Rain Rot

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Rain Rot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-02 17:16

Ik heb mijn paard bij iemand neergezet om haar als fokmerrie te gebruiken. Nu ben ik vandaag gaan kijken bij haar en nu had ze over een groot deel van haar rug allemaal korstjes op haar huid.

Volgens die man (is zelf veearts) is het Rain Rot. Ze heeft 2 weken te lang op de wei gestaan en veel regen etc op zich gehad.

Ze is daarbij ook heel mager en heeft bijna geen wintervacht.

Wat is rain rot? Wat kan ik er tegen doen? Besmettelijk? Hoe lang blijft het zitten? Heeft ze er last van (jeuk ofzo?). Kan er een deken overheen?

(Ik ben nl van plan haar op te gaan halen daar).

marijke*

Berichten: 886
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Lubbeek, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:16

Is rain rot niet hetzelfde als regenschurft??
Mijn shetlander heeft dit al een paar keer gehad en was erg moeilijk om er vanaf te graken (wegens de dikke vacht).
Ik geloof dat het een bacteriƫle infectie is (warme vacht, maar tevens nat, dus ideale kweekbron voor bacterien).
Onze pony kreeg daar dan enkele spuiten tegen (weet niet juist product ofzo, misschien AB?) en dan moesten we een soort zalf erop smeren (eerst korstjes eraf doen, zodat er lucht aan de wondjes kon komen).
Soort behandeling als mok was het eigenlijk.
Maar als de man zelf veearts is, zou ik het hem eens te goei vragen als ik u was.

gr.Marijke

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:17

Zoek even onder met de searchengine google.com naar 'rainrot', je krijgt er hopen gedetaileerde informatie over zo - ook kwa behandeling en genezing ...

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 18:57

rainrot is hetzelfde als regenschurft jah

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-02 23:11

Rain rot, also known as rain scald (on the lower limbs, it may be referred to as dew poisoning), is caused by a bacteria that has fungal characteristics. This bacteria lives in soil and is commonly observed during prolonged wetness. Infected animals are often considered a source of infections for spread of this contagious disease.

Poor stable hygiene and skin irritation from insect bites often are contributing factors. Infected horses generally will have a series of small bumps along their backs. These lesions will progress to circular scabs. Removal of the matted tufts of hair is painful and can result in raw, bleeding areas. Veterinarians often refer to the small tufts as "paintbrush lesions." Lesions are commonly observed on the back, rump, neck and legs.
Affected animals should be kept dry and protected from biting insects.

The scabs should be removed while bathing the horse daily for seven days with either iodine shampoo, chlorohexidine shampoo or benzoyl peroxide. Severe cases may require treatment with antibiotics for a week or two. Warm sun and dry weather are nature's best cure for rain rot. Skin problems should be addressed early in the disease before the itching, hair loss and subsequent inflammation become severe enough to result in oozing, crusting and scaling of the skin.

hier staat ook goede informatie:http://www.nutrenaworld.com/horses/news/es_news_10.asp

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-02 20:20

Nina van lonneke had het ook, die hebben we toen geschoren zodat ze het beter kon behandelen (vraag me niet waarmee)
Ik dacht dat camilla van Nathalie het ook gehad had, wellicht kan zij je verder helpen

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 20:47

Manon 2 schreef:
Ze is daarbij ook heel mager en heeft bijna geen wintervacht.


Je zegt het zelf al.
Zorgen dat ze meer weerstand krijgt en de rainrot zal verdwijnen. Vaak heeft het niks met hygiene of wat dan ook te maken maar puur met nattigheid/modder en een slechte conditie van het paard.
Zorg dat ze wat meer bijgevoerd krijgt. Wondjes met korstjes zou je kunnen wassen met betadine.

annemieke21

Berichten: 1139
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-02 21:08

MN PONY HAD HETVORIG JAAR.
DE DIERENARTS HEEFT ER EEN HEEL GOED MIDDELTJE VOOR, VRAAG ME NIET HOE HET HEET, HHIHI....
IK ZOU ZEGGEN, VRAAG JE DIERENARTS!!