*** kissing spine???? ***

Moderators: Angela, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Joyce1988

*** kissing spine???? ***

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-02 21:30

Hallo,

Ik heb pas over kissing spine gehoord, maar wat is dat nou precies? Is het erg, of niet zo??? Ik heb gehoord dat het iets met de wervels is en dat je dan geen stelling meer kan vragen (ik weet niet eens wat stelling vragen is Verward ) maar wat kan je dan nog wel doen? Kan je nog figuren rijden, of niet? Buitenrijden kan nog wel, heb ik gehoord...

Ik ben er maar een klein beetje nieuwsgierig naar hoor B) Alvast bedankt!

Obelix is gewoon stoer!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 00:12

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-02 11:06

Bedankt!!

Obelix is gewoon stoer!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-02 11:35

Inderdaad een nuttige link. Heb zelf ooit een paard gehad met kissing spine. Dit paard had een erg weke rug, en na een rustperiode was er niets meer over van de buik- en rugspieren met als gevolg dat zijn rug tijdens het rijden dermate doorzakte dat de doornuitsteeksels elkaar raakten. Het paard gaf uiting aan zijn pijn door er, juist als hij na het werk ontspannen aan de lange teugel mocht lopen, zeer plotseling vandoor te knallen. Heel gevaarlijk. Het is goed om te bedenken dat de rug het meest kwetsbare punt is van een paard tijdens het rijden. De rug heeft een brugfunctie en door erop te gaan zitten, zakt de brug in feite te ver door. Alleen door zijn rug- en buikspieren goed te trainen, kun je het paard sterk genoeg maken om jou te dragen. Dat is een kwestie van rijtechnisch correct rijden: rechtrichten en voorwaarts-neerwaarts over de rug rijden. Ook heel belangrijk is dat je zadel het paard op geen enkele manier hindert. Ik denk dat er veel meer paarden rondlopen met kissing spine en andere rugproblemen dan men denkt. Paarden zijn nu eenmaal zulke goedzakken dat ze vaak gewoon doorlopen als ze pijn hebben. Er is nu een beetje sprake van een 'osteopathie-hype' (je paard laten kraken), op zich o.k., maar hopelijk schuiven mensen op deze manier niet de verantwoordelijkheid voor het rugprobleem van hun paard op een ander af, want ze moeten het zelf oplossen door goed en eerlijk te rijden (en zo nodig een tijd helemaal niet te rijden, maar bijvoorbeeld alleen longeren of grondwerk doen).
Veel sterkte met je paard, Ilovehorses4ever, en doe het rustig aan met hem, want dit probleem moet je niet te licht opvatten!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie