Hoi ,
Een tweetal weken geleden haalde ik mijn paard van het land en ik merkte aan zijn linkerachterbeen een verdikking in de kootholte.
Ik was nog niet eerder met mok in aanraking gekomen en wist dus niet wat het was en hoe te behandelen. Staleigenaar erbij gehaald en hij heeft het even nagekeken. Hij mankte er niet op, had er eigenlijk niet veel last van en er waren tevens nog geen korsten.
Nu had ie wel de dagen daarvoor in een iets nattere weide gestaan + heeft ie witte sokjes.
Nu had ik via bokt er een beetje over opgezocht en ben ik ook begonnen met behandelen :
* Goed uitwassen met betadine zeep ( shampoo) en goed droogwrijven
* De korstjes eraf halen als ze goed loslieten
* mokzalf opsmeren
Nog geen 2 dagen later had hij het ook bij de rechterachtervoet.
En bij de linker werd het er alsmaar slechter uitzien : groter korsten, de ene dag dik de andere niet, heel vies en vuil.
Nu gaf stalgenootje me de volgende raad :
* niet meer uitwassen : hoe minder water hoe beter
* wel goed droogwrijven met handdoek
* Mokzalf en even daarna zien of korsten loslaten
* 's morgens als hij op het land gaat de benen goed inwrijven met vaseline zodat het vuil en water er niet aankan.
Dus nu was ik het niet meer en idd het is niet meer zo dik.
Maar de korsten blijven wel...
Momenteel mankt ie der nog niet op en je mag er ook zonder probleem op duwen of aankomen.
Maar hoe kan ik het volledig laten weggaan?
Mijn potje mokzalf is ondertussen ook al zo goed als leeg zonder resultaat...
Via de bokt wiki en zoekfunctie word ik wel iets wijzer maar weet ik het nog niet goed hoe dit specifieke geval te behandelen...
Ik vertrek ook bijna op vakantie en zou het graag willen oplossen voor mijn vertrek.
Alvast enorm bedankt!!!