Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 10:51

Mijn oude merrie heeft al heel lang (maanden!) diarree Huilen . Volgens de DA komt het van zand eten en is er weinig aan te doen.
Maar ze staat maar 1 a 2 uur per dag buiten en eet wel wat zand maar niet continu. Verder krijgt ze biks (3 x 3/4 per dag) en goed hooi (2x per dag), ze staat op stro. Ze mist al een aantal kiezen (is in de 20!), maar krijgt haar eten toch redelijk goed weg.

Heb haar afgelopen week een sandclear kuur gegeven, maar zonder enig resultaat. De mest werd helemaal niet dikker.

Ze lijkt zich verder wel goed te voelen, ze is wat mager maar dat heeft ook met haar leeftijd te maken en ze wordt niet meer gereden. Ze eet graag en goed en in de wei vindt ze het fijn met haar vriendinnetje.

Wat kan ik nu nog eens proberen? Ik hoor dat er soms yakult gegeven wordt? Helpt dat en hoeveel moet je dan geven?

Graag advies, want dit kan op de lange duur net goed voor haar zijn ...

June_Riando
Berichten: 17
Geregistreerd: 29-08-07

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:36

hoi
ik weet niet of ze op heel vet gras staat maar daar kan het aan liggen

groetjes en veel succes

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 11:50

Nee, er staat nauwelijks gras meer!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 11:52

Een paard wat ik kende had dit ook. Na een wormenkuur met Equest was het over. Equest pakt namelijk wormen die andere kuren niet pakken.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-07 12:04

Vonnie84 schreef:
Een paard wat ik kende had dit ook. Na een wormenkuur met Equest was het over. Equest pakt namelijk wormen die andere kuren niet pakken.


Nee ook dat helpt niet, toevallig is ze 2 a 3 weken geleden ontwormd met Equest. Ze wordt sowieso goed regelmatig met verschillende wormkuren ontwormd.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 12:24

Ik heb zelf een paard wat al een aantal weken natte scheten laat, haar hele achterbenen zitten dan onder de stront.

Ik heb gezocht in de gids van de paardendrogist en ben uitgekomen bij gist. Hopenlijk komt dit (Biosaf) vandaag binnen. Als het wat doet zal ik je dat direct melden.

omaas
Berichten: 1167
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Hillegom

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 13:50

Heb je wel eens een mest onderzoek gedaan op wormen?
Als ze veel zand in de mest zit kan je wat mest oplossen in water en laten bezinken. Als er idd veel zand op de bodem zit is dit toch wel het probleem. Kunnen ze dan geen laxeermiddel geven zoals bij een verstopping?

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:56

Mijn paard heeft nu 2 dagen Biosaf gist gekregen en ze krijgt verder hooi i.p.v. voordroog. Het lijkt te werken, ik geloof dat de natte scheten minder zijn.
Biosaf bestaat uit Sc47 gist. Als je daarop googled, en dan volgens mij de eerste site neemt, dan kom je informatie over deze gist tegen. Als je het leest, is het erg goed voor de spijsvertering.
Als er nog meer verandert dan meld ik me weer even.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:58

Diarree kan ook een teken zijn dat er te weinig ruwe stof in het dieet zit.
Wat moeilijk op te lossen zal zijn bij een bejaard paard met nog maar weinig tanden....

Dat je paard al maanden diarree heeft, is een slecht teken, vrees ik...

Als je denkt dat het paard diarree heeft vanwege zand-consumptie... waarom houd je haar dan niet gewoon ver weg van zand? Gewoon niet meer in de bak zetten. Alleen nog weide, stal of verharding.

Weet je wel zeker dat het door zand komt? Vang eens wat mest in een emmer en doe daar water bij. Nachtje laten staan en dan de emmer leeggieten... Zit er werkelijk zoveel zand in de mest?
Laatst bijgewerkt door Dees op 31-10-07 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:03

zou meer ruwvoer gaan voeren. meer hooi eventueel luzerne of subli senior(kan je als vervanging van ruwvoer geven). verder weinig nat voer. ook een keertje wat mest oplossen. al je bij de benzinepomp een keerjte een handschoen meeneemt. pak je daarmee wat mest op doe je de handschoen binnestebuiten en doe je er water in. dan laat je het een beetje bezinken en kan je in de vingers kijken hoeveel zand erin zit. zo kan je kijken of er veel of weinig zand inzit. controleer dit wel regelmatig het kan zijn dat er vandaag niks inzit en morgen heel veel. licht er net aan hoeveel er mee naar buiten gaat.

knooopje

Berichten: 3619
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: friesland

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:08

geef haar een beetje water met suiker dat wil ook wel eens helpen.
vraag me niet waarom,maar ik had mijn shet ook aan de diaree en het hielp.gewoon een paar daagjes proberen kan nooit kwaad.
groetjes saskia

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:26

Dees schreef:
Diarree kan ook een teken zijn dat er te weinig ruwe stof in het dieet zit.
Wat moeilijk op te lossen zal zijn bij een bejaard paard met nog maar weinig tanden....

Dat je paard al maanden diarree heeft, is een slecht teken, vrees ik...

Als je denkt dat het paard diarree heeft vanwege zand-consumptie... waarom houd je haar dan niet gewoon ver weg van zand? Gewoon niet meer in de bak zetten. Alleen nog weide, stal of verharding.

Weet je wel zeker dat het door zand komt? Vang eens wat mest in een emmer en doe daar water bij. Nachtje laten staan en dan de emmer leeggieten... Zit er werkelijk zoveel zand in de mest?


Omdat ze met pensioen is is buiten lopen voor haar juist heel belangrijk. In een paddock zetten is dus geen optie omdat ze dan meteen zand gaat staan eten, maar samen met haar paardenvriendin lekker in de wei doet haar (geestelijk) heel veel goed. Ook het rustige kuieren terwijl ze graast is ideaal voor haar. Maar juist ook in de wei eet ze zand. Gezien haar leeftijd (23) lijkt ze soms wat last van dementie te hebben (volgens mijn DA kan dat idd heel goed voorkomen bij oude paarden) en is ze dan ' vergeten ' hoe ze moet grazen. Ze staat dan eerst een poosje rond te kijken en gaat vervolgens gewoon hele happen uit de bodem nemen, dus gras met kluit en zand!
Ik kies van 2 dingen de minst slechte, het buiten zijn is goed voor haar, op stal houden en alleen rondlopen vind ik geen leven voor zo'n paardje. Bovendien maakt ze verder een tevreden en gelukkige indruk, alleen in de buik loopt het dus niet goed.

Ze krijgt 2 keer per dag 2 plakken kruidenhooi en verder goede kwaliteit biks en een schep muesli en staat op stro, dus de hele dag ruwvoer ter beschikking.

Elise_
Berichten: 8
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:25

Je zou Margriet van de Silverlinde kunnen bellen, iedere ochtend tussen 9 en 10 heeft ze spreekuur. Ze geeft dan een natuurgeneeskundig advies, en het kost je alleen de middelen die ze je aanraadt. Voor meer informatie kan je kijken op http://www.silverlinde.com. Bij mijn hond met diarree raadde ze tormentavena aan, dat kon ik gewoon bij de drogist kopen. Het hielp super! Hopelijk kan ze ook iets voor jouw paardje beteken, want diarree is echt heel vervelend.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:28

Bij het Kruidvat hebben ze melkwei, dat is een super middel voor de darmen.Het is alleen heel zuur maar werkt vaak al snel.Is een paar euro dus dat valt mee,wat anders nog beter is is aloè vera sap dat gaf ik van de week nog aan mijn hond.

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 13:53

Ik vermoed ook dat door het lang aanhoudende diarree de darmflora danig in de war is c.q. op een heel laag pitje staat.
Hierdoor wordt het gegeten voedsel (wat op zich genoeg is) niet meer als voedingswaarde door de darmwand opgenomen en valt ze dus af.

Je moet dus 2 dingen voor elkaar zien te krijgen;
1. dat de diarree stopt
2. dat de tekorten in vitaminen en mineralen snel worden aangevuld.

@2. zou ik door een DA in injectie vorm laten doen, want via de maag/darm heeft momenteel nog geen zin.

@1. is ingewikkelder.
Ouwetjes zijn vaak gevoelig voor suiker. Dat hoeft niet alleen in bix/muesli te zitten, maar kan ook in hooi zitten.
Kontroleer hoeveel suikers/melasse/fructaan er nu in je krachtvoer zit en probeer dit te verminderen. Er bestaan tegenwoordig diverse muesli's zonder toegevoegd suiker/melasse.

Dan zou ik van kruidenhooi (meestal erg grof) overstappen op fijner hooi (kalverhooi). Dit is voor het paard makkelijker te verteren en geeft de darmen ook wat 'rust'.
Dan geef ik mijn paarden ook luzerne. Niet die van Hartog (met melasse), maar die van Subli/Cebeco. Dit is mix van een grofstengelige stam en een fijner blad. Als ze het te grof vinden laten die delen gewoon liggen Haha!
Hierin zit iig geen suiker en is puur zongedroogd door de franse zon Haha! . Wel zit er iets olie in maar dat is miniem en puur plantaardig.

Het voor zich uit staren en dan een paar flinke happen zand/klei nemen duidt in mijn ogen op een pijnlijke maag. Een kuurtje Pronutrin zal dit oplossen. Dit legt een beschermend laagje in de maag en beschermd tegen maagzweren die kunnen ontstaan bij een aangetaste maagwand.

Het heeft geen zin om paarden dingen als melkwei oid te geven. Sinds de veulentijd is de maag van een paard niet meer in staat om hiermee om te gaan. Wel kan na de kuur Pronutrin een kuur om het bloed schonen en de nieren te helpen de afvalstoffen af te voeren goed werken op de algehele weerstand.

PS: ik heb zelf een 21-jarige die jaren met dezelfde problemen gekampt heeft en waar ik ook door schade en schande wijs geworden ben.
Momenteel zit ze weer lekker in haar vel en is sinds jaren goed uit de winter gekomen ipv erg terug te vallen.

romeorowan

Berichten: 2751
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Asperen

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:00

Simodi: ik wil het toch nog even melden: na 2,5 dag Biosaf (levende gist Sc47) is Indiana van de natte mest af. Of het nou alleen aan de gist ligt, of aan het hooi (ipv voordroog), of aan de combinatie, geen idee, maar het is over.
Misschien voor jou ook het proberen waard, is ook nog te betalen.

x_kelly_x
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-10-07
Woonplaats: t'gooi

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 23:33

ik kende vroeger iemand zijn paard had ook diarre en hij gaf elke dag een paar droge beshuitjes klinkt raar maar diarre was wel gestopt ,

Poehee

Berichten: 950
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Hoeksewaard...

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 10:32

Beetje bananen geven! Niet te veel, maar twee per keer!

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 16:12

@Dubbeldun: bedankt voor je uitgebreide reactie, ik zal alle mogelijkheden eens goed bestuderen!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 16:17

Misschien moet je meer doen dan alleen een kuurtje Sandclear? Als er echt veel zand in de darmen zit gaat een kuurtje SandClear niet helpen, dat moet je vaker herhalen, eventueel zelf lijnzaad gaan koken en dat vaker geven.

En als ze echt veel zand eet (of op een land staat waar weinig meer op staat) zou ik daar konsekwenties aan verbinden. Laat ook even kijken of er ergens tekorten zijn (bloed afnemen).

CarpeDiem

Berichten: 7419
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Back in Brabant!

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 20:49

Laat haar transfoneren bij een dierenarts Ja
Wrs heb je dan binnen een week een paard met goede ontlasting. Je paard klinkt als een paard dat geen darm flora meer heeft en die gaat hij alleen maar terug krijgen door nieuwe darm bacterien te geven Ja

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 10:44

Cassidy schreef:
Misschien moet je meer doen dan alleen een kuurtje Sandclear? Als er echt veel zand in de darmen zit gaat een kuurtje SandClear niet helpen, dat moet je vaker herhalen, eventueel zelf lijnzaad gaan koken en dat vaker geven.

En als ze echt veel zand eet (of op een land staat waar weinig meer op staat) zou ik daar konsekwenties aan verbinden. Laat ook even kijken of er ergens tekorten zijn (bloed afnemen).


Wat bedoel je nou met consequenties nemen? Niet meer naar buiten? Want ik gaf al aan dat dat geen optie is, aangezien ze verder "niets" doet (rijden etc) en zich ook prettig voelt met deze levenswijze. Ik ga niet een oud paard in misschien zijn laatste levensdagen op stal houden. Dat doet haar ook geen goed, ze moet rustig regelmatig bewegen en wat te doen hebben. Met af en toe wat stappen aan de hand doe ik haar ook absoluut geen plezier ... Het gevolg is dat ze daardoor zand binnenkrijgt, maar wel gelukkig is, anders staat ze op stal en wat dan ... dat is een keuze, die ik zo bewust mogelijk heb gemaakt. Onlangs moest ze door een probleem aan haar hoed 2 weken op stal staan en dat gaf weer andere problemen (dikke benen etc) en bovendien werd haar mest toen niet beter (had ik wel gehoopt). Ik denk dat zoals iemand schrijft idd haar darmflora geheel van alsga is of niet meer goed werkt. Ik zal eens een andere DA raadplegen want de mijne gaf aan dat er niet veel aan te doen is op deze leeftijd.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2180
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 10:50

Ik heb bij mijn paard die ook aanhoudende diarree had door langdurige ziekte, ik heb van alles geprobeerd maar niks hielp. Tot ik uiteindelijk Primeval Colanflora heb gegeven in de hoge dosering. Dit hersteld de darmflora. En tot op heden heb ik geen problemen meer gehad. Daarvoor zowat alle potten van de dierenarts geprobeerd maar niks hielp tot ik deze pot als laatste heb geprobeerd, en sindsdien is heel mijn paard opgeknapt. Is te krijgen bij de paardendrogist en dergelijke maar ook bij de meeste veeartsen.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 11:41

Paashaas schreef:
Ik heb bij mijn paard die ook aanhoudende diarree had door langdurige ziekte, ik heb van alles geprobeerd maar niks hielp. Tot ik uiteindelijk Primeval Colanflora heb gegeven in de hoge dosering. Dit hersteld de darmflora. En tot op heden heb ik geen problemen meer gehad. Daarvoor zowat alle potten van de dierenarts geprobeerd maar niks hielp tot ik deze pot als laatste heb geprobeerd, en sindsdien is heel mijn paard opgeknapt. Is te krijgen bij de paardendrogist en dergelijke maar ook bij de meeste veeartsen.


Ik ga meteen ff op de site kijken! Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88693
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Diarree, sandclear helpt niet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 11:55