Paard niet goed door enting, ervaring?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Paard niet goed door enting, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 07:58

Gistermiddag is me paard Lavita geënt tegen influenza en tetanus.
Toen ik in de avond langskwam en haar uit de box wilde halen, ging het niet zo erg lekker.

Ze kon amper haar benen optillen, maakt kleine stapjes, ze was erg suf en down, en ik moest haar echt meesleuren wilde ze gaan lopen.
Ik natuurlijk helemaal in paniek, want Lavita is normaal een erge heethoofd en is al helemaal niet kleinzerig.

Ik dacht dat ze wat stijf was in de spieren door de enting, ook had ze gister overdag zonder deken gestaan, dus ik dacht laat ik haar even onder het solarium zetten.

Ze stond daar echt met de oren slap opzij en haar hoofdje iets naar beneden.. Ik heb haar gewoon los erin gezet, omdat ze zo down was dat ze toch niet weg liep (dit is echt niks voor haar, onder het solarium staat ze nooit stil!).

Na het solarium en een goeie deken was het nog steeds allemaal hetzelfde.. DA gebeld, en hij zei dat ze een reactie heeft op de enting.

1 van de 50 paarden krijgen het, en nu net is het Lavita (was dus een erg leuke dierendag gister voor haar Verdrietig ).

Ik had geluk dat ik gister avond nog even langs kwam, was eigenlijk niet echt de bedoeling. Ik had die ochtend vanwege de enting gereden, en was helemaal vergeten dat het dierendag was. Dus was daarom nog in de avond even langs geweest.

Vanochtend was het al iets verbeterd (lees: heel klein beetje maar), dus DA weer gebeld. Die komt vanmiddag even langs om haar pijnstilling/spierverslapping te geven.

Gaat dus weer erg lekker, en volgende week moet ie ook alweer langskomen om haar tanden te vijlen (met verdoven, anders komt ze recht omhoog Slapen ).

Hebben jullie ook wel eens zoiets meegemaakt?
(het is ook even lekker trouwens om het van me af te schrijven Bloos , ben zelf ook ziek dus dit kan er ook nog wel bij)

edit: ze heeft trouwens geen koorts, gelukkig

CM_

Re: Paard niet goed door enting, ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:00

het komt idd vaker voor,
bepaalde entstoffen hebben het meer als anderen, het wisselt nog wel eens welke ze gebruiken,
nieuw is ook dat ze niet in de ader spuiten maar in de spier,

ze zeggen dat je gewoon kan rijden, nou na de enting wandel ik een rondje aan de hand , en daarna lekker de wei op, en dag erna lichtjes rijden.
enten blijft altijd een klein risico

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 08:02

Waar heeft je dierenarts geënt? Als dat in de nek/bil is, moet je misschien die plek ook in de gaten houden.
Verder heb ik dat nog nooit meegemaakt. Maar misschien heb je hier iets aan:
Allergische reakties na het inenten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 08:08

@ crossmonster: Ze is idd in de spier geprikt.
Over dat meteen rijden, dat zou ik toch zowiezo niet doen. Want ze kunnen er toch een beetje ziek van zijn, en dat kom jij aan met je zadel Clown

@ Vonnie 84: Ze is in der hals geënt, wat ik dus eigenlijk wilde. Laatste keer dat dat gebeurde ging het ook niet helemaal vlekkeloos (was vooral stijf in de hals, meer niet). Ik ga even in die link kijken, bedankt!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:14

@ crossmonster: de enting wordt altijd in de spier gegeven en nooit in de ader.

@Cardy: is er van merk enting gewisseld toevallig? Dat ze eerder een ander merk kreeg en sinds de vorige keer deze? Sommige paarden reageren op het ene merk meer dan op het andere merk. Als je zegt dat er de vorige keer ook al een beetje een entreactie optrad, bestaat de kans dat je paard overgevoelig is voor het merk vaccin (de hulpstoffen zijn niet bij elk vaccin hetzelfde). Dan zou je dus kunnen vragen aan je dierenarts of hij/zij de volgende keer een andere merk zou kunnen gebruiken voor jouw paard.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:43

marije, vroeger was dat anders

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:46

Over hoelang geleden spreek jij dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid, niet als aanval bedoeld.

Kubarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 13:58

Met welke entstof is hij geënt?? Toevallig met Proteq-Flu-te van Merial??

Met deze entstof hadden 5 van mijn 8 paarden een reactie na de enting!! dit ging van nauwelijks tot niet willen eten, mindere coördinatie met bewegen tot koliekachtige verschijnselen.

Inmiddels worden mijn paarden ook niet meer geent met deze entstof.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-07 16:49

Ik heb nog gekeken welke entstof het was, deze heeft ze in het verleden iig nog nooit gehad. Ben alleen de naam vergeten, die krijgen jullie nog van me

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:49

Kan zeker aan de enting geven. Toen mijn paard een tijdje op een trainingstal stond werd er gelijktijdig geent en vrijwel alle paarden reageerden er niet goed op, meer dan normale verhoging, en moesten het allemaal een paar dagen rustig aan doen.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 17:51

Mijn vorige paard had dit ook, die kreeg had na elke enting een dag of 2/3 dat hij echt hangerig en zelfs koortsig was, ze zijn dan gewoon even lusteloos, na een paar dagen zag je het weer beter worden.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 20:57

De pony van mijn dochter heeft al tweemaal allergisch gereageerd op een enting.
Tweemaal koliek, waarvan eenmaal operatie door enting!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:52

hallo
Ik heb 5 paarden laten enten door een nieuwe entstof in het voorjaar prequenza et 4 paarden werden ziek 2 ernstig ze konden niet eten, lopen oid da gevraagd was onzin enz ...
aangezien ik nooit problemen had na het enten was dit niet normaal. Ik heb de fabriek gebeld deze reageerden nogal vreemd, maar twee dagen later had ik mijn da aan de telefoon , er moest bloed van mijn paarden getapt worden. en 14 dagen later weer. Uitslag was dat ze zeer sterk reageerden op het middel, maar ze hadden de productie even stil gelegd ivm de vreemde verschijnselen van mijn paarden. Het wordt nu dus toch weer gebruikt. Maar mijn paarden krijgen dit merk NOOIT weer. 2 paarden moesten nog een enting hebben en ook daarna weer een heftige reactie!!! 41 gr koorts stijf niet eten enz. De fabriek heeft de kosten van de behandeling voor deze paarden betaald! Dus volgens mij is er iets met dit middel niet goed. Boos!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:55

Zembla heeft het ook.. Het meelopen etc gaat wel goed maar hij is zo suf.. Vanochtend weer, normaal als ik hem op de wei zet gaat hij gelijk eten, vandaag niet hij stond daar met zijn lange nek een beetje naar beneden te staan.. Scheve mond

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:49

mijn paard heeft ook last van entingingen,het duurt dan echt wel een week voor hij de oude weer is,ik ent ook het liefst niet,maar tetanus is toch wel erg belangrijk,je moet ook uitkijken met de rhino entingen,daar kunnen ze ook ziek van worden.
Het is ook zo dat als een paard wat ouder is of niet helemaal gezond is ,net als mijn paard,ze er veel meer last van hebben als andere paarden.Het beste is gewoon even een paar dagen met rust laten....

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:55

Mijn pony heeft ooit ook 2 keer last gehad van de entingen.
Was wel telkens van d erhino enting.
Resulteerde in 5 dagen suf stijf en 39 graden koorts.
Echt erg nu doe ik die enting niet meer.
Maar het is wel schrikken natuurlijk.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:09

Sorry het topic is al wat ouder, maar ik heb nog een bijdrage: Mijn paarden zijn afgelopen donderdag geënt met Equilis Prequenza Te. Ik heb met entingen nog nooit problemen gehad bij mijn paarden. Warrego had deze keer ook nergens last van, maar Tivoli werd echter twee uur erna behoorlijk ziek. Wilde niet meer eten en was zeer stijf met lopen. Gelijk de DA maar even gebeld en die zei dat het bekend was dat er spierpijn kon optreden. Gelukkig begon Tivoli vrij snel wel weer te eten. Op zaterdag liep hij echter nog vreselijk stijf, waardoor ik me toch wel zorgen ging maken. Gelukkig is hij vandaag weer in orde. Ik betwijfel echter ten zeerste of ik dit spul nog een keer laat inspuiten bij mijn paarden! Wat ik verder ook wel kwalijk vindt is dat er in de advertentie van dit vaccin staat "kent geen vervelende bijwerkingen". Er zijn zeer zeker vervelende bijwerkingen!

Deniies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 16:25

welk(e) merk(en) moet je dan wel hebben voor entingen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:36

Mijn vorige paard reageerde soms ook heel sterk op de entingen.
Ze werd er vaak stijf van en hoestiger, maar 1x was ze zo stijf dat ze niet eens haar hals kon bewegen en naar beneden kon doen.
Het hooi op de grond liet ze liggen omdat ze er niet bij kon...
Dit ging uiteindelijk vanzelf weer over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-07 17:44

Verleden keer zijn onze paarden alle zes ziek geworden,koorts en stijf in de spieren .heeft een dag of drie geduurd.
de dierenarts had als speciaal in 2 dosissen gespoten omdat één van de paarden de keer daarvoor ook ziek was geworden.Het ziekste waren de volbloed arabieren en eentje met arabische bloed,ik weet niet of dat toeval was.Voor dit jaar gaat ze een ander merk voorzien en dan hopen maar.