Hoefsmid troubles!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Hoefsmid troubles!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-02 04:11

Yup het is weer zo ver, hoefsmid troubles Frusty Nadat ik m'n vorige hoefsmid een jaar geleden heb ontslagen omdat ze niets meer van de hoeven overliet, lijkt de hoefsmid die mijn paarden nu doet er ook een zootje van te maken. Hij doet ze nu al meer dan een jaar en in het begin leek hij goed werk te doen maar nu de laatste maanden begin ik enorm te twijfelen. Ik ben geen hoefsmid en ben al helemaal geen type die bij het minst geringste de smid de schuld geeft. Maar nu begin ik toch te twijfelen aan de kunsten van deze smid.

Wat nu het geval is bij mijn paarden: m'n hoefsmid wil graag de hoef zo groot mogelijk houden wat op zich natuurlijk goed is. Maar soms heb ik het idee dat de ijzers te groot zijn en niet netjes passen. Hij beslaat koud en soms steekt er een randje van het hoefijzer zo'n 2 mm uit aan de voorkant van de hoef. Ook maakt hij de voorkant van de voorhoeven een beetje puntvormig. Tja hoe kan ik dat het beste uitleggen Verward Eigenlijk lijkt het een beetje alsof de voorijzers gevormd zijn als de achterijzers. Ze zijn gewoon niet rond. En ik heb altijd geleerd dat een paardenhoef moet kunnen rollen over de toon, maar dat kan op deze manier volgens mij niet goed.

Wat nu ook begint te gebeuren is dat de voorhoeven beginnen te dippen aan de voorkant. De hoefwand wordt dus concaaf (zo noem je dat toch? arabierenneus Haha! ). Ik heb het idee dat dit te maken heeft met het feit dat mijn hoefsmid de tenen van de voorhoeven zo raar puntvormig beslaat. Ook begint bij een van m'n paarden de hoefwand aan de buitenkant stijler te worden en aan de binnenkant naar binnen toe te groeien.

Ik baal hier zo van! Ik zal morgen proberen foto's te maken met de digi, het is nl. zo moeilijk uit te leggen. Natuurlijk zien de hoeven er (nog) niet afschuwlijk uit, maar ik ben bang dat dit het begin van erger is. Mijn paard heeft van nature een stel goede voeten en dat wil ik graag zo houden. Mijn zusje's paard kwam hier met een stel slechte voeten maar sinds mijn hoefsmid ze doet is het alleen nog maar erger geworden. In het begin dacht ik dat het aan het paard lag, maar nu ook de hoeven van mijn paard slechter beginnen te worden en in de zelfde vorm beginnen te groeien als die van m'n zusje's paard begint er toch wel een lichtje te branden. Mijn paard zet de laatste tijd ook zijn voorbeen niet zo mooi weg tijdens het rijden. Zou dit ermee te maken kunnen hebben?

Dan nog een laatste vraag; mijn hoefdsmid zet altijd van die hele simpele hele smalle ijzertjes zonder lippen onder mijn paarden. Ze worden veel gebruikt bij Quarter Horses. Maar mijn paarden worden wel op een andere manier gereden, ze zijn zwaarder (warmbloeden van 1.67m. en 1.70m.) en hebben grotere voeten dan Quarter Horses. Mijn hoefsmids verklaring is "hoe minder ijzer onder een hoef hoe beter". Maar ik vraag me af of een bredere plate niet beter is om het zware gewicht van het paard beter te verdelen. Ook denk ik dat lippen beter zijn want zonder die dingen komt er zoveel stress op de nagels dat de nagelgaten voortijdig beginnen uit te scheuren, met als gevolg brokkelhoeven.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

[/u]

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 09:52

als ik dit zo lees, geloof ik dat het weer aan de tijd is je hoefsmid de zak te geven en een betere te zoeken. voorhoeven horen niet puntig te zijn maar rond, en persoonlijk ben ik ook een voorstander van ijzers met lippen omdat dan inderdaad minder stress op de nagels komt. trouwens lopen al mijn paarden zonder ijzers en mijn smid komt om de drie weken om de hoeven te bekappen, als is het maar weining. op die manier kun je kleine probleempjes ook gelijk corrigeren en heb je nooit te lange, lelijke, uitgebroken hoeven.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-02 10:06

Heb je je hoefsmid hierop aangesproken?
De veranderingen aan de voeten van je paard zou ik ook niet moeten. Je moet altijd rekening houden met het hoefmechanisme bij beslaan (dat de hoef iets uitzet wanneer de voet wordt neergezet) maar dit klinkt wel overdreven.
Ook dat de teen te lang gaat worden en hoef gaat lijken of hij bevangen is geweest (als ik het goed lees) lijkt me een slechte zaak.
Spreek je smid er iig op aan, dat hij weet wat de klacht is en ga dan op zoek naar een ander wanneer hij niet kan/wil veranderen.

Wil
Berichten: 66
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: St Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-02 08:45

Beste Pril,

Als hoefsmid heb ik geen commentaar op een collega zolang die het paard aan het lopen kan houden. Het is echter niet altijd makkelijk.

Je zal je hoefsmid moeten laten weten wat je ervaring is over het jaar dat hij voor je gewerkt heeft. En als zijn antwoord je niet bevalt, is de keuze aan jouw.

Ik hoop dat je er uit komt. Groeten, Wil

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 14:04

Hallo Wil,

Long time no see Haha!

Wil schreef:
Als hoefsmid heb ik geen commentaar op een collega zolang die het paard aan het lopen kan houden. Het is echter niet altijd makkelijk.


Ik begrijp dat je in het openbaar een college niet af wilt vallen, maar met het 2e gedeelte van je zin heb ik toch wel wat moeite. Als een paard één keer zover is dat hij niet meer goed loopt, ben je dus te ver gegaan(c.q. te lang gewacht). En jij -als geen ander- weet hoelang het kan duren om een paard weer goed op de hoeven te krijgen.

Natuurlijk moet het met de bewuste smid opgelost kunnen worden, maar mijn ervaring met diverse smeden is dat men erg vast houd aan zijn 'eigen' methode. En ik heb er genoeg gehad om te weten dat dat niet altijd de juiste is. Verdrietig

Pril: weet je zeker dat je niet zonder ijzers kunt Verward hoeven doen het zoveel beter als ze de kans krijgen om voldoende uit te zetten. De betere bloeddoorstroming bevordert de hoefgroei. En er zijn tegenwoordig ijzervervangende schoenen. Ik gebruik ze ondertussen al jaren en en ik doe er alles mee. Ook heb ik meerdere mensen er aan geholpen (ook die mennen) en ook die zijn allemaal bijzonder positief.
http://www.oldmacs.com/

Hier een site hoe een hoef goed gekapt dient te worden. Dit is de zgn barefoot trim.
http://www.barefoothorse.com/

Op het 2e blad zie je dat er een zgn. 'mustangrol' wordt toegepast. Dit is om een goede afrolling van de hoef te krijgen.

Ik pas deze manier nu al een tijdje toe en bij regelmatig vijlen hoeft de smid nog maar 1x per 6 maanden langs te komen. De laatste keer vroeg hij mij waar hij eigenlijk voor kwam Haha!
Maar ik waardeer zijn mening en kennis waar het gaat om een goede hoefstand en hij zet de puntjes op de i waar het op bijwerken van de zool aankomt. Ook staat hij zeer open voor deze benadering en is van plan om eens een clinic van Strasser bij te wonen.
Verder kun je ook lekker met hem kletsen Clown
Je zult begrijpen dat ik zuinig ben op hem.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-02 22:35

sugarmiss, even een beetje off-topic, ik ben erg geinteresseerd in de strasser-trim, natural trim etc. en heb internet al over afgesurfd. kun je me erover pb'en hoe je eraan bent gekomen en wat je ervaringen zijn etc.........dank je

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-02 06:14

Heej ben ik weer! Ik ga toch maar het probleem voorleggen bij mijn hoefsmid. Maar aan de andere kant, ik vind het vervelend als je je hoefsmid niet blindelings kunt vertrouwen en je niet achter zijn manier van bekappen en beslaan staat. Hij is hoefsmid, niet ik dus waarom zou ik hem moeten uitleggen hoe ie moet beslaan?

Sugar Miss- als het even kan zou ik willen dat ik al mijn paarden zonder ijzers kon houden. Alleen is mijn wedstrijdpaard opgegroeid in Nederland op de natte veengronden. Nou heeft hij op zich goede voeten maar ze hebben natuurlijk nooit veel weerstand gehad. Als ik hem barefoot zou gaan houden dan betekend dat dat er een process van het harden van de hoeven van minstens een jaar aan vooraf zal gaan waarin ie de eerste maanden stokkreupel zal zijn en vervolgens nog een hele tijd gevoelig. Daar heb ik dus geen zin in omdat ie in de sport loopt. We hebben hier bijvoorbeeld een 9 jarige Quarab lopen die hier wel geboren is en die heeft nog nooit ijzers gehad. Hij is opgegroeid op de rosten en zijn hoeven zijn kijkhard, het enige wat ik doe is de zool concaven. Hij heeft een superdraagrand en loopt zo tochten van 12 uur achter elkaar over de rotsen, stap, draf, galop zonder ook maar gevoelig te zijn. Mijn eigen Quarter van 2 heeft ook super voeten dus die blijft ook zeker barefoot.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-02 11:10

Pril schreef:
....Als ik hem barefoot zou gaan houden dan betekend dat dat er een process van het harden van de hoeven van minstens een jaar aan vooraf zal gaan waarin ie de eerste maanden stokkreupel zal zijn en vervolgens nog een hele tijd gevoelig.

Klopt, dat kan een tijd duren. Bij de één meer als bij de ander. Alhoewel stokkreupel is wat overdreven denk ik, maar ze kunnen wel lang gevoelig blijven.
Maar ook hier kunnen schoenen (Old Mac's) een uitkomst zijn. Je draagt ze als je ze nodig hebt en als de hoeven zijn uitgehard laat je ze uit. Haha!

De hoefzool kun je ook helpen harden door ze regelmatig in te smeren, daar zijn diverse middeltjes voor op de markt.