Kan dit wel???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Kan dit wel???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 12:10

Ik had een vraagje.
2 maand geleden heb ik een paard gekocht, die toen een zeer lichte vorm van ataxie had. Hij had rechts meer moeite met lopen, en kon moeilijk achterwaarts en kort draaien. Ook was hij toen ondervoedt. Nu ben ik 2 maanden verder, hij krijgt genoeg te eten, speelt veel in de wei, vooral veel stijgeren. Aan de longe loopt hij juist graag op rechts, en dat was in het begin niet zo (toen viel hij echt uitelkaar, kop de lucht in, en heel lomp lopen) nou loopt hij dus rechts en links netjes. Ook kan hij heel goed achterwaarts, en in draf draaien om het hek, hij wil namelijk graag zn eten hebben!!!
Dus eigenlijk is er helemaal niks meer te zien van zn ataxie. Ook kan niemand meer iets zien als ik met hem longeer.

Mijn vraag was: Kan dit nou gewoon over zijn???
Er is mij verteld dat hij met ataxie is geboren, maar heeft hij geen virus gehad?
Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties. (en niet zeggen, die mensen die kijken, kijken gewoon verkeerd, want mijn tante kon er ook niks aan zien, en die heeft veel paarden met ataxie gezien, en weet dus wel hoe ze kijkne moet)

groetjes
Marleen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 12:57

Ataxtie gaan niet over. Het kan wel 'onderdrukt'(voor het zicht) worden doormiddel van training.
Ataxtie kan aangeboren zijn, kan een virus zijn maar ook een ongeluk.
Ik rijd een merrie die door een ongeluk ataxtie gekregen heeft. Als ik haar heel fanatiek rijd en veel dresuurmatig bezig ben kan ze heel zuiver lopen. Maar op kleinere voltes is(en blijft) het gewoon moeilijk. Ze waggend een beetje van achter. Soms als ze een sprintje trekt op het land loopt ze zo beroerd dat ik bang ben dat ze d'r benen breekt en de andere keer is het net een 'gewoon' paard wat daar galopeerd.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-02 13:15

Dat weet ik ook, ataxie gaat eigenlijk niet over, maar ze leren er mee omgaan. Maar een virus kan toch ook ataxie veroorzaken, en dan gaat het soms toch wel over???
en op kleine voltes gaat goed, springen kan ie goed (vrij he) ook dubbels.
en rennen door de wei gaat ook goed, nooit raar eigenlijk!!!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 15:37

het rhinovirus kan ook ataxie veroorzaken. maar dat kan idd ook tijdelijk zijn.
ataxie door ongeluk of aangeboren. kan niet meer overgaan. maar door training van de spieren kan het aftakelingsproces gestopt worden. maar het kan nooit overgaan.

groetjes joyce

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-02 11:47

bedankt, dan denk ik toch dan mijn knollie een virus heeft gehad ( in zn 1e levens jaar!!!) Want het gaat nu echt heel erg goed!
Maar hopen dat t zo blijft..

PridesRanchJarig

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-02 15:27

Voor zover ik het weet kan je er jaren mee rijden zonder er wat van te merken en dan kan het ineens opduiken.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-02 17:54

En wat een hele grote rol heeft gespeeld denk ik is de ondervoeding. Als hij licht atactisch is en nog eens geen vet te verteren heeft en daarom dus weinig spieren heeft is het voor hem veel moeilijker om zijn evenwicht te bewaren. Daarom denk ik dat het minder is geworden.

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-02 13:36

voor zo ver ik weet is ataxie een zenuwbeschading door middel van trainen gaan ze beter lopen en goede voeding voor spieropbouw is dan erg belangerijk maar goede voeding is belangerijk ik denk ook dat ondervoeding een grote rol heeft gespeeld