Mijn paard breekt de stal af!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danielle_1

Mijn paard breekt de stal af!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 13:59

Mijn paard is een schat van een dier in de omgang,maar heeft een vreselijke stalondeugd.
Zodra de weidegang minder wordt als het kouder wordt en ze overdag in de paddock staat begint ze zich te vervelen en wordt ze humeurig.
Ik heb haar nu zo'n 3 jaar en elke winter is het weer zover.
Voorheen vrat ze al het houtwerk op,maar tegenwoordig slaat ze ook tegen de muren.
(op haar vorige stal sloeg ze de staldeur eruit en smeerde ze em de wei in Clown )
Afgelopen nacht heeft ze de boer wakker gemaakt door de halve muur eruit te slaan.

Ik heb zelf echt alles geprobeert,van speelbal tot boredombreaker.(zelfs complete skippyballen)
Van de ene liksteen naar de andere.
Stro bovenop het zaagsel zodat ze wat te knabbelen heeft.
Hemel en aarde bewogen om een stal met buitenluik voor haar te regelen,zodat ze lekker naar buiten kan loeren.
Dit heeft ze nu,en ze heeft ook niet bepaald een kleine box.

Ik zal even de situatie op stal uitleggen...

Normaal staat ze in de kudde de hele dag op de wei.
Ze krijgt 2x per dag brok en 3x kuil.
Ik voer haar nu ook wortelen bij.

Nu het kouder is,mogen ze niet meer de wei op en staat ze op de paddock.
Hier verveelt ze zich duidelijk een ongeluk.

Het erge is dat ze net geschoren is en niet meer haar box in kan en mag,wegens instortingsgevaar Huilen
Wat betekent dat ze vannacht alleen buiten moet staan in de paddock.
Dit breekt echt mijn hart,omdat ze alleen staat.

Het erge is dat ik dit had als alternatief of een andere stal zoeken.
Dit was namelijk de derde box die ze hier al heeft gesloopt.
Ik word hier zo moedeloos van,want ik wil echt het beste voor mijn meisje Huilen

Goddank is mijn vader metselaar en heeft aangeboden om de stal te maken en te verstevigen.
Gelukkig gaat de boer hiermee akkoord.
Dus mevrouw krijgt haar eigen bunker,al is dit te gek voor woorden natuurlijk.
Het gaat snel gebeuren,maar tot die tijd staat ze dus wel alleen buiten s'nachts....

*Tussendoor dank ik mijn lieve vader op mijn knieen dat hij ons hiermee helpt!*

Wat ik me nu afvraag of er meer paarden zijn met dit idiote gedrag?
Ik ben moedeloos maar wil niet opgeven,want ik hou van mijn meisje!
Maar ben ondertussen wel door mijn creatieve ideen heen om haar te vermaken.
Komt ook bij dat het tijdelijke oplossingen zijn,want op een gegeven moment begint ze weer met houtvreten of slaan.

Iemand ideeen of suggesties?
Ik sta er voor open!;)

trouwens,ik hoop dat ik dit topic hier goed heb geplaatst Bloos

Marigold

Re: Mijn paard breekt de stal af!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:03

zo hee...
wat een rot situatie..
misschien helemaal niet goed, dat weet ik verder niet, maar ik dacht aan kluisters..
misschien dat dat het trappen tegen kan gaan?
ze zal toch binnen moeten nu ze geschoren is denk ik..
of goed onder de dekens, maar ja, wat gaat ze doen als ze de nacht alleen staat,
gaat ze dan niet dit soort dingen uithalen, dus uitbreken ofzo?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:07

Daar ben ik idd dus nu ook best overstuur van ja,wat ze vannacht gaat uitspoken.
Kon ik haar maar mee naar huis nemen,ben zo bang voor vannacht Huilen
Er staat knetterhoge stroom op de omheining en ze kan zich er ook niet aan verwonden,dat scheelt wel weer.
Mocht ze toch uitbreken zal ze proberen om de stallen in te komen.
Ik ga nog meer es ff rondbellen of ik een stalgenoot niet zover kan krijgen om haar paard erbij te zetten.

En ja,ik heb ook al zitten denken aan die kluisters,al zou dat echt een laatste redmiddel zijn.
Ook is een muilkorf door mijn hoofd gegaan.
Maar ik wil haar zo graag begrijpen,waarom ze dit doet en waarom ze zo ongelukkig is....

Qua dekens,dat zit wel goed.
Ze gaat naar buiten als een dikke eskimo Clown
Laatst bijgewerkt door Danielle_1 op 24-11-07 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:11

mijne heeft een tijdje staan slaan en steigeren tegen de muren. mijne deed het zodra ik wegliep of even ging rijden met mijn andere paard of naar huis ging echt bizar ik werd er echt gek van. Ze doet het nu steeds minder en het gaat ook steeds beter alleen met voeren schopt ze af en toe tegen de staldeur maar meer niet

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:13

zou zeggen of maatje er bij in de paddock of weide jaar rond met maatje uiteraard
sommige paarden willen heeeel graag naar binnen
anderen echt niet !
in de stal heeft ze daar wel contact met andere paardjes ?
evt nu je vader toch gaat metsellen niet een idee een dubbele stal te maken met snuffel ruimte naar de stal ernaast met een maatje?
ben bang dat als ik jouw verhaal zo hoor dat zelfs kluisters geen optie is
gezien de reden dat ze m afbreekt , ze wil er duidelijk uit
kluisters zijn onvriendelijke dingen die in mijn ogen althans slechts gerechtvaardigd zijn bij een agressie trapper
niet een HELUP IK WIL NAAR BUITEN IK WIL BUITEN MET MIJN VRIENDJES oplossing ..

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:13

Bij mijn merrie wordt het alleen maar erger....
Eerst vrat ze alleen hout en nu is dat slaan er dus bijgekomen Verdrietig

xxxcatjuxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:14

oeh wat een vervelende situatie. Wel goed dat je het beste wilt voor je paard.
Kan je vanacht niet op stal slapen ofzo voor het geval er toch iets gebeurt.
kluisters zijn wel een optie maar er moet toch een rede zijn waarom ze dit doet. mischien een reading (heet dat zo?) laten doen. ikzelf ben niet zo van het boven natuurlijke maar dat geloof ik wel.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:15

Als je een paard van een stalgenoot erbij mag zetten zou dat dat geen oplossing zijn? Dan kan je dat de hele winter doen zodat ze zo min mogelijk op stal hoeft.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:18

ik denk dat er twee mogelijke oorzaken kunnen zijn,
of het is (verlatings)angst, het niet binnen durfen staan, het niet alleen gelaten willen worden..
of ze heeft de ervaring opgedaan dat een stal kapot wil, en probeert het daarom steeds weer..
ik ben het ermee eens dat dit paard niet afgezonderd van andere paarden in een dichte stal zou moeten,
een ruime open stal naast andere paarden, met contact tussen de paarden, zou het beste zijn.
en dan haar naast een paard zetten die rustig is, en die ze vertrouwd..

of het hele jaar op het land met schuilstal, op een ander adresje dan, want dat mocht hier niet begrijp ik
Laatst bijgewerkt door Marigold op 24-11-07 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:18

Nickyu,ze heeft het juist niet op buren;)
Ze had nu sinds een week weer een buuf,hoogdrachtig (gelukkig is die muur niet op dat beestje gevallen vannacht zeg!)
Er zat al een klein gat tussen hun boxen in het houtwerk.
Ik ben zelf nu ziek thuis,dus heb het niet gezien,maar wordt op de hoogte gehouden door mijn bijrijdster.
Maar ze schijnt in een week tijd een gat te hebben gevreten van 1 bij 2 meter.
Dat is toch gewoon schokkend!
Ik kan hier echt de logica niet achterhalen.
Want het is ook niet zo dat ze de stal niet in wilt.
Ze wil juist graag naar binnen als ze buiten wordt gehaald.
Na het rijden laat ik haar meestal ff los in de bak om te kunnen rollen.
Ben ik ff weg om de boel op te ruimen en zodra ze me weer ziet staat ze bij het hek te hinniken dat ze naar binnen wil.

Zit er serieus over te denken om hier een paardenpsycholoog of fluisteraar oid bij te halen....

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:18

Om eerlijk te zijn staat die reden al in je verhaal... de overgang van de zomer naar de winter is te groot ... zomers met vriendjes in de weide, sociaal contact, optimaal bewegen. In de winter alleen in een paddock (kan ie daar wel of geen gras eten?)

Mijn oud verzorgpaard deed precies hetzelfde als jouw paard. Toen ik de eigenaar ervan overtuigd had dat het beter voor het paard was om overdag met een paar paarden op een grasveldje te staan werd ze rustiger en ze kreeg een andere box omdat ze het benauwend vond om tussen paarden te staan. Ze wou rust hebben aan 1 kant.

Met kluisteren en muilkorf ga je de problemen vergroten... dat is een oplossing waar je ver bij weg moet blijven. Met een box metselen maak je ook geen oplossing...

Je hebt al begrepen dat ze zich verveelt en ongelukkig is... aan jou is de taak daarop te richten... wat doe je met haar? Laat je haar wel eens samen los met een ander paard?

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:19

Marigold schreef:
ik denk dat er twee mogelijke oorzaken kunnen zijn,
of het is (verlatings)angst, het niet binnen durfen staan, het niet alleen gelaten willen worden..
of ze heeft de ervaring opgedaan dat een stal kapot wil, en probeert het daarom steeds weer..
ik ben het ermee eens dat dit paard niet afgezonderd van andere paarden in een dichte stal zou moeten,
een ruime open stal naast andere paarden, met contact tussen de paarden, zou het beste zijn.
en dan haar naast een paard zetten die rustig is, en die ze vertrouwd..

of het hele jaar op het land met schuilstal, op een ander adresje dan, want dat mocht hier niet begrijp ik

Ze heeft ook nog eens voernijd!
Slaat naar de buren als die te dicht bij komen;'

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:20

Nog een tip; Gedrag en training van paarden van Linda Tellington Jones, haar nieuwe boek!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:22

Adriana schreef:
Om eerlijk te zijn staat die reden al in je verhaal... de overgang van de zomer naar de winter is te groot ... zomers met vriendjes in de weide, sociaal contact, optimaal bewegen. In de winter alleen in een paddock (kan ie daar wel of geen gras eten?)

Mijn oud verzorgpaard deed precies hetzelfde als jouw paard. Toen ik de eigenaar ervan overtuigd had dat het beter voor het paard was om overdag met een paar paarden op een grasveldje te staan werd ze rustiger en ze kreeg een andere box omdat ze het benauwend vond om tussen paarden te staan. Ze wou rust hebben aan 1 kant.

Met kluisteren en muilkorf ga je de problemen vergroten... dat is een oplossing waar je ver bij weg moet blijven. Met een box metselen maak je ook geen oplossing...

Je hebt al begrepen dat ze zich verveelt en ongelukkig is... aan jou is de taak daarop te richten... wat doe je met haar? Laat je haar wel eens samen los met een ander paard?

Ze staat altijd met andere paarden,ook in de paddock....
En ik ben beslist geen voorstander van kluisteren.
Maar dit lieve dier heeft zoveel afwijkingen op stal dat ik geen andere opties meer zou hebben.
Op elke stal werd te eigenaar pissig omdat ze de boel sloopte.

Het allerliefste zou ik zomer en winter weidegang hebben voor haar,maar zie dat hier maar eens te vinden.

We hebben het hier ook over een kwpn/er die nooit in de winternachten buiten heeft gestaan,en ook nog eens geschoren is.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:23

zou iig eens opjacht gaan naar wilgen bomen
kan best zijn dat haar knabbel behoefte (oud gras)
nu mede oorzaak is
en dan idd dichte stal = veiliger dan andere paarden zien
buiten kan ze weg lopen in de stal niet

miss eens meusli , twijgen , rust ..kom je dan al een heel eind denk ik

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:23

Citaat:
Ik voer haar nu ook wortelen bij.

Hier heb ik niemand over gehoord! Dit was bij ons een probleem paarden kregen ook veel wortels bij. En er schijnt dus een stof in te zitten waarvan ze echt druk worden bij grote hoeveelheden, dus meer dan 1 per dag. Bij ons waren de paarden gewoon niet te rijden zo druk en fris..

Misschien een idee om die niet meer te geven? En rubbere matten? weet niet of je die al geprobeerd hebt? Want dit is ook alles behalve goed voor zijn benen. Bij ons op stal is er ook een, de stukken beton zie je gewoon vliegen!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:25

Euhm die van mij was een Holsteiner Tong uitsteken

Josiane heeft 14 jaar lang ook niet zomers dag en nacht buiten gelopen totdat ze er opeens in werd gegooit...

Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast Tong uitsteken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:26

dat hoort er allemaal bij, ze voelt zich niet veilig in de stal en reageert daardoor op alles. Als je vader dan toch gaat metselen misschien dan meteen een grotere stal voor haar, misschien is ze wel claustrofobisch en ook overdag naar buiten met vriendjes, dan maar niet meer scheren.

Vanavond goede deken om en een maatje erbij, ik denk dat hij het heerlijk vindt, beter dan op stal. Maak je niet te druk, ze zijn niet van suiker.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:26

mijn oude paard deed dit ook en als ik dan kwam kijken ( stond bij huis) keek ie echt van "dat duurde lang! "
ik heb hem idd met kluisters omgehad en dat werkte prima, ik ben er geen voorstander van maar soms kan je niet anders en hij ging er ook gewoon mee liggen en weer opstaan.
op een gegeven moment ben ik t gaan afbouwen en toen deed ie t niet meer ( waarschijnlijk gewoon het aangeleerde gedrag verbroken) succes!

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:29

Misschien is het inmiddels wel duidelijk dat het niet echt makkelijk te verklaren is en helemaal niet op te lossen is voor mij.
Ik loop hier al wat jaren mee,en heb echt alles geprobeerd.
Heb me ook rot gezocht hier op bokt en andere forums.

Wat al mijn dieren betreft wil ik altijd het beste voor ze.
Ga ik vrij ver in....

Wat Silaan betreft,zo heet ze,zou je denken dat ze gezelschap nodig heeft van een ander paard.
Ik heb hier ook een box gehad met de onderste helft hout en boven traliewerk,zodat ze haar buurman goed kon zien.
Ze deed lelijk tegen hem!
Toen heeft ze ook een waterleiding lek geslagen omdat ze dat beest niet leuk vond.
Het is zo vermoeiend allemaal,en ik wil me zo graag voor haar inspannen.
Komt ook nog eens bij dat ik ook te maken heb met een stalhouder die het ook zat aan het worden is.

Damn!
Ik wil echt geen shetlander voor haar kopen hoor,tenzij ik de garantie zou hebben dat ze dan happier is.
Als zo´n beestje haar gezelschap zou geven op stal dan.

Ben echt een beetje door mijn ideeen heen.....

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:30

Adriana schreef:
Euhm die van mij was een Holsteiner Tong uitsteken

Josiane heeft 14 jaar lang ook niet zomers dag en nacht buiten gelopen totdat ze er opeens in werd gegooit...

Kan niet ligt op het kerkhof en wil niet ligt ernaast Tong uitsteken

Oehh,die laatste zin,was echt niet nodig geweest.
Ze is verdorie ook net geschoren en ben als de dood dat ze kou vat zodra het gaat vriezen.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:32

Ik snap eigenlijk niet waarom je nog wil proberen haar koste wat kost op stal te zetten.. Het lijkt me duidelijk dat ze daar helemaal niet van houdt/tegen kan. De stal verstevigen lijkt me eerlijk gezegd nogal gevaarlijk, straks slaat ze gewoon tegen een stenen muur aan! Kan je niet vragen of ze met een maatje lekker op de paddock of nog beter, op de wei mag staan dag en nacht? En anders zou ik toch op zoek gaan naar een stalling waar dat wel mag of waar ze bijv in een grotere groeps-/inloopstal kunnen!
Op deze manier raakt je paard steeds meer gefrustreerd en dat lijkt me niet de bedoeling... Succes!

Edit: ziek worden ze niet van kou, maar van virussen. Als je haar goed inpakt en voldoende droog hooi te eten geeft, kan ze zich makkelijk warmhouden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 14:34

Je paard geeft duidelijk aan wat hij van de stal vindt, nu roept ie nog harder, maar nog steeds hoor je 'm niet.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:36

Grobegni schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom je nog wil proberen haar koste wat kost op stal te zetten.. Het lijkt me duidelijk dat ze daar helemaal niet van houdt/tegen kan. De stal verstevigen lijkt me eerlijk gezegd nogal gevaarlijk, straks slaat ze gewoon tegen een stenen muur aan! Kan je niet vragen of ze met een maatje lekker op de paddock of nog beter, op de wei mag staan dag en nacht? En anders zou ik toch op zoek gaan naar een stalling waar dat wel mag of waar ze bijv in een grotere groeps-/inloopstal kunnen!
Op deze manier raakt je paard steeds meer gefrustreerd en dat lijkt me niet de bedoeling... Succes!

Ik heb ook al geschreven dat ze juist naar binnen wilt als ze uit de wei of paddock wordt gehaald.
Ze loopt vaak zelfs voorop dan.
En die stenen muur heeft ze nu ook al doorheen geslagen,afeglopen nacht,dat was steen Verdrietig

Het is niet echt makkelijk om hier een goede stal te vinden,die al deze eisen voldoet.
Als ik er 1 wist had ik haar allang ernaar toe verhuisd.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 14:36

Arabesk schreef:
Je paard geeft duidelijk aan wat hij van de stal vindt, nu roept ie nog harder, maar nog steeds hoor je 'm niet.

En wat probeert ze me te vertellen dan?
Als je het weet hoor ik het graag van je;)

Dag en nacht buiten houden?
Terwijl ze dan in haar uppie staat?
Andere stal zoeken,wat ik al jaren probeer maar niet kan vinden,hoe ik ook zoek en visjes uitgooi?
Laatst bijgewerkt door Danielle_1 op 24-11-07 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt