pony in voederhok ingebroken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

pony in voederhok ingebroken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-02 19:39

En ze heeft zich te goed gedaan aan de brok daar Boos! (lees op Vvdd)

Ik weet dat ze nou best geen eten krijgt voor een tijdje (beter honger lijden dan hoefbevangen staan) maar wanneer mag ik nou terug beginnen? En mag ze nu al een beetje hooi hebben of dat ook niet?

Tis de eerste keer in al die jaren dat ze me dat flikken, ze heeft zeker ettelijke kilo's binnen.

Wat is het beste rantsoen voor der op deze moment? (gaat over een jaarling)
Wil niet dat ze ziek wordt. (duh Tong uitsteken )


ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:22

Een paard bij ons heeft een poos geleden nogal wat voer uit de voerton gegeten toen hij losgebroken was. Ik heb hem 1 dag geen voer gegeven en de 2e dag alleen hooi. Daarna een dagje kleine beetjes bix en de 4e dag weer normaal. Achteraf zei de dierenarts dat het misschien slimmer was geweest om hem te bellen zodat hij de maag kon leeghalen om bevangenheid en koliek te voorkomen. Volgens hem is in zo'n geval voorkomen beter dan genezen.

Stralend de dag door.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:52

IJsco heeft ook een keer ingebroken in het voerschuurtje en heeft een enorme troep gemaakt, al het hooi losgetrokken en de tonnen met biks en muesli een behoorlijk stuk leger gemaakt.
Ben toen een heel eind gaan wandelen en heb het goed in de gaten gehouden. Volgende dag gewoon weer kleine beetjes gaan voeren.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 09:55

Dat gebeurde bij ons ook regelmatig. Maar dan kreeg het paard gewoon geen brok op het moment dat het zou moeten, maar wel gewoon de voertijd er op . En verder alles normaal gehouden en ze hebben er niets van gehad. Een paard is gewent de hele dag te eten, dus een dagje hongerleiden lijkt me niet zo goed.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 14:36

Mikey schreef:
Een paard is gewent de hele dag te eten, dus een dagje hongerleiden lijkt me niet zo goed.


Daar geef ik je gelijk in, maar mijn jaarling heeft nota-bene ettelijke KILO'S binnengeschrokt in 1 keer...laat ze dan maar even een dag honger lijden dan dat ik er weer eten in steek want dat lijkt me op zulke momenten ongezonder dan honger hebben.
Ik heb ze overigens wel een beetje hooi gegeven en sinds vanochtend krijgt ze weer haar normale rantsoen hooi.

Denk dat ik vanavond ga beginnen met de korrel terug wat op te voeren (nou ja, terug mee te beginnen)
Een tussenstop van 2 dagen lijkt me wel genoeg.

Bedankt voor de reacties.

muurbloempje

Berichten: 85
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 23:26

die dag dat het gebeurt is maar een klein beetje water laten drinken
liever nog geen water geven die dag hooguit een slokje

als die water gaat drinken zet de biks uit en dat is niet zo goed voor je paardjes buikje

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-11-02 17:10

muurbloempje schreef:
die dag dat het gebeurt is maar een klein beetje water laten drinken
liever nog geen water geven die dag hooguit een slokje

als die water gaat drinken zet de biks uit en dat is niet zo goed voor je paardjes buikje


Klinkt erg logisch. Ga ik zeker onthouden voor als er ooit nog zo eens iets gebeurd (hoop van niet)...

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 21:23

ja, maar let op als je paard weinig water drinkt is de kans op een verstoppingskoliek weer heel groot omdat de bix dan een grote samengeklonterde prop kan gaan vormen in de darmen lijkt mij. Dus wat is nu het verstandigst he?

Stralend de dag door.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-11-02 12:01

ivar schreef:
ja, maar let op als je paard weinig water drinkt is de kans op een verstoppingskoliek weer heel groot omdat de bix dan een grote samengeklonterde prop kan gaan vormen in de darmen lijkt mij. Dus wat is nu het verstandigst he?



Euh....zorgen dat het voederhok voortaan goed dicht is Haha!

Neenee, ik heb ze de toen wel water gegeven, gewoon een emmer (is zo een 15 l.) die heeft ze altijd.
Nu is het goed afgelopen dus de volgende keer zal ik het ook zo maar doen. Niet te gek veel water maar ook niet te weinig.

Overdaat schaadt, maar te weinig ook.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 16:43

Niet te veel water in één keer is wel goed, maar het paard moet natuurlijk wel voldoende te drinken hebben, anders droogt hij uit etc.
Tja... dezelfde dag geen brok meer okee, maar wel hooi! Hooi stimuleerd de darmmotoriek en zorgt er voor dat er geen dysbacteriose optreedt, wat je wel krijgt als je teveel brok voert. Of dat ook al kan gebeuren als ze één keer teveel brok krijgen weet ik niet. Iemand anders wel?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, Esther_r20, henshem, Karintich, nadcha, NorwayFjord, Padoertje, Pova, Rubio en 25 bezoekers