Wormen uit de mond?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Wormen uit de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:30

Vandaag werkt ik gebeld door de man waar 1 van mijn veulens staat.
Het leek alsof er een hele bal wormen uit de mond kwam. Het veulen is 2 weken geleden en 4 weken geleden ontwormd omdat hij bij me kwam met een fikse wormbesmetting. Ook nu vond ik de buik nog steeds behoorlijk dik.

Voor alle duidelijkheid, de dierenarts staat morgenochtend om 8 uur op de stoep want ik hou niet van zelf dokteren. Ik vroeg me alleen af of iemand het weleens meegemaakt heeft en wat het toen was. Op internet stond wel iets over horzellarven die ook in de mond kunnen zitten.

Texas1

Re: Wormen uit de mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:42

Hoe zagen de wormen er dan uit jan?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:44

Weet ik niet want hij belde me. Dus ik vroeg of het ook larven konden zijn en dat had misschien ook wel gekund zei hij.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:44

Oei daar ben ik ook wel benieuwd na Verward
Het klinkt in elk geval niet zo lekker, hopelijk is het ook niets ernstigs.
Hou je ons op de hoogte, als de DA morgenvroeg is geweest??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:45

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-07-23 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:53

Ik heb ergens wat gelezen daarover: op de ergste weerstandsvermindering komt er een worminfectie voor en dat is gewoon niet goed te noemen maar dit is geen wormbesmetting meer, dit lijkt op een ontsteking in de tanden, de weerstand is dusdanig verminderd dat er enkele kiesjes die er al zitten ontstoken zijn en die nu dus uitpuilen van de wormpjes. in dit geval is ontsmetten met een wattenstaafje gedrenkt in de betadine nodig en dat is ondertussen wel het enigste wat jij zou kunnen doen, het doet nl wel ergveel pijn in het dier zijn mond en dus is het nu zaak dat even schoon te houden.

ik begrijp dat jij er nu niet bij bent maar is er een mogelijkheid dat iemand anders dat voor jou doet?

succes in ieder geval met jouw diertje, het zal vast wel genezen nu de DA erbij wordt gehaald!

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:54

kan t geen longworm zijn dan...of zullen die niet via de mond eruit komen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:57

vincenza schreef:
Ik heb ergens wat gelezen daarover: op de ergste weerstandsvermindering komt er een worminfectie voor en dat is gewoon niet goed te noemen maar dit is geen wormbesmetting meer, dit lijkt op een ontsteking in de tanden, de weerstand is dusdanig verminderd dat er enkele kiesjes die er al zitten ontstoken zijn en die nu dus uitpuilen van de wormpjes. in dit geval is ontsmetten met een wattenstaafje gedrenkt in de betadine nodig en dat is ondertussen wel het enigste wat jij zou kunnen doen, het doet nl wel ergveel pijn in het dier zijn mond en dus is het nu zaak dat even schoon te houden.

ik begrijp dat jij er nu niet bij bent maar is er een mogelijkheid dat iemand anders dat voor jou doet?

succes in ieder geval met jouw diertje, het zal vast wel genezen nu de DA erbij wordt gehaald!

In dat geval gaat ie gewoon naar de kliniek Vicenza.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 22:02

Goed ontwormen. Dit paard heeft waarschijnlijk (bijna zeker) wormen. Wormen migreren door het lichaam terwijl ze verschillende stadia van larve tot volwassen worm doorlopen. Sommige passeren de longen, worden opgehoest (hier ook uitgehoest dus) en meestal weer ingeslikt. Door ze in te slikken komen de wormen als bijna volwassenen in de darm terug.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 22:35

Zou ook kunnen want hij hoest inderdaad wel erg. Maar hij heeft in 7 weken al 3 wormenkuren gehad dus ik laat het nu maar even aan de dierenarts over denk ik.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 11:30

Dan moet dat paard wel heel erg vol zitten. Vaak komen wormen tevoorschijn als er binnen echt geen plek meer is. In idt geval zou ik zelf niks doen en de dierenarts het laten behandelen. Denk dat je de eerste tijd om de 10 dagen moet ontwormen om alles weg te krijgen (kan je wel een maand of 2 zoet mee zijn). Verder zou ik dan wat geven om de weerstand te verhogen zoals Echinaforce en bijvoorbeld Yakult om de darmflora gezond te houden.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 12:34

Wat zei de DA???

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 16:35

Het is een besmetting met longworm. Hij heeft snelwerkende antibiotica gespoten en een soort ontwormingsmiddel direct in de bloedbaan. Over 4 dagen komt hij weer om te kijken of hij nog een keer gespoten moet worden. Het was wel 5 voor 12 zei hij.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:38

gatverdarrie zeg! hoop dat hij het redt! Onvoorstelbaar he, dat sommigen mensen zo slecht voor hun jonge spul zorgen.

Ranovich

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:40

ooh, dat is wel erg dan,
Lijkt me ook geen fris gezicht om die wormen uit zijn mond te zien komen.
Succes er nog mee en hopen dat het middel van de DA aanslaat

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 16:42

ahhhh succes jan!!! had ik het toch goed...stopt een pluim in der kont Haha! ook al is het niet leuk voor jou!\

veel succes en hoop op een spoedig herstel!

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 19:36

Laat je DA hem aub niet ontwormen in het bloed! Das echt pure onzin, gevaarlijk en zal niet helpen. Je veulen heeft een tube panacur nodig. Dat is zeer effectief tegen longworm. Verder idd antibiotica en eventueel ontstekingsremmers om de schade in de longen te beperken.

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:13

zo te lezen is het wel al gebeurd?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:36

Ik kwam dit artikel net toevallig tegen. Misschien heb je er wat aan: http://www.horsetalk.co.nz/news/2007/10/205.shtml
Hier staat ook een stukje bij over resistentie en het migreren van wormen door het lijf heen bij veulens.

Wat een verhaal trouwens. Hopelijk gaat het diertje het redden!
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 01-11-07 20:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:38

Coliena schreef:
Laat je DA hem aub niet ontwormen in het bloed! Das echt pure onzin, gevaarlijk en zal niet helpen. Je veulen heeft een tube panacur nodig. Dat is zeer effectief tegen longworm. Verder idd antibiotica en eventueel ontstekingsremmers om de schade in de longen te beperken.

Scheve mond
jij hebt mazzel gehad dat je paard niet dood is neergevallen
Wat een veearts!! dit mag NOOIT! echt nooit nooit nooit!!
Scheve mond

Succes ermee, ik hoop dat het snel over is!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:40

Coliena schreef:

Waarom is dat gevaarlijk??
Of is dat alleen bij veulens zo..?

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:44

ik volg dit even...

heel veel succes, ik hoop dat het goed komt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 20:58

Jolliegirl schreef:
Coliena schreef:

Scheve mond
jij hebt mazzel gehad dat je paard niet dood is neergevallen
Wat een veearts!! dit mag NOOIT! echt nooit nooit nooit!!
Scheve mond

Succes ermee, ik hoop dat het snel over is!

het wordt wel meer gedaan hoor, ik denk dat het eigelijk alleen voor runderen geregistreerd is, maar het wordt nu en dan ook bij paarden gebruikt.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:00

Brr.. eng!
Ik hoop dat alles goed komt met je paardje.
Ik had laatst idd ook ergens gelezen dat het gevaarlijk is om in de bloedbaan te spuiten, maar goed ik ben geen DA.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 21:11

Eventjes voor de zekerheid opgezocht of het juist was wat ik dacht. Je paard heeft waarschijnlijk ivomec toegediend gekregen, idd niet geregistreerd voor paarden (wel voor rund en schapen enzo). 1% van de paarden overleefd zo'n inspuiting niet, door bepaalde stoffen die in de vloeistof zitten, niet door de ivermectine dus maar o.a. propyleenglycol. Verder treden er bij injectie in bv. de spier ernstige weefselreacties op. door dat het niet geregistreerd is voor het paard betaald de verzekering niet uit bij eventuele schade. Het wordt dikwijls ook ingespoten bij paarden die schurftproblemen hebben.
Het kan ook gewoon oraal toegediend worden maar dan werkt het maar als gewone ivermectine toediening.