Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marigold schreef:wat zijn de sympthomen, en is het levensbedreigend?
als een paard het overleefd, is het dan daarna imuun?
Citaat:Er is een vaccin beschikbaar tegen Afrikaanse paardenpest. Dit vaccin is alleen niet een zogenaamd markervaccin, er kan dus geen onderscheid worden gemaakt tussen gevaccineerde dieren en besmette dieren. Daarom is het van belang dat alle dieren worden gevaccineerd. Vaccinatie als enig middel ten tijde van een uitbraak is niet voldoende. Naast vaccineren moet de bewezen biologische vector C. imicola worden bestreden. Ook wordt aangeraden rondom besmettingshaarden een 100 kilometer controlegebied in te stellen waarin paardachtigen niet vervoerd mogen worden.
IERTJE7 schreef:Jeetje, ik moet er nu écht niet aan denken. Maargoed, misschien toch wel zo handig als we kunnen gaan enten ertegen! Maar waarom horen we dit niet, en lees ik dit alleen op bokt? Als het echt zo gevaarlijk was, (wat het dus ook wel zal zijn) dan was het nu wel vollop in het nieuws geweest?
omaas schreef:Ik denk dat er te veel paniek wordt gezaaid!
Paarden die besmet zijn of verschijnselen vertonen moeten worden afgemaakt. De rest komt dan in aanmerking voor een enting. Zie:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 35:NL:HTML