*kan stalbenen ook aan maar 1 been?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

*kan stalbenen ook aan maar 1 been?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-02 23:15

Hallo,

Mijn paardje van 2,5 heeft nu al enkele weken last van dikke achterbenen, waarschijnlijk stalbenen. Beweging doet de dikte afnemen. Maar vooral 1 been (linksachter) blijft wel altijd wat dikker. Voelt ook warm(er) rondom de koot. Kan dit wat anders zijn dan een stalbeen? Mijn paard geeft geen pijn aan en loopt niet kreupel en is verder levendig en eet en drinkt goed. Ik ben net overgestapt op hooi ipv kuilhooi, kan dat ook al schelen? Mijn paard eet verder Stibro van Pavo, dat is eiwitarm, dus als het goed is kan dat het niet zijn, toch? Wat moet ik doen, een DA inschakelen of zijn er andere mogelijkheden?

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 01:02

nee, stalbenen zijn altijd alle vier. één dik been duidt op een ander probleem... mok ofzo?

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 01:34

Nee Laura dat hoeft niet, die van mij heeft alleen achter last!
Franca is dat toevallig een wit been waar ze dikker is of lijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 01:49

Laura schreef:
nee, stalbenen zijn altijd alle vier. één dik been duidt op een ander probleem... mok ofzo?


Laura? Sorry maar dit is niet waar, stalbenen hoeft niet aan alle benen te zijn, vaak is het zelfs zo dat het juist niet aan vier benen is, meestal aan de achterbenen, soms aan een been. Maak je er niet al te druk om, vaak zie je dit bij nieuw kuilgras of nieuw hooi. Blijft dit dagen, dan moet je even naar laten kijken, of anders gaan voeren.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-02 05:04

fabienne schreef:
Nee Laura dat hoeft niet, die van mij heeft alleen achter last!
Franca is dat toevallig een wit been waar ze dikker is of lijkt?


Het is inderdaad een wit been. Maar ze heeft 3 witte benen, dus of het daaraan ligt.......Mok zou kunnen, maar ik zie niks. Ze heeft er van de zomer erg last van gehad, echter alleen in de kootholtes.

Ik hoop dat het nieuwe hooi nu beter zal gaan. Anders toch maar even de DA laten komen, denk ik.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 13:36

Oh iokee maar ik heb altijd geleerd dat als het stalbenen zijn, er meestal 4 dik zijn. Dit ivm da de doorbloeding slecht is en de afvalstoffen blijven zitten in de benen. Dan zou het dus wel een beetje vreemd zijn als dat bij maar één been het geval was Verward Net hetzelfde als dat je nooit stalbandages aan één of twee benen mag doen maar ze altijd alle vier moet bandageren om gelijke afvoer van de stoffen te krijgen!

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-02 15:39

Er kan heel goed wat verschil in de afvoer van lymfe in de benen zijn. Als het niet pijnlijk en kreupel is zou ik het nog even aankijken. Kijk het been even goed na op wondjes, korstjes of iets wat daarop lijkt zodat je weet dat het niet door een beschadiging komt.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 00:55

Er zit wel een korstje op het dikkere been, maar dat lijkt meer op een soort zwiltwrat. Ik kijk het nog maar even aan.

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 10:58

als je haar nu paar keer per dag gaat afspuiten
en voordat ze naar stal gaat heb je kans dat het minder word en zelfs weggaat

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-02 11:13

Ja, dat lijkt me ook wel goed, afspuiten. Probleem is alleen dat ze dat nog doodeng vindt, dus dat is een gevecht......

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-02 18:52

mijn paard heeft achter ook twee stalbenen. na het rijden spuit ik alle 4 de beentjes af en droog ze goed af met handdoek. dit bevorderd de bloedsomloop.
en als je paard afspuiten een probleem vind. kan je proberen eerst hem te laten wennen aan het geluid van het water. en dan alle 4 de benen afspuiten maar snel wisselen van been. bijvoorbeeld eerst rechtsvoor dan linksachter en dan weer rechtsvoor en linksvoor. zou houdt je paard de aandacht bij de straal en is er een kans dat hij vergeet dat het eigenlijk eng is.

groetjes joyce