deukjes in buik paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

deukjes in buik paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 23:03

hallo,
Het is eigenlijk op het moment niet zo heel goed te zien vanwege wintervacht maar ik was eens aan het rondkijken en dacht er ineens aan. Mijn bijrijdijslander heeft namelijk in zijn buik, beetje aan de zijkant achteraan Verward aan elke kant een soort deuk zitten. Zoals ik al zei zie je ze nu niet omdat er een wintervacht zit maar in de zomer waren ze echt overduidelijk!
Niemand bij ons in ieder geval die het ooit eerder gezien heeft, hij heeft er geen last van, is niet gevoelig en wordt niet groter of kleiner.
Iemand die dit soort deukjes eerder heeft gezien of een idee heeft waar het vandaan zou kunnen komen?
Groetjes Manon

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 04:27

Mijn paard heeft ook een paar deuken. Tja, dat heb je met tweede handsjes he Haha! Nee effe serieus, ik heb geen idee hoe het komt. Mischien door een klap van een ander paard? Maar mijn paard heeft dus een deuk in z'n bil en eentje in zijn borstkas. het zijn hele "gave" deuken. Zien er niet uit als littekens van beten. Tja ik weet het niet.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 19:31

Een rechte deuk?Ik bedoel een soort streep ietsje scheef van ong 10/15 cm lang?

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-02 23:27

Nee zo groot is het niet, een centimeter of 7 ongeveer, maar wat ik er nog niet bij had gezet is dat het dus aan allebei de kanten is! Echt heel apart en lijkt me sterk dat ie dus aan 2 kanten getrapt of zo is.... Heel vreemd, ja hij is ook een tweedehandsje (misschien wel meerdehands) hihi dus zou kunnen he.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:21

Is het verticaal of horizontaal?
Kan de begrenzing van een spier zijn, dat die een beetje dikker/abrupter is dan bij een ander.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-02 20:55

Ze zijn vrij horizontaal, zou inderdaad kunnen van die begrenzing van een spier, maar klopt het dan dat het aan allebei de kanten is? Het is echt heel apart om te zien (in zijn zomervachtje) en wie ik het ook vroeg bij ons op stal, niemand heeft een idee!

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 08:53

Kan ook bij de geboorte zijn ontstaan, zeker als ze aan beide kanten zitten. Lopen de ribben daar wel normaall of voelen die aan of ze naar binnen zijn getrokken/getrapt? Bij at laatste kan hij tijdens de bevalling klem hebben gezeten en daardoor zijn zijn ribben wat vervormd.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 12:41

Kun je verschil zien voor en na het rijden? Als de deuken na het rijden dieper zijn, kunnen het inderdaad deuken zijn die ontstaan door het intrekken van de buikspieren. Het kan ook zijn dat het paard wat te dun is, of dat hij last heeft van wormen. Dan zien je ook wel van die opgetrokken buiken. Bij twijfel kun je natuurlijk altijd een keer een dierenarts ernaar laten kijken.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 16:14

Mijn eerste paard had een soort strepen op haar flanken, iedereen vroeg altijd naar de oorzaak. Die was er niet... het waren spieren die bij haar extra duidelijk zichtbaar waren, net als haar andere spieren. Ze was een ex-renpaard en heel pezig.

Een van mijn huidige paarden heeft wel hier en daar wat deuken in spieren, hoe die daar gekomen zijn weet ik niet, er zit er eentje in haar hals en eentje op haar achterhand. Waarschijnlijk ooit spieren beschadigd of zo?

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-02 12:42

Askja, is eigenlijk niet echt verschil tussen voor en na het rijden, kan het nu niet zo goed zien door zijn wintervacht maar is me van de zomer niet opgevallen. Te dun is hij zeker niet en wormen kunnen het ook niet zijn, het blijft een beetje een raadsel.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-02 14:32

Ik heb gisteren eens goed gekeken naar mijn IJslandse ruin, en hij heeft ook horizontale 'deuken' in zijn buik. Ik kon daarbij duidelijk zien dat het de begrenzing van zijn (behoorlijk getrainde) buikspieren is, dus het lijkt me dat het bij Bjarni om hetzelfde gaat, en dat het idd geen teken is van te weinig vet of wormen. Natuurlijk zijn die buikspieren bij het ene paard geprononceerder dan bij het andere. Zou me er maar niet te druk over maken!

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 15:48

Behalve dan dat Bjarn niet echt behoorlijk getrainde buikspieren heeft komt het verder wel aardig overeen! Ik maak me ook niet echt bezorgd aangezien hij er op geen enkele manier last van heeft, ben gewoon nieuwsgierig! Zal toch de da eens vragen als hij er toevallig is, kijken wat hij ervan denkt...
In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en als er nog iemand is die zoiets bij zijn paard heeft opgemerkt...