Hoefkatrol

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Hoefkatrol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 00:48

Als een pony hoefkatrol heeft, is hier dan nog iets aan te doen, heeft zo'n paardje dan nog wel een dierwaardig bestaan? Of zit er dan niets anders op dan 'm in te laten slapen?

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 01:05

Ligt eraan in wat voor een mate je pony hoefkatrolontsteking (ieder paard en pony heeft hoefkatrol, en gelukkig niet ieder paard of pony heeft hoefkatrolontsteking) heeft. Er schijnen therapieën en behandelingen te zijn waarbij sommige paarden weer 'beter' worden. Wat ook nog wel eens gedaan wordt is een zenuwsnede, dan worden de zenuwen in (ik meen) de kootholte doorgesneden zodat het paard geen pijn meer voelt (maar de hoefkatrolontsteking gaat er niet van weg!). Er zijn hier voorstanders en tegenstanders van. Vrienden van me hebben dit een aantal jaren geleden gedaan met hun paard en hij ging er zelfs beter van lopen. Helaas hebben ze hem alsnog dit voorjaar moeten laten afmaken omdat de zenuwen weer aangegroeid waren (die kans bestaat ook nog). Maar ik ken ook een vrouwtje die haar paard ook heeft laten operen en dat paardje loopt nog steeds vrolijk rond zonder pijn. Ik zou zeggen, probeer eerst uit te vogelen of jouw pony niet 'beter' kan worden door een van de mogelijke behandelingen voordat je hem gelijk naar dromenland stuurt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 11:59

HoefkatrolONTSTEKING (want hoefkatrol hebben alle paarden) is beslist niet een reden om een paard meteen maar in te laten slapen. Met ander beslag, ijzers en zooltjes valt ook een heleboel te veranderen. En er is ook een Belgische Instructeur met de naam Antoine de Bodt, die zegt dat HKO alleen maar komt door eenzijdige overbelasting. Ik zou zeggen, geef je pony rust, laat de smid ernaar kijken en neem eventueel een les bij Antoine de Bodt.

Kijk ook even op www.hoefkatrol.com

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-02 13:09

ja mijn pony had achter spat, heeft toen haar voorbenen overbelast, om haar achterbenen niet te zwaar te belasten omdat die pijn deden.
toen de spat vergroeid was kon ik geukkig weer rijden, maar ze bleef extreem op de voorhand lopen, met als gevolg KHO, maar toen heeft ze ronde ijzers gekregen en aan paar maandjes weidegang en daarna heb ik heel veel geoefend met achterhand eronder rijden, en toen liep ze weer een perfecte M1 proef!en zelf een sprongetje ging goed!
helaas is de spat nu verder gegaan en kan ik er niet meer oprijden, maar de HKO(was in haar geval niet echt HKO maar overbelasting vd voorbenen)daar heeft ze nooit meer last van gehad!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-02 03:41

Bedankt voor jullie antwoorden, het is helaas al te laat.
Ik vroeg het, omdat de pony die ik heb moeten verkopen toen ik ging studeren Huilen is afgemaakt... Huilen vanwege hoefkatrolonsteking, zonder dat ze me dat hadden verteld.

Ik wilde graag weten, dat als ze het me wel verteld hadden, ik de pony nog een fijn bestaan had kunnen geven, als ik hem terug gekocht zou heben en in de wei zou zetten, met af en toe een rustig ritje. Wat dus wel had gekund, maar tja...

Groetjes Iris

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 13:35

Het is heel sneu dat ze de pony hebben laten inslapen, maar je zegt net zelf dat ze je er niet over hebben ingelicht dat ze dat zouden doen. Een heleboel mensen denken helaas nog dat HKO het einde is. Je zou kun proberen om iedereen te informeren dat dit niet het geval is. Je zou zelf kunnen gaan proberen om te gaan lessen bij Antoine de Bodt. Vertel het aan iedereen dat inslapen niet nodig is...

Maar waar je ook mee te maken krijgt is het feit dat niet iedereen bereid is om de kosten te dragen voor een paard die met beleid moet worden ingezet. Helaas is de factor "geld" altijd nog heel erg belangrijk in de beslissing om een paard in te laten slapen (verzekeringen anyone?) in plaats van een rustige oude dag op een weiland te gunnen.
En sommige paarden doe je er ook geen plezier mee, met die rustige oude dag....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 27-11-02 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-02 14:03

Cassidy schreef:
En sommige paarden doe je er geen plezier mee, met die rustige oude dag....

Nee, helaas was dat ook geen optie voor dat paard van mijn kennissen Verdrietig Die was nog maar 10 jaar oud en er was altijd heel fanatiek met hem gereden. Zo'n paard kun je toch niet op de wei gooien? Dan gaat ie zich rot vervelen omdat ie dan (in verhouding) minder aandacht krijgt dan eerst.