Chippen oude paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Uphill

Chippen oude paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 14:59

Ik wilde jullie mening eens horen over het chippen van oude paarden.

Toen destijds het chippen werd ingevoerd kreeg ik vrijstelling op het chippen van mijn oude ruin. Hij kwam nog nauwelijks de weg op en zeker al niet meer op een trailer. Nu sinds kort het verplicht is te chippen heb ik eens gebeld met de AID in Zwolle hoe het nu met mijn vrijstelling zat. Nu blijkt na jaren dat de vrijstelling voor oude paarden niet meer van kracht is, want ze gingen er destijds van uit dat al deze vrijgestelde oude paarden inmiddels wel dood zouden zijn Boos! .

Behalve die van mij dan Tong uitsteken .

Ik heb hem bewust niet laten chippen omdat ik zo´n oud paard niet wil belasten met niet lichaamseigen zaken. Nu is hij inmiddels nog ouder en zou ik het alsnog moeten doen, niet dat dit gaat gebeuren ik zie wel waar het schip strand.

Wie van jullie heeft hier ook mee te maken of te maken gehad en hoe is dat opgelost ?

Airborne

Re: Chippen oude paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:32

Bij ons op stal waren de oude pony's eerst ook niet gechipped, tot we van de dierenarts hoorden dat we dan wel eens problemen zouden kunnen krijgen om ze na hun dood te laten ophalen! En aangezien we niet wilden dat een van de beestjes dood gaat en niemand ze op wil halen hebben we ze toch laten chippen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:34

Een paard merkt overigens vrij weinig van een chip.. het is zo klein, het wordt ook ingekapseld door eigen weefsel..

Maar als je dat echt niet wilt, kan je je ook laten registreren dmv dna.. vor degene die tegen chippen zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:36

Klein? Het is een flink staafje dat niet onder de huid maar zo de spier ingejast wordt! Bij mijn 3 jarige kan ik de plek nog steeds voelen waar ze gechipt is als veulen! Ik ga dit jaar vrijstelling aanvragen!

Als ik jou was zou ik het risico nemen en hem niet meer laten chippen. Toen je het de eerste keer vroeg had je vrijstelling, klets je er zo maar uit. Mijn zus had een wat ouder paard en die werd zwaar spierbevangen na de chip.
Je kan DNA laten onderzoeken ipv chippen maar daar zou ik geen geld meer insteken met zo'n oudje. Als het echt problemen geeft met ophalen kan de veearts hem misschien nog chippen na het overlijden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:48

[***] schreef:
Klein? Het is een flink staafje dat niet onder de huid maar zo de spier ingejast wordt! Bij mijn 3 jarige kan ik de plek nog steeds voelen waar ze gechipt is als veulen! Ik ga dit jaar vrijstelling aanvragen!

Als ik jou was zou ik het risico nemen en hem niet meer laten chippen. Toen je het de eerste keer vroeg had je vrijstelling, klets je er zo maar uit. Mijn zus had een wat ouder paard en die werd zwaar spierbevangen na de chip.
Je kan DNA laten onderzoeken ipv chippen maar daar zou ik geen geld meer insteken met zo'n oudje. Als het echt problemen geeft met ophalen kan de veearts hem misschien nog chippen na het overlijden.

Relatief gezien is het maar een klein dingetje.. en ik zeg ook niet dat ie onder de huid wordt gejast.
Als je nu nog kan voelen waar ze gechipt is, is er waarschijnlijk iets niet helemaal goed gebeurd.
Maar waarom ga je dit jaar vrijstelling vragen, ze is nu toch gechipt??

Heb in je profiel gespiekt, je bedoeld vrijstelling voor de nieuwere generatie???

Coliena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:51

@[***]: Heb je ooit al eens een chip gezien? Het ding is maximum 5mm groot! Dus dat het een flink staafje is, is onzin. Bovendien hoort het ingebracht te worden in het vet onder de manenkam en niet in de spier. Dus als je het nog steeds voelt zitten, en dan nog in een spier, dan heeft je DA de chip verkeerd ingebracht. Ze merken er helemaal niks van als ze juist zitten en je ziet of voelt er ook absoluut niks van.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 17:58

Bij ons ook een oude shet die nog niet gechipt is, waarom chippen? deze pony komt de wei niet uit, en is ooit in beslag genomen door de dierenbescherming en bij ons geplaatst. Wij geven hem een goede oude dag, zelfs de dierenarts geeft ons best wel gelijk, dat we dat niet gedaan hebben, omdat hij nooit de wei uitkomt. En ja, als hij overlijd? als de kadaverdienst komt, wordt hij net als de overleden geiten gewoon opgegrepen en afgevoerd. waar is dan de controle van de chip? Lichaam ligt dan tussen alle andere cadavers? (wist de dierenarts niets op te zeggen)
de andere pony's zijn wel gewoon gechipt hoor.

DobelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 18:02

oude ponys hebben wij ook niet gechipt

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 19:08

Mij is bekend dat de gevolgen van chippen bij oudere dieren nog niet geheel in kaart is gebracht.

In juni heb ik onze shet ( ook niet gechipt ) moeten laten inslapen. Deze werd zonder enig commentaar opgehaald door de Rendac. Het laten chippen na overlijden lijkt een optie bij problemen met het ophalen, echter zal een wakkere ambtenaar zal uiteraard bij het aanmelden en afmelden achter zijn oren krabben.

Ik vind het belachelijk dat de AID eerst vrijstelling verleend, en na 5 jaar deze vrijstelling herziet. M.i. bureaucratie ten voeten uit. Ik zou echt niet weten welke boete ik eventueel risceer, maar ik laat mijn ouwe KWPN-er echt niet meer chippen met 30 jaar. ( Je laat je man toch na 27 jaar huwelijk toch ook niet meer chippen , geintje Cool )

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 22:49

Heb net een berichtje ergens anders gezet.
Mijn 17 jarige ruin die ik net na 7 jaar terug heb gekregen, ongechipt en geen paspoort.
Ik heb vorige week ontheffing aangevraagd en hetvandaag gekregen.
Ik ben dus ook niet van plan hem nu nog te laten chippen na een slechte ervaring met 1 van mijn andere paarden.
Je kan alle info vinden op de antichip site.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 16:05

ozzy1 schreef:
Heb net een berichtje ergens anders gezet.
Mijn 17 jarige ruin die ik net na 7 jaar terug heb gekregen, ongechipt en geen paspoort.
Ik heb vorige week ontheffing aangevraagd en hetvandaag gekregen.
Ik ben dus ook niet van plan hem nu nog te laten chippen na een slechte ervaring met 1 van mijn andere paarden.
Je kan alle info vinden op de antichip site.

Linkje ?

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 22:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:37

Ik heb een merrie van 22 en die komt het terrein eigenlijk ook niet meer af en panisch van de DA. Ik wist niet dat je oude dieren moest laten chippen trouwens, ik ben het ook niet van plan, mijn twenter is trouwens wel gechipt. Waar kun je ontheffing aanvragen?
En laat bijv de Rendac een dood dier liggen? Dat lijkt me niet goed voor gezondheid voor de mensen op de boerderij en omgeving. Koeien laten ze ook niet liggen en die zijn toch ook niet gechipt?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 07:46

bij ons op stal zijn er vorig jaar ook 2 oudjes gechipt. De ene was 24 de ander 18. Die van 18 is inmiddels overleden, zijn bazin zat inderdaad helemaal klaar met paspoort en al toen ze de rendac belde. Er werd helemaal niet gevraagrd naar die chip.
Ik ben meegeweest met de excusrie naar het rendac en daar hoorde we ook helemaal niets over het chippen. De dieren worden op 1 stapel euh neergelegd ( Knipoog ) en daar gaan ze toch echt niet al die dieren langs met zo'n apparaat. Nu ik erover na zit te denken we hebben het er eigenlijk helemaal niet over gehad. En als je weet wat ze met de dieren doen vind ik dat toch eigenlijk wel raar. Scheve mond

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 15:33

Mindim schreef:
Ik heb een merrie van 22 en die komt het terrein eigenlijk ook niet meer af en panisch van de DA. Ik wist niet dat je oude dieren moest laten chippen trouwens, ik ben het ook niet van plan, mijn twenter is trouwens wel gechipt. Waar kun je ontheffing aanvragen?
En laat bijv de Rendac een dood dier liggen? Dat lijkt me niet goed voor gezondheid voor de mensen op de boerderij en omgeving. Koeien laten ze ook niet liggen en die zijn toch ook niet gechipt?

Koeien, varkens, schapen etc. worden bij het ontbreken van 2 oormerken niet meegenomen door de Rendac.

Onze Shet werd afgelopen juni niet gechipt meegenomen door de Rendac, ik kan geluk hebben gehad.

Uphill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-07 15:34

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 19:46

Uphill dat komtomdat de rendac de dieren test op allerlei ziektes. De oormerken en een deel van het lichaam worden onderzocht op BSE, Mond en Klauwzweer ed. Vandaar dat het bij deze dieren wel verplicht is.

ozzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:20

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 20:23

Mijn pony is net gechipt. De reden was dat ik toch met hem op de trailer moest. Dat ze niet opgehaald zouden worden na het overlijden als het paard niet gechipt is, is onzin volgens onze DA. Die heeft het allemaal na gevraagt bij Rendac . Het staat op de site van de overheid om juist mensen hun paard te laten chippen. De mensen die paarden op halen gaan niet bij paarden controleren of het paard wel gechipt is, dat kost allemaal te veel tijd.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:29

Mijn oude merrie van 23 is ook niet gechipt en ook geen DNA, ze heeft dus geen paspoort, alleen een inentingsboekje. Ik wil er ook niet iets instoppen wat niet hoeft ... en als ze heel ziek zou worden gaan we er niet meer aan "dokteren" hebben we al besloten. Mocht ze onverhoopt toch nog een keer verhuizen naar een andere stal dan kan ze op dat moment altijd nog gechipt worden. Maar ik vroeg me eigenlijk wel af of als ze overlijdt, het lichaam wel wordt meegenomen zonder chip? Uit de reacties hier blijkbaar gewoon wel!
Laatst bijgewerkt door simodi op 20-08-07 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:31

kennissen van me hebben de rendac gebeld
en ze komen hun oude paard gewoon halen als deze overlijd, zonder chip wel te verstaan

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:33

crossmonster schreef:
kennissen van me hebben de rendac gebeld
en ze komen hun oude paard gewoon halen als deze overlijd, zonder chip wel te verstaan

OK, dus ook geen probleem!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:35

Mijn pony van 29 is wel gechipt.

Ik rij er wel mee op de weg maar dat is alles.

Had ik dat geweten dat de rentac haar gewoon mee neemt zonder dat ze is gechipt dan had ik het mooi niet gedaan Bloos
Mij is altijd verteld dat ze niet word meegenomen als ze dood gaat en ze is niet gechipt Boos!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 10:42

mijn pony was ong 27 toen ze gechipt werd. de reden: ik ging ermee wedstrijden rijden. ook rij ik erg veel recreatief met haar. ze is nu 30 heeft nergens last van. en kunnen nu lekker zonder zorgen ook eens met de trailer weg. mn andere paard is gechipt toen hij veulen was heb er nog nooit wat van gemerkt. je moet het ook door een geregistreerde da laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-07 13:13

Uphill schreef:
Mindim schreef:

Koeien, varkens, schapen etc. worden bij het ontbreken van 2 oormerken niet meegenomen door de Rendac.

Onze Shet werd afgelopen juni niet gechipt meegenomen door de Rendac, ik kan geluk hebben gehad.

Tuurlijk, dat wist ik ook wel, dom, niet aan gedacht. Je zult maar een dood dier hebben van dat formaat en de Rendac wil het niet mee nemen. Wat moet je er dan mee? Begraven mag niet, verbranden ook niet en laten ontbinden op het erf lijkt me ook niet dat dat mag.