Vochtbult op de rug na het rijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IngLio

Vochtbult op de rug na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 09:01

Help!

Ben nu enige tijd aan het tobben met mijn paardje...
Namelijk vanwege het volgende:

Even vanaf het begin... poos geleden had ik een zadel wat niet helemaal lekker lag volgens mijn instructrice, dus na laten kijken en beetje bijgevuld... toen begonnen de problemen! Mijn paard kreeg een vochtbult achter de schoft op de ruggegraat... nog een keer na laten kijken, maar het probleem ging niet over.
Toen een zadelmaker uitgenodigd en die heeft een zadel op maat gemaakt voor mijn paard.
Paar weken later was het zadel klaar en het probleem is een jaar lang weggeweest! Geen vochtbult Lachen
Maar nu is mijn paard gegroeid in bespiering rondom de schoft en wat op de rug en hebben we het probleem weer terug... Wellicht is mijn huidige zadel nu te smal, maar de maker er van zegt van niet en vindt dat ie nog steeds goed ligt... echter heeft die nog nooit mijn paard zien bewegen onder het zadel...

Na het rijden heeft ze een vochtbult op haar ruggegraat, net onderaan het glijbaantje van de schoft.
De vochtbult varieert in grootte van kleine halve knikker tot een half ei!

Ben al flink aan het experimenteren geweest met de wijze van rijden
1. rustig opbouwen met veel stap en dan wat draf zonder al te veel nagefelijkheid te vragen, veel lange teugel
2. wel rustig opbouwen, maar wat minder vaak lange teugel
3. flink voorwaarts doorrijden...

optie 1 gaat tot nu toe het beste, dan is de vochtbult heel klein tot geen vochtbult aanwezig
optie 2 resulteert meestal in een halve knikker tot half ei
optie 3 resulteert in een gestresst paard wat (weg)rent...

heb ook al met een bontje geprobeerd en dan maakt het niet uit voor welke optie ik kies, want dan komt er geen bult... doen we extreem rustig aan of ik vraag wat meer, geen vochtbult!

Maar goed, ik ben van mening dat een zadel goed moet liggen zonder bontje.
Wat in feite versmalt een bontje de ruimte tussen het zadel en de rug van het paard...

Daarnaast loopt ze ook wat kort van voren, beweegt niet helemaal lekker vanuit de schouder en gebied rondom de schoft... Bij het terugkomen van draf naar stap gooit ze het liefst haar hoofd omhoog en drukt haar rug volledig weg...

Als ze eenmaal helemaal ontspant, kan ze wel volledig nagefelijk over de rug wegdraven en weer terug komen naar stap, maar voor we daar zijn, zijn we flink wat tijd en wat stress verder... en dat is niet de bedoeling!

Ik wil dat mijn paardebeest pijn- en probleemvrij door het leven kan gaan en plezier kan beleven aan het rijden, zodat we samen plezier hebben... Ze is nu 6 en heeft nog een heel leven samen met mij voor zich en ik doe er alles aan om dat ze leuk mogelijk voor ons allebei te maken en houden... maarja nu lopen we hier tegen aan...

We hebben nu een paar andere zadels geprobeerd, en een zadel wat goed leek te liggen, ruim rond de schoft, goed op de rug, goed voor mijn houding, blijkt ook met enkel een dun dekje een vochtbult op de ruggegraat als resultaat na een uur rijden te hebben... dus dat is ook niet geschikt en zou ik alleen maar van de regen in de drup terecht komen... dus dat doen we niet!

Ik zit zo langzamerhand met mijn handen in het haar!
Wat moet ik nou doen?

Vanmiddag komt er een osteopate mijn paard behandelen... mede op eerder advies van haar ben ik gaan kijken naar een ander zadel en in samenwerking met haar en een andere zadelmaker dachten we dus een geschikt zadel gevonden te hebben, maar helaas, die gaf gistermiddag dus ook een vochtbult.

Foto's heb ik trouwens thuis op mijn computer, dus die zal ik zsm plaatsen, zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel...
Het is dus geen directe drukplek van het zadel, want mijn zadel sluit niet op die plek aan...

beetje van de hak op de tak, maar hoop dat jullie het een beetje snappen...

wie heeft hier ervaring mee en wat heb je er aan gedaan?

Zal hier een soort van dagboekje bijhouden, mede voor het geval dat ooit iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt...

PinkyBubble

Re: Vochtbult op de rug na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 09:36

Een andere zadel maker laten komen?? Zadelmakers kunnen dan wel verstand hebbe van zadels maar zijn nog geen dierenartsen. Het beste is ook even contact opnemen met je DA

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 10:05

Zit er nu aan te denken om mijn paard naar de kliniek in Woudenberg te brengen en dan daar te onderzoeken mede aan de hand van thermografie wat ze daar doen...

Vanmiddag eens overleggen met de osteopate die komt...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 10:08

laat eens een foto maken van dat deel van de rug,
een vochtbult op die plek lijkt me sterk dat die van het zadel komt, het zadel ligt daar immers vrij !

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 11:49

@crossmonster: ja een drukplek zoals drukplekken normaal ontstaan is het niet... nou heb ik het nadeel dat mijn paard een schimmel is, dus witte haren door drukking kan ik niet ontdekken, maar het is iets inwendigs... maar waardoor... foto's zijn zeker een optie!

Wat ik trouwens nog even wil vermelden is dat als ik longeer met longeersingel of als ik zonder zadel rij, er geen vochtbult verschijnt...
En dan vraag ik in beide situaties ook mijn paard lang, laag, rond...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 21:06

Hierbij de foto's van een tijdje geleden... Hier is ie van gemiddelde grootte... hij is zo groot geweest als een half kippenei...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-07 21:17

De behandeling van de osteopate van vanmiddag:

Mijn merrie was super braaf, bleef super staan terwijl ze een flinke behandeling onderging... Osteopate is best lang bezig geweest en heeft haar van staart tot kaak onderhanden genomen...

Haar "midden"rug is naar rechts gebogen, haar wervels van bekken tot staart juist weer wat naar links. Ze heeft nog een blokkade aan de rechterkant van de hals, maar daar is nu even niets aan gedaan... ze was al zo onderhanden genomen, soms kun je ook teveel willen in één behandeling, dus dat stellen we even uit tot de volgende keer...
wat al over 10 dagen is!

Nu mogen we 3 dagen alleen wandelen aan de hand.
Vrijdag longeren, eventjes, niet bijgezet, kwartiertje.
Zaterdag eerst 15 min longeren, dan 15 min rijden
Zondag hetzelfde
En dan als Lio goed blijft op maandag een half uur naar les, niet intensief lessen, alleen stappen en misschien wat draf als Lio ontspant. Is tevens een proefles bij een andere instructrice, dus dat is altijd rustig aan wat afstemmen op elkaar... maar eerst zondag maar even afwachten! niet forceren nu!
Dinsdag een dagje vrij (doe ik altijd na 3 dagen werken),
Woensdag weer longeren en rijden en dan zijn we alweer op dag 10 en dan komt de osteopate kijken hoe het er mee staat en een vervolgbehandeling geven...

Wat betreft zadel rijden we even door met bontje...
Had de zadelmaker van mijn huidige een mail gestuurd of ie samen wil werken met de osteopaat. Hij had teruggebeld, maar had de oproep gemist, dus ga morgen terugbellen... hoop dat ie er toe bereid is!

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:09

Ik heb ook hetzelfde gehad met mijn paard. Bleek bij mij ook aan het zadel liggen, ondanks de zadelmaker beweerde dat het aan mijn paard lag. Zal er misschien ook wel mee te maken hebben gehad maar door een flair zadel er op te leggen was het probleem met vochtbulten en onregelmatig lopen weg. Gelukkig heeft zadelmaker/ ruiterschop het ook mogen ervaren.

In ieder geval succes ermee.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 08:03

@nitouche, van flair heb ik ook gehoord... bij wie heb jij dat besteld?

Nog met de osteopate over de bult en het zadel gehad... mogelijkerwijs heeft haar behandeling invloed op de bult, misschien ook niet, das dus even afwachten...

Zadelmaker had teruggebeld, maar had z'n oproep gemist *balen*... vandaag weer proberen!

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 20:13

ik heb het toen die tijd laten doen bij een meisje die als zadelmaker in dienst was bij freddy's ruitershop in nieuwegein

Jorientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 09:58

Ik zit met hetzelfde probleem.. Na het longeren, vrijspringen, etc. is er geen bult te zien, maar na het rijden wel.. Idd een vochtbult en van dezelfde grootte als TS vermeldde.. Ongeveer een half uur na het rijden, verdwijnt de bult. Hij heeft er geen last van; loopt zelfs lekker Cool Hij kreupelt niet, drukt zn rug niet weg; er verschijnt enkel een bult.. De bult is ook niet pijnlijk en volgens de zadelmaker ligt het zadel goed..
De fysio is er ook al bij geweest: mijn paard zat vast in zn linkerschouder en zn rechterbekken. Zou volgens haar idd de oorzaak kunnen zijn van de bult: hij loopt scheef waardoor het zadel zou kunnen knellen. 3 weken alleen longeren en wat buigoefeningen; stap er voor het eerst weer op en na afloop was onze 'grote vriend' er weer. Fysio gebeld en die snapte er helemaal niks van. Ook een bontje helpt niet.. Vandaag bel ik de fysio weer (ik zou haar na een week rijden weer bellen) en dan maak ik maar weer een afspraak. Ik ga ook maar eens een andere zadelmaker bellen, want het moet haast wel aan het zadel liggen.. Wordt er zo langzamerhand niet goed van Gestoord

Hoe is het nu met Lio? Al wat gehoord van de zadelmaker?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 10:23

@jorientje! thanks voor je bericht! balen dat een bontje bij jou niet helpt!
zou je misschien eens een foto kunnen maken van "jouw bult"?

zat van de week te denken... die foto's die ik heb geplaatst, zoals ze daar bezweet is, volgens mij is dat ook na rijden met bontje... mijn hoofd is een wirwar, sorry! maar door de hele rompslomp ben ik een beetje de kluts kwijt... 9 van de 10 keer gaat rijden met bontje wel goed... Ik zou eigenlijk een dagboekje bij moeten houden! (NOTE TO SELF!)

Lio is altijd al lastig geweest met ontspannen, ook een beetje dominant onder het zadel en moet haar echt overtuigen dat ze kan ontspannen en laag en rond kan blijven tijdens overgangen...

Lio is dus maandag behandeld en mag morgen voor het eerst weer even aan de longe (niet bijgezet), rijden doen we zaterdag pas weer... ben heel benieuwd hoe dat aan gaat voelen! we mogen niet zo lang rijden, dus een bult zal nog wel niet komen... maandag mogen we 30 minuten, dus misschien dan...
Verder maakt ze het prima, moest dinsdag nog wat wennen aan haar "nieuwe" lijf en liep wat voorzichtig/zoekend naast me. Gister had ze al staan springen en bokken in de wei en liep ze lekker vlot met me mee Lachen
En "zieke" paardjes mogen beetje verwend worden met slobber Tong uitsteken Bloos

De zadelmaker moet ik nog steeds te pakken krijgen, we bellen een beetje langs elkaar heen...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 09:17

Update:
Inmiddels 10 dagen verder... vanmiddag komt de osteopaat weer...
Longeren gaat nu echt heel veel beter, met de neus over de grond hele stukken en je ziet haar rug veren Lachen
Rijden is nog wat lastiger, maar maandag een nieuwe juf geprobeerd en dat ging fijn... over 1,5 week ga ik er weer heen, als Lio weer gereden mag worden na de behandeling van vandaag... Maandag was ook best intensief, poritie spierpijn wel... ik zelf ook!!

Met bontje gereden en geen bult!
We gaan even zo door en kijken hoe het uitpakt... en dan op den duur weer zonder bontje proberen en kijken wat er dan gebeurd met de rug...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 11:55

herstel: morgen komt de osteo waarschijnlijk...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:32

Toch vind ik het apart. De bult zit nl op een plek waar het zadel de rug niet hoort te raken.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 07:55

klopt Needje, en het zadel raakt de rug ook niet! Er is voldoende ruimte...
voorlopig ben ik er in ieder geval nog niet klaar mee... blijf zoeken naar een oplossing!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 07:59

Heel apart. En het zit ook elke keer op precies dezelfde plek?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 08:04

Yep... de ene keer wat groter dan de andere keer... hangt er ook vanaf hoe lang ik heb gereden... en wat ik heb gevraagd van mijn paard...
als ik dus extreem rustig aan doe, veel lange teugel geef enzo, dan zit er bijna niks, en vraag ik meer, en wat minder lange teugel tussendoor, dan is de bult groter...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 08:05

Heb je een pb gestuurd.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:05

Zadelmaker nog een keer gebeld... blijkt op vakantie te zijn... hopelijk kunnen we dan snel een afspraak maken als ie terug is om samen met de osteopaat er naar te kijken...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 09:06

Hou je ons op de hoogte?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-07 09:07

absoluut! zal ook de bevindingen van de osteopaat weer vermelden...
wil binnenkort ook weer eens zonder bontje proberen en dan maak ik ook weer foto's van de rug...

dit topic is mede een soort dagboekje... voor mezelf (zodat ik goed bij kan houden hoe en wat want door alle rompslomp vergeet je nog wel eens wat...) en voor bokkers met hetzelfde probleem...

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 07:57

En even de osteopaat update zoals beloofd...

Vrijdag is Lio weer behandeld... de kogels voor waren mooi los en eigenlijk was dat het enige waarin ze haar verbeterd vond... nou goed het is een begin Lachen rug weer behandeld en nu ook de blokkade in de hals...
nu weer hetzelfde liedje als de vorige keer, alleen mag ik vandaag al beginnen met 15 minuten los longeren, zonder bijzets of iets, mag niet aan haar hals komen, niet laten buigen... voorwaartse overgangen laten maken en dan klaar.
dinsdag doe ik hetzelfde en dan woensdag en donderdag een combinatie van longeren en rijden... vrijdag alleen even longeren maar dan een half uur en vrijdag heb ik een clinic van 30 minuten. dat zal voornamelijk op mijn houding gericht zijn en dan kunnen we maandag weer 45 minuten naar les... ben erg benieuwd hoe ze gaat aanvoelen nu ook de hals is gedaan...

en dan nog een keer zonder bontje proberen...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 08:10

Vind het super zoals je met het paard bezig bent. Maar zou toch voor de zekerheid eens een bezoek brengen aan een paarden kliniek en desnoods wanneer zij het nodig vinden een foto laten maken van de rug. Vocht kan ook ontstaan door irritatie van een wervel en misschien is het wel een andere reden dan een slecht liggend zadel?

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-07 08:39

@eleonoor, thanks! die foto is ook zeker nog een optie die ik niet heb uitgesloten!

om niet teveel tegelijk aan mijn paard te "poespassen" kijk ik eerst even aan hoe dit gaat... komt er dan over een poosje (wacht niet heel lang hoor, moet ook even geld sparen) dan nog een bult, dan gaan we met foto's aan de gang! want ik geef niet op... ik wil echt weten waar het vandaan komt!