Erge snotneus..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Al_Zawraa

Erge snotneus..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 19:43

Mijn paard heeft sinds maandag een ontzettende snotneus, dat wil zeggen, haar ene neusgat is gewoon bijna helemaal schoon, en die andere is echt heel vies. Er loopt dik, groen snot uit(ja erg smakelijk Bloos maar het is wel zo). Verder mankeert ze niks, ze is niet sloom ofzo, heeft geen koorts, hoest niet, maar het wordt ook nog niet echt beter.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn? Of wat ik zou kunnen doen?

Oja de paarden staan dag en nacht buiten.

sernet

Re: Erge snotneus..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 21:53

T is duidelijk dat er misschien toch wel een behoorlijke ontsteking zit, door de groene snot wat je verteld?
Je kunt je paard haarlemmerolie geven. een heel oud huis/tuin/keukenmiddel maar werkt echt ontzettend goed.
De drogist vekoopt ze tegenwoordig alleen nog maar in zgn balletjes (capsule achtig).
Geef er de eerste 2 dagen een stuk of 10 en daarna nog 3 dagen 6 tot 4 per dag.
De klachten kunnen verergeren, maar dat is een teken dat de boel(zn verkoudheid) goed los komt!

T werkt echt, die van mij krijgt t ook altijd als tie hoest of verkouden is.........Wondermiddel

Succes

Ps houdt wel in de gaten, dat hij/zij alsnog koorts krijgt?
Schakel dan wel de dierenarts in! Misschien moet hij dan antibiotica

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 13:37

Oei, als er groen snot zit.. daar ben ik niet wild van: DA bellen, zou ik zeggen.

Succes met je paard!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 14:32

Vandaag weer haar temperatuur gemeten, en gelukkig nog steeds geen koorts. Ik kijk het het weekend denk ik nog even aan en als ze er daarna nog steeds last van heeft, ga ik misschien toch maar even de DA bellen.

plotie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:47

Soms kan het ook zijn dat er iets met de tanden is, 1 of ander 'kanaal' dat ontstoken is. dit komt voor bij snot uit 1 neusgat, dus misschien is het dit wel.
hopelijk wordt het snel opgelost! succes
Groetjes
xxx

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 19:48

groen is een bacterie.
geel is een virus
wit/doorzichtig is vrij normaal.
even de da bellen dus.
succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 20:43

grappig, dat bij dieren blijkbaar de kleur nog wel uitmaakt. In de mensenwereld hebben we het namelijk helemaal overboord gegooid omdat het lang niet altijd op blijkt te gaan. Uitgezondert het volledig doorzichtbare snot.

Snot is nooit echt goed (tenzij het doorzichtig is, zoals een loopneus die wij ook krijgen als het waait zeg maar). Ik zou het toch niet al te lang aankijken, want de luchtwegen zijn erg gevoelig. In elk geval even niet te hard werken, stappen enzo is wel goed, komt het los, maar haar niet buiten adem maken. En super dat ze buiten staan!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 22:07

Ow ik ben zo kwaad Boos!

Ik heb vanmiddag toch maar even de DA gebeld en die is ook langs geweest, maar die klojo's hier snappen echt niks.
Die man komt aan, moest ik eerst Des dr neus weer even schoonmaken, nou oke nog niks aan de hand. Gaat ie eerst in dr neus kijken, nou ja hij zag eigenlijk niks. Dus ik zeg dat haar neus echt ontzettend stinkt, hij: "nou ik ruik niks hoor, is het echt zo erg?" Dus de staleigenaresse ruikt ook, en valt zowat om, dus ook die zegt dat het gewoon stinkt. Dus de DA nog een keer ruiken, "oja ik ruik toch wel iets". Dus hij gaat Destiny's temperatuur opnemen, had ik vanochtend ook al gedaan, en dat was nog steeds goed. Hartslag enzo was ook allemaal goed. Dus hij zegt: "nou ze maakt geen zieke indruk, maar er zou wel ergens een ontsteking kunnen zitten, maar dan moeten we echt naar binnen kijken met een endoscoop en die hebben we niet." Dus ik had echt zo iets van hebben we niet! Verward Dat is toch wel een vereiste als je een dierenartspraktijk hebt, of niet soms Verward
Toen ging hij weer, mij helemaal overdonderd achterlatend. Hij zou met een collega gaan overleggen, en ik moest haar neus maar goed schoon houden, en dan zouden we na het weekend wel weer contact opnemen.

Ik word zo gek van die dierenartsen hier Boos! Elke keer is er wel weer wat, of ze weten niet wat mijn paard heeft, of ze durven haar bijna niet te behandelen, of ze hebben dus geen endoscoop Boos! Wat moet je hier nou mee?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-07 22:26

Ehm,heeft hij geen endoscoop of heeft hij die niet bij zich???? Een endoscoop is namelijk niet ietes wat je standaard even meeneemt....

Maar wel vreemd dat ie dan ook zo weer weg is.... eigenlijk ben je nu dus een dikke rekening rijker, en ben je verder nog geen stap verder. Balen zeg!!

Maar als jij zo de balen hebt van je DA (wat ik me heel goed voor kan stellen als ik dit zo lees) is het dan geen tijd voor een andere? Er lopen meer rond met dat diploma op zak hoor! Tjeminee, ben jij zo verstandig om er toch nu iemand bij te halen, krijg je dit..... en natuurlijk mag je wel betalen. Dat hij de endoscoop niet bij zich heeft snap ik, maar laat ie dat dan zeggen en meteen een plan van aanpak maken, ipv we hebben na het weekend wel weer contact.....

Kan me je boze bui helemaal voorstellen!!!

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 23:09

Ja ik heb alleen 1 probleem, ik woon op Texel. Rolleyes Hier is dus maar 1 dierenartsenpraktijk, met een ik geloof een stuk of 5 dierenartsen, de meeste weten weinig van paarden, er is er 1 die meer van paarden weet dan de rest, en allemaal zijn ze wel een beetje bang voor paarden. Boos! Maar doordat we maar 1 dierenartstenpraktijk hebben vind ik dat ze dingen zoals een endoscoop wel gewoon moeten hebben. Hij zei: "Ja dan zou ik met een endoscoop moeten kijken, maar die hebben we niet." Dus ik ga ervan uit dat hij met we de dierenartsenpraktijk bedoeld. Ik neem aan dat hij anders wel gezegt had, "die heb ik niet bij me" of "dan moet je even een keer naar de kliniek toekomen dan kijken we daar."

Ik ben inderdaad een dikke rekening rijker, en geen stap verder.
Ik vind het eigenlijk ook onzinnig om te betalen, voor de "diensten" van de DA die hier vanmiddag was. Hij heeft echt alleen even in haar neus gekeken, voor zover dat zo gaat, en hij heeft even in haar mond gekeken, dus ook niet even gevoeld ofzo, temperatuur en hartslag gemeten, en even naar haar darmgeluiden geluisterd. Dat had ik dus vrijwel allemaal zelf ook al gedaan.
Wat ik ook nog zo vreemd vond, hij zei: "ja, ze ademt wel gewoon door haar neus, je voelt de lucht stromen". Terwijl ik daarvoor had gezegd dat ik kon merken dat ze er wat last van had met ademen, vooral als ze in beweging is.
Het advies was dus, elke dag goed schoonmaken (alsof ik dat niet al deed), en het even aankijken, als het maandag nog zo is even contact opnemen Boos!

Maar dit is dus ook de reden dat ik er niet zo snel een DA bij haal, ik weet meestal bijna net zoveel als zij Bloos Alleen raadde iedereen me aan toch even een dierenarts te laten kijken, en dan krijg je dit.. Huilen

Giovanna12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:03

Hoi,
Ik ben toch wel benieuwd of er nou uiteindelijk toch nog een oplossing gevonden is! Mijn paard die heeft ook dat FELgroene snot maar die hoest er ook bij.. Kan iemand me even pb'en bij welke ziekte/aandoening deze verschijnselen horen? Ik sta op een erg grote pensionstal met genoeg mensen die wel wat van paarden af weten en ze zeggen dat ik het best even kan wachten met de DA bellen. Ach gut Dit doe ik ook, omdat ik niet de dikste poro heb maar uiteindelijk gaat mijn paard voor maar jullie bokkerz zijn misschien wel net zo goed als de dierenartsen Bloos SlijmSlijm Tong uitsteken Xx RED ME?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 23:17

Als die ook hoest dan zal ut iig geen onsteking zijn en heeft die missch wel gewoon een virusje opgelopen etc. Hoesten is zoiezo niet best vind ik als het al een tijdje en heel de dag door is?
als et steeds minder wordt zou ik ff afwachten maar anders is het toch jammer en moet je de da bellen
Succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:53

Citaat:
Als die ook hoest dan zal ut iig geen onsteking zijn

Ook hoesten kan door een ontsteking veroorzaakt worden. Het enige verschil is alleen, dat als je alleen een snotneus hebt, het een ontsteking/infectie/irritatie van de bovenste luchtwegen is, terwijl als je paard ook hoest je kans hebt dat het ook in de longen zit. De longen van een paard zijn erg kwetsbaar, dus daar zou ik zeker geen risico meelopen. Op zondag DA bellen vind ik nu ook niet direct nodig (tenzij hij ook aandere verschijnselen heeft, zoals koorts of niet willen eten, of tenzij het ineens een stuk erger word) maar als hij morgen nog hoest zou ik toch de DA laten komen.

De vraag is namelijk waar het hoesten weg komt. Is het een kriebel in de keel die het hoesten veroorzaakt, of zit er slijm in de longen. En dat kunnen we door de computer natuurlijk niet beoordelen.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:09

Ik bedoelde hiermee geen ontsteking van een kies etc. Niet erg duidelijk gemaakt sorry Knipoog

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 13:21

Mijn paard heeft dat precies hetzelfde...

Dat is sinusitis, dat is ter vergelijking als voorhoofdholteonsteking. De oorzaak is dat een van zijn kieswortel ontstoken is, hierdoor gaat een pus vormen en als het echt vol is dan komt pus uit ene neusgat. Het stinkt idd behoorlijk!

Wat je als eerste kan gaan proberen is antibioticum (in poedervorm, pasta en of prik geven in de spier) en in kleine geval gaat het over. Zo niet dan moet ie geopereerd worden via zijn voorhoofd en het kies wordt uitgestempeld....

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 17:08

Giovanna12 schreef:
Dit doe ik ook, omdat ik niet de dikste poro heb maar uiteindelijk gaat mijn paard voor maar jullie bokkerz zijn misschien wel net zo goed als de dierenartsen Bloos SlijmSlijm Tong uitsteken Xx RED ME?

Ik zou toch echt even een dierenarts bellen, mensen op bokt kunnen jouw paard niet zien en helemaal niet behandelen. Groen snot is nooit goed! Als je paard er ook bij hoest zou het iets aan zijn luchtwegen kunnen zijn, dat kun je beter niet "verwaarlozen".

TS, ik zou er toch even op aandringen bij je veearts.. vervelend dat je op Texel niet een andere dierenarts kunt laten komen.
Stinkend snot uit 1 neusgat is meestal een ontstoken kies of een ontstoken holte in het hoofd.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 18:25

Je kan hiervoor naar dichtbijzijnde kliniek toe om te laten onderzoeken, maar dat wordt wel lang reizen zeker? Nagelbijten / Gniffelen

joke136

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 20:06

ik kwam vandaag bij mijn veulen van 4,5 maand en die had ineens ook hele dikke groene snot klodders in zijn neus. zijn ene neusgat zat gewoon helemaal dicht.
gister was er nog niets aan de hand. ze hoeste ook een beetje.
dinsdag komt bij ons de dierenarts voor zijn ronde met het andere vee. kan ik wachten tot dinsdag of is het toch verstandig om morgen al een dierenarts te laten komen?

joke136

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-07 12:21

toen ik vanmorgen bij mijn pony was kwam de DA er net aan voor een ander paard. ik heb haar gelijk even naar mijn veulen laten kijken. ze had dus veel te hoge koorts en haar longen waren wat vol. ze heeft een spuitje gehad en een kuurtje die ik haar 2 keer daags moet geven. ben blij dat ik niet gewacht heb tot dinsdag.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 14:53

Ik ben nu als het al mogelijk is nog kwader Boos!

Ik werd dus gister opgebeld door de dierenarts, dat was ook de afspraak. Dus hij vroeg hoe het ging, dus ik heb verteld dat het ondertussen al weer wat beter gaat. Zegt ie: "Ja, ik heb het er met Loek(dat is die dierenarts die net iets meer verstand van paarden heeft) over gehad, en het is waarschijnlijk net zoiets als bij ons voorhoofdholteontsteking, dus laten we haar maar een antibiotica-kuurtje van 5 dagen geven." Dat zou hij voor me klaar leggen, ik was op mijn werk dus ik had geen tijd om met hem in discussie te gaan, want er kwamen net klanten binnen.
Maar ik was dus woedend, want hij is vrijdag langs geweest en hij heeft dus pas gister overlegt met Loek. Boos! Ik ben daar zo kwaad om, het gaat om levende wezens, die dus met de dag zieker kunnen worden(nu heb ik het geluk dat het al beter gaat) dan ga je toch niet pas na het weekend met iemand overleggen Verward Zo van ik werk niet in het weekend, dus het komt maandag wel, Destiny had in tussen tijd wel doodziek kunnen zijn. Boos!
Nu ben ik dus vanochtend eerst langs Destiny gegaan, en gister had ze er nog wel wat last van, maar vandaag was het eigenlijk zo goed als over. Het snot is weer gewoon doorzichtig en ook niet meer dik en het vloeit ook niet zo abnormaal meer.
Dus ik naar die dierenartsenpraktijk, gezegt dat het ondertussen al weer bijna over was, dus dat ik die antibiotica niet meer hoefde. En ik er meteen heel duidelijk bij verteld dat ik deze gang van zaken absoluut niet normaal vind. Nou daar waren de assistenten het ook wel mee eens. Dus die gaan het er met de dierenarts over hebben.
Ik hoop dat hij me nog even opbeld, want dan ga ik hem even heel duidelijk vertellen, dat ik dit een hele slechte zaak vind Boos!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:01

Dat het handelen van de dierenarts geen schoonheidsprijs verdient, ben ik met je eens, maar ik vind je wel een beetje erg overdreven reageren voor een snotneus. Dat is nou niet bepaald een levensbedreigende situatie ( blijkt maar weer uit het feit dat het vanzelf is overgegaan ), dus ik kan me best voorstellen dat hij daar niet zijn collega ( die misschien wel een paar daagjes weg/vrij was) voor gaat bellen, als hij die maandag toch ziet? Ik neem aan dat als er echt iets ernstigs was geweest ( koliek oid ), dat hij daar vast wel op ingesprongen was. Hij kon zelf waarschijnlijk best inschatten hoe ernstig het was.
En als je paard in het weekend veel zieker was geworden, had je toch zelf wel weer de praktijk opgebeld neem ik aan?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 15:26

Ik weet niet of je mijn eerdere posts goed heb gelezen, maar de dierenartsen op deze praktijk handelen vaker niet correct, en laten vaker blijken dat ze niet zoveel kennis hebben mbt paarden.

Ik bel nooit zomaar de dierenarts, juist om bovenstaande reden. Dit keer heb ik de dierenarts gebeld, omdat meerdere mensen mij dit adviseerden, ik heb het eerst ook even aan gekeken, maar tussen maandag en vrijdag was er totaal geen verbetering te zien. Omdat een aantal mensen mij vertelden, dat het heel goed zou kunnen dat er ergens een ontsteking zat, heb ik toch de dierenarts gebeld, met het idee dat ze dan wel een antibiotica kuurtje zou krijgen(direct, niet een halve week later), waardoor de ontsteking waarschijnlijk zou verdwijnen.
Toen de dierenarts er was, heeft hij (imo) al weinig gedaan, dit waren allemaal dingen die ik zelf al had gecontroleerd. Op dat moment liep de snot gewoon in een straaltje uit haar neus vandaan, en het stonk ontzettend. Dat lijkt mij niet goed. De dierenarts bevestigde zelf dat het erg goed mogelijk was dat er een ontsteking in zat, maar kon daar verder niet naar kijken omdat hij geen endoscoop had. Nu ben ik niet weg van ontstekingen en zeker niet in het hoofd, dus vind ik dat hij als hij zelf niet de kennis heeft, daar meteen even over moet overleggen met iemand die die kennis wel heeft. Natuurlijk had ik de praktijk gebeld als het is het weekend erger was geworden, maar ik vind dit gewoon geen goede zaak, en ik vind niet dat ik overdreven gereageerd heb, voor een normale snotneus laat ik echt de dierenarts niet komen.

Ik denk dat het dus geen ontsteking is geweest, maar dat er iets in haar neus heeft gezeten, wat haar irriteerde en dat dat uiteindelijk door het hevige vloeien, eruit is gekomen, een andere verklaring heb ik ook niet voor het feit dat het vrijwel ineens over is.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:34

Vervelend dat de DA zo laat heeft gereageerd in zijn handelen. Toch had ik de antibiotica wel opgehaald en gegeven. Groen snot komt niet zomaar ineens aan zetten en gaat ook niet zomaar over. Ik heb dit namelijk ook meegemaakt met mijn paard die had bronchitis (iets heel anders maar toch) Da er bij gehaald en toen kreeg ze een spuit en 2 dagen later moest ik met de antibiotica beginnen maar 1dag na de spuit was ze zo levendig als wat en hoeste ze ook niet meer ook kwam er geen snot meer uit haar neus. Dus wij de kuur op aanraden van de DA niet gegeven, dag later stond ze heel zielig in de hoek van de stal en was ze er weer net zo erg aan toe als voor de spuit!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:41

Citaat:
Ik heb dit namelijk ook meegemaakt met mijn paard die had bronchitis (iets heel anders maar toch) Da er bij gehaald en toen kreeg ze een spuit en 2 dagen later moest ik met de antibiotica beginnen maar 1dag na de spuit was ze zo levendig als wat en hoeste ze ook niet meer ook kwam er geen snot meer uit haar neus. Dus wij de kuur op aanraden van de DA niet gegeven, dag later stond ze heel zielig in de hoek van de stal en was ze er weer net zo erg aan toe als voor de spuit!

Vermoedelijk heeft er in die spuit iets van pijnstillers/ontstekingsremmer/antibiotica gezeten. Door dat soort middelen lijkt het vaak beter te gaan, maar in werkelijkheid is dat dus niet zo. Dus is het op zich logisch dat er een terugval komt. Vreemd dat dan de DA zegt dat het niet hoeft.....

In het geval van de TS is het vanzelf veel minder geworden. Dit is dus niet gemaskeerd door medicijnen oid, en je mag er vanuit gaan dat het dan ook werkelijk zo is. Antibiotica hebben veel bijwerkingen, en door het veelvuldige gebruik raken steeds meer bacterieen resistent. In dit geval vind ik het dus wél verstandig om de antibiotica niet te gebruiken. Mocht je paardje wel weer een terugval krijgen, kan het altijd nog.

@ TS: Ik begrijp je frustratie. Ik begrijp echter de dierenarts ook. Vanuit medisch standpunt was het verantwoord om te wachten tot maandag. Het vervelende is alleen dat je al vaker dit soort vervelende dingen hebt meegemaakt met hun, en dat je, doordat je op texel woont, niet kunt kiezen welke veearts je belt.

Is het misschien eens een idee om al je klachten op papier te zetten en eens met de praktijk het gesprek aan te gaan? En dan niet aanvallend, maar gewoon vertellen dat jij toch wel vaak het gevoel hebt dat je paarden medisch gezien niet de zorg en aandacht krijgen die jij graag wilt, omdat ze er de kennis niet voor hebben en wat lang wachten met overleggen?
Ik zou in elk geval niet met dit gevoel rond blijven lopen. Bovendien, als zij niet weten hoe jij het ervaart, kunnen ze er ook niks aan veranderen.
Maar dat het vervelend en frustrerend is, dat kan ik me zonder meer voorstellen!