3,5 jaar en overbouwd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

3,5 jaar en overbouwd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 12:06

Hi,

Ik wil een paard gaan kopen, een Engels Volbloed van 3,5 jaar. Ze is nog wel wat overbouwd, nou is mijn vraag is dat normaal voor een paard van dit ras en deze leeftijd ?

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...


zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 12:08

Je ziet het vaker bij volbloeds. Bij een kwpn-er van 3,5 jaar hoop je toch dat het overbouwd zijn enigszins over is. Kan nog verbeteren, maar of het weg gaat?
Voor dressuur zijn overbouwde paarden moeilijk te rijden. Geeft nogal eens rugproblemen en de achterhand is er moeilijk onder te krijgen. Zeker lastig voor verzameling. Zou niet mijn voorkeur zijn en zou zelf een overbouwd paard, al is die 3,5 jaar, laten staan.

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-02 12:22

hij heeft echter wel een redelijk goed achterbeen gebruik dus misschien komt het nog goed, maar ja ik zit beetje in dubio, moet vandaag toch echt beslissen...

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:11

Eleonoor schreef:
Voor dressuur zijn overbouwde paarden moeilijk te rijden.


Voor andere rijstijlen niet dan? In de western moet je ze ook niet hebben. Goed achterhand gebruik is cruciaal bij elke vorm van rijden, of je nu dresuur of western met het paard wilt doen. Een overbouwd paard is inderdaad moeilijker te verzamelen. Ik zou een overbouwd paard van 3,5 ook niet kopen. Goed achterbeengebruik of niet.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 13:16

Ligt eraan,
ik weet ook niet wat het dier moet kosten, als dat niet al te veel is en je budget is ook niet erg hoog zul je toch consessies moeten doen.
Als het er 1 is die niet op de voorhand duikt zou ik hem niet zo snel laten staan...

Xono,
vooral springpaarden zijn regelmatig overbouwd.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 14:22

ik zou hem laten keuren, en dan aan de DA vragen of hij denkt dat het overbouwde nog wat zal verbeteren.
ik ken een paardje van 4 en die was vorigjaar nog super overbouwd, dat is nu echt heel veel verbeterd, en die heeft een zeer goed achterhand gebruik!

het ligt er ook aan wat je met het paard wil gaan doen, wil je echt wat presteren in de sport, zo ja in welke sport, of is het alleen voor de recreatie en soms wat wedstrijdjes, dan zou ik hem niet laten staan omdat hij nog wat overbouwd is!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 02:08

Volgens een onderzoek van de Waiboerhoeve blijven paarden die op hun 3e jaar nog overbouwd zijn dat de rest van hun leven. Ze zijn dan kwa hoogte uitgegroeit en groeien alleen nog in de breedte, massa en inwendig, groeischrijven moeten nog sluiten enz.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 11:04

Een vriendin van mij heeft net een overbouwde 3jarige gekocht, volgens iedereen groeit ie nog en is het overbouwde daar juist een teken van.
Dat paarden uitgegroeid zijn op hun 3e is vaak onzn; ik heb zat paarden gezien die tussen hun 3e en 4e jaar nog de hoogte in schoten hoor!

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 13:13

Een vriendin van mij heeft ook net een 3,5 jarige gekocht die tikkie overbouwd was/is. Hij is het nog steeds, maar hij is echt nog niet uitgegroeid. Je kan aan het beestje wel zien, dat hij er nog lang niet is. Vooral ruinen groeien nog een stukje dor na hun 3de.
Deze ruin ikan super makkelijk lopen, en het zit gewoon heerlijk op zijn rug. zo soepeltjes. Onder het zadel zie je er helemaal niets van, en het dier heeft de motor duidelijk achterin liggen...
Op zo'n beest kan een beetje overbouwd nog reuze meevallen!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:25

waarom moeten pony's dan t/m hun 8e worden gemeten??niet omdat ze op hun 3e uitgegroied zijn hoor!

als het paard goed beweegt en niet echt op zn voorhand loopt, dan is er nix is mee hoor!ligt er wel een beetje aan wat je in de toekomst met het paard wil doen, maar laat hem keuren en vraag aan de DA zijn mening over het overbouwd zijn van het paard!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

D2002
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:33

Mijn paardje (NRPS, bijna volbloed arabier) is nu 6 en nog steeds overbouwd, het zal dus wel zo blijven.
Toch kan hij fantastisch bewegen. Hij is erg actief met lopen en kan heel makkelijk verzamelen en zich dragen op de achterhand.

Ik heb laatst een clinic gevolgd en dat ging over 'het correcte dressuurpaard".
Daar kwamen naast enkele 'correct' gebouwde paarden ook paarden naar voren die niet volgens de gewenste bouw zijn gebouwd maar wel heel goed meekomen in de hoogste klasses.
Het lag volgens de 'kenners' meer aan het karakter dan aan de bouw!
Ik ben het daar wel mee eens. Heb je een paard met een correcte bouw die niet wil lopen dan kom je er ook niet, heb je een niet zo'n perfect gebouwd paard maar die wel lekker wil lopen en showen dan kom je stukken verder.

Denk dat je heel goed moet beseffen dat het kopen van een paard altijd een risico is.
Neem in je keuze mee wat je wilt gaan doen/ bereiken. Als het paard verder goed gebouwd is, mooi op de benen staat, beweegt met schwung en los is in de rug en een fijn karakter heeft dan zou ik dat overbouwd persoonlijk niet zien als een belemmering om het paard niet te kopen.

Succes met je keuze! laat je nog weten wat je gedaan hebt?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 15:52

heel veel corss paarden zijn ook overbouwd, is niet zo'n probleem hoor.. Voor de dressur is het gewoon hard trainen, maar ze kunnen zeker wel die achterhand goed onderbrengen. kost alleen extra moeite

Haha!

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 00:24

Das erg normaal voor een Volbloed, zeker van die leeftijd. Die zijn pas laat volgroeid.

Sammie Superheld ZZL+2!
Silence keur sport (Nevado x Balzflug), pensionada pur sang
Forever (For Ferrero x Nevado) blij in de wei!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:25

Baduh is overbouwd en het is inderdaad moeilijk om hem bijvoorbeeld mooi aan de teugel te krijgen. Dan moet ie zijn evenwicht hervinden en extreem veel gewicht naar achter verplaatsen wat voor hem gewoon heel moeilijk is. Maar: het is niet onmogelijk! Ik train zijn rugspieren extra en doe veel oefeningen voor zijn evenwicht. En inderdaad is het een gigantisch goed springpaard. 1.70m springt hij met gemak en dat doet ie ook nog eens prachtig. Overbouwdheid hoeft geen direct probleem te zijn als je maar weet wat je ermee wilt gaan doen en eventuele rug- en beenproblemen voor blijft door het goed trainen van de spieren. Ik zie het bij aduh in ieder geval niet als een probleem, maar ik wil dan ook geen Grand Prix St. George met hem gaan dressuren. Schijnheilig

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 12:54

Mijn verzorgpaard was met 4 jaar nog overbouwd. Ook een engels volbloed. En dan was ze weer gelijk, dan weer overbouwd.
Puur het groeien. Schijnt dat Engels volbloed pas laat rijp is.

Nu is ze 5,5 en is ze totaal niet meer overbouwd en er is ruim 3 cm. bij gekomen!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 13:13

Volbloeden groeien heel laat uit, ruinen kunnen wel door gaan met groeien tot hun 7e. Dus dat beest is gewoon nog in de groei. Iones was 1.63m toen ik hem kocht, hij was net 3. HIj was 1.67m toen hij 5 was, en met zijn 7 was hij 1.69m.

De hond is de betere mens

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-02 13:33

Ik heb besloten haar toch maar te laten keuren, vind het ook banketstaaf om zo'n beestje helemaal niet de kans te geven, verder is ze namelijk wel heel leuk, dus ik wil graag weten wat de DA zegt. Vrijdag wordt ze gekeurd, ben benieuwd!!!
In ieder geval bedankt voor alle reacties en ik laat nog wel ff weten hoe het is afgelopen!

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:29

Gut, die 3,5 jarige van mijn goede vriendin heeft ook erg veelvolbloed in het papier.. die reacties hier zijn een soort bevestiging van wat ik al dacht....

Lady of Rage...een heel erg overbouwde merrie zou ik zelf waarschijnlijk niet kopen, maar als je het dier echt leuk vind, en dat overbouwde valt reuze mee....
Hoop dat ze goedgekeurd wordt en je er veel plezier mee kunt beleven!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 15:32

Veel sterkte met de keuring, altijd weer erg spannend. En als die goedgekeurd wordt, heel veel geluk gewenst met je nieuwe aanwinst!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 20:35

En believe me, overbouwdheid is niet onoverkomelijk! Suc6

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Steile hoef?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 14:17

het paard is helemaal goedgekeurd er is alleen een maar.... En dat is dat ze een steile hoef heeft, waar ze later misschien last van kan gaan krijgen (kreupelheid) Nou zegt de DA dat er met normaal bekappen elke 8 weken niets aan de hand is. Wat vinden jullie? Is het normaal, zo'n steil hoefje, komt dat vaker voor? En moet ik me dus geen zorgen maken en gewoon kopen? of vinden jullie het wel degelijk iets om je zorgen over te maken?

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:19

Misschien kun je dit probleem eens voorleggen aan degene die jouw paard straks te beslaan krijgt. Hoefsmeden krijgen vast wel vaker van dit soort problemen te zien. Ik durf er zelf geen uitspraak over te doen.

De hond is de betere mens

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:42

Jeetje, dan kom ik niet met goed bericht. Mijn vorige paard had een stijl en plat voet. En dat gaf veel problemen, voornamelijk met de aanhechting van de diepe buigpees aan het haakbeentje achter de knie. Hij is uiteindelijk een jaar door de hoefsmid van de kliniek beslagen maar uiteindelijk mocht dat niet voldoende helpen. Waarschijnlijk zou het nieuwe ijzer, natural balance, wel deels geholpen hebben.
Twee verschillende standen van hoeven kan een probleem geven in slijtage van gewrichten en de banden en pezen. Tevens kan je dit terug zien in iets wat beperkte stap aan een been.
Bijna elk paard heeft ongelijke voorvoeten. De ene wat meer, en zichtbaar, dan de andere. Toen ik luitenant kocht kreeg ik ook een maar mee. Als ik dat nu weer zou krijgen doe ik het niet meer gezien mijn negatieve ervaringen met Luitenant. Maar ik zie jou paard nu niet, dus kan niet over jou situatie wat zeggen.

Wel is mijn ervaring dat maar verdomd weinig smeden met dit soort problemen adequaat kunnen omgaan. Ze moeten juist de platte voet kort houden en goed de rechte lijn van kogel en kootbeen houden. Dat is bij mijn paard steeds mis gegaan tot ik een goede smid vond.

Vind het heel moeilijk je een goed advies te geven. Denk er goed over na en vraag ik je omgeving om advies en neem de beslissing waar jij achter kan staan. Ik heb uiteindelijk veel gehouden van Luitenant, ondanks zijn scheve voeten. Helaas is die maar 8 jaar oud geworden.

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-02 14:56

Hij heeft volgens de dierenarts wel een hele ruime stap voor dat "gebrekje" zeg maar. Verder zijn de gangen goed en het karakter is super sociaal. Ze zegt dat dit voorkomt bij 25 procent van de paarden en dat deze gewoon om de 8 weken bekapt moet worden tot zijn 5e jaar en dan niet meer omdat de hoef dan zeg maar uitgegroeid is. Mensen denken namelijk ook nog wel es ach doe maar om de 3 maanden, en dat kan bij deze dus absoluut niet dan kan ie dus wel kreupel gaan lopen. Over een platvoet heeft ze niets gezegd, alleen steile hoef, of heeft een paard met een steile hoef automatisch een platvoet, nee toch?

Je hebt mensen en dingen die erop lijken...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 14:58

tsja, als de veearts het zo zegt hoef je er misschien ook niet zo zwaar aan te tillen.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hwn, JudithGigi, scoebje en 108 bezoekers