pony van 23 jaar wel of niet chippen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chippen pony (paspoort aanvragen)

Poll eindigt op

Een pony chippen?
Geen stemmen
1) Ja, altijd
17 (58%)
2) nee
6 (20%)
3) anders
4 (13%)
(graag met uitleg)
2 (6%)

Totaal aantal stemmen: 29

Kapi_Dust

pony van 23 jaar wel of niet chippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 08:39

Hoi,

Voor mijn pony van 23 jaar (welke trouwens behoorlijk fit is nog:)) moet ik gaan beslissen of ik hem nog wil gaan chippen en dan een paspoort ga aanvragen.
Wat zouden jullie doen?

De pony heeft wel papieren, maar dat zijn kopie-en.

Komende woensdag komt de dierenarts voor mijn paard. En dan moet ik weten wat ik doe.
Wat vinden jullie?

Groetjes
Mirjam

Marieke_K

Re: pony van 23 jaar wel of niet chippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 08:41

Chippen is volgens mij nodig voor de afvoer van het dier als deze is overleden. Vraag dit even na bij je dierenarts, het is dan wel zo belangrijk dat jij je pony laat chippen.

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:52

Is niet waar!
Paard wordt altijd opgehaald.
Als je DNA hebt laten doen en ontheffing hebt voor chippen dan teken je alleen dat je je paard niet mag laten slachten.
Dus chippen hoeft absoluut niet.

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 09:55

ja ik zal het gewoon doen , het is toch ook verplicht dat ieder paard een chip heeft???
die van mij is 26 (wat ik toen heb ontdekt, ik heb haar vanaf februari ) en die was ook nog niet gechipt of iets en was zelf verplicht dus dat hebben ze toen gelijk gedaan voor me toen ik wist dat ik haar ging kopen.

sume

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 10:55

Voor zover ik weet mag een paard alleen op de openbare weg komen (dus ook vervoerd worden) als hij/zij in bezit is van een chip en geldig paspoort tenzij je ontheffing hebt voor het paard.
Nu lijkt het mij een hele toestand om zo'n ontheffing aan te vragen en of je die krijgt is vraag nummer 2 dus zou ik laten chippen, stel dat je paardje naar de veearts moet en je wordt aangehouden is de bekeuring behoorlijk hoog (250 euro heb ik gehoord) als hij/zij niet gechipt is of geen ontheffing heeft.
Een behoorlijk risico dus en de prijs van de chip is vele malen goedkoper dan de bekeuring.

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:42

het is 1 brief versturen om ontheffing te vragen en je krijgt vrij snel antwoord.
Dierenarts manen laten trekken opsturen a 47 of 49 euro en dan je paspoort aanvragen.
Het zal om het even zijn met het chippen.
Weinig moeite voor degene die geen chip wil.En zeker geen toestand.
Het is dus echt een vooroordeel dat het een toestand is.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:46

Ik weethet niet, ik ben nu ook bezig met het aanvragen van mn paspoort, ik heb ook kopien maar ben mn oude paspoort kwijtgeraakt.. als je nogiets met die pony wil gaan doen dan zou ik het wel laten doen, en anders, tsja, ik zou het anders niet doen.. ohja, en heel goed navragen aan je DA.. wat je wel en niet moet doen..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:24

ozzy1 schreef:
Is niet waar!
Paard wordt altijd opgehaald.
Als je DNA hebt laten doen en ontheffing hebt voor chippen dan teken je alleen dat je je paard niet mag laten slachten.
Dus chippen hoeft absoluut niet.

Ok chippen hoeft dus niet, maar je moet dan wel een andere handeling laten plaats vinden om er voor te zorgen dat je paard identificeerbaar is. En daar gaat het de TS denk ik om.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-07 16:33

bericht van dierenarts was:
Beste Mirjam,

Chippen is bij paarden/pony’s inderdaad verplicht (indien deze op de openbare weg komen).

De kosten bedragen 26,90 ex btw excl visite. Visite zit al bij keuring inbegrepen.

Met vriendelijke groet,

Dierenkliniek Den Dolder

Hierna heb ik gebeld en voor transport (ook bij overleiden) moet hij wel degelijk gechipt worden.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:22

ok goed dat je het nu weet! ik zou het dus wel laten doen als het zo word gezegt.. dat is het beste..

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:28

natuurlijk wel, iemand van 70 vraag je toch ook een nieuw paspoort aan.
misschien wel erg zwart / wit gezien hoor.
volgens mij is het toch verplicht, of je 2 of 30 bent maakt niet uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:35

Die van mij is ook 23, en ik heb expliciet niet aan chippen gedaan. Vind het onzin, imo is het alleen om uiteindelijk belasting te gaan heffen over de paarden.

Oke, ik ben in overtreding, maar alsof een agent denkt ' Goh, eens kijken of dat paard gechipt is' ..... Paarden zonder reflectoren in de schemer of donkerte, doen ze ook niets aan, terwijl ik dat een stuk belangrijker vind dan dat gechip.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 00:45

LAAT JE NIETS WIJSMAKEN:

CHIPPEN IS NIET VERPLICHT !!!!

Identificatie van je paard is verplicht, en je paard moet een paspoort hebben. Maar identificatie kan, na aanvragen van ontheffing, ook via DNA. Maar zelfs dat zou ik met een oudje niet doen. Ik zou helemaal niet chippen of DNA laten bepalen. Wel of geen chip gaat echt het verschil niet maken of je paard bij ernstige medische problemen wel of niet geholpen gaat worden, of bij eventueel overlijden wel of niet gaat worden opgehaald door de Rendac. De Rendac gaat echt niet kijken of een kadaver wel of niet gechipt is. En de agent die bij een routinecontrole met lezer op zak staat moet ik nog tegenkomen.

Kapi_Dust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-07 07:38

Gisteravond heb ik er met de manege-eigenaresse nog over gehad. Zij vind het zonde van het geld (ze zijn op de manege goed voor de dieren, maar zonder reden geld uitgeven doen ze niet, net als aan setjes, vinden ze ook zonde:))

De enige reden dat ik hem zou laten chippen is, zodat als hem iets overkomt, hij wel naar de slacht (ofzo) kan. Aangezien hij al 'op leeftijd raakt' (maar zich zo nog niet gedraagt).
Dit heb ik voorgelegd aan de manege-eigenaresse en die zei: dacht je nu echt dat alle manegepaarden gechipt zijn?.

Omdat ik slechte verhalen over chippen heb gehoord en dingen fout heb zien gaan, ga ik hem dus nog maar niet chippen en als het wel nodig is, dan kan het per direct nog gedaan worden.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:51

onze oude pony was ook niet gechipt, toen zij ziek werd, en naar de kliniek moest, is er niemand geweest die gevraagd heeft of ze gechipt was.... helaas moesten we haar laten inslapen, en ook zij is gewoon afgevoerd ....

niet doen dus, mocht het ooit zo ver komen dat ze haar niet mee willen nemen, kunnen ze alsnog chippen Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:47

Maar als je niet gechipt hebt, en laat chippen zodat ze hem wel afvoeren voor de slacht, heb je een wachttijd van een half jaar.
Of bedoelde je laten chippen dat de Rendac hem meeneemt? Dat hoeft niet, hij wordt sowieso door de Rendac opgehaald en vernietigd.

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 10:39

Als je hem wil naar de slacht brengen, dan moet hij gechipt zijn. Anders kan hij daar niet naar toe. Ophalen door rendac gebeurt inderdaad wel.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:16

Ik heb mijn oudje van 28 ook niet meer laten chippen, mocht er wat gebeuren, dan wordt ze inderdaad ook opgehaald door rendac. paardje mag uberhaupt niet meer lopen onder het zadel, alleen op wei. ik vind het onzin om ze te laten chippen op oudere leeftijd.