antibiotica , de + en de -

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

astridh

antibiotica , de + en de -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-02 19:16

Naar aanleiding van de reacties in het topic [VvdD] Max heeft virus over Max zijn virus ben ik benieuwd naar jullie mening over antibiotica. De DA adviseerde antibiotica omdat max in ieder geval 2 dagen boven de 40 gr. had gehad en omdat daardoor volgens hem in het lichaam allerlei ontstekingsreacties kunnen plaatsvinden. De toediening moest via een injectie (5 dgn achter elkaar) omdat Max nagenoeg niet at. Na die 5 dagen was de koorts over. Hij heeft nog een paar dagen staprust gehad en na nog eens 5 dagen ben ik weer rustig gaan trainen (20 min). Hoewel de conditie nog niet zo best is is hij er in zijn lijf niet op achteruit gegaan (mooi vol en bovendien los in zijn lijf Verward ). Heeft de da iets onnodigs toegediend of was dit nuttig?

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 19:23

Het was zeker nuttig. Een virus moet je je voorstellen als de eerste aanval: die maken alles zeer snel kapot en laten een ravage achter. Als die zijn uitgeraasd is het overgebleven slagveld een ideale voedingsbodem voor bacterieen. Die kunnen daar dan welig gaan groeien, nog meer schade aanrichten en langer blijven hangen. Het is zeker waar dat antibiotica niet helpen tegen virussen, maar het kan een hoop extra problemen vermijden. Jouw dierenarts heeft geoordeeld dat je paard te ziek was om het risico op een extra bacteriele besmetting erbij te nemen. Niks mis mee...

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-02 05:36

Fijn om dat toch zo bevestigd te krijgen Zannekin. Ik begon al een beetje onzeker te worden dat we iets onnodigs hadden gedaan (zonde voor zowel max als voor mijn portemonee *LOL* )

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Gast252

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:20

Als je paard antiobiotica nodig heeft, dan hoef je niet te twijfelen inderdaad, zoals Zannekin al vertelt.
Maar... verleden jaar had mijn paard een nare diepe wond net boven zijn knie. De wond is niet gaan ontsteken en mijn paard kreeg geen koorts. Volgens mijzelf en de veearts was antibiotica niet nodig, het lichaam kan tenslotte ook nog wel iets zelf oplossen? Je moest eens weten hoe vaak ik aan mensen uit heb moeten leggen waarom hij geen antibiotica kreeg. Voornaamste reden dat ik blij was dat het niet hoefde is omdat het de weerstand enorm aantast. Antiobiotica heeft een functie maar als bijwerking verzwakt het lichaam wel een beetje en waarom zou je dat op je hals halen als het niet nodig is?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:27

Antibiotica tast inderdaad de weerstand aan... Mijn paard was een tijdje terug verkouden en de VA zei dat zijn longen ook al een zagend geluid maakten... ik kon kiezen of ik antibiotica nam of niet. Ik heb toen zeker voor antibiotica gekozen omdat het risico erin zat dat het anders chronisch zou worden (dampig). Ik kreeg de poederantibiotica kuur van ong. 10 dagen en hij is helemaal genezen gelukkig. Ik moest weer rustig weer opbouwen en heb na de kuur een vitaminekuur aan Omar gegeven voor zijn weerstand en ben nu bezig met biotinekuur (vitamine geef ik nu niet meer ander misschien te veel van het goede) omdat zijn hoeven even in minder goede staat zijn. De VA zei inderdaad dat de hoeven konden gaan brokkelen door de antibiotica. Alles heeft zijn voor en nadelen maar soms zijn de voordelen toch groter dan de nadelen. Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt om voor antibiotica te kiezen.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 14:47

AB zijn heel nuttig zolang er wel over nagedacht hoe en wanneer en waarom ze toegediend worden. En zoals Zannekin al zei, in dit geval was het een goede beslissing.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-02 00:33

Al eet je paard slecht hoef je toch niet te spuiten?
Je kan het antibioticum mengen met stroop of appelmoes en met een spuit op de tong spuiten zoals een wormkuur?!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie