft van haar rug is goed mogelijk en oefeningen om rugspieren te trainen zullen dan zeker helpen. Dus dit is waardevol advies. Maar het verhaaltje van de baarmoeder is onzin en zelfs onmogelijk! Wees dus voorzichtig met deze behandeling. Het feit alleen al dat ze zeggen dat deze behandeling niet zonder gevaar is! Pas aub goed op je paardje en laat eens een andere fysio komen voor een second opinion...

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:13

Dit verhaal komt op mij ook zeer vreemd over. Zelfs al zou het zo zijn dat die baarmoeder verkleefd was, dan kun je dat alleen vaststellen door goed rectaal onderzoek. Niet door alleen van buiten te kijken.
Uiteraard zou het zo lijken dat de "behandeling" toch wel hielp, omdat je de oefeningen van de dvd gaat doen. En die zullen best een positief effect hebben.
Dus ook ik raad je aan om niet klakkeloos die baarmoeder los te laten masseren, maar eerst eens een échte dierenarts te vragen om rectaal onderzoek te doen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 15:17

het klinkt heel vreemd, kunnen ze niet even kijken of deze osteo gelijk heeft? Ze kunnen veel zien maar dat??

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-07 17:24

Ik ben al vanaf maart 2004 aan het dokteren met deze pony, en nu leek er dus eindelijk een reden voor de klachten..

Kan een baarmoeder ook niet samentrekken en terugtrekken?

En ik heb zelf een 15 jarige merrie die nu drachtig is van haar 7e veulen, en haar anus/vulva ziet er inderdaad ongeveer het zelfde uit als bij Luna.

De afspraak in Nunspeet staat nu al vast...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:01

het lijkt mij een sterkt verhaal. kun je nooit ana de buitenkant zien,
ALS het al zou kunnen voorkomen. Verward
ik zou die afspraak cancellen; heel groot risico (inderdaad, darmperforatie). je kunt toch afbellen en zeggen dat je je bedacht hebt?? jouw paard, jouw beslissing. niet op komen dagen is niet netjes, afbellen wel! Lachen

ik zou een deskundige erbij halen, op ruggebied, zoals bijv. een erkend dierenfysiotherapeut (via www.nvfd.nl te vinden in je buurt). en die samen laten werken met de behandelend dierenarts; samen sta je sterk.

succes, veel wijsheid gewenst. Ach gut

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:13

Ik weet niet wat ik van deze diagnose moet denken. Ik heb wel een vermoeden om welke osteopaat het gaat. Als ik de juiste voor mij heb dan staat hij ook als erkend fysio op de site die dierfysio net gaf.

Die afspraak op de kliniek is dat wel met een veearts??

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:16

dit kan idd niet, en je kunt het niuét aan de buitrnkant zien.
Dit zal dus zonde van je geld worden, en mischien levensbedreigend voor je paard.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 19:22

Bar schreef:
Ik weet niet wat ik van deze diagnose moet denken. Ik heb wel een vermoeden om welke osteopaat het gaat. Als ik de juiste voor mij heb dan staat hij ook als erkend fysio op de site die dierfysio net gaf.

Die afspraak op de kliniek is dat wel met een veearts??

Bloos! dat méén je niet! dat zou echt erg zijn, die man zou dan echt beter moeten weten... jammer! geen goede reclame voor het vak.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:14

Ik heb ook een vermoeden om welke osteopaat het gaat en als dit waar is zou ik de afspraak afzeggen of op z'n minst een second opinion aanvragen.

Bij ons op stal waren er op eens opvallend veel paarden met baarmoederproblemen en die moesten allemaal door een speciale DA behandeld worden, de eigen DA mocht dit niet doen. Toen ze bij hun eigen DA gingen navragen bleek hun aandoening vrijwel onmogelijk te zijn. Ze hadden allemaal dezelfde osteopaat en hij raadde het aan.

Wees dus op je hoede en vraag het bij een andere DA na.

edit, hij staat idd op de lijst.

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:44

Toen ik het las dacht ik al, wat een vreemde diagnose. Verward
Ik zou het paard ook niet laten behandelen en eens een DA raadplegen hierover.
Daarnaast zou je eens een fysio kunnen laten komen of een andere osteopaat en vragen naar hun mening.

Maar hoe dan ook, die behandeling zou ik idd ook afzeggen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:47

Laat je niet voor de gek houden laurie.
Dit kan nml. helemaal niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:50

Kan hierover geen contact worden opgenomen met de vereniging dan? Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een lijst met erkende therapeuten! Ik wens je veel succes toe met je beslissingen en met je paardje

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:52

Citaat:
:Bij ons op stal waren er op eens opvallend veel paarden met baarmoederproblemen en die moesten allemaal door een speciale DA behandeld worden, de eigen DA mocht dit niet doen. Toen ze bij hun eigen DA gingen navragen bleek hun aandoening vrijwel onmogelijk te zijn. Ze hadden allemaal dezelfde osteopaat en hij raadde het aan.

Dit maakt het helemaal een 'verdacht' verhaal. Ik snap dat je graag een reden wilt vinden voor je paard zijn gedrag maar zeg inderdaad de afspraak af. Je vergeeft het jezelf nooit als je paard na de operatie nog meer problemen heeft of erger nog sterft.

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:58

Mijn pony heeft ook al eens last gehad van haar baarmoeder. Ze wilde ook niet meer lekker lopen, korte stapjes, geen ontspanning in de rug. Ik heb haar laten behandelen (wel andere behandeling als dat Mexxuna beschrijft) en ze was na 2 weken weer helemaal de oude.

Heel veel sterkte met je paardje! En veel beterschap!
(mocht je vragen hebben, pb me maar)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:37

BrittKitt schreef:
Kan hierover geen contact worden opgenomen met de vereniging dan? Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn van een lijst met erkende therapeuten! Ik wens je veel succes toe met je beslissingen en met je paardje

ja, dat kan wel. als je het idee hebt dat je niet goed geholpen bent door een dierenfysio, kun je daarover klagen bij de beroepsvereniging (mits de behandelaar daarvan lid is natuurlijk). er is een klachtencommissie.
maar je kunt natuurlijk alleen klagen als het je eigen dier betreft. ik bijvoorbeeld kan niet nu gaan klagen over de collega (wie het is heb ik inmiddels een sterk vermoeden van, maar dat doet er nu niet toe), want ik was er zelf niet bij.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:40

Nee, maar er zijn nu natuurlijk meerdere verhalen voorbij gekomen. Misschien slim om even dmv onderliggende communicatie te bepalen of het over dezelfde persoon gaat en om actie te ondernemen.

Bow_Hoefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:46

heftig zeg Lachen ben benieuwd hoe het verder gaat ! Hoe ons op de hoogte !! Lachen

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:19

Je moet zeker naar Nunspeet gaan, wij hebben hier ook een paardje staan die kreupel ging lopen en niks kunnen vinden!
Tot dat er een osteopaat bij gekomen is en die ook de mensen door vwezen heeft naar Nunspeet en inderdaad dat paard had ook last van d'r baarmoeder en eierstokken!
Zagen ze dus ook vanaf de buitenkant!

Dus klopt allemaal!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:27

ik zou met een onafhankelijk persoon even gaan praten met de osteopaat wat er nu precies gaat gebeuren en vanuit daar verder kijken of je de afspraak wilt laten doorgaan of niet. We willen natuurlijk altijd een oorzaak hebben van pijn, dan kan je er wat mee.
De vraag is alleen zit je hier bij de juiste persoon en wordt het juiste geadviseerd en klopt dat allemaal wel. Ik heb ook wel eens gehoord van baarmoederverklevingen maar of dat ook echt bestaat ? Geen idee.
Sterkte met je beslissing en het inwinnen van goed advies.

Machonito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:27

ingvdh schreef:
Ik heb ook een vermoeden om welke osteopaat het gaat en als dit waar is zou ik de afspraak afzeggen of op z'n minst een second opinion aanvragen.

Bij ons op stal waren er op eens opvallend veel paarden met baarmoederproblemen en die moesten allemaal door een speciale DA behandeld worden, de eigen DA mocht dit niet doen. Toen ze bij hun eigen DA gingen navragen bleek hun aandoening vrijwel onmogelijk te zijn. Ze hadden allemaal dezelfde osteopaat en hij raadde het aan.

Wees dus op je hoede en vraag het bij een andere DA na.

edit, hij staat idd op de lijst.

Klinkt als geld klopperij Bloos

raar dat zulke mensen bestaan alleen om geld en niet om teo doen van je paard Bloos

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:36

Famke_93 schreef:
Je moet zeker naar Nunspeet gaan, wij hebben hier ook een paardje staan die kreupel ging lopen en niks kunnen vinden!
Tot dat er een osteopaat bij gekomen is en die ook de mensen door vwezen heeft naar Nunspeet en inderdaad dat paard had ook last van d'r baarmoeder en eierstokken!
Zagen ze dus ook vanaf de buitenkant!

Dus klopt allemaal!

En dan vraag ik mij af... Was jij aanwezig bij de behandeling in de kliniek? Wat doen ze dan precies? Ik zou heel graag weten wat deze "behandeling" exact inhoudt... Zit de anus nadien echt minder ver ingetrokken? Waarom moet het paard voor die "behandeling" naar de kliniek? Hoe lang is dit al geleden? Is het paard nu nog altijd recht?

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:41

Mag iedereen zich osteopaat noemen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:42

Zo dit klinkt als oplichting! Als het om dezelfde persoon gaat, maak het dan wel even bekend op bokt. Voordat er nog meer mensen de dupe gaan worden...

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 12:45

anneve schreef:
Mag iedereen zich osteopaat noemen?

jep. erg he? net als hoefsmid, paardentandarts, masseur, etcetc. is het géén beschermde titel, wat wil zeggend at Jan-en-alleman zich zo mag noemen, zonder enige opleiding desnoods, of enige kennis van zaken. de titel op zich zegt dus niks over wie je in huis haalt (en bij je dierbare paard).
dierenarts en dierenfysiotherapeut zijn wél beschermde titels; je mag je alleen zo noemen nadat je de 6-jarige studie hebt afgerond en het examen hebt gehaald, en je hebt geregistreerd.

zaak dus voor ene paardeneigenaar om GOED na te vragen wie iemand is, welke opleiding ze waar hebben gedaan, of ze diploma's hebben, en of ze geregeld bij- en nascholen. ik verbaas me er regelmatig over hoe weinig mensen mij vragen wat voor opleiding ik heb gehad (al heb ik natuurlijk wél die beschermde titel maar dan nog). Bloos